Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Men om jag tar i henne går hon ju ännu högre, det är ju mitt tryck hon försöker gå upp från. Och vadå, det var väl inte frågan om att stanna henne? Hon föll ju så snart hon kommit upp på bakbenen. Jag tänker inte dra omkull henne, hon ska gå fram för att hon känner sig trygg. Jotack, jag verkar ha fått en redig smäll i benet som kom i kläm. Och mitt huvudlag är jag inte ett dugg oroad för.

Det är väldigt mycket pang. Hon kan gå fram och helt plötsligt explodera i luften. Den här gången försökte jag göra en halt för att sitta av, då kändes hon sig pressad som inte kunde fortsätta följa efter ledarhästen och gick uppåt istället.

Nu är det ju svårt när man är ute och måste stanna för att det kommer en traktor, men skulle jag behöva stanna en
unghäst som vill resa sig för att sitta av och det inte finns något annat val så väljer jag i sådana nödfall att snurra
hästen - böjer in nosen mot bogen eller mot mig fot och snurrar hästen ett par varv och sitter av när hästen själv inte
vill snurra längre. Det är mycket svårt för hästen att resa sig när man placerar huvudet åt sidan och snurrar den.

Det vill säga, jag försöker inte ens göra halt i liknande situationer utan fokus är att komma av hästen. Träna
på halter kan man göra när hästen inte får panik för fordon.

Har du longerat henne inspänd? Kan hjälpa att longera henne inspänd, eftersom att du skriver att hon tycker att
tryck i tyglarna? är det som är äckligt.

Senast ändrad:

det du beskriver är bland det första du bör lära din häst (speciellt vanligt vid westernridning) som kallas one rein stop.

inte för att vara elak men du kanske har gått för fort fram?
själv började jag inte gallopera förrän typ ett halvår i skritt och trav, för att sedan vila ett halvår och börja om igen, och det var en vuxen häst... ju mer fart man "får i dem" speciellt ute så blir de nervigare, iallafall av min erfarenhet.. ju mer jag galloperat ute med mina ponnys, ju mer istadiga och bockiga har de blivit. att busrida i paddocken gav aldrig samma effekt som att låta hästarna "springa av sig i kontrollerat tempo" ute....

Ja det skulle absolut kunna vara något! Vi ska försöka träna bort rädslan från marken, utsätta henne för fordon när jag är med för då är hon tryggare. Tömköra längs väg och dylikt. Inspänningar vill jag inte använda, jag är rädd att hon inte kommer våga gå i öppnare form då.

Tender: Jag antar att det var riktat till mig ;) Nej, jag tycker inte jag går för fort fram. Hon är med i huvudet på allt vi gör och får ofta både korta och långa vilopauser. Alltså inte dagar utan veckor i streck. Att hänga på en hästkompis ute i galopp ser inte jag som ansträngande. Hon får lära sig balansera sig med ryttare och det är väldigt basic. Upplever tvärtemot vad du pratar om, hon blir lugn när hon får röra på sig. Ett år vill jag inte vänta med att börja bygga upp kropp och styrka. Kommer inte kräva något arbete utav henne, utan vi ska klättra och rida ut. När hästen är 5 är den "färdig" i kroppen och därifrån kan man inte längre påverka hållbarheten. Om jag däremot utnyttjar tiden rätt kommer hon kunna nå sin maxkapacitet och förhoppningsvis vara pigg och kry långt upp i åldern! Så har jag ridit in hästar och jag är väldigt nöjd med resultaten. :)

Ja det skulle absolut kunna vara något! Vi ska försöka träna bort rädslan från marken, utsätta henne för fordon när jag är med för då är hon tryggare. Tömköra längs väg och dylikt. Inspänningar vill jag inte använda, jag är rädd att hon inte kommer våga gå i öppnare form då.

Du gör som du vill! Men jag ser det som ett betydligt större problem att hästen reser sig för att man lägger på tryck i tyglarna än att
den går med inspänningar. Det är ju inte så att man spänner in hårt, utan så att när hästen drar upp huvudet så känner den att det tar emot.

Tvåårshingsten jag förberedde för inridning i höstas fick självklart på sig inspänningstyglar när han longerades med sadel och träns.
Han reste sig en gång och gick över på grund av att han inte kunde springa med nosen rakt upp i luften, hade han haft sitt huvud i normal
höjd så kändes inte ens inspänningen, men han ryckte i inspänningen, blev arg, reste sig och gick omkull, låg ned i chock en stund.
Jag knäppte inte bort inspänningarna utan lät han ligga och tänka på vad han gjort. Han reste sig och jag sa åt honom att trava igen. Inga problem.

Efter det var det inte några problem över huvud taget att ta i tyglarna. Han visste vad trycket innebar och att det inte skulle försvinna
trots att han stegrade sig. Jag behövde inte bli skadad och häst förstod att han var tvungen att stå ut med ett lätt stöd i tygeln.

Första gången jag satt på hästen så red jag ut i skogen i skritt och trav. Svängde och stannade, han var trygg med tygeln.

tja ska man prata hållbarhet så ska hästen skrittas rakspår några veckor och sedam böjas i skritt innan man börjar trava etc för att senor och ligament ska bli stärkta. man blir ofta lurad av kondition och muskelmassa men senor och sånt behöver längre tid att tränas.
jag kanske är nördig som umgåtts med alldeles för mycket veterinärer ;)

alla gör vi olika men för mig så ska inte galoppen komma innan man satt allt i skritt/trav med sidvärts etc.
från att alltid haft heta hästar ute så kan jag nu gallopera i grupp och gruppen gallopera iväg och jag hänga på i mitt eget tempo en bit efter på halvlånga tyglar så mitt sätt fungerar också :)

satt du inspänningen på båda sidorna då? för att förhindra att pållen reser sig så kan man köra med one rein metoden också. den har jag använt utan att komma till stegring mer än ett litet "hopp".

Jo hon är lugn trots tygelkontakt, men ja, när hon blir stressad och den tar emot ställer hon sig. Min tanke är att lära mig avvärja det, ors är ett riktigt bra förslag! Sedan lära henne att det är så jäkla kul att bli riden och jobba. Så jag vill inte att hon ska känna sig tvungen utan istället visa henne rätt väg och uppmuntra. Väldigt mycket uppmuntran i min tanke kring utbildning.

Först fick han vänja sig med inspänning på innersidan i båda varven. Inga problem.
Sedan bara på utsidan i båda varven. Inga problem.

Sen på båda sidorna och det var då han blev arg. Stoor, över 170 cm och 2,5 år, och vinglig. Han reste sig inte speciellt högt
men kunde inte hålla balansen så han tippade över på sidan och blev liggandes en stund.

Om hon ställer sig när ni har tygelkontakt i stressade situationer så har ni ett problem med tygelkontakten. Hon accepterar den inte.
Det handlar för mig inte om tvång, utan om ren och skär säkerhet, vissa saker får hästen bara inte göra.

Men som sagt, du gör som du vill.

Hon är ju skrittad sedan september, dock med ett längre inslag utav vila. Böjer inte unghästarna i detta skedet, det kommer när vi satt framåtbjudningen, nästa år ungefär. Min filosofi är också veterinärinspirerad ;) Jag tycker det funkar bra! När hon vill framåt kan vi ta den energin och börja med sidvärts.

Där håller jag med dig, men jag är rädd att det istället blir en form av inlärd hjälplöshet.

Fast vi talar inte om att spänna in för att hästen ska böja på nacken, vi talar om att ha inspänningar för att hästen ska lära
sig tygelkontakt. Så här hårt ska inspänningarna sitta. Ett stöd när hästen springer med sin hals och sitt huvud precis som i hagen.

inspnning.png

Tender: Jag antar att det var riktat till mig ;) Nej, jag tycker inte jag går för fort fram. Hon är med i huvudet på allt vi gör och får ofta både korta och långa vilopauser. Alltså inte dagar utan veckor i streck. Att hänga på en hästkompis ute i galopp ser inte jag som ansträngande. Hon får lära sig balansera sig med ryttare och det är väldigt basic. Upplever tvärtemot vad du pratar om, hon blir lugn när hon får röra på sig. Ett år vill jag inte vänta med att börja bygga upp kropp och styrka. Kommer inte kräva något arbete utav henne, utan vi ska klättra och rida ut. När hästen är 5 är den "färdig" i kroppen och därifrån kan man inte längre påverka hållbarheten. Om jag däremot utnyttjar tiden rätt kommer hon kunna nå sin maxkapacitet och förhoppningsvis vara pigg och kry långt upp i åldern! Så har jag ridit in hästar och jag är väldigt nöjd med resultaten. :)

Hmm, ja men hon måste ju vara "med" i kroppen också... de växer ju både här och där och hon är ju bara 3år och redan riden så pass mycket.
Tänk på att du kan motverka hållbarhet genom att arbeta dem för mycket i tidig ålder...

Knapplan

Forlat men jag tanker lagga mig i tipsen du fatt bluefish, riktar det inte bara till dig dock utan mer allmant.

Forst o framst - onereinstop ar inte "vanligt". Inte heller nagot man gor pa en stegrande hast. En hast pa vag upp kan man dra sidvartes - tank liten volt, sa de tappar balansen och darfor inte staller sig lika hogt. MEN det kan, om man gor det for sent, dra omkull dom. Precis som ett onereinstop i galopp... inget jag rekommenderar alls. (forlat)

Jag skulle inte kora pa inspanningstyglar heller (forlat igen) utan enbart skolning vid tom.

Det som bryter en stegring "sakrast" och lattast ar FRAMMAT. Frammat ar lika viktigt som broms, och ska helst vara lika stabilt inlart i hasten. Det tycker jag, personligen, man lattast gor vid tomkorning. Smack betyder FRAM, prrrt/whoa betyder STOPP. Helt arligt sa rider jag inte ut pa en hast som reser sig - far jag valja sitter jag inte ens upp forran jag kan ta ratt bra i tommarna och helst fa hasten att sanka huvudet och ge for bettet. I mina ogon ar det helt enkelt enklast sa.

Jag har ocksa ridit in i grimma, tomkort i grimma och det kan vara kalas - problem kan dock komma nar man satter in bett i munnen da trycket andras sa forbaskat pa de sma och man kan stota pa patrull dar.

En stegrande hast ar en farlig hast. Snalla, var radda om er! <3

Du är bra rolig.

Till mig säger du att du har en jättelydig häst som du kan styra med vikten. Tom om det krisar kan du kontrollera den med dina vikthjälper. Du säger oxå att just detta tillfälle var det inte tal om att du skulle stanna.

Sedan berättar du i tråden till dina Newbievänner att du har fått hästen över dig, (för att den är så illa hanterad, ja faktiskt) så den stegrar sig för att du försöker stanna den.

Det rimmar ju inte alls.

Rent allmänt så känns råden i tråden om hur ni skall rida och hantera mest som någon sorts Engelskridning i westernutrustning. Mycket av det ni pratar om är verkligen inget som man gör i westernvärlden.
Tråden är säkert rolig för er men det känns ju märkligt när en blind leder en annan blind. Och ni blir ju knappast ambassadörer för Westernridningen...

Jag vill inte förstöra er tråd på något sätt men tänk er för och utsätt er inte för faror som inte ens behöver uppkomma om man har rätt tänk och rätt utrustning.

mvh Eva

Nej, till dig sa jag att min häst lyssnar på vikten så du ska kunna sova gott om nätterna och inte oroa dig över huruvida mitt jättekonstiga huvudlag håller eller ej. Fint att du vet att min häst är ouppfostrad efter 2 inlägg på bukefalos. Vad tycker du jag ska göra åt det då? Sluta rida öht? Hon är lyhörd, men bara 3 år. Klart det kan slå slint ibland, det har jag full förståelse för.

Det har jag i bakhuvudet! Hon är riden 10-15 gånger nu, det är i mitt tycke inte mycket alls. Och då i omgångar om 5 min. Det är nu vi börjar komma till första stadiet i utbildning, nämligen att kunna rida ut. Det är det vi ska ägna oss åt i år. Hon rids/kommer ridas 2 dagar/vecka ( förut 1/varannan ungefär ) och tömköras en. Så jag kan faktiskt inte se att hon får göra för mycket. Snarare tvärtom om jag ska utgå från henne, hon blir mycket trevligare när hon aktiveras. Men samtidigt vill jag inte sätta igång en ond cirkel där hon får bättre och bättre kondis och inte klarar av att stå i de tänkta viloperioderna.

Tack för tipsen! Jag ska tänka på detta. Min tanke var att tömköra henne längs väg, gärna med mamma i fronten. För i tömkörningen går det bra. Att hon rest sig vid 2 tillfällen under ridning ser jag inte heller som någon katastrof. Förhoppningsvis tar hon inte till det i första taget om hon blir stressad igen, efter gårdagens vurpa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 731
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar