Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Jag tänker bara dyka in och säga att jag har fått klartecken att testa att rida Elmer på bett. Och det går bra, han visar inget obehag!

00f056b6200f5b3609.jpg

Nu försvinner jag igen, återkommer när det är lite mer okey!

KL

Här är Skuggan & jag. Jag har tidigare hållt på med med NH & western men tappat nästan allt. Vill jättegärna ta upp det igen men vet inte i vilken ände jag ska börja:p

Damen:love:
31534_397856230797_581660797_4033328_241167_n.jpg

Skuggan_

Elmer klär himla fint i bett, alltid något att trösta sig med om det skulle gå åt skogen. Hoppas du dyker in snart igen och ger lägesrapport på Ubbe.

Kul att du är här Skuggan_! Vad är det för häst du har?

Jag gick en promenad idag, så passar på att visa bilder när ni andra också är igång! Gick bara bra, hon gör som jag vad gäller gå och stanna så nog kommer vi klara showmanshipen :) Såhär ser hon ut från hovperspektiv

prommis4.jpg

Och såhär när hon ser busiga nordisar som vill leka

promis.jpg

portrc3a4tt.jpg

Imorgon tänkte jag rida igen, kanske prova longeras i alla gångarter en liten sväng. Lite nervigt isf, bocka kan hon ju.. :o

Ubbe har jag sadel till nu, grannens, och han sätter jag igång igen denna veckan. Han har en riktig äppelrumpa redan så frågan är om han kommer in i transporten med mellanvägg i vår, hahaha!

Ikväll eller imorgon ska jag be tränaren kolla lite på oss. Får se om vi får lite foton då med :)

Tack Josefiine!

Åh, avundsjuk. Haha, inbillade mig å det grövsta att min biffat på rumpan idag men blev snabbt nedröstad när jag frågade en kompis. Vi vill ha bilder ja ;) Inte minst på rumpan, så du inte sitter här och hittar på.

Jag red lite idag. Blåste en hel del och hon var lite spänd varvat med sömnigt avslappnad. Halvbockade en gång när vi travade i longerlina och var hemskt sur öht idag. Vände in rumpan och bockade när jag bad om galopp i longeringen. Så vi skrittade bara lite och kollade på en farlig jacka. Nöjd ändå. Hon förstår vad jag vill, får inte panik om jag trycker henne mot det hon skyggar för och bryr sig inte ett dyft när jag kravlar mig upp.

varför så brottomt med galopp? det var det sista jag tränade när hästen kunde sidvärtsrörelserna, fram och bakdelsvändning osv. risken är att det blir ett spänningsmoment bara när hästen inte fattar. galoppfattningen består ju av olika signaler för sidvärtsarbete.
Att hästen börjar bocka ser jag som ett tecken på att man gått för fort fram och pressat hästen när den inte riktigt är bekväm.
Att klämma med benen ska inte betyda att hastigheten höjs, utan att höja rygg/flytta kroppsdel, och har man inte lärt det INNAN man börjar trava/gallopera så kan man få problem med att hästen bara springer och man måste bråka när man väl ska träna skänkelvikningar osv.
men det är bara hur jag har gjort med mina.. för jag har haft så mycket problem med att skola om halvbloden som är inridna på traditionellt engelskt vis då man tränar hastighet innan kroppskontrollen.
Utav erfarna veterinärer så behöver hästen även vänja sig med en ryttare på ryggen, För att få en hållbar häst så ska man skritta i MINST 6veckor efter längre uppehåll innan man börjar trava för att ligamenten ska hinna stärkas igen. Muskler/kondition går fort, men senor mm tar myyycket längre tid att träna upp.
Jag säger som distansryttarna:
Det är inte sträckan(Km man ridit) som dödar, det är hastigheten!

En fråga till kom jag på!!!!
Hur ska skänkeln ligga? Ska den ligga an hästen hela tiden som i engelsk ridning eller håller man liksom ut benen lite o änvänder skänkeln när den behövs?

Jag har tränat mina hästar så att när det är arbete så ligger alltid skänkeln med ett lätt tryck mot magen. när jag slutar klämma så ska hästen stanna!
slutar jag tex klämma enbart med vänster ben så blir det skänkelvikning mot vänster.

minskar jag vänsterbenets tryck och lägger höger längre bak blir det sluta åt vänster osv.

Benklämmet i neutralt kläm-läge betyder att ryggen ska lyftas upp.
Benen ska inte betyda gas! då har man lärt hästen fel i mitt tycke. mer kläm = mer samling. Hastigheten ska ändras utav sitsen/höftens rörelser.
jag hade stora problem med mina höster och dess rörelser innan jag började strecha/träna på balansboll etc. jag gav min häst signaler hela tiden att ÖKA ÖKA ÖKA medans jag var tvungen att bromsa i handen.. så att hålla koll på sin kropp, med träning, stretching och balansövningar är en väldigt bra förutsättning som många slarvar med. har man inte styrkan orkar man inte rida korrekt..

men det finns de som tränar annorlunda och det kallas för spur-stop (Sporrbroms typ) och då ska man klämma för att minska farten, syftet har jag ingen aning om?

Det är så jag arbetet med de hästar jag ridit in. Hon är trygg i skritt och bryr sig inte om ryttare, och innan vilan vill jag att hon ska ha känt ryttarens tyngd i samtliga gångarter, så det inte blir en ny farlig grej till våren som hon blir osäker inför. Nu tycker jag att hon är som mest mottaglig för nya saker. Jag ger inga signaler när jag longeras, utan är passiv och bara där för att hon ska få känna efter. Bocka gör hon alltid i galopp, oavsett arbete, ibland i trav. Nu ville hon inte springa, då surnade hon till. Det hade med linföraren att göra, inte mig som ryttare. Jag vill få det gjort i år för min skull, kan hon fundera över det i vinter och bryr sig förhoppningsvis inte till våren. Jag tränar min häst såhär, jag har sett att sett att det funkat och känner till det. Efter vad jag läst mig till i faktaböcker är jag inte fel ute. Det är inget krävande vi gör, och i ungefär 5 min. Arbete för hjärnan, så jag anser faktiskt inte att jag behöver bygga någon kondition nu. Utan det blir när vi börjar rida ut nästa år. :)

Vad olika det kan vara, skulle jag klämma med benen på min häst så skulle det bli tvärnit, hon accepterar inte
att man klämmer med benen och blir tokarg. Däremot så räcker det med att spänna magen lite för att hon ska
samla sig i piruettgalopp. :)

Jag tycker att det är viktigt för att de unga hästarna ska lära sig gå framåt rejält i alla gångarter innan man
börjar göra något annat så som rörelser. Unghästen jag har sadeltämjt nu fick åka iväg på inridning, han är så
jäkla stor 2,5 år och 170 hög, så han fick åka till fälttävlans ryttare som så fort hon kommit upp på honom ska
rida ut rakt fram i alla gångarter i skogen. Sen så får han komma hem. :)

Ungefär så känner jag! :)

kl
Inte direkt trådrelaterat men imorgon ska jag åka och titta på ännu en häst! Känns väldigt märkligt, men kul! Mer än så kan jag inte avslöja i nuläget ;) Den grå har vilat i princip hela veckan och fick idag fotvård. Hon går och sätter päls och puttrar omkring i hagen med sin stora killkompis.

Idag har jag och märra övat på att trava långsamt på vår första long reining lektion. :love:
Så nu kanske hon lär sig trava tillräckligt långsamt på töm för att man ska kunna trava lugnt
när man sitter på, allt ska ju helst gå i minst 180 km/h.

Bluefish: Spännande med hästen! :)

IronWill: Kul! :)

kl

Idag har jag varit och tittat på westerntävling nästan hela dagen! Första gången jag har sett en westerntävling (live), så det var jättekul, även om det inte var så jättehög nivå. Tävlingen var på C och D-nivå, rätt så ojämn nivå på ekipagen men det var ändå kul att se. Tyvärr hann vi inte stanna för att se reiningen, det hade varit kul att se. Men jag fick ändå se trail, ranch trail, trail at hand, pleasure och versitile horse. :)

kl

Jag har bokat hästen så den ska kastreras och vaccineras så hämtar vi honom i december. Tills dess åker vi och hälsar på och umgås lite. Han är yngre än Fippel, så nu kommer hon heta " den gamla " .. ;) På tal om henne så bara vilar hon hela tiden. Ska träna lite inför tävlingen (kan behöva ställa in den om jag inte får byta pass på jobbet :( ), löshoppa en gång till och rida en gång till innan vi ger oss för i år. Däremellan blir det knappt något jobb alls för hennes del. Hon har skött sig så bra och varit så duktig nu i sommar och höst så en långvila förtjänar hon. Ska gå till stallet och mysa lite nu :D

Åh, åh! Såg du någon showmanship eller trail at hand på C-nivå? Hurpass svårt såg det ut isåfall?

Ja det gjorde jag faktiskt :) nu ska vi se om jag kommer ihåg rätt... De började med skritt över bommar, sen trav och serpentiner mellan koner. Efter det var det en grind, sen sidepass över en bom och så trav på slutet. Fast det var en bro någonstans också, hmm... :p det flyter ihop lite, de hade C precis efter D och banorna var ganska lika, men nåt åt det hållet var det :D

Jag har faktiskt ingen aning, kan inte reglerna! Jag frågade så många frågor jag kom på till de jag var där med, så bland annat fick jag veta att man inte får röra hästen med handen när man gör sidepassen. I övrigt vet jag inte, du kan ju bli nollad på vissa moment men det ska nog mycket till om du ska bli diskad. I vanliga trailklassen var det en som blev diskad, men det var för att det tog alldeles för lång tid eftersom hästen inte vågade gå nära ett enda hinder.

Du kan inte vara med på D-nivå istället då? Där var det åtminstone ingen sidepass :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 687
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar