Sv: Vi Newbies
varför så brottomt med galopp? det var det sista jag tränade när hästen kunde sidvärtsrörelserna, fram och bakdelsvändning osv. risken är att det blir ett spänningsmoment bara när hästen inte fattar. galoppfattningen består ju av olika signaler för sidvärtsarbete.
Att hästen börjar bocka ser jag som ett tecken på att man gått för fort fram och pressat hästen när den inte riktigt är bekväm.
Att klämma med benen ska inte betyda att hastigheten höjs, utan att höja rygg/flytta kroppsdel, och har man inte lärt det INNAN man börjar trava/gallopera så kan man få problem med att hästen bara springer och man måste bråka när man väl ska träna skänkelvikningar osv.
men det är bara hur jag har gjort med mina.. för jag har haft så mycket problem med att skola om halvbloden som är inridna på traditionellt engelskt vis då man tränar hastighet innan kroppskontrollen.
Utav erfarna veterinärer så behöver hästen även vänja sig med en ryttare på ryggen, För att få en hållbar häst så ska man skritta i MINST 6veckor efter längre uppehåll innan man börjar trava för att ligamenten ska hinna stärkas igen. Muskler/kondition går fort, men senor mm tar myyycket längre tid att träna upp.
Jag säger som distansryttarna:
Det är inte sträckan(Km man ridit) som dödar, det är hastigheten!