Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Förresten får ni hålla tummarna för min lånepålle, han ska ut och och tävla med sin matte i helgen :)

Nä, det krockade fullkomligt så jag kan inte :( Hade varit superkul annars, men självklart ska den enda tävlingen på hela hösten sammanfalla med att jag ska åka bort :p Så typiskt!

Tänkte bara tipsa om att det är bruskridningsträff i maj Njurunda den 8oktober. Perfekt tillfälle att visa nya platser/hästar/saker mm.
Man kan även åka dit dagarna innan och prova hindren i lugn och ro :-)

Håller tummarna! Du får följa med och studera nästa gång istället.
Idag kom två paket! Det ena med lite mantejp, snoddar, en borste och ett sidepull. Det kan jag inte hämta ut ännu, står i mammas namn. Men den här kunde jag öppna!

skylt.jpg

Tråkigt ändå, trodde din var skadefri nu. Men är gallorna ett problem? De satt ju iof i knät. Hoppas det ordnar till sig! Vi håller tummarna här borta

Troligtvis har hon gallorna kommit av att det är ganska backigt där hon gick på unghästbete i sommras och sen inridningen på det.. Veterinären verkade inte särskillt orolig och menade att det lätt blir en påfrästning på knäna innan de har hunnit muskla sig så vi hoppas på att det försvinner till återbesöket. Jag är inget sörre fan av att spruta i leden... :crazy:

Men vi får ju skritta iallafall! Alltid något!

Troligtvis har hon gallorna kommit av att det är ganska backigt där hon gick på unghästbete i sommras och sen inridningen på det.. Veterinären verkade inte särskillt orolig och menade att det lätt blir en påfrästning på knäna innan de har hunnit muskla sig så vi hoppas på att det försvinner till återbesöket. Jag är inget sörre fan av att spruta i leden... :crazy:

Men vi får ju skritta iallafall! Alltid något!

Oj vad rörigt det blev....:rofl:

Hoppas gallorna är en liten struntgrej som går hem av sig själv! Att du får skritta är alltid ett steg i rätt riktning! Men vill damen skritta? ;)

Vi tömkörde i nya sidepullet idag. Gick finfint! Nu ska hon vila över helgen, sedan ska vi sätta igång och träna inför tävlingen.

Jadå, ännu så länge är det ok att skritta men stå stilla är värre! Så länge det bara går framåt så... =) Vad är det för tävling??

Tur hon är sån då! Lite värre att "sätta igång" ett nervknippe. Vet inte riktigt. En enkel klubbtävling kanske man kan kalla det? Tender har mer koll. Ska delta i showmanship och trail at hand

Jag tar också chansen att ramla in här och ställa några frågor!
Jag har ridit engelsk ridning i många år men efter barn mm och ny häst( ett fullblod med mycket fart) så skulle jag vilja prova på westernridningen som jag alltid varit intresserad av men aldrig börjat med.
Nu har jag som sagt lite frågor som ni kanske kan svara på; Hur vet man vilken sorts westernsadel man ska ha om man är intresserad av både pleasure, trail och reining?
Hur vet man vilken storlek man ska ha?
Jag har tänkt börja med min häst inne i paddocken och träna mycket vikthjälper runt och över saker med lite långa tyglar och korta dem när det behövs och när hon gör rätt- länga dem igen. Nu är det så att mitt sto bara kan gas- broms är när man drar i tyglarna allt man orkar(som jockeys gör). Lite bättre har hon blivit på de månader jag haft henne men jag har problem att hitta ett bett som funkar. Rider nu på ett vanligt rakt, det funkar bäst. Nu funderar jag på att testa ett westernträns utan bett- nu när jag ändå ska sadla om! Vad tror ni om det?
Mycket tacksam för svar och mer tips om hur man skolar om en häst. Ska dock hitta en tränare så småningom men tänkte börja lite själv.

En fråga till kom jag på!!!!
Hur ska skänkeln ligga? Ska den ligga an hästen hela tiden som i engelsk ridning eller håller man liksom ut benen lite o änvänder skänkeln när den behövs?

Jag kan svara så gott jag kan i väntan på mer erfarna skribenter! Min skänkel ligger endast an när den ska inverka, dvs när jag ska flytta hästen. Behöver den ramas in använder jag övre delen utav skänkeln och försöker bli lite stadigare helt enkelt.
Ang. sadel är jag inte till mycket hjälp. Men en trail kanske kan vara något? Mångsidig sadel som passar till det mesta enligt vad jag lärt mig, på lägre nivå. Storlek däremot vågar jag inte tipsa om.

Tycker det låter som att du har en bra plan. Öva tryck och eftergift. Om hon är stark hade jag provat bettlöst till att skola om henne. Det blir nytt och enklare för henne att förstå trycket - som blir mer direkt huvudet än i munnen. När hon förstår det skulle jag börja rida med bett igen. Och ta hjälp av en tränare hela tiden! Vad är det för träns du tänkt dig?

Till sist, jättekul att du hittat hit!

Va kul att ni är så tillmötesgående här!
Det där med tränset var bara en tanke! Ska nog försöka med vanliga tränset o bettet först- kan funka eftersom hon får mer tygel i westernridningen.
Jag hade tänkt gå en kurs i westernridning själv först, och sedan försöka mig på en med hästen men jag skulle ändå vilja börja lite hemma själv ändå.
På tal om träns och framförallt tyglarna! Visst håller man tyglarna med hela handen och låter den inte vara mellan ringfingret och lillfingret som i engelsk ridning?

kl

Pålle är hemma efter en ganska lyckad tävlingshelg, blev bland annat en bronsmedalj i hunter under saddle :) Och lite andra tjusiga rosetter.

Jag är sugen på att rida mer, förhoppningsvis ska vi börja rida igång "lilla ragatan" snart så att jag kan rida henne. Då kommer jag kunna rida i stort sett när jag vill, vilket är bra för all övning är bra!

Haha ja en fördel med att tävla western verkar vara att man alltid kommer hem med minst 2 rosetter. :p

Måste bara skryta lite med att jag vann min första western tävling igår. Hrmhrm... :D
En Nature trail på klubbnivå med lånad superhäst, haha.. Men sjukt kul va det och vi hade superväder! :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 709
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 683
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar