Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Nu har lilla Ubbe varit på ridbanan igen. En snabb genomkoll efter vilan gav mig följande att pricka av: hittat formen kortare stunder, hålla takten i skritt, jog och trav, galoppfattningarna sitter tillräckligt väl men är fortfarande obalanserad men stundvis taktmässigt, bakdelsvändningarna sitter som en smäck.

Nästa vi behöver få kontroll på är rumpan och framdelsvändningar så vi kan rida rakt fram även om han är het på gröten. Han är så himla rolig att jobba med! :love:

20111010101555.jpg

tja ni får ju rida in era hästar hur ni vill, men det är bara hur jag har gjort...
Den första jag red in började jag med att kunna lyfta hovarnba och att ledas korrekt, till att 3mån senare kunna skänkelvikningar, fram/bakdelsvändningar i skritt, trav o galopp "rakt fram" och hoppa över små 50cm hinder.. bockade aldrig osv.
numero 2 red jag in barbacka, blev ledd de första 5minutrarna sen dess red jag själv på henne så jag tycker mitt sätt funkar ypperligt.
MEN då har jag tränat alla moment tidigare på marken.

I trail in hand på D nivå brukar det vara sidepass.
tänk på att i både Showmanship och trail at hand osv får man INTE ta på hästen. inte vid sidepass heller!

jag borde kanske ta å åka hem och öva lite för jag ska inte ställa upp med min häst och det var väl över en månad sedan jag red honom (ägaren har ridit). Fullt ös medvetslös..
Fast tävla å vinna är inte det viktigaste för mig, så ibland kan jag slarva litegrann...:o:angel:

Showmanship på C-nivå http://youtu.be/MaokglgCax8
dock så är inte uppställningen osv filmad..

D-nivå för nått år sedan, hästen inte riiiktigt med på noterna :)
http://youtu.be/OXKDPm5hhyg

Senast ändrad:

Jag vet inte om det där var riktat till mig, men jag är dels nybörjare inom western så jag har inte speciellt bra koll på hur det ska gå till, och har aldrig ridit in en häst så "hur jag brukar rida in mina hästar" är liksom ingen relevant fråga ;):D

Jag svarade i en tråd på hästvård om att man kan träna western med hästar oavsett ras likväl som man rider dressyr på alla olika slags hästar
där jag då fick som svar att man minsan inte kan rida western på en arab, hästen kan på grund av sin ras få rörelsestörningar då den inte är en quaterhäst.

Någon annan här som fått rörelsestörningar på sina hästar som ej är av rasen quater på grund av att ni rider western? ;)

:D
det var det roligaste jag hört!!! hur kommer man fram till det liksom???

min arab hade väl rörelsestörningar från början då, eftersom hon rör sig så himla bra i westernform... hon måste ju vara felavlad eftersom hon inte är quarter!!!!
:rofl::rofl:

Hahaha, rörelsestörningar dessutom! :rofl:

KL.
Igår lyckades jag och Elmer göra 1½ varv spin! Åh, vad jag vill ut och tävla nu! Attans att säsongen är över för året. Jag åker gärna inte över halva Sverige för en ynka E-tävling :grin:

LOL!
det var något nytt! Mina halvblod efter highlight och magini blev då inte förstörda av att bli riden på westernvis! Snarare myyyycket bättre!

LOL!
det var något nytt! Mina halvblod efter highlight och magini blev då inte förstörda av att bli riden på westernvis! Snarare myyyycket bättre!

Tänkte först lägga in ett svar där...ha ha ha, men påståendet var så attans dumt att jag inte ger mig in i det. :crazy:

Haha, det skulle förklara varför veterinärerna aldrig blir kloka på min ponny! :D Det beror givetvis på att jag rider western med honom!

Kul att det går framåt för er!

För övrigt så är min häst helt frisk, men så är hon inte helt fördärvad med min amatörmässiga westernridning heller :p Däremot så är vi strukna från tävlingen, jag jobbar då och känner inte att vi är förberedda. Hon kan på sin höjd rygga något steg, inte gå i sidled. Häst nr 2 blir det heller inget med, det sket sig med stallplatsen. Tråkigt som bara den, men vad gör man.

Delvis kl*

Precis som jag trodde. ;)

Lite update för oss, Märra är ju dräktig så någon träning åker vi ju inte iväg på eller så, men vi övar lite själva hemma
på mycket låg amatörmässig nivå.

Har övat mest stopp ifrån trav i grimma eller i halsrem, dvs utan tygelkontakt. Fungerar riktigt bra ibland, för ibland får jag
ett tvärstopp bara jag ger henne hjälpen för "stopp". :banana:

Hon är också riktigt duktig på att sänka sig i formen under ryttare och håller formen för det mesta på helt lösa tyglar.
Idag longerade jag henne ett par varv i grimma och hon gick i finfin form med höjd rygg för att hon själv tyckte att det var behagligt att gå där. :)

kl

Idag har jag ridit igen :D Sker alldeles för sällan tyvärr, men förhoppningsvis kommer jag igång lite mer nu.

Red stora pålle, det gick faktiskt oväntat bra. Jag är så glad att jag faktiskt får rida och vara med hästar igen, jag har haft sån sjuk abstinens så ni kan inte tro det. Härligt att vara tillbaka igen :)

Det passade inte just nu med jobb och förberedelser, så vi väntar till nästa gång! :)

Idag fotade vi lite höstbilder, med blandat resultat. Och nu är hon vit igen! Blir helt snurrig, bestäm dig för en färg.

fp.jpg

fp3.jpg

Kolla det här luriga leendet liksom.. :rofl:

fp1.jpg

Vad hon är läcker!

KL
Elmer står på box sen igår kväll. "Riktiga grabbar leker våldsamt" sa han när vi stapplade in till stallet. Så nu håller jag på att pyssla om och vänta på en liten förbättring. Det är ingen mening med att ringa ut jourvet när de ändå inte kommer ge något för att lindra smärtan pga risk för underliggande orsaker. Ska fota skrapmärkena sen, jag kan inte bestämma mig om det är en spark- eller bettskada. Jag får för mig att det är ett bett som tagit rätt hårt på en muskel.

Jag svarade i en tråd på hästvård om att man kan träna western med hästar oavsett ras likväl som man rider dressyr på alla olika slags hästar
där jag då fick som svar att man minsan inte kan rida western på en arab, hästen kan på grund av sin ras få rörelsestörningar då den inte är en quaterhäst.

Någon annan här som fått rörelsestörningar på sina hästar som ej är av rasen quater på grund av att ni rider western? ;)

Var är hästvärlden på väg? :rofl: :eek:

Lite halvt ot men jag var tvungen att skriva det där svaret i den tråden och så la jag in ett par filmer från youtube på just araber in action i western (cutting och reining). Blev rätt impad själv av dessa hästar ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 687
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar