Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

kl

Det var då rackarn vilken tjurskalle jag tampades med idag. Hon snodde nästan in sig i tömmarna som hon höll på. Kröp ihop och skyggade och ville inte gå dit jag ville. Blev lite sur, hon kan det här med tömkörning, och på den vägen har vi gått hur många gånger som helst. Slappnade av mot slutet, men skulle ändå inte gå där det varit en vattenpöl tidigare ( numera borta ) och blev så ifrån sig att hon backade in i en brädhög och skrämde slag på sig själv. Nåja, ganska nöjd ändå. :p

grus4.jpg

Jag är inte riktigt säker vem han har lattjat med som gett denna skadan. Jag har ju en tillfällig inhysning som är minst lika busig som mina två. Nu har det ju gått tre nätter och han är nästintill ren i skritten igen, markerar lite i traven. Så det blir en lugn vecka för Elmer och försiktig igångsättning när han är hältfri igen.

Ubbe hade jag en liten träning med igår. Jag fick det svart på vitt att jag ska fortsätta träna som jag gör men att jag måste sätta Ubbes rumpa på plats när han blir lite het. Och detta med basta, liksom. "Håll i hornet och på med skänkeln, börjar han slå mot skänkeln/bocka så rid igenom dem!" Det är ju tur att jag älskar utmaningar :angel:

Jag får för mig att höstpiggheten har kommit i full flärd nu, båda mina hästar är lite extra aktiva och det låter som din tjej var det också? :d

Fördelen med att ha två hästar! Hoppas han kryar på sig snabbt. Tsss, det var inte glädje, det var tjur ;) Ska rida en gång till och löshoppa innan det fryser och hon får stå på vila. Hoppas hon är på bättre humör då, jag har ingen lust att ta någon utmaning för tillfället :cool:

Ja, det finns många fördelar med två hästar :) Hoppas hon är snäll och trevlig nästa gång då!

Jag läste en intressant sak på munstängar-tråden om en liknelse mellan en kostammad Quater och en Border Collie, att de blir tokiga när de inte får valla/jobba. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till Ubbe som för varje dag som går bara blir mer och mer energisk. Och jag har nog lyckats rida slut på honom en gång, i 30 graders värme och galoppfattningsträning. DÅ var han lugn och trevlig resten av dagen och morgonen därpå :angel: och min tränare gissade på att han skulle va en lugn och ej explosiv häst... Bullshit :D Men men, det är Ubbe och Elmer, fullständigt galna båda två. Och så jag :angel:

Nu har jag testridit Elmer efter "skadan". Han är kanske något ovillig i höger varv (det var ju höger fram han skadade sig) i trav men annars märks det inget. Han ska få ta det lugnt med korta skrittturer ett tag till.

Nu ska jag dricka lite kaffe och sen ska Ubbe få sig en genomkörare! :D

De ska avlösa varandra, hästarna våra.. Min hade ett underligt litet sår på kotan igår, på utsidan. Som en liten tunnel inåt. Tvättade och sprayade men fy så det vätskat inatt, och helt klotrund var hon om tassen. Hon är verkligen känslig för småsår på benen, sväller som tusan. Men detta var både ömt och varmt så har det inte gått ner markant ringer jag vet imorgon.

Usch, jag avskyr verkligen dessa småsår. De kan vara så allvarliga eller ofarliga men oftast så skriver man fan på väggen först och sen inser att det inte var så farligt.. Jag hoppas det är bättre idag!

Ubbe fick kolla på kor igår! ..och för att va kostammad så tycker jag han var väldigt fjantig som stod och glodde på djuren, när de sen rörde på sig så trummade han förskräckt med sina framben och frustade. Dunk-dunk-dunk sa pulsen :rofl: Hahaha. Jag får nog rida dit lite oftare och kolla på kor tror jag :angel:

Du får passa dig så att det inte är ett sticksår, det kan gå illa. :crazy: Jag hade gjort ett rejält spritbandage om jag vore dig!

Ja var orolig för det, men det såg rent ut första gången ändå. Inget som fastnat. Idag var det mycket finare. Torrare ben, ingen värme, mindre svullnad och ingen ömhet. Tempen såg också finfin ut så nu är det nog lugnt!

:eek: !! ( Var det inte kallt? ) Har du börjat rida så smått nu alltså?

Nej det va toppenväder! :)
Vi skrittar fortfarande bara, 2-3 dagar i veckan sådär. Tänkte börja träna lite smått nu och fortsätta fram tills snön kommer (vilket förhoppningsvis inte blir förren i Dec!) sen får hon vila några månader i vinter.

Jahaa. Igår fick Ubbe springa av sig ordentligt. Han brände så mycket i galoppen att han knappt taktade/studsade efteråt och i stallet kunde jag sen ta min stol och sitta i dörröppningen utan att bli nerknuffad eller tuggad på. Han stod där lugn som en ko och åt sin mat :love:
Det känns lite emot mina träningsrutiner att sätta honom på sådant arbete men skillnaden i hans energinivå var så grym att det troligen är så att det är vad som krävs. Jäkla gullungen :love:

Bluefish: Skönt att det inte verkar bli någon stor grej av såret!

IronWill:
Hur går det med din tjej? Trivs hon med att va dräktig? :)

kl

Jag håller på och rider in min islandshäst som är 3 år. Idag fick jag låna en film av en vän som hette Western Ridning av Bob Mayhew.

Jag är väldigt inspirerad. Vi är i tidigt skede av inridningen och jobbar från marken nu. Min häst är uppvuxen i unghästflock utan jättetät kontakt med människan, dock är hon väldigt social och gudasnäll. Lite för social nästan, hon vill gärna flytta på en och har lite svårt att förstå att vi (jag :D ) vill ha en bubbla/avstånd mellan oss.

I filmen visades hur man arbetade med föl, unghäst, och sen hur inridningen går till och de olika skolorna lärs ut. Allt såg otroligt enkelt ut. Idag var det inte helt enkelt att lära hästen att flytta undan framdelen och korsa sina framben. På filmen räckte det med att höja handen lite och placera sig mot mankdelen så flyttade hästen på sig. Min var inte lika samarbetsvillig när jag gjorde så. Hon fattade ingenting :angel:
Jag tog ett spö och knackade lite straxt ovanför armbågen på hästen och då flyttade hon på sig efter några duttar. Då ramlade poletten ner, så efter några ggr gick det riktigt bra och vi slutade.
Bakdelen är lättare för henne att flytta undan. Antar att hon har svårare att omfördela vikten när hon korsar sina framben. När jag svänger henne snävt korsar hon inte riktigt utan tar istället fram ytterbenet och sen tar inner åt sidan istället för att korsa ytter över inner.
Men det här ska vi jobba med endel nu :)

Även om jag inte tänkt rida renodlad western på min häst gillar jag hela westernkonceptet som inte vill ha hela hästen mellan hand och skänkel utan en känslig individ osm bär sig självt. Jag har tänkt använda mig mycket av deras tänk nu.

Senast ändrad:

Vi hade lite av en fight idag. Hon var så sur, högg efter oss och bara tjurade. Däremellan supertrevlig och gosig. Hon är bra lurig, lilla sparven. Longerade innan jag satt upp, med varierat resultat.. Det passera hästar mest hela tiden så hon var lite på tårna och okoncentrerad. Men lyssnade ändå på mig. Skulle ta ett par meter i trav innan vi avrundade för säsongen. Men icke, istället fick jag mig en sjuhelsikes åktur. Bocka kan hon allt! Till slut kunde hon trava också, så jag är nöjd ändå. Hon har alltid nära till att bralla, det tror jag inte kommer gå ur i första taget. Får se hur länga jag sitter kvar när det är dags för galopp. Imorgon ska vi ev. löshoppa, sedan vila innan vi tömkör ut som variation. Sedan - vintervila!

rs.jpg

Åh vad roligt! Då är vi ungefär på samma plan, förutom att jag tänker hämta i princip allt från westernridningen. Ser samma film som du, och är också i startgroparna vad gäller inridningen. Tänkte faktiskt se en snutt på den nu för att få det att sitta i ryggmärgen tills det blir ridning på riktigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 687
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V