Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Jo hon trivs nog rätt bra! Vi hade vår andra lektion i longreining idag och det gick faktiskt bra, nu kan hon
trava några meter på slacka tyglar i en bra form i mitt vanliga gåtempo utan att dra iväg. ;)

Uppsuttet går det också ganska bra, styrningen som varit svårast sitter fint nu.

Hon har dock börjat få en liten mage. :)

Varenda gång läser jag longering, och tänker "Hur fasen stavar folk egentligen?"
Long-reining, jag veeet! Det ser skitkul ut!

kl

Har följt eran tråd länge och tänkte att det kanske är dags att joina er!
Det här är min arabvallack Decor, 18 år ung;)
32725856.jpg

Han har funnits i familjen i 10 år, är tidigare dressyrriden med syrran på ryggen.
Men nu när jag har "ärvt honom" så håller vi båda två på att skolas om mot western.:)

32759489.jpg

32759491.jpg

Nyaste nyheterna! (för bara timmen sen!) Hahaha.

Jag har satt in alla medel möjliga för att få ordning på älskade mongoUbbe, han har fått galopperat av sig, haft stop- och rollbackträning och idag jogträning och tålamod/avslappningsträning. Jag började vid nio och blev klar nu vid 11. Jag fick ett tips från Wrangler på munstängartråden om att binda upp honom direkt efter träning och sen låta honom stå tills han slappnar av. Sagt och gjort, jag var påväg att åka av ett antal gånger när han slog mot skänkeln men 30 minuter senare var överskottsenergin borta och tidigare träning satt. Fast de sista 5 minutrarna skakade lårmusklerna på mig! Jag tycker ändå att det var ett lugnt pass men jag har så mycket lättare att använda och inverka med skänklarna utan sadel så det blir hårt för mig hur eller hur! haha. Sen jag red hem, hoppade av och band fast honom.
Då grävde han en grop till Kina under en timma, stod och flåsade och svettades och sen grävde han ett tag till. Gropen blev i slutändan så stor att han inte ville stå i den :eek: Sen pangbom åkte öronen ner och han ställde sig och vilade. Då fick han av sig utrustningen och gå ut i hagen. Han kommer nog ha träningsverk i sitt grävben imorgon!

00f0b79ea00f19c361.jpg

Jag är förresten återigen sadellös men har två-tre stycken på G varav en engelsk sadel. Det finns ju faktiskt Hunterklasser också!

Senast ändrad:

Du verkar ha fått en arbetsmyra deluxe på halsen.. ;) Har läst munstängartråden sporadiskt! Men engelsk sadel?! Vilket SVEK. :mad: ;) Haha grävben..

kl
Vi har löshoppat sedan senast, men inte mycket mer än så. Jag jobbar så gräsligt mycket nu så jag hinner knappt med mig. Sover såfort jag är ledig. Men sluta 00.15 och ha utsläppet 07.00 tär lite på en.

lhp5.jpg

Ska hon få vila en period nu? Har för mig att du sa nått om det för ett par sidor sen :) Jag är tack och lov egen företagare, annars hade jag nog varit tvungen att sälja Ubbe :grin: Arbetsnarkoman är vad han är.. Men det passar mig :angel:

Du ska få se när vi är redo för en Hunterklass, då kommer du ta tillbaka vad du sa :devil: Skämtåsido, det blir lite lättare att få hjälp med motioneringen av vänner om jag har en engelsk sadel. Det är många som säger "jag hjälper gärna till men jag vill inte rida i westernsadel". Och det är bra balansträning, gud vilken skillnad det är mellan smala stigläder och fendrar! Men än så länge är ingen sadel inköpt.

Ja, nu är vi färdiga. Men vi kommer göra något då och då. Kanske aktivering varannan vecka, bara små saker som hon redan kan. Underhålla det jobb vi gjort i höst. Men en månad ska hon få stå helt. Och just det, till veckan byter vi stall. Ska bli oerhört skönt, bästa stallet någonsin!

Meh, vilka fjantar! Nåja, ska rådgöra med övriga i tråden huruvida du får stanna om du köper en stjärtlapp..

Är den fluffig på huvudet? :eek: :love:

Ubbe heter ju Suspicious Trouble. Just nu känns det som det är just det han är, han kan hitta på precis vad som helst busrackarn! Jag återkommer med fler bilder (samt kortfilm) från dagens avslappningsträning när jag har mobilsladden här :angel:

Nu har jag läst hela tråden och tänkte skriva nåt själv också:)

Har ridit western till och från med de hästar jag har haft.
Intresset för det har alltid funnits där :)
Mest intresserad av trail och reining, just nu hästlös dock så blir ingen ridning alls nu. Abstinensen är enorm!

:rofl:

cahs; Ja det är faktiskt mycket roligt. Nästa gång blir det halva steg på schemat! Hon är rolig min lilla märr.
Hon gör öppnor och slutor, förvänd öppna och förvänd sluta. Diagonalslutor i trav och så vidare. Hon vet när
hon gjort rätt, för då stannar hon vrider huvudet och stirrar på mig - hon vill ha belöning och godis.

Men att trava långsamt rakt fram och att gå ut i hörnen. :eek: Det är såå svårt att hon slår knut på sig själv.

Bluefish; Jag är nog verkligen inte rätt person att beskriva longreining, men det är en arbetsform där man jobbar
hästen på långa tyglar ifrån marken, utan inspänningar och man vill att hästen ska arbeta samlad nog för att föraren
skall kunna gå i ett vanligt gångtempo i skritt trav och galopp längs spåret på lätta tyglar. Man kan när man är duktig
nog utföra alla dressyrrörelser i den här träningsformen, byten, piruetter, öppnor och så vidare.

Jag har valt att hålla på med det då Stella har problem att tagga ner och slappna av i traven - hon vill pinna på så fort
som möjligt och då är det svårt att rida Western också. Men i longreiningen så väntar hon mer naturligt på mig i och med
att hon faktiskt inser att jag inte kan springa lika fort som henne! Har redan gett resultat i ridningen, mjuk lugn trav i en trevlig
form på lång tygel är inte lika långt borta nu som förr! :)

Två bilder på min darling som börjat få en liten hängbuk. Jag antar att det är fölet. :love:

Stella-29.jpg

Stella2-38.jpg

Hahahaha jahaaa! Megatron låter perfekt!

Nu vid insläppet var Ubbe lugn som en ko igen. Världens gosigaste och mysigaste pålleplutt :love: Jag frågade mamma om hon såg vad jag menar, så jag inte stirrar mig blind. Men det gör jag inte, det var stor skillnad även för henne.

Ironwill: Vad rolig hon är!

Haha ja den är gullig! Det är en crested gecko ( ögonfransgecko ). Och fler lär det bli, har som av en händelse 2 lediga terrarier.. :angel:

kl

I förrgår fortsatte vi att träna på att korsa frambenen. Gick mycket bättre denna gång. Jag har slopat repgrimman helt nu! Har använt mig av den i ca 4-5 år och aldrig gillat den! Förstår inte vad som är bra med den alls :confused:
Jobbar i vanliga grimman där jag fäster om grimskaftet i sidoringarna när jag vill ställa och böja henne. Hon svarar mycket bättre på det än repgrimman.
Hon blir lite nervös i början av varje träningspass och bajsar halvlöst en gång i paddocken. Tyvärr är hon en häst som jag måste bli lite arg på då hon gärna tar ett steg mot mig emellanåt och sist kom ett försök till tjyvnyp :mad:
Men överlag är hon mycket trevlig.
Idag tänkte jag lägga på sadeln lite i stallet. Vi skyndar långsamt eftersom hon är typen som lätt blir lite stressad och bajjar löst.

Här är en bild på oss för ca 1 månad sen när vi var på unghästmönstring.
307617_10150399685424048_735384047_10118879_451645421_n.jpg

Jag har en till islandshäst, ett 9 årigt sto som varit skadad men är frisk nu. Igår skrittade vi en sväng för första gången på 3 mån. Tanken är att lägga om ridningen med henne också nu och aldrig mer föra min hand bakåt på henne. Hon är mer av den känsliga typen och lyssnar bra på vikthjälperna. Igår gjorde hon tvärhalt av att man satt till lite och sa hoooo. Jag kommer läsa på mer om western och använda mig av det på henne också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 687
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"