Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

kl

Vi har flyttat nu! Sisådär 100 m ner längs vägen. Nu tar det ynka 7 min att gå till stallet :D Är helt övertygad om att vi kommer stormtrivas, även om hon var ganska uppriven igårkväll när hon inte fick gå in med sina gamla hagkompisar utan istället hamnade i ett nytt stall. Känner alla i stallet sedan tidigare då jag haft häst här förr. Känns kanonbra!

Vad spännande, hur kommer det sig att ni flyttat?

Stella och jag flyttar också imorgon, till ett Stuteri utan hästar som åker iväg och tränar och tävlar.
Jag har gått och oroat mig hela tiden nu då vi har hästar som åker och tävlar, på utställningar, utbildning
och så vidare där vi står nu, även om vi trivs väldigt bra!

Hon kommer att få stå i en 16m2 box med kameraövervakning och äta fri tillgång på mat i hagen.
Gården har över 350 hektar mark och ska tydligen ha helt fantastiska ridvägar! :bump:

Det här ligger närmre, min bästa vän har sin 2åring där och stämning är överlag mycket bättre. Kände mig ganska utsatt för pikar på slutet nu. Mycket tjafs ang täckets vara eller icke vara och sådär. Så jag har dubbla hyror denna månad, men det blir ändå billigare för mig ( trots att hö, spån och utsläpp ingår ).

Oh jäklar! Där lär hon trivas! Ganska stor box också ;)

Låter ju jättebra! Då får din lilla lite jämnårigt sällskap,

Jag kommer också att ha dubbla hyror, men när jag laggt ut snart 30 papp i dräktighetskostnader så gör några
tusenlappar inte så stor skillnad i det hela nu. :o

Boxen är stor ja, då slipper hon ju byta sen när hon ska föla också!

Vad/vem är hon betäckt med?
Jag har noll koll på annat än islandshingstar :angel: men vad är tanken att det ska bli av fölet? :)

Vad trevligt med byte av stall, jag hoppas du och lillpållan kommer trivas! Jag önskar Ironwill det bästa med!

KL.
Om ni inte ratar mig och pålleplutt så kan ni kanske få se den lilla film jag satte ihop :angel: Jag såg på filmerna i datorn att den engelska sadeln satte mig i en sjuk stolsits (sadeln eller dragracerhästens fel, frågar jag mig? jag får alltid plus på min sits annars.) men han är ju för söt iaf!

Nu har jag beslutat som såhär att mina sadelpengar lägger jag på mammas häst. Av flera olika anledningar. Det första är att jag tål att åka i backen bättre än mamma samt att Ubbe är bara tre och tål att stå längre perioder i vinter. Mammas är fyra och går lätt upp i vikt. Och jag kan alltid köra in, markarbeta, ha som handhäst och jobba med sidoförflyttningar tills jag hittat en sadel där jag kan träna de lite snabbare momenten. Men en barbackapad skulle nog va trevligt :angel:

Vilken duktig dotter jag är! Hahaha.

Hej! Kanske jag också kan smyga in och vara med lite på ett hörn...:angel:

Jag ska börja träna lite western tänkte jag på hemma-nivå ;) Köpte trail-boken i somras och tänkte försöka snickra ihop ngn bro, grind och fixa lite bommar så jag kan träna lite trail för skoj skull.

Har en fjording-valack på 7 år som jag köpte för ett år sedan. Har hittills mest kört honom men hunnit rida lite akademisk ridning också så ridmässigt är han ganska grön. Har tidigare haft flera hästar som ska hållas igång men nu har jag bara honom+ en sällskapshäst så nu kan jag lägga all tid och energi på bara honom och hoppas vi ska komma igång ordentligt nu. :)

Här är min lilla guldklimp:

lillen1.jpg

lillen2.jpg

Hon är betäckt med en liten tysk ridponnyhingst, hon går in i sin femte dräktighetsmånad nu. :)

Hingsten som har det passande namnet Mr Right är en palominofärgad läckerbit på runt 140 cm nu som tre år,
han lär väl bli liten d-ponny som fullvuxen. Hans föräldrar är dock större än honom så han lär kanske lämna större
än vad han själv är, men jag valde en litet mindre hingst då min är en supermaxad d-ponny (alá 150 cm...).

Han har en helt fantastisk stamtavla, med en mamma som lämnat en till godkänd hingst och en stoavkomma
som fått en godkänd son. Morfar har gått EM i dressyr och så vidare! Pappan är en av mina favorithingstar. :d
Han har själv bland annat 9.5 fem på sin trav och kallas för mini Totilas i tyskland på grund av att han är väldigt
rörlig för att vara en liten ponny.

Fölet hoppas jag blir lite som mitt sto är, hon kan ju det mesta hoppar 120-130 banor och har gått lag SM i dressyr,
hon har ju även visat sig vara en liten pärla på både körning, longreining och western. :D Att hon hoppar ensjtärniga
fälltävlanshinder för stor häst är ju inte fy skam det heller. :d Det vill säga, jag vill ha en trevlig liten allroundponny med
riktigt bra gång. Blir den för liten för mig så får jag väl köra in den. :)

Ett par bilder på den blivande pappan,

Här är han 2,5 år.

http://i206.photobucket.com/albums/bb148/Stella-Linde-Lou/25rhxm0.jpg

Som lite mer än 3år på bundeschampionatet;
http://i206.photobucket.com/albums/bb148/Stella-Linde-Lou/Bundeschampionate_2011_-_02_09_2011_-_26.jpg

Jag vill se filmen! Har Ubbe manke föresten? Tänkte att du kanske kommer ångra att du skippade sadel tills vidare.. ;)

Gadriel: Han är jättefin! Var själv sugen på en fjord när jag letade häst :d Men hur kommer det sig att du bara har en kvar? Om jag inte blandat ihop det hade du väl ett skäcksto som ni tagit från en nedgången gård i princip helt ohanterad? Vars är den? Tyckte hon var himla fin.

Min har funnit sig i flytten nu, men lever rövare i boxen när man tar in de andra. Hon går i egen hage nu så är väldigt intresserad av en när man är och pysslar, vill vara med. Hagen ligger i anslutning till stallet via ett stort vindskydd som man rör sig i till och från höet och foderkammaren.

kl8.jpg

kl7.jpg

Visst har han manke, en liten spetsig sak som behöver växa till sig :devil: Man lär sig hur man sitter utan att skadas efter ett tag :rofl:

här kommer filmen iaf http://www.youtube.com/watch?v=5G-gtQrjwEs och lägg extra märke till grävbenet och de stora näsborrarna :rofl: Min galna gulle!

Din lilla filur är ju bara för söt!

Vad söt han är!

Synd att du inte bodde inärheten av mig, då hade du kunnat prova min handikapps sadel. :d
Finns inte en chans att du trillar av eller sitter i stolsits med den här;

DSCN4397.jpg

Haha ja, visst är han! Det är däremot lite travarkänsla på honom då och då, den kan va väldigt slängig och snabb. Fast det har väl med markbundheten att göra :angel: Och så är det ju detta typiska bruna med svart man. Han får muskla på sig mer så han ser ut som den Solid Paint han är :idea:

Jag provade en Globus Clic till mammas häst, gud fyfan! Jag satt fast och fick typ klaustrofobi :rofl:

Och så måste jag bara skryta lite! Ridturen gick jättebra idag, lugn och trevlig igen efter en vecka "dö och pina", efter de första stoppen så gör han det helt utan tygel och samlar sig hur bra som helst. Sen på med grimman över alltihop och fast vid stocken igen! Han krafsade lite, tuggade lite på stocken men stod längre stunder och bara kollade in omgivningarna. Stooor skillnad sen förra gången! Det är ett hett tips till er med krafsande, jobbiga hästar som vägrar slappna av!

Gadriel: Han är jättefin! Var själv sugen på en fjord när jag letade häst :d Men hur kommer det sig att du bara har en kvar? Om jag inte blandat ihop det hade du väl ett skäcksto som ni tagit från en nedgången gård i princip helt ohanterad? Vars är den? Tyckte hon var himla fin.

Hade hoppats du inte skulle fråga :cry:

Min vackraste Saga galopperade till Trapalanda idag :cry::cry::cry::cry:

Orkar inte riktigt prata om det för då bryter jag ihop totalt men det kom fram nyligen att hon är sned/konstig i korset och med alla trauman hon har bakom sig och rädslor för främlingar och att vara i byggnader, att transportera henne är inte att tänka på utan att droga henne totalt, så jag valde att låta henne somna in, ett fruktansvärt tufft beslut men det hade varit ett ännu tuffare beslut att låta henne genomlida ännu mer skrämmande saker i livet. Hon har haft 3 fina år hos mig, jag har accepterat att hon inte vill gå in (antagligen har hon fått något över sig i ngn byggnad för det är en blockering som jag inte lyckats få bort hur mycket hon än litar på mig så går hon inte frivilligt in), hon har fått ta väldigt god tid på sig med allt vi gjort eftersom hon blir stressad av för stora krav. Hon har fått lära sig nya saker, vi hann tömköra lite, rida lite grann och gått många härliga promenader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 695
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar