Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Nänä, vi får väl roa oss med mina utvikningar tills vidare då! :mad: ;) Efter en smärre dispyt i stallet kring lindornas vara eller icke vara kom vi oss ner till klubben där vi tränade lite på det här med ground-tie. Gick bättre mot slutet, även om hon blir ofokuserad med godis som belöning. Då börjar hon följa efter mig igen, tänk om jag har fler godisar? Och om jag inte ger godis tappar hon ganska snabbt intresset för mig och går och luktar på bajshögar istället. Så det gick lite halvdant sådär!

http://www.youtube.com/watch?v=tnRFovAfANQ

Får jag komma med lite input?

Ditt kroppsspråk kan vara lite svårtolkat. Jag, som människa, kan inte se något hos dig som säger "stanna" till hästen, hur ska då hästen förstå?
Prova att vara mer "stannande" (men inte så hård!) i dina signaler, så blir det enklare för hästen. Och för att vara ännu mer kritisk, din timing på godisgivandet är inte alltid den bästa, vilket kan leda till tiggande häst och oförstående häst. Jag tycker ju att klicker är ovärderligt vid inlärning av den här typen av moment. Då är det mycket enklare att vara tydlig med vad som är rätt och timingen blir mycket mer förfinad.

Timing är A och O! Det hjälper inte att korrigera eller berömma långt efter att det önskade beteendet har skett.

Ja gärna! Nä, där håller jag med dig. Vet dock inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, men just nu smyger jag mest och vaktar på henne. Det är nog inte helt optimalt riktigt.. Klicker har jag använt förr, men slutat med. Förstår ditt tänk med att ha med en sån men jag kommer inte introducera den igen. :) Beröm får hon via rösten när hon står still, godiset var det avslutande momentet innan vi gick hem. Svårt att höra eftersom jag tagit bort ljudet. Men jag tar nog bort godiset helt till nästa gång, och berömmer enbart med rösten. Hon blir för ofokuserad.

Ja gärna! Nä, där håller jag med dig. Vet dock inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, men just nu smyger jag mest och vaktar på henne. Det är nog inte helt optimalt riktigt.. Klicker har jag använt förr, men slutat med. Förstår ditt tänk med att ha med en sån men jag kommer inte introducera den igen. :) Beröm får hon via rösten när hon står still, godiset var det avslutande momentet innan vi gick hem. Svårt att höra eftersom jag tagit bort ljudet. Men jag tar nog bort godiset helt till nästa gång, och berömmer enbart med rösten. Hon blir för ofokuserad.

Det är min erfarenhet också, iaf har det varit helt bortkastat med godis på mina, dom blir bara dominanta och tar över kommandot.
Tycker hon "klänger" lite på dig så om jag var dig skulle jag säga ifrån ordentligt när hon försöker krypa upp i ditt knä (men det bestämmer man ju givetvis själv men jag vill inte ha hästarna på mig, tycker dom tappar all respekt för mig väldigt fort då). Samt som föregående sa bli tydligare för många gånger tyckte jag att du bjöd in henne att följa med dig när du ville att hon skulle stå kvar så jag förstår att hon lbir lite förvirrad.
Sträck på dig, sätt gärna aramarna i sidorna då ser man automatiskt bestämd ut ;), om hon försöker gå mot dig mott gärna ngt steg jämfota och om det behövs vifta till med armarna (funkar på mina), kan hända hon backa ngt steg men då tänker hon iaf inte framåt mot dig. Att hoppa brukar få dom att "vakna" till lite med, för som du säger så tittar hon gärna på annat, gör ltie hastiga rörelser ibland, gärna mot rumpan på henne så hon måste flytta sig osv då komemr hon på att det är bäst att hålla koll på dig ;)

Äh, du får ta det som du vill, det är väl ungefär vad jag hade gjort men det kanske inte alls fungerar för dig och din häst :).

Gadriel ger ett superbra tips:
Sträck på dig, sätt gärna aramarna i sidorna då ser man automatiskt bestämd ut

Jag brukar tänka att jag ska göra charader. Stora överdrivna rörelser i början, allt väldigt väldigt överdrivet. Man känner sig snorfånig men det fungerar.
Till min säger jag numera "stanna" och håller upp ena handen. Då står han still och tittar på mig, tills jag säger "varsågod" eller ber honom komma (det gör jag inte vid ground tie! Då hämtar jag honom).

Träna på så kommer det nog gå bra. I slutet av filmen såg det ut som poletten började trilla åt rätt håll!

Ja hon är lite ohyfsad så överlag. Minst mot mig ändå, mig biter/reser hon sig inte mot, det vet hon att jag inte uppskattar. Ser henne som väldigt mammig på mig ändå? Ska suga sig tätt intill och helst välta mig. Vore intressant att veta hur hon "ser på" vår relation. Får alltid en bra känsla runt henne, hon flyttar sig ändå för mig i tex. gången och väntar ofta på mitt kommando innan hon gör.

Ja.. Det gör jag nog.. Vissa gånger när jag går är jag ju helt vänd mot henne och "väntar" på att hon ska komma. Gör jag en hastig rörelse mot rumpan är jag rädd att hon sparkar mig :o Men jag ska prova store gester, hoppa och stampa lite till nästa gång. Då blir det uppföljning, så får ni se våra framsteg då.. ;)

Sthu: Anledning till att hon stod stilla då var förmodligen för att ridskolahästarna började gå in i stallet och det fanns något att titta på.. :angel:

Din häst är himla fin! :love:

När jag lärt hästarna vi haft, så började jag med att släppa grimskaftet och stå kvar. Så att hästen gick klart för sig vad som skulle göras. Då fick de också göra rätt på en gång. Kommandot stå, som jag använde, körde jag hårt med redan i stallgången från första dagen.
Sedan ökade jag avståndet bit för bit. Hela tiden med ett bestämt kroppspråk.
På det sättet lärde sig hästarna på en dag eller två.
Jag tog inte specifika tillfällen att träna på just det. Utan övade hela tiden, så fort vi gjorde något. I stallgången, vid uppsittning, i hagen osv.

KL.

Uppdatering på Elmer.
Eftersom vilan inte har gett det jag trodde så kommer veterinär ut på fredag eftermiddag. Troligen kommer han få antiinflammatoriskt och fortsatt vila. Jag blir nojig direkt och tänker på muskler, bindväv, användning osv, blivande tävlingshäst som han är! Så jag har googlat på tillskott och kommit på att det är ofantligt dyrt och inte är det säkert att det behövs. Jag ska prata med veterinären om det och se vad hon tänker om det ;)

att hon kryper upp i knät och kommer närmare och närmare är för mig ett tecken att honn inte har respekt för dig, hon kan klampa och gå hur hon vill och kan flytta dig.

jag skulle börja groundtie träningen inne i stallet där hon är van att bli fastbunden. för att sedan avancera ut till större områden typ paddock..

och Tender: Jag provade faktiskt att applicera kommandot inne i stallet igår också, och kommer fortsätta med det så att hon förstår att det betyder stå stilla. Fungerade bra ändå, budskapet verkade ha sjunkit in sedan dagen innan! Kommer köra det ute i vinter, främst för att hon öht ska få komma ut under vilan. Tack för alla tips!

Låter vettigt! Jag ger bara b-vitamin, dels för att det är svårt att överdosera, dels för att smörja tarmfabriken lite. Men funderar på att byta till någon olja istället..

Min äter en del tillskott. Multivitamin, SeloE och mag och tarm ifrån krafft. Men det bästa tillskottet ever är Chondrogen. :love:
Det är som raketbränsle för stela hästar. :d Dock har man inte testat det på dräktiga hästar så hon får vänta tills hon fölat
innan hon får äta det igen.

Förövrigt så är jag så trött på att inte ha en Westernsadel och nu börjar nog dressysadeln ligga lite dåligt igen. :( Man vågar
väl inte köpa hem en westernsadel och testa, dressyrsadlar har jag bra koll på, men när det gäller westernsadlar så har jag ingen aning.

Mja alltså.. Jag har gjort så. Eller ja, här finns ingen utprovare. Den som finns sa att hon inte vågade sig på att göra en bedömning, utan hänvisade mig till att maila bilder till en kunnigare person söderut. Så jag och min hovslagare som är westernryttare kollade på den, sa väl att " inga konstigheter, vi märker väl om hon inte trivs med den ". Du kanske kan göra likadant? Låta någon mer kunnig på området kolla? Stella verkar ju också vara av det bestämda slaget ;) så hon kanske inte skulle acceptera en sadel som klämde eller var obehaglig?

Hahaha.. Tänkte att jag skulle slänga upp en bild på hur min låg, och fann ju den ultimata. Ptja flickor, här ser vi ju alla hur kompetent jag är på det här med sadlar. Någon sa att den var för rak, men vadå? :confused:

sadelb.jpg

Ett par mil utanför stockholm hålller vi till. ;)

Bluefish; Nej hon accepterar inte en sadel som ligger skit, men tänk om hon får ont i ryggen eller något. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 763
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 992
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 082
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21