Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

:p Ja verkligen typiskt. Det verkar inte heller finnas några utprovare häromkring.
Stockholm tycks inte vara staden att bo i om man ska börja med western.

Roping/ranchsadeln låter ju intressant :angel:

Jag har provat en Garland Reiningsadel med troligen quaterbom. Den kilade fast sig framtill. Sen lånade jag en Premier med full Q och roundskirt som låg bra med 1,5" padd. Det är svårt att veta vad jag ska leta efter känner jag :grin:

kl

Jag stal 10 min av vilan och kollade läget lite. Försäkrade mig om att hon kom ihåg vad i lärt oss, och jajamen! Stanna och sakta av satt mycket bättre nu än innan hon började stå, som med så mycket annat har det landat hos henne. Var helt trygg med ryttare, men framåt! Inte rädd att sträcka ut och kliva på, så jag hade en person intill eftersom det blev en luftfärd senast ändå. Så vi provade trava även idag och nu gick det så mycket bättre. Lite tveksam till ryttaren och vågar inte ta för sig lika mycket som i skritten. Men det kommer, det kommer. Så glad hästmamma nu, så himla himla kär i oss :love:

pf.jpg

Åh vad härligt! :)
Men jag måste bara fråga, totalt okunnig som jag är, ska man sitta nästan på bakvalvet/väldigt nära
bakvalvet som du gör i din sadel? Vore kul att veta när jag tittar efter sadel själv. :)

Här är ett par bilder ifrån idag, jag och Stellan tog oss en springtur i skogen och jag passade på att fota lite. :)

autumn_in_sweden_ii_by_erehsidne-d4f2bec.jpg

autumn_in_sweden_by_erehsidne-d4f2bbg.jpg

autumn_by_erehsidne-d4f2b57.jpg

stellapromenad_by_erehsidne-d4f2byr.jpg

Jag vet inte :o Har sett på bilder att jag ser ut att sitta väldigt långt bak, men upplever det inte så själv. Tar inte i baktill, bara just under rumpan och vänder jag mig om vilar jag inte i bakvalvet. Däremot tror jag man sitter aningens längre bak, iom att sitsen på själva sadeln ofta är formad såpass att det är lägsta punkten. Kan tillägga att jag ska länga mina läder ytterliggare, då kommer jag nog fram en smula också.

Bättre bild på hur jag upplever att jag sitter. Men jag ska nog hasa mig fram ett par centimeter.

pf1.jpg

I reiningsadlar kan man hamna i stolsits, eftersom den är gjord att stoppa i.
I pleasure/trail/horsemanship/western riding ska det vara 'klassiska korrekta' sitsen huvud, axel, höft, häl linjen :-)

Ja det kan skilja ganska mycket beroende på modell, ungefär som hoppsadlar som är gjorda för att hoppa högt eller för medelsvenssonhopparen :-)
Vill man sitta fint är en trail/pleasuresadel (eller liknande) att föredra framför en reiner :-) (om man nu inte ska hålla på med reining )

Nu har veterinären varit här och kollat upp Elmer. Det var lite som jag tänkt att det är nått som ändrar hans rörelsemönster lite utan att "va halt" . Så nu ska jag ge finadyne mot eventuell inflammation i muskeln samt skrittmotion så bindväven som kommer in för att laga de muskelfibrer som gått sönder inte blir för kort. Det verkar positivt men jag har i bakhuvudet att om han inte blir bättre så kanske det kan behövas en röntgenplåt och kolla upp så inget annat är konstigt i benet. Men vi får se.

Bluefish Vad kul att det hade landat! Det är en skön känsla när hästarna börjar ta för sig i gångarterna :love:

Skönt att det inte är värsta sprickan eller så! Och ja, det är en himla känsla. :D

Ingen som har frukosttips anpassade för människa föresten? Mitt grötmaterial är slut är jag rädd...

Hahahaha vilken frukost! Men bättre än inget :angel: Jag är skitdålig på frukost!

Nu ska jag strax åka till Tingsryd och kolla och heja på min syster när hon tävlar dressyr. I pausen tänker jag dessutom åka in till Börjes och känna på deras westernsadlar, de har ju Simcosadlar. Så jag ska mäta och känna osv och se. är det nått ni vill att jag ska känna på så skriv, jag kollar buke via mobilen ;) Ha en bra dag alla!

Det är ju röd dag! Attans! Men jag har austinpadden och den är lång.. Men är man händig är den lätt att korta. Den billiga neoprenpadden är "kort". Tyget på austinpadden blir nopprig men jag har alltid ett fårskinn under, dels för mys och att det absorberar svetten så padden är torr efter svettpass.

Vad får du träna på? Syns vi på tävlingar i höst? ;)

Kl.
Idag va Ubbe skittråkig. Så överladdad och unghästig att jag tappade lite tålamod, liksom. Strängt förbjudet! Hade jag haft sadel hade jag kunnat köra rollbacks tills han tröttnade på att bråka men barbacka hade jag till 110% stannat kvar i luften :angel: På hemvägen joggade han på så fint, så fint däremot! Jag ska kolla upp filmerna som togs och se om det är nått jag kan lägga ut iaf.

Vad får du träna på? Syns vi på tävlingar i höst? ;)

Jadu, jag tränar mest grunder för tillfället! :p Har ju ridit engelskt i 15 år så jag kan ju rida men det är en del saker som får läras om. Övar mest på att kunna kontrollera hästen, jag är inte van att reglera tempot bara med benen. :) Har testat spin och sidepass och sånt men bara för skojs skull.

Tanken är väl att jag ska prova på att tävla lite i vår. :) Det vore superkul!

Idag va Ubbe skittråkig. Så överladdad och unghästig att jag tappade lite tålamod, liksom. Strängt förbjudet! Hade jag haft sadel hade jag kunnat köra rollbacks tills han tröttnade på att bråka men barbacka hade jag till 110% stannat kvar i luften :angel: På hemvägen joggade han på så fint, så fint däremot! Jag ska kolla upp filmerna som togs och se om det är nått jag kan lägga ut iaf.

Alla har dåliga dagar ibland, jag har också lite svårt med tålamodet ibland. Då brukar jag strunta i det och göra något annat istället för det som inte funkar, brukar liksom inte bli bättre när tålamodet är på upphällningen :p
Kul med film förresten, visst har du lagt ut nån film tidigare? Tror jag har missat att se.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 792
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 733
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V