Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Jag red idag igen, det är så himla kul! Extra kul när det går bra förstås :D I början var M lite okoncentrerad, han testar ju om han verkligen behöver göra som jag säger. Men mot slutet gick det så himla bra, han kändes jättefin! Nog för att jag inte har superbra koll på vilken form han ska ha osv. men känslan var bra och det är huvudsaken för mig just nu. :)

Tänkte väl, ska du berätta att du ridit och inget mer?! Men nu är jag lugn. Form är det väl si och så med, till en början! Jag tror att känns det genuint bra så är det det. Blir så himla ridsugen när du kommer här och kommer! Jag ska skritta henne någon gång till snart, och kanske trava utan ledare. Får passa på när jag är ledig. Hon verkar trivas med att ta det lugnt nu, väldigt trevlig att ha att göra med. Inte hispig eller ens lika grinig ;) Idag smet hon in i stallet i ett obevakat ögonblick ( hagen i direkt anslutning ) och vägrade gå ut igen. Det var banne mig middagsdags!

Jag har ett tips till er alla också! Det finns en serie, om än lite pinsam, om en ranch! Och hästar. Och intriger, såklart. Heartland, sett första avsnittet nu och ska se mer såfort sidan slutar bråka. Kanske ni redan visste, men för att stilla westernsuget lite! :bump:

Heartland tittade jag på nu i somras när jag hade massor av tid övers.
Pluggade bara in matematik D på distans och pysslade med Stella och var därmed tvungen att roa mig med något. :D

Ja det kan skilja ganska mycket beroende på modell, ungefär som hoppsadlar som är gjorda för att hoppa högt eller för medelsvenssonhopparen :-)
Vill man sitta fint är en trail/pleasuresadel (eller liknande) att föredra framför en reiner :-) (om man nu inte ska hålla på med reining )

Men om man vill rida både trail och reining då? :p

KL.

Ja ni, jag är fortfarande lite småbitter över gårdagens träning på Ubbe. Han lossnade liksom inte. Ååååh... Jag vill bara upp och "fixa till" men han ska få ta det lugnt ett par dagar först, om det är någon träningsvärk som spökar.

Han är otroligt fin i hull nu och det mesta av sommarhullet (som inte var så mycket) är borta. Min fundering är om jag ska lägga på lite energi/MJ tills de kan komma ut på fri tillgång i hagen och då kommer jag till frågan, vilket fodermedel då? Han har i det närmaste fri tillgång på ensilage om nätterna och 2 kg lusern. Havre gissar jag på kommer väcka den björn som vilar, för sover gör den bannemej inte! :rofl: Så min fundering är om jag ska lägga på lite olja? Eller om jag ska köpa in något kraftfoder?

Bluefish: Hahaha, gullpållan! Jag har varit inne på Heartland innan men inte hittat det. Ska göra ett nytt försök!

Senast ändrad:

Men om man vill rida både trail och reining då? :p

ja då kan man väl kanske antingen ha 2sadlar eller nöja sig med att inte sitta lika fint ;)

när JAG började med western så red jag ett par gånger reining med mitt halvblod, i en Stubben hoppsadel! det ni!:devil::devil::devil:

När jag började med western kände jag ingen westernryttare alls, inte någon med någon westernsadel heller. Det var fortfarande inte så vanligt.
Jag hade en snorhet gul väldigt svårriden korsningsponny.

Jag började barbacka o lärde mig styra utan att ta i tygeln. Sedan fick jag låna en URGAMMAL, stenhård westernsadel med metallstigbyglar som jag hittade hängandes på väggen i en bar. Hade den i några månader iallfall innan jag lämnade tillbaka den, den hänger säkert där än om baren finns kvar....

Jag åkte iväg och sommarjobbade på ett arabstuteri där man red western, tog med min ponny och fick lära mig lite grunder där. Där fick jag låna en sadel under tiden.

Sedan fick jag lov att ta ut 9000:- (vilket var allt jag hade) från ett bospar konto som mina föräldrar hade startat åt mig när jag föddes o så köpte jag min första sadel, en sprillans ny Crates showsadel, ljus korgmönstrad med montanasilver från Cowboys Western Store i Skåne som jag fortfarande har kvar och aldrig kommer att sälja.
Det var min skatt och den bars in i huset på gården där jag hade min ponny varje dag efter ridning och stod som en prydnad i stallägarens vardagsrum, den var väldigt exotisk.

Tänkte väl, ska du berätta att du ridit och inget mer?! Men nu är jag lugn. Form är det väl si och så med, till en början! Jag tror att känns det genuint bra så är det det. Blir så himla ridsugen när du kommer här och kommer! Jag ska skritta henne någon gång till snart, och kanske trava utan ledare. Får passa på när jag är ledig. Hon verkar trivas med att ta det lugnt nu, väldigt trevlig att ha att göra med. Inte hispig eller ens lika grinig ;) Idag smet hon in i stallet i ett obevakat ögonblick ( hagen i direkt anslutning ) och vägrade gå ut igen. Det var banne mig middagsdags!

Jag har ett tips till er alla också! Det finns en serie, om än lite pinsam, om en ranch! Och hästar. Och intriger, såklart. Heartland, sett första avsnittet nu och ska se mer såfort sidan slutar bråka. Kanske ni redan visste, men för att stilla westernsuget lite! :bump:

Haha :p Jag red idag också, vet inte hur länge sen det var jag red flera dagar i rad, det är så kul att vara igång igen! :bump: Red själv idag igen, ställde upp koner och övade på att svänga, haha!

Förstår att du är ridsugen, det finns ingen pålle du kan låna och stilla suget? Det är ju det enda negativa med att ha en unghäst :p

Åh, Heartland vill jag se, tycker den verkar lite lagom kul underhållning :D Hur har ni fått tag på den?

Kan förresten uppdatera med en bild på pålle, väldigt dålig kvalitet pga att den är tagen med mobilen, men så här såg han ut idag :D Har börjat sätta ordentligt med vinterpäls, snart ser han ut som en björn :p

018.jpg

Paintar är ju bara helt underbara :love:

KL.
Elmer showade hela vägen in i stallet! Han brukar ALDRIG showa, jag har då aldrig sett det hos honom förren nu. De tre veckorna i egen hage väcker gamla lustar :rofl:

kl

Har nu slavat mig igenom tråden. Verklien rolig läsning! Det är jättekul att läsa om er nya, era hästar och era träningsbestyr.

Välkomna! Det är så roligt med litet nytt blod och det behävs i westernridnignen. Hoppas ni blir kvar länge :banana:

mvh Eva

Woho, gud vad roligt att läsa sådan feedback! Tror jag talar för oss alla i tråden. Kul att man blir uppmuntrad i den här världen. Det är inte alltid! :D

kl
Jag duschade min idag. Hon fick stå inne med hö och täcke och torka. Tog till det tunga artilleriet och släpade fram stalltäcket för att försäkra mig om att hon inte skulle bli kall inatt. Imorgon ska jag ev. rida lite till! Då lovar jag bilder, kan gå hur som helst!

Vilken fantastisk bläs! :love:

Bluefish; Jodå, Heartland är lagom underhållning när man inte har något annat vettigare för sig. ;) och Ja du måste visa bilder ifall att du ska rida!

Red förövrigt min lilla darling idag i ridhuset, (eller ja, igår.) Hon var bara så fin. :love: Första gången i ridhus sedan i April!
Hade hon inte varit dräktig så hade jag velat åkt iväg och tävlat redan till helgen för att hon blivit så flott. Nu vet jag inte om min känsla stämmer
med vad man ser på backen, men om det känns jäkligt bra så borde det väl inte se förjävligt ut ifrån backen heller. :D

Kan också joina mig till tråden. På fredag kommer blivande hästen, ska ha henne på foder först.
Men har äntligen hittat hästen eller ja ponnyn med stort P. :) Så på fredag uppdaterar jag med bilder på tjejen.

Kul! Bildbomb på fredag-lördag då? Haha :D

Bluefish: Bilder, bilder, bilder! :)

IronWill: Jag tror nog att din känsla överenstämmer med verkligheten, eller vad man nu säger :)

_Eva_: Jag planerar att va kvar tills jag ramlar av pinn :idea:

KL.
Idag ska Elmer få en liten skritt-tur och sträcka ut sin muskel. Min mysiga gubbe! Jag har inte bestämt om Ubbe ska få gå en omgång idag eller om jag skjuter på det tills imorgon, vill ha honom utvilad men inte crazy. Hm. Jag tänkte att han skulle få galoppera lite och min plan är att värma upp, galoppera, hoppa av och skritta av för hand. Då slipper jag bråka med honom barbacka :angel:

Ha en bra dag alla!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 786
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 733
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar