Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Japp, jag ska rida i min vanliga utrustning och med jeans, skjorta och, om tävlingsledningen går med på det, hatt. Ska bara köpa en snygg skjorta som matchar häst och pad/filt :D

Nu är vi på banan igen och har skrittat två dagar (yeay!) Hade ju bokat tid med vet på måndag och tänkte låta henne titta på Shelby endå, för säkerhets skull, man är ju lite nojjig =D
Men sen sätter vi igång och tränar. Det är en dam med humör och har väldigt lätt för att vilja gå på bakbenen när det går emot så TACK OCH LOV har jag en duktig tränare som hjälper mig...är ju inte särskillt erfaren av att rida in unghästar...hrm. Men någon gång ska ju vara den första! =)

Nu har jag en Garland Reiningsadel hemma. Som inte passar Ubbebubbe :grin: och som är gränsfall till Elmer. Jäklans. Ubbe är så himla bred över bogbladen så sadlarna kniper fast sig där. Hon som har denna sadeln har ytterligare en i stallet som jag kan få testa, den kostar lite mer men ibland så får man ta det ju. Jag kommer iallafall ha en sadel cirka en månad framåt i tiden då min underbara granne lånar ut sin ena sadel (den jag hade på tävlingen). Så sadel har jag för igångsättningen och har även då vunnit mer tid för sadelletande.

Jag har kommit så långt att jag ska leta efter en sadel som är relativt kort, helst full quaterbom så han kan växa och röra bogarna ordentligt. Jag funderar även på en Arabian men har ingen i närheten att se, klämma, testa. Likaså är jag nyfiken på Simcos Draft horse, mest för att se om den kan passa på mammas kallblod och om det går att paddelipadda så den kan passa Ubbelibubbeli. Men helst vill jag inte hålla på att mojsa runt med massa paddar hit och dit.

Elmer får som den "gamling" han är hamna lite efter i kön, men vi tränar ju barbacka så det går ingen nöd på honom (fast om ni frågar min rumpa så får ni ett annat svar!)

Kram på er alla! :)

Åh vad roligt! Hoppas vet faller till marken i pur förundran över hur frisk och fräsch pålle är ;)

Cahs, hoppas du hittar en sadel snart. Du får inte köpa grannens? Jag börjar undra över min sadel också. Hovis tyckte att den låg bra, jag höll med. Men hon såg henne bara i stallgången, om hon rör sig och sniffar i backen lättar den jättemycket? Inte när jag sitter i den, men det kan väl inte vara bra ändå? För bred ändå framtill? Hon kommer få ha den ett tag ändå, året ut åtminstone. Vi ska inte ju rida så mycket ;)

Nej, det får jag inte. Eventuellt kanske hennes andra sadel men hon har inte bestämt sig om hon ska behålla eller inte.

Att sadeln lättar i bakkant när hästen sänker huvudet vet jag inte om det spelar så stor roll, däremot om den guppar kraftigt när du rider lätt/ställer dig i stigbyglarna, den får ju inte slå ner i ryggen liksom. Gissar jag! I vintras la jag en tunn filt framtill på padden för att lägga till det där lilla extra som behövdes för att stabilisera sadeln, se bara till att det inte blir för trångt och att sadeln balans inte förändras så den trycker i bakkant eller bryggar längst med ryggen.

och återigen, jag är inget proffs! Jag gissar och testar fram försiktigt.

Härligt att pålle börjar bli bättre! :laugh:

cahs: Jobbigt med sadelproblem, skönt att du har en snäll granne i alla fall. :)

kl

Idag red jag själv, utan någon som kollade på. Det gick rätt hyfsat, men inte är det lätt inte. Bara att trava rakt fram i lugnt tempo är en utmaning :p Pålle har väldigt stort steg och vill helst skjuta på, så det blir mycket övning på att reglera tempot. Provade lite galopp också, gick oväntat bra. :)

Hehe... ja, själv är jag bara överlycklig att jag faktiskt FÅR rida, har ju varit svältfödd på det senaste året :p

Jadå! Bootsen står inne på rummet, har däremot inte blivit använda sen provridningen. Måste ju rida in de så att jag blir van med dem, samtidigt vill jag inte förstöra dem, de är så fina :D

Psch, mesa inte nu, på med dem bara! Vill gärna se dem åtminstone, är lite sugen själv. Men tycker oftast boots är så fula :o

Gick kanon för oss med ridhuset, lastning och åkning. Fippel har skaffat pojkvän ska ni veta, ler och långhalm som inte alls vill springa och busa, utan baaara stå och pussas.

puss.jpg

fp5.jpg

fp1.jpg

Haha jag får väl knäppa en bild på dem då :D jag börjar gilla dem mer och mer, tyckte de såg lite konstiga ut i början men nu gillar jag dem. :)

Din pålla är så vacker! :love: snygg pojkvän har hon också :D

Senast ändrad:

Ja jag är ju nyfiken! Sedan vill vi se dem i en spin, och sedan i en rollback.. :angel:

Åh, man tackar! Ja, och de är så himla kära så man blir helt varm inombords själv.

Föresten.. Imorgon är planen att jag ska rida lite igen. Denna gång hoppas vi kunna koppla bort longerlinan och skritta runt ensamma. Det går nog bra, hon är himla samarbetsvillig om inget distraherar ( snygga singelpojkhästar ). Kameran ligger på laddning!

härligt :)

Vilket ridhus var ni i? ser nybyggt och fint ut :)
(så mycket ridhus som "ploppar upp" överallt nu!)

skulle du vara med i trail in hand också? :)

Vi var på Skrängsta gård i Myre, vet inte hur pass nytt det är men tyckte det vara kanon där! Vet inte om det kanske fryser på vintern då det "bara" är tunna väggar. Men underlaget gillade jag, sandigt och lätt utan att bli tungt och djupt.
Ja, anmälde oss åtminstone. Känns det som för mycket när vi är där så kanske jag uteblir. Men hon verkar ha massor av energi ändå damen.

Ja jag är ju nyfiken! Sedan vill vi se dem i en spin, och sedan i en rollback.. :angel:

Hehe :p Tyvärr har jag dåligt med tillgång till fotograf, till min stora besvikelse. Annars hade jag självklart visat dem i en rollback... ehh...hrrm... :angel:

Kul att du uppdaterar med bilder iaf! :laugh: Den här tråden blir mycket roligare med bilder! :) Kul att se era framsteg.

Domen i från veterinären blev: Gallor på båda knäna bak och en halv grads hälta på vänster, Fenylbutazon 10 dagar och skritta 30-40 minuter 5-6 dagar i veckan i 4 veckor sen återbesök... Har det inte blivit bättre då så måste vi åka och behandla leden =/ Men idag gick hon som en dans (typ jitterbugg med vissa inslag av bockning ;))

Tråkigt ändå, trodde din var skadefri nu. Men är gallorna ett problem? De satt ju iof i knät. Hoppas det ordnar till sig! Vi håller tummarna här borta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 709
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 687
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar