Vi har bestämt oss!

Sv: Vi har bestämt oss!

Och jag har precis pratat med de på seminstationen och min älskling blir seminerad imorrn bitti! :love: Det varmare vädret gjorde nog sitt till då! Hon semineras alltså med Highcruiser, koll igen på onsdag och om ägget har gått så får hon äntligen komma hem! Annars blir det omseminering på torsdag! :p

Vid skit i livmodern är det vanligast med Hippotrim och allt annat ges bara efter att man odlat fram vad det är...
Slarvig vette som kollade din, ingen koll, fast du skrev klinik så jag antar att det inte är en seminvette.

Tycker oxå det va slarvigt,det va ju det jag beställde så nu ska man snällt bara betala lr kan man vägra det utan att fått nåt papper på "odlingen"som inte är gjord?:confused:

Det va på Seminstation jag kollade henne för att vara säker??!!!

Hoppas på att det går att inseminera nästa brunst då jag åker till norra Halland direkt där jag blev mycket väl bemött och där de behandlat och kollat henne efter första gången.:)

Tack så mycket!
Intressant läsning, du har varit med i gemet en tid ser jag.

Mitt sto ska till Bråten Gård- Glomma i Rakkestad kommun i Norge. Har hört mycket gott om dem, därför som jag väljer att köra bort dit. Det är första gången som jag står inför detta och vill ha bästa möjliga hjälp.

Tycker oxå det va slarvigt,det va ju det jag beställde så nu ska man snällt bara betala lr kan man vägra det utan att fått nåt papper på "odlingen"som inte är gjord?:confused:

Det va på Seminstation jag kollade henne för att vara säker??!!!

Hoppas på att det går att inseminera nästa brunst då jag åker till norra Halland direkt där jag blev mycket väl bemött och där de behandlat och kollat henne efter första gången.:)

Jag hade nog valt en annan station då.. Om de inte kan klara en sådan simpel sak så blir man ju lite osäker.
Dessutom så brukar det inte vara några som helst problem att seminera i en brunst samt tidigt som man behandlar - det är nån bakterier man inte seminerar innan det är borta men det är en av de ovanligare om jag inte minns fel..
Båda mina som haft E-Coli har satts på Hippotrim, seminerats och blivit dräktiga på samma brunst. Däremot har jag för mig att min station brukar skölja dom efter semin för säkerhets skull om de står på behandling.

*KL*

Har precis talat med Flyinge och Lingh skickas fortfarande inte (det lät inte så bra vad jag kunde tyda) så jag får tillbaka min bokningsavgift och byter då istället till JJ RayBan.
Det ligger mycket samma hingstar bakom honom som hos mitt sto men efter att ha ritat upp hela det blivande fölets stam på ett papper så ser det mera utspritt ut. De hingstar det handlar om är Weltmeyer som hamnar i 4 och 2 led. Woermann 6,7,5 och 4. Sender 7,7,8,5,6. Blev det rörigt???:D Det är tydligare på pappret.

Låter inte alls dumt ur linjeavels väg. 2+4 är ju = gyllene talet 6. Det andra är så utspritt så det hade jag inte hängt upp mig på, är det däremot flera runt talet 6 så kan man titta en extra gång.

*knapplån*

jag har bestämt mig för Eurocommerce Canturano I till mitt sto efter Contender-Diskus-Granit-Welf! :) hon ska kollas i morgon, hoppas på seminering på torsdag och att hon sen blir dräktig omgående på ett skick ;) :p

till mitt andra sto efter Cortus-Ceylon-Pompe-Hurricane xx har jag inte bestämt mig än, hon är på dag 304 idag så det är ett tag kvar innan hon först ska föla och sen betäckas! :)

**KL**
Efter en kort men intensiv kamp har jag beslutat att skcika mitt nyinköpta Bernstein-sto (köpt igårkväll) till Zuidenwind. Jag vet inte om det är det bästa beslutet, jag har inte hunnit känna efter, men ibland måste det fattas beslut snabbt. Hoppas att det känns rätt om en månad med.
/U

Förlåt att jag lägger mig, men vad är det med den norska hingsten du fastnat så för? Tyckte den såg väldigt framtung ut och gillade inte typen alls. Finns massor av mycket snyggare hingstar i Sverige, med beprövad ridbarhet och med både gång och hoppförmåga. Känns som att gå över ån och så var vattnet inte så gott...

Förlåt att jag lägger mig, men vad är det med den norska hingsten du fastnat så för? Tyckte den såg väldigt framtung ut och gillade inte typen alls. Finns massor av mycket snyggare hingstar i Sverige, med beprövad ridbarhet och med både gång och hoppförmåga. Känns som att gå över ån och så var vattnet inte så gott...

Absolut ingen fara, jag svarar gärna.

Jag bor i Norge och har givetvis, trots det, sett både på svenska, norska och danska hingstar. Men i ärlighetens namn, har jag inte fastnat för någon svensk hingst alls. Det har stått mellan ett par norska och flertalet danska.

Har sett hingsten "live" flertalet gånger, senast nu i Oslo, där han vann sin klass. Jag upplever inte alls Tobajo Pik Disney som framtung. Han har en helhet som jag föll för och har med hjälp av ryttare (som är oerhört mycket mer framstående än mig) tagit det beslutet. Lynnet är oerhört gott. Jag är hopptjej i grund och botten, men har tanken på att sadla om "lite" och därför tror jag på en trevlig allround häst som avkomma. Gångarterna beskrev likt en Ferrari och jag håller med.

Jag hade nog valt en annan station då.. Om de inte kan klara en sådan simpel sak så blir man ju lite osäker.
Dessutom så brukar det inte vara några som helst problem att seminera i en brunst samt tidigt som man behandlar - det är nån bakterier man inte seminerar innan det är borta men det är en av de ovanligare om jag inte minns fel..
Båda mina som haft E-Coli har satts på Hippotrim, seminerats och blivit dräktiga på samma brunst. Däremot har jag för mig att min station brukar skölja dom efter semin för säkerhets skull om de står på behandling.

Jag åker till norra Halland direkt nästa brunst då de har Ampere på fryst där,hade jag vetat vad jag vet idag hade jag åkt dit direkt.
Anledningen att jag valde den första va att jag bor bara 2 mil ifrån den och den är känd och ska va bra men,men.
De tog nytt baktprov när jag va på den nya och sköljde henne minst 3 ggr och behandlade henne med hippotrim så hoppas att nästa brunst är ok att inseminera på.
Känns bra att de vill va säkra och inte slänger mina pengar i sjön,har iof 2 doser men man vet aldrig ändå.
Nån som vill köpa om det bara behövs 1 dos till min?
Det är Ampere e.Rosseau-Flemmingh.:idea:

Mitt sto -88 isabell e Dragon-Caracas har precis blivit seminerad med Okeanos :bump: (13 dagar till koll)

Har idag fått besked från Tyskland att mitt sto inte tagit sig med Cassini l den här gången heller:cry: måste nu byta hingst och har bestämt mig för Clarimo.Tror tyvärr att Cassini l börjar bli för gammal-är många som inte fått dräktigt i år.Men nu till det roliga-mitt andra holsteiner sto är dräktig med Corrado:bump::bump::bump:.Känns toppen då det också är en gammal gubbe som man inte vet hur länge han är fertil.

När åker du med henne??

Och jag går o väntar på 17 dars kollen i helgen, ohh jag tycker inte om och vänta, suck
d020.gif
a010.gif
vill ju veta NU!!

Har samma erfarenhet som dig, men förra året visade bakterierna resistens mot sulfa och två brunster gick förlorade... Vi satte in hippotrim direkt vid baktprov 1 utan att invänta svar för mitt sto brukar alltid vara infekterad... Svaret kom bort och vi trodde att det var frid och fröjd.

Hon var inte dräktig på 17 dygn, ny seminering och ej dr på brunst nr 2.
Nytt bakt prov med resistens bestämning på brunst nr 3 samt behandling med gentaject och sköljning och genta inlagt i livmodern efter ovulation på brunst nr 3 och då blev hon dräktig...

Så det är inte så lätt alla ggr, men viktigt är att man kollar vilka bakterier det är och om dom är resistenta.

Här är så mkt hästar i mitt område så sulfa resistensen har ökat markant sista åren , föl beh väldigt sällan med sulfa ex vid navelproblem utan man sätter in pc direkt.

När åker du med henne??

Och jag går o väntar på 17 dars kollen i helgen, ohh jag tycker inte om och vänta, suck
d020.gif
a010.gif
vill ju veta NU!!

Jag åker nu på fredag. Det är då 25 dygn efter fölning. Fölbrunsten kom ca 4-5 dagar efter fölningen och var väldigt otydlig och verkade kort (det andra stoet har tydligare brunst). Jag har minutiöst frågat förra ägaren om förra årets brunst och semineringar och det verkar överensstämma.

Sedan skall sto nummer ett på 17 dygns koll den 3/6 och det vore ju väldigt trevligt om hon skulle behaga att vara dräktig. Hon brukar bli hingstig när hon är dräktig och det är inte direkt något som jag har märkt av ännu. Däremot vill hon gärna stå och klia sig tillsammans med det andra stoet och det är inte riktigt likt henne då hon är mera självständig.

Jag håller fortfarande tummar och tår på att dina tagit sig.:banana:

Har samma erfarenhet som dig, men förra året visade bakterierna resistens mot sulfa och två brunster gick förlorade... Vi satte in hippotrim direkt vid baktprov 1 utan att invänta svar för mitt sto brukar alltid vara infekterad... Svaret kom bort och vi trodde att det var frid och fröjd.

Hon var inte dräktig på 17 dygn, ny seminering och ej dr på brunst nr 2.
Nytt bakt prov med resistens bestämning på brunst nr 3 samt behandling med gentaject och sköljning och genta inlagt i livmodern efter ovulation på brunst nr 3 och då blev hon dräktig...

Så det är inte så lätt alla ggr, men viktigt är att man kollar vilka bakterier det är och om dom är resistenta.

Här är så mkt hästar i mitt område så sulfa resistensen har ökat markant sista åren , föl beh väldigt sällan med sulfa ex vid navelproblem utan man sätter in pc direkt.

Det är självklart väldigt viktigt att odla så man vet vilken bakterier det är, det säger jag inte emot, och mina ston är samtliga odlade på.
Jag kör på DK varianten -vill att det alltid tas bakt prov på mina ston så gammeltanten kommer vi odla på i år bara för säkerhets skull.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 511
Senast: ildiko
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 265
Senast: qitis
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka