Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, erfarenheten av så religiösa personer, är ju att parbildningen i ännu högre grad än bland oss hedningar, syftar till ett gemensamt hem och gemensamma barn. Så man får ju anta att sex finns på agendan, sas.

Fast jag vet minst ett par jag känner som var ihop innan de hade sex utan att vara religiösa. I det fallet var det nog åldern, de var båda väldigt unga när de blev ihop.

Och det var inte alls vad jag skrev, eller menade att skriva.

När jag tänker på att bli ihop och hur, tycker jag att det är rimligt att jag tänker utifrån mig själv, vilket jag räknar med att andra också gör.

Men tyvärr var det precis så det framstod. "Hur kan man vara ihop utan att ha sex?" är en så typisk kommentar från folk som inte förstår eller vill kännas vid att asexualitet finns, och det är väldigt tröttsamt att se. Det var klumpigt uttryckt, även om du helt utgick från dina egna preferenser när du skrev inlägget.

Men tyvärr var det precis så det framstod. "Hur kan man vara ihop utan att ha sex?" är en så typisk kommentar från folk som inte förstår eller vill kännas vid att asexualitet finns, och det är väldigt tröttsamt att se. Det var klumpigt uttryckt, även om du helt utgick från dina egna preferenser när du skrev inlägget.

Fast även om det var klumpigt uttryck i ren okunskap/ovetande - gör det att man behöver känna sig kränkt etc tex?
Själv så ovetande eller okunskap tar jag inte särskilt illa upp av, men ser det dom en chans att förklara att det finns fler vyer etc. Jag tolkar inte okunskap som att personen inte "vill kännas vid" någonting.

Sex är ett extremt brett område som det finns tusen och en olika individuella inriktningar inom. Det är omöjligt att alla andra ska kunna förstå eller se saker exakt som jag gör det. Så länge de inte öppet fördömer är jag ganska chill även om folk uttrycker sig klumpigt eller exkluderande.

För mig, som inte är asexuell och som dessutom har en del "särintressen" sexuellt är det helt nödvändigt att den jag har en relation med är på samma våglängd och har ungefärligen samma behov och kinks som mig.
Bara nyfiken. Du behöver inte svara.
Men om dessa "särintressen" är nödvändiga. Checkar du av dessa innan du inleder en relation genom att "provköra" eller helt enkelt fråga först?

Fast även om det var klumpigt uttryck i ren okunskap/ovetande - gör det att man behöver känna sig kränkt etc tex?

Jag är inte ett dugg kränkt, däremot extremt trött på att min läggning konstant måste ligga i skymundan. Och nej, jag är inte speciellt intresserad av att sitta och skriva långa inlägg för att utbilda folk, jag har inte energi nog att lägga på sådant.

Kul för dig att du kan vara chill, för vissa av oss är det inte riktigt så enkelt. Det skaver att alltid vara bortglömd utom när folk ska förundras över hur konstigt det är att man är ointresserad av sex.

Själv så ovetande eller okunskap tar jag inte särskilt illa upp av, men ser det dom en chans att förklara att det finns fler vyer etc. Jag tolkar inte okunskap som att personen inte "vill kännas vid" någonting.

Sex är ett extremt brett område som det finns tusen och en olika individuella inriktningar inom. Det är omöjligt att alla andra ska kunna förstå eller se saker exakt som jag gör det. Så länge de inte öppet fördömer är jag ganska chill även om folk uttrycker sig klumpigt eller exkluderande.

Jag tänker att det kanske är svårare att tänka så om man upplever att man ofta (eller alltid) blir exkluderad? Att det blir känsligt. Om någon antar att jag vill gifta mig och skaffa barn så är det inte så känsligt för mig, men om någon antar att jag är straight så kan det bli känsligt. Jag skulle inte kalla mig kränkt, men det sticker lite när folk gör det.

Det står dig naturligtvis fritt att ta åt dig eller bli trött på mig. Men jag var alltså inte i närheten av att tänka som du tolkar mig.

Kul för dig att du kan vara chill, för vissa av oss är det inte riktigt så enkelt. Det skaver att alltid vara bortglömd utom när folk ska förundras över hur konstigt det är att man är ointresserad av sex.
Det var ju inte det jag gjorde. Jag förundras inte alls. Det är inte konstigt för mig att inte vilja ha sex alls.

Det är en smula konstigt för mig om man är en person som vill ha sex med sin partner, att då tänka sig att bli ihop först och ha sex sen. Om andra ändå gör så, har jag givetvis inga synpunkter på det ändå. Förutom att det kan vara kul att prata om skillnaderna.

Jag tycker absolut inte att du ska skriva utbildande inlägg på temat! Verkligen inte. (Om du inte själv vill det, men varför skulle du vilja det.)

Bara nyfiken. Du behöver inte svara.
Men om dessa "särintressen" är nödvändiga. Checkar du av dessa innan du inleder en relation genom att "provköra" eller helt enkelt fråga först?

Prata och fråga först. Det är ingenting man riktigt kan eller bör testa i skarpt läge med någon första gången. Även om man helt utan att prata om det kan få en liten indikation eller känsla av om det finns potential så att säga. Men absolut prata och diskutera innan.

Det gör också att jag sällan egentligen raggar så mycket via "vanliga" dejtingsidor. Jag har oftare gått omvägen via mer sexuellt inriktade kontaktsidor. Det är enklare ta upp frågan på bordet utan att råka förnärma någon då.

När kompisen började tassa om att jag och hennes kollega nog borde ses och skulle passa bra ihop så var en av de saker som gjorde att jag inte "säkert jättefint du men nej tack" att hon nämnde att hon råkat få vetskap om att det nog just fanns vissa gemensamma särintressen. Annars så sällan jag antar det värt "chansningen" med någon random. Det är svårt nog rent generellt hitta nån det klickar med, och hitta någon det klickar led både i ovh utanför sängen... Hur svårt som helst. Det är en stor anledning till att jag haft två långa KK-relationer (med personer som apropå vänskap och sex diskussionen) idag är nära vänner till mig. Jag hittade sas det ena men inte det andra. (Jag har även försökt att kompromissa med särintressen när det funnits känslor och klickat i övrigt. Det går inte i längden).

När man möter någon med likartade intressen är pratandet om det innan inga problem. Det är lika naturligt och nödvändigt för dem som mig. Men kan bli lite överväldigande för nån som inte har samma intressen att det tas upp på bordet och tidigt.

Jag är inte ett dugg kränkt, däremot extremt trött på att min läggning konstant måste ligga i skymundan. Och nej, jag är inte speciellt intresserad av att sitta och skriva långa inlägg för att utbilda folk, jag har inte energi nog att lägga på sådant.

Bortglömd kan jag absolut förstå känslan av. Men det kändes - kanske felaktigt tolkat? - som att det sattes likhetstecken mellan att det glöms bort som att folk tycker det är konstigt eller mer än så?

Jag tänker att det kanske är svårare att tänka så om man upplever att man ofta (eller alltid) blir exkluderad? Att det blir känsligt. Om någon antar att jag vill gifta mig och skaffa barn så är det inte så känsligt för mig, men om någon antar att jag är straight så kan det bli känsligt. Jag skulle inte kalla mig kränkt, men det sticker lite när folk gör det.

Jo. Jag menade inte att andra ska vara chill. Utan att jag själv antagligen har svårare att förstå känslan eftersom jag är rätt chill. Inte då känslan av bortglömd eller exkluderar utan då att samtidigt känna att folk tycker det är tex konstigt.

När man möter någon med likartade intressen är pratandet om det innan inga problem. Det är lika naturligt och nödvändigt för dem som mig. Men kan bli lite överväldigande för nån som inte har samma intressen att det tas upp på bordet och tidigt.

Okej, men tänker mig att då kan man ju sålla ut dom tidigt ? Jag förstår inte varför man skulle bli förnärmad om man frågar om sexuella preferenser i ett tidigt stadium ?

Okej, men tänker mig att då kan man ju sålla ut dom tidigt ? Jag förstår inte varför man skulle bli förnärmad om man frågar om sexuella preferenser i ett tidigt stadium ?

Förnärmad av frågan har jag nog bara mött någon enstaka som blivit. Men överväldigad är en annan sak. De flesta människor är inte helt bekväma med att innan man ens träffats eller på första dejten behöva prata om sina sexuella preferenser. Men det kan framstå som förnärmande att bli bortvald för man inte anses tillräckligt kvalificerad sexuellt.

Utsållning, nja. Vissa ja. Men finns gott om män som endera vill vara annat än de är eller glatt säger det de tror man vill höra. Men som sen sas inte riktigt lever upp till det. Eller som glatt tycker att de gärna provar, jag kan lära dem. Vilket blir helt galet. Sen finns det personer som det sas bara är att "plocka fram det" ur. De visste inte om det själv men.. Och sen har vi nivån. Det är ju inte så att det finns en nivå alla är bekväm med, och det måste matcha där med.

Så det är inte riktigt så enkelt att man kan sålla ut folk genom att ställa några frågor. Vissa - javisst. De som absolut inte är intresserade eller har det i sig. Men i de flesta fall handlar det om att prata, prata mer, provligga och avgöra om det finns potential alls och sen ligga mer. Nånstans down the road vet man.

Men så märkligt...Jag förstår inte varför så många verkar ha svårt att acceptera sin ålder? Varför inte bara säga som det är...
Och alla dessa som "känner sig yngre än sin ålder"- de måste ha en sån tråkig bild av att bli äldre...
Eller så var hon 45 och såg ut som 60? Jag är 50 år men ser ut som 35 ungefär. Inget som jag säger men de flesta som gissar på min ålder hamnar där. Jag har mer än en gång fått visa mitt leg för folk tror jag ljuger när jag säger att jag är 50 år. Måste både så yngre ut och vara rätt "barnslig" eftersom ingen, absolut ingen gissar min ålder rätt. Det är minst -15 år ibland tom mer. Jag är helt öppen med att jag är 50 år men få som träffar mig tror på mig utan tror jag ljuger om min ålder.

Så det är inte riktigt så enkelt att man kan sålla ut folk genom att ställa några frågor. Vissa - javisst. De som absolut inte är intresserade eller har det i sig. Men i de flesta fall handlar det om att prata, prata mer, provligga och avgöra om det finns potential alls och sen ligga mer. Nånstans down the road vet man.

Låter onekligen jobbigt med tanke på allt annat som ska stämma i övrig.

Okej, men tänker mig att då kan man ju sålla ut dom tidigt? Jag förstår inte varför man skulle bli förnärmad om man frågar om sexuella preferenser i ett tidigt stadium ?

Inte förnärmad, men frågan är hur mycket det ger. Jag gillar vissa saker i sängen, med vissa personer. Det krävs att jag känner personen väldigt väl och känner mig trygg, plus att det är en person som jag kan tänka mig att vara lite experimentell med. Det har med kemin att göra. Det vet jag inte i ett tidigt skede. Hade denne då tagit upp sexuella preferenser tidigt så hade jag:

1. Sannolikt inte svarat ärligt eftersom jag inte känner personen ännu, och inte är villig att berätta sådant för någon jag inte känner.
2. Tyckt att personen var ett creep som tycker att det är viktigare att snabbt ta reda på vad jag gillar i sängen, än att lära känna mig först.

2. Tyckt att personen var ett creep som tycker att det är viktigare att snabbt ta reda på vad jag gillar i sängen, än att lära känna mig först.

Tänkte mer på att man frågar innan man har sex första gången.
Då slipper du ju "provköra" kanske ? Men det kanske är endel av nöjet :p.

Tänkte mer på att man frågar innan man har sex första gången.
Då slipper du ju "provköra" kanske ? Men det kanske är endel av nöjet :p.

Ja, alltså.. ja :D Men jag har nog överlag en inställning till dejting att man inte kan fråga sig fram till allting. Man måste både känna efter och testa, och dessutom vara öppen för att det kanske inte var så som man trodde. Man kan upptäcka nya saker och ändra preferenser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 578
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 768
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
5 6 7
Svar
139
· Visningar
9 193
Senast: tanten
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka