Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så då menar du att asexuella människor inte kan vara ihop då?
Det har jag inte ägnat en tanke. De som själva tycker att de är ihop, är väl det. Jag behöver inte förstå alla andras förhållanden.

För egen del - och jag tror nog att de flesta har sex med i tankarna när de föreställer sig ett förhållande - ser jag väl sexet ungefär som en av de saker som det är bra om det funkar. Och då dessutom en sak som ofta skiljer vänskapsrelationer från just förhållanden.

Nej visst, det vet väl alla att om man inte ligger så är man bara vänner, oavsett hur ens förhållande ser ut i övrigt.
[obs sarkastisk, är asexuell själv och så dödens trött på den föreställningen]

Jag har legat med kompisar utan att vi blivit ihop eller öht funderat på att bli det... :nailbiting: :D

Som alltid anser jag att världen behöver mer kärlek och närhet, hur den ser ut är inte så kinkigt. Jag har en person i min krets som är rätt ensam och har lite jobbigt med sig själv. När jag träffar honom får han alltid en rejäl kram, jag vet att han vill ha det men skulle aldrig fråga om det. Det är en väldigt liten sak jag kan göra som betyder något för en medmänniska helt enkelt, utan sexuella undertoner.

Jag antar att personer som är asexuella också på något vis "checkar av" att de är hyfsat på samma nivå som den andra? Men utan att ligga då.

För mig, som inte är asexuell och som dessutom har en del "särintressen" sexuellt är det helt nödvändigt att den jag har en relation med är på samma våglängd och har ungefärligen samma behov och kinks som mig. Det gör såklart inte att jag förutsätter att alla har sådana osv men man utgår ju lite från sig själv när man svarar eller tänker högt. Dvs jag tog inte kommentaren som nån sorts "asexuella finns inte". Däremot förstår jag att man som asexuell kan känna sig lite bortglömd av sådana generaliseringar.

Det har jag inte ägnat en tanke. De som själva tycker att de är ihop, är väl det. Jag behöver inte förstå alla andras förhållanden.

För egen del - och jag tror nog att de flesta har sex med i tankarna när de föreställer sig ett förhållande - ser jag väl sexet ungefär som en av de saker som det är bra om det funkar. Och då dessutom en sak som ofta skiljer vänskapsrelationer från just förhållanden.

För mig är det extremt mycket som skiljer en vänskapsrelation ifrån ett förhållande och då har jag inte ens tänkt på den sexuella biten. Vad olika det kan vara!

Petruska skrev dock att hen undrar om man ens kan vara ihop utan att ha sex.
Nja. Att det finns förhållanden där man slutat ha sex, utan att avse att göra slut, är väl rätt klart. De är väl ihop med varandra, antar jag.

Det var nog mer själva "övergången" från att vara "inte ihop" till "ihop", som jag hade lite svårt att riktigt se för mig helt utan sex. Det verkar också troligt att asexuella har en annan bild av den delen av det än jag. Eftersom frågan gällde sex innan man blev ihop eller inte, så antog jag att det inte var asexualitet vi pratade om.

Nja. Att det finns förhållanden där man slutat ha sex, utan att avse att göra slut, är väl rätt klart. De är väl ihop med varandra, antar jag.

Det var nog mer själva "övergången" från att vara "inte ihop" till "ihop", som jag hade lite svårt att riktigt se för mig helt utan sex. Det verkar också troligt att asexuella har en annan bild av den delen av det än jag. Eftersom frågan gällde sex innan man blev ihop eller inte, så antog jag att det inte var asexualitet vi pratade om.

Folk som har sex utan att bli ihop då? Hur tänker du då?

Nej visst, det vet väl alla att om man inte ligger så är man bara vänner, oavsett hur ens förhållande ser ut i övrigt.
[obs sarkastisk, är asexuell själv och så dödens trött på den föreställningen]
Och det var inte alls vad jag skrev, eller menade att skriva.

När jag tänker på att bli ihop och hur, tycker jag att det är rimligt att jag tänker utifrån mig själv, vilket jag räknar med att andra också gör.

Folk som har sex utan att bli ihop då? Hur tänker du då?
Att de har sex. Eller, jag brukar inte tänka på andras sexliv. Men typ så.

Jag tänker att det inte är konstigare än att man pratar både med såna som man är ihop med och såna som man inte är ihop med. För mig skulle det vara främmande att bli ihop med någon jag inte hade pratat med. Eller inte haft sex med.

För mig är det extremt mycket som skiljer en vänskapsrelation ifrån ett förhållande och då har jag inte ens tänkt på den sexuella biten. Vad olika det kan vara!

Samma här. En kille jag har dejtat, sedan varit KK med, sen dejtat igen, sen bara varit vän med, sen varit KK med igen, som sen blev min bästa vän och KK osv. När vi bestämde oss för att sluta ligga med varandra så att vi bara kan vara vänner.. så dök ju frågan upp, är vi bara vänner då? Bara för att vi inte ligger? Sanningen var väl att våra känslor för varandra, utöver sexandet, var ytterst komplexa.

Jag vet flera par som varit etablerade som par innan de haft sex. Ofta de som är yngre och/eller från en religiös bakgrund men inte alla.

Som sagt, jag lägger mig inte i hur det fungerar för andra.
Jag känner också till sådana par, oftast religiösa. Men jag fattar inte riktigt. Jag tror att de och jag menar något olika saker när vi säger "vara ihop".

Att de har sex. Eller, jag brukar inte tänka på andras sexliv. Men typ så.

Jag tänker att det inte är konstigare än att man pratar både med såna som man är ihop med och såna som man inte är ihop med. För mig skulle det vara främmande att bli ihop med någon jag inte hade pratat med. Eller inte haft sex med.

Jag undrar för att du skrev något om att sex är det som gör skillnaden mellan ett vänskapsförhållande och en relation.

Varför pekar du ut olikheter ideligen? Jag menar med ordet. Hela grejen med diskussioner är väl att man tänker olika?

Jag skrev att sex är en av de saker som ofta skiljer vänskap från förhållanden. Jag skrev inte att det är det enda. Dessutom kan man givetvis ha sex med sina vänner.

Varför pekar du ut olikheter ideligen? Jag menar med ordet. Hela grejen med diskussioner är väl att man tänker olika?

Jag skrev att sex är en av de saker som ofta skiljer vänskap från förhållanden. Jag skrev inte att det är det enda. Dessutom kan man givetvis ha sex med sina vänner.

För att jag är nyfiken på hur du tänker!

Jag känner också till sådana par, oftast religiösa. Men jag fattar inte riktigt. Jag tror att de och jag menar något olika saker när vi säger "vara ihop".

Jag har som sagt aldrig testat den varianten men antar att man kommit fram till att man har djupa känslor för varandra som går utöver vanlig vänskap (och nu snackar jag inte om de som är asexuella utan par som planerar att ha sex vid något tillfälle, förmodligen med varandra).

Vad menar du med att "vara ihop" då?
Det har jag ingen uttalad definition kring. Och det tror jag inte direkt att de flesta har. Men jag tänker mig att det är olika känslor och föreställningar kopplade till uttrycket, beroende på tex sådant som om man lyckas vara ett etablerat par innan man går i säng, eller inte. Och beroende på en massa andra skillnader också, så klart. Det finns ju mängder av både kulturella och indiviuella skillnader där.

Samtidigt som skillnaderna inte är större än att vi tycker att vi kan prata om "vara ihop" och förstå varandra när vi gör det.

Jag har som sagt aldrig testat den varianten men antar att man kommit fram till att man har djupa känslor för varandra som går utöver vanlig vänskap (och nu snackar jag inte om de som är asexuella utan par som planerar att ha sex vid något tillfälle, förmodligen med varandra).
Ja, erfarenheten av så religiösa personer, är ju att parbildningen i ännu högre grad än bland oss hedningar, syftar till ett gemensamt hem och gemensamma barn. Så man får ju anta att sex finns på agendan, sas.

• Gilla
Reactions: via
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 578
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 768
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
5 6 7
Svar
139
· Visningar
9 196
Senast: tanten
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka