Vett och etikett i ridhus?

peperoni2

Trådstartare
Vet ej om detta är rätt forum, moderator snälla flytta om det är fel :)

Jag undrar lite om hur ni andra ser på vett och etikett i ridhus?
Finns det några övningar ni tycker att man inte ska ägna sig åt när man är fler? Var går gränsen för fler?
Finns det nåt man inte gör om man är 2, 3, 4, 5 ekipage?
eller rider man alltid precis det man har tänkt oavsett hur många som är där?

Nu tänker jag inte på nedskrivna regler utan mer vad man ska tänka på som allmän hänsyn. Jag har aldrig ridit på någon större anläggning mer än som ridskoleryttare, så därför har jag väldigt lite erfarenhet av att rida fritt i ridhus med andra.
Nu rider jag i ett ridhus med förhållandevis få andra ryttare, men är nyfiken på hur ni andra ser på vad som är hänsynsfullt och inte.

/Linda
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Det brukar finnas en lapp med "ridhusregler" utanför ridhuset.
Alternativt stå på föreningens hemsidan.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Det beror väl på hur stort ridhuset är. Fast longering, tömkörning och hoppning av bana är rätt onödigt om det är trångt. Annars är det väl bara att visa normal hänsyn även om en del har väldigt svårt för det.
Håll koll på de andra ekipagen, håll till höger, skritta inte på spåret, skritta inte i bredd, gör halt mitt i volten, knacka och säg till innan man kommer in samt går ut. Klarar man dessa enkla regler så går det bra att samsas.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

något att tillägga är att försöka vara ganska tyst när man rider med andra. det kan vara duktigt irriterande att lyssna på två som sitter och pratar över halva ridhuset när man ska konsentrera sig.

Dessutom bör du inte sitta och smacka, prata högt med hästen eller skrika åt hästen. Många har känsliga hästar som kan ta åt sig av det.

Första gången du åker till ett ridhus med din häst, åk en tid när det inte är så mycket folk. Tex. senare på kvällen eller tidigare på morgonen. Om hästen blir rädd för saker är även det irriterande för mogivningen + att blir de andra rädda så kommer din häst få ett dåligt intryck av ridhus.

Lycka till:)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Pja, en sak jag kan störa mig rätt ordentligt på är när folk envisas att sprida ut TVÅ hinder så pass att dom tar upp HELA ridhuset när dom ska hoppa. Hur lyckas dom egentligen :confused:
(På "regler-lappen" står det max två hinder i manegen)
Det spelar ingen roll hur många som är inne i ridhuset (det är samma personer som alltid gör så), vi andra får tränga ihop oss i den bortre lilla halvan. Lagom kul när det är tre, fyra storhästar :cool:
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag tycker inte man longerar eller tömkör om det är flera andra i ridhuset, är det ett eller ett par ekipage tycker jag man kan fråga om det är ok för dem att man longerar/tömkör. Dels tar man upp ganska mycket plats och dels så är det många hästar (iaf hos oss) som gärna busar runt en del när de longeras och det kan vara väldigt störande.

Folk som skrittar fram/av i ridhuset är också i vägen. Klart man kan göra det om det är dåligt väder etc men helst inte. Och man ska inte skritta två i bredd och sitta och prata, det är väldigt irriterande.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

håller med de tidigare. men hos oss har vi ett annat problem också att man använder ena hörnan till omklädnings rum åt sig själv och sin häst. det är täcken , skydd, sadlar, blåa påsar med jag vet inte vad o.s.v jätte störande när man sitter och rider. ett ländtäcke förstår jag och så sin jacka men varför allt annat.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Det är ett privat ridhus, utan lapp utanför. Det jag mest tänkte på var heller inte de skrivna reglerna utan vilken nivå av hänsyn man bör försöka hålla/kan vänta sig.

/Linda
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag rider regelbundet i ett privat ridhus, oftast ensam, men ibland blir det några stycken och jag är mest fundersam över vad man kan vänta sig och hur mkt hänsyn man egentligen bör ta.
 
Senast ändrad:
Sv: Vett och etikett i ridhus?

*svar till alla*

Det är väldigt intressant att höra vad andra som mer vistas i ridhus med andra ekipage sger om vad man bör och inte bör göra.
Normala regeler som skritt innanför spåret och högerregel har jag koll på. Det som jag har grymt svårt för är att försöka hålla koll på andra ekipage när de kommer i trav eller galopp så att jag kan hålla mig ur vägen om jag tex rider på en volt. Sen har jag en liten islandshäst och samsas oftast med stora hästar, vilket gör att jag får hålla mig ur vägen mest hela tiden.

Jag försöker hålla mig så mkt ur vägen som jag bara kan och eftersom jag känner att det är svårt att hålla koll på andra försöker jag hålla mig själv förutsägbar på en volt. Men jag funderar lite på hur mkt hänsyn jag egentligen ska ta till alla andra innan det går ut över att jag inte får gjort något vettigt själv på ridpasset...

funderingarna kom upp häromdagen när jag var i ridhuset. Det var jag, 2 stora hästar och en ung D-ponny. Jag försökte vara på min volt i en änden av ett 20x60m ridhus. En av de stora övade galoppfattningar, en övade ökad galopp på långsidorna och ponnyn övade galopp med ben åt alla håll. Detta resulterade i att jag knappt fick ihop ett halvt voltvarv innan alla tre skulle mötas på min volt. Vilket i sin tur gjorde att jag hade en mkt okoncenterad och icke kommunicerbar häst.
Vad skulle ni gjort i det läget? Vart tar man vägen för att ta minst plats? Eller är jag för hänsynsfull som försöker hålla koll på alla och flytta mig när de kommer?
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Ursäkta men det låter för gulligt !
Jag har själv varit med om samma sak i det f.d ridhuset hemmavid .

Jag och min kompis red mina islänningar, det var ett hiskeligt väder och det var anledningen till varför vi skulle nyttja ridhuset .
Mitt sto vägrade gå någon annastans än i Rumpan på min häst . Jag försökte därför hålla mig innanför spåret .
De andra Hästarna som kom in i Ridhuset blev Skräckslagna när dom såg 2 håriga troll springa runt runt och var okontrollerbara för ryttarna ! ( dom stora hästarna alltså !)

Jag hade dock betalt 100/häst för en timme och stannade därför en timme.
Men vi kände oss verkligen ivägen
Det var första och sista gången vi red där!

Hej från Hambo
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Hej!

Verkar som du visar jätte bra hänsyn, men var inte för snäll!

Ta plats du oxå, tar du lite mer plats upplever jag att de andra visar mer respekt för dig, hoppas du fattar vad jag menar! Men självklart utan att var stökig eller otrevlig.

lättas är nog att rida inte bara på en volt utan olika vägar och försöka titta upp, så du typ byter plats med ryttarna som rider och då ärdet inte trång i ett så stort ridhus. men rider alla på varandra är det jätte trångt!


hoppas du får ut något av mitt lite vimsiga inlägg!:grin:
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Vissa ryttare tittar ner på sin häst hela tiden och rider sin väg utan att anpassa sig det minsta efter andra, tyvärr. Det är väldigt bra att hålla ögonkontakt med de andra ryttarna om det nu går.

Den som rider på volt kan gott hålla sig innanför spåret och ska lämna företräde till den som rider på spåret. Blir man tveksam så kan man alltid säga "jag går innanför/utanför".
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

sedan kan man säga typ
- oj oj nu krocka vi igen, (skylla på att hästen är ung häst eller inte så van, även om den är det, för att be folk hålla sig på avstånd, men självklart på ett trevligt sätt som att det är mitt eget fel men jag tränar)

en tant där jag stog ett tag, tog ingen hänsyn, jag hade unghäst och var jätte försiktig! hon red alltid i vägen för mig, så jag började helt sannolikt rida i vägen för henne. idag pratar vi med varandra och har trevligt, på typ tävling och träning, hon fatta nog att det inte gick att köra över mig. hon var känd för att var konstig, otrevlig och att ingen sa emot henne!
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Som flera har skrivit innan är det bra att tala om för övriga vad man ska göra, ex: "jag rider snett igenom!" så man slipper krocka.
Har man tänkt ställa upp nåt hinder kan det vara bra att fråga övriga om det går bra. Fick ett bra exempel på det i söndags, jag satt och red själv i ridhuset. Så kommer två andra ryttare in och frågar om det är okej att de ställer upp ett hinder. Javisst, sa jag, det går bara bra. Till och med frågade dom vart JAG ville att de skulle ställa upp hindret så det inte var ivägen för mig! :) För mig spelade det absolut ingen roll, men jätteschysst av dom att fråga tycker jag!
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

*Svarar alla*

Tittar upp gör jag, men det blir liksom lite svårt när de kommer galopperande bakom mig ;)

Att jag på en volt ska lämna företräde är jag också medveten om, men det blir liksom lite väl mycket om andra ekipage inte hålle rut i hörnen utan kapar halva min volt :S

Men jag får nog försöka att inte vara lika hänsynsfull utan försöka ta lite mer plats. Jag vet dock med mig att min häst inte alltid är fullt styrbar, därför försöker jag hålla mig förutsägbar för andra ;)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Du har fått jättebra råd. Man skall ta hänsyn, men man får faktiskt ta precis lika mycket plats som alla andra. Ofta blir det de unga och orutinerade som får väja hela tiden, de tär inte meningen.

Det är inte alltid högerregel utan det är alltid raka spår som har företräde gentemot volt och böjda spår. Sedan höggerregeln. Dvs kommer jag på rakt spår och någon kommer ut från en volt men från höger så är det RAKA spåret som har företräde.

Mest irriterar jag mig på folk som smackar mycket och ljudligt på sina hästar. Jag har en framåt häst som verkligen inte behöver smackas på. Sitter man på hästen har man andra hjälpmedel än rösten att ta till. Jag har gjort mig halvt osams med många när jag sagt till. Bäst var en gammal ridlärare jag hade som skrek "Vadfalls, är det ekorrar i magengen??? SLUTA SMACKA" :)

Alltid bra att fråga om någon har problem med att man ställer sig lite knasigt och tar av ländtäcken osv. Om man frågar och är trevlig brukar det aldrig uppstå problem. Likadant med hinder - fråga hellre om någon har väldigt ont av bommar eller hinder. Bra sätt att slippa irritation.
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jo, jag har också skrämt slag på en och annan stor häst.
Ridhuset är vid grannstallet. Där står ett sto som ser min häst varje dag i hagen, men i ridhuset så får hon frispel om vi möts ;)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Man kan visa hänsyn tills man är blå i huvvet ibland men man måste kunna vara "egoistisk" nog att hålla på din egen ridning också. Håll till höger, skritta inte på spår osv, volten ligger innanför spåret osv...så länge man kommer ihåg det här tycker jag att man måste få ta plats själv. Kommunikation i all ära men tyvärr hjälper det inte.
I förra föreningen fanns ett gäng ponnyryttare som var överallt och ingenstans. Det kom ponnier farande från alla håll och kanter och det var helt omöjligt att göra något överhuvudtaget och speciellt när mamma som också var med som ropade instruktioner till döttrarna hela tiden...extremt irriterande tills jag inte orkade mer och gick på devisen "störst går först" tillsammans med en annan ryttare som också satt på en 175+cm häst. Eftersom sunt förnuft inte fanns i den vokabulären så var det handfasta metoder som gällde. Mamman var inte intresserad att lyssna heller då man påpekade att det blev lite väl farligt att ha ungarna i 190 km/h farande runt som skållade illrar...
Du kommer att klarar dej hur bra som helst i ridhuset.;)
 
Sv: Vett och etikett i ridhus?

Jag tycker du ska se det som ett bra träningstillfälle.

Tänk tex på framtida tävlingar, det kan vara rätt mkt folk på uppvärmningen och då är det ju jätte bra om hästen inte stressar upp sig över det och själv lär sig att hålla lite koll (de har ju trots att vidare synfält än oss människor)

Jag kommer själv anmäla mig och min 4 åring till ridskolan i höst då hon inte gillar när det är mkt hästar med, och där är man 10-11 st i varje grupp, så jag hoppas på att hon vänjer sig efter en termin där! Det hon gör är helt enkelt att hon spänner sig, så det är inte värre än så, men jag vill ändå att hon ska vänjas.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 328
Senast: Guldaskig
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·
Träning Här i dagarna så började jag att söka på nätet efter allmänna råd vid uteritt med häst. Jag kan hitta mycket som gäller vett och...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 573
Senast: jany
·
Hästmänniskan Blir så förbannad.. av respektlöshet i ridhus. Det finns unga hästar, gamla, bångstyriga, snälla, galna, leksna osv osv. Fick lära mig i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 735
Senast: skatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp