Vem skall verka och sko?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem skall verka och sko?

Men jag tycker att din syn på hur lätt det är att läsa in teorin är wäldigt naiw. Och kanske lite nonchalant och nedsättande mot yrkesgruppen howslagare.

Men jag vet i alla fall en yrkesverksam hovslagare som gjorde just så.
Läste in teorin.
Gick som lärling i några månader och sedan gjorde hovslagarprovet med godkänt resultat.

Plugga som plugga.
Jag har läst en del universitetspoäng.
Det är inte så komplicerat.

Den enkla först; för att jag wält en kaffekopp öwer tangentbordet och på så sätt effektiwt awliwat enkel-w, [äks] och wänster sidas shiftknapp. JAg har en bärbar dator och tycker det är obekwämt med ett löst tangentbord... Dock börjar det nog bli dags att göra nåt åt situationen, för jag har börjat ersätta enkel-w med snygga dubbel-w:n äwen på jobbet... :o

Och den andra frågan; jo, pluggat in teoretiskt. Man lär sig inte teorin genom att sko.

Kom på nu att jag faktiskt har ett tips så att vi kanske slipper se dina W. Är du tillräckligt händig för att öppna tangentbordsdelen så att du kommer åt kretskortet under ? I så fall gör det och tvätta med t-sprit. T-spriten dunstar själv bort, ser du några misstänkta ärgningar eller fläckar så ta t-sprit på en tops och gnugga bort dem. Låt tangentbordet torka öppet över natten och vips så har du förhoppningsvis ett fungerande tangentbord. Kan du inte öppna det så kan du testa att vara modig och försiktigt hålla lite t-sprit ner i tangentbordet (ett tips är att ha ett extern tangentbord i beredskap om det inte slutar helt lyckligt) t-spriten löser upp smutsen och dunstar som sagt själv bort. Det kan vara så simpelt att du har en kaffefläck på en krets som gör att just de tangenterna inte funkar. Och som sagt tråden handlar ju om vad man fixar själv och vad man lägger ner en massa pengar på att lämna iväg till utbildad, så faktiskt håller jag mig ju inom ämnet :angel:.

En gång har jag ställt en tvärsäker mänsklig diagnos och meddelat behandling och det var när jag ramlade och bröt benet. Hörde smällen när det gick av nämligen och kände hur benytorna skavde mot varandra (inte så nice).

Ringde in till sjukvårdsupplysningen och talade om att "jag har brutit benet och vill komma in, få det röntgat och gipsat" + att jag ville kunna åka hem samma dag, då jag (fånigt jag vet) har sjukhusnoja.

Svaret blev: Ja, jag hör ju på din röst att du har hemskt ont, så kom in så fort ni kan :D

Mkt riktigt så var benet brutet, benytorna hade jag lyckats lirka på plats innan jag lindade om det hela hemma och gips fixades och jag fick åka hem :banana:

Annars är det mastiter och sådana "enklare" saker på fåren som man fått diagnostera och sedan också behandla och just får är inte vettarna så sugna att åka 6-7 mil enkel resa för att dubbelkolla en mastit på. I alla fall inte till en fårbonde med 200 tackor i sin ägo och några mastiter/år ;)

Men hur var det - var det en diagnos eller ej?
? Kolik är inte diagnosen om en häst wisar smärta från njurar eller blåsa. Wad är fel menar du? I det här fallet kan symptomen misstolkas som kolikdito däremot.

Så det är själva "seglandet" som du tycker är ett problem då?
Inte att de talar om vad de vet?
Så kobonden som ringer och säger att kon har fått kalvförlamning och behöver kalk, den blir du allergisk av?

Nej. Men om jag gör fynd som tyder på att kon ligger aw annan anledning och bonden säger "fan heller, ge´na kalk så är ho på benen i ettermidda" kan jag få kliande utslag. Människor som tror sig weta mer än wad de i själwa werket wet och därmed äwentyrar djurets hälsa.

Erfarna läkare, veterinärer och barnläkare brukar säga ungefär samma saker.
"Man skall lyssna på patienten"
"Djurägaren känner sitt djur och vet när något är fel"
"Föräldrar är de som kan sina barn bäst"

Jag har aldrig sagt annat än att djurägare wet NÄR något är fel. Däremot är det få som wet wad, warför och hur det ewentuellt kan åtgärdas. Förutom i fallet sår - föll på gatan - plåster och andra lite enklare åkommor då.

Men du är alltså inte av den åsikten?
Ge dig.

tiotiotiotio

Tack för tipset!! Jag har trott att kaffet liksom kortslutit mitt stackare enkel-w? Men det behöwer alltså inte wara så illa?

:bow::bow:

Det TE (med sina w:n ;) ) menar är väl att det finns flera saker/sjukdomar som kan ge symptom som liknar/tyder på kolik, utan att kolik blir den faktiska och slutgiltiga diagnosen efter en ingående undersökning är utförd av veterinär :confused:

Symptom som tyder på kolik = ont i magen, men ont i magen kan vara något helt annat = annan diagnos än kolik.

Eller är migränhjärnan min trögare än vanligt igen?

Tack för tipset!! Jag har trott att kaffet liksom kortslutit mitt stackare enkel-w? Men det behöwer alltså inte wara så illa?

:bow::bow:

Jag tror faktiskt inte att ett tangentbord kan bli kortslutet, tillfälligt pga att en fläck ligger över två kretsar ja men permanent tror jag det skall till repor över två kretsar för att få den effekten.
Jag började nosa på denna värd av kretskort när jag envis som synden skulle få en elektronikgrej att funka här hemma och skruvade isär och möttes av ett mkt ärgat smutsigt kretskort en sökning på internet gav vid handen att så fixade man den biten. Feg som jag var vågade jag inte testa direkt på den saken men kom på att jag har ju ett par icke fungerande tangentbord jag kan börja med att testa på. Och oj vad simpekt det var att fixa dem att de inte funkade som de skulle berodde helt på just dylika saker som fläckar och ärg. Vips har jag en hel hög med fungerande tangentbord här hemma.
Så jag kan ju nästan kalla mig tangentbordsreperatör numera ;)

Personligen har jag inga problem att tolka dig på något vis. Men jag kanske är utomordentlig i ordförståelse, är så inte fallet kan du rätta mig i följande:

1. Du irriterar dig inte på mig om jag säger åt dig "Min häst har haft stora problem med kolik och jag antar att det är det igen. Han brukar äta sand i hagen så jag tror det är boven..." eftersom det kanske kan ge dig en hint om vad saken gäller.

2. Du får eksem på mig om jag säger "Han har kolik. Se till att slanga i lite paraffinolja nu så sköter jag resten sen".

Korrekt?

Nej, många djurägare har stor kunskap och det är till stor hjälp. Det fåtal som jag är "allergisk" mot är inte skickligt yrkesfolk eller pålästa hästägare utan människor som helt enkelt alltid tror sig weta bäst utan att ha en susning om wad de pratar om. Som wägrar ta till sig fakta. Och som dessutom gärna berättar óm sina inbillade förtjänster och ger råd till andra intet ont anande djurägare.

Jag kan ju föreställa mig att det är likadant i andra brancher; snickaren som blir instruerad aw hemmafi aren som kan allt osw. När kunden har fel, inte begriper det, inte will begripa det och wägrar förstå hur snällt man än förklarar. KlådA!!

Att en djurägare är intresserad och will förstå är underbart - jag berättar mer än gärna när någon frågar. Om någon har en teori; "kan det bero på det här"? uppskattas det också och så diskuterar man igenom det rimliga eller orimliga i teorin. Att en djurägare har fel är heller sällan ett problem, man förklarar och så säger de "aha!"

Kan wäl tillägga att jag jobbar med smådjursmedicin så att ingen bonde på forumet tar illa wid sig. Jag har den största respekt för deras kunnande, äwen om det finns en eller annan allergen där med!! :angel::D

Jaja, nu har jag wäl kapat tråden å det wärsta och lägger härmed ner diskussionen. Jag minns inte hur den började och jag är inte säker på att jag fått fram det jag wille ha sagt. Godnatt!

Egentligen är ju det där lite hårklyweri men...

Kolik är ett witt begrepp som eg betyder "ont i magen". Ont i magen kan ju på sätt och wis sägas wara en diagnos, men för mig är diagnosen det som orsakat ont i magen. Wilket då gör "ont i magen" till ett symptom snarare än en diagnos. Diagnosen wid symptomet kolik kan alltså wara saker som förstoppning, gaskolik, tarmwred osw. En häst kan också wisa kolikliknande symptom wid diagnoser som inte omfattar mage-tarm, te urinsten, njursjukdomar osw. Kolik anwänds ju i dagligt tal som en diagnos, så det är wäl inte helt fel heller, men om en hästägare ringer till mig och säger att hästen har kolik så anser jag inte att diagnosen är klappad och klar.

Sedan är det ju guld wärt om hästägaren i nästa andetag gör som du skrew tidigare; snabbt redogör för puls, slemhinnors utseende osw!

Oj så rörigt. Min skalle wärker också lite lätt, så jag kan ha ordbajsat till det rejält... :grin:

Wid närmare eftertanke tror jag bestämt att jag är allergisk mot elektronik också... Jag får kortslutning wid blotta tanken! Men jag ska noga läsa igenom dina råd och se wad jag kan göra. PM:ar om oklarheter dyker upp.. Om det är ok?

Dock inte nu, man ska ju snart upp o jobba ju!:eek:

Jag vill inte att någon annan än en utbildad hovis MED lång erfarenhet rör min hästs fötter :)

+ att Amazing ska gilla personen, har lyckats hitta en kvinna som hon avgudar, de andra jag har haft till henne har hon bara försökt "veva bort" :p:p

Senast ändrad:

*kl*

Någon skrev tidigare i tråden att man inte fick ersättning från försäkringen om man anlitade en outbildad hovslagare. Jag har ringt till dom stora försb och (pga en händelse för ett tag sedan) angående detta och ingen av dom sa att dom hade några krav på att hovslagaren skulle vara utbildad.

Dessutom så är ju inte hovslagartiteln skyddad ännu som tex veterinär så vem avgör vem som är utbildad eller ej?? Det finns ju kurser men vad säger att en hovslagare som har gått en kurs kan mer än en som gått som lärling??

Min förra häst hade en problemhov, pga en paralellförskjutning i höger fram, som gjorde att han blev försvagad i hela insidan av hoven. Jag vet inte hur många hovslagare jag provade som inte fixade denna och alla var "utbildade", fick tillslut åka till klinikhovslagare för att få detta fixat så att hästen kunde användas som vanligt. Ringde även till hovslagarförbundet i jakt efter en hovslagare som skulle kunna klara av problemhoven och fick då till svar att kolla deras hemsida, jag frågade då om det inte fanns ngn dom kunde rekomendera istället men då fick jag det högst otrevliga svaret att dom som fanns på hemsidan nog dög åt mig i alla fall. Jag provade men det resulterade i en blödande hovspricka med klinikbesök........ IGEN....:(:(:(

Tyvärr har jag gått på liknande smällar med veterinärer mm och känner snart att som hästägare skulle man behöva vara utbildad veterinär, hovslagare, ET, sadelutprovare, tandläkare etc för att kunna ta hand om hästen på bästa sätt. Jag vet att det inte är realistiskt men jag har blivit besviken sååååå många ggr på alla yrkesgrupperna så jag har väldigt svårt att lita på ngn utav dom numer.

Bara för att ta ett exempel. Tandläkare, vissa säger att man ska röra så lite som möjligt i munnen medans andra säger att man måste ta lite mer för att hästen ska ha det bekvämt med bettet i munnen. Den ena visar på sår och dyligt som uppkommer i kinderna om man tar för lite? Hur ska jag som hästägare veta vem som är bäst?? Båda har utbildning men i olika länder, vem säger att den ena utbildningen är bättre än den andra??

Likandant, sadelutprovare: Ena gruppen säger: det gör inget om sadeln råkar ligga efter sista revbenet, nästa grupp säger det är absolut fel, ytterligare nästa säger: det gör inget om sadeln lättar av bak, det är bara bra, dom andra säger att det ska den absolut inte göra. En del säger att luft är jätte bra, men bara just deras luft,, andra säger att det är direkt skadligt. Vem ska jag som hästägare tro på??? Jag har valt att sluta lyssna på sadelprovare utan försöker lyssna på min häst istället.:grin:

Jag vill ju verkligen min hästs bästa och vill verkligen att sadeln ska ligga bra, är livrädd att han blir felskodd så att han får förslitningar med efterföljande pålagringar etc.

Jag vill verkligen att när hästen väl blir skadad att veterinären verkligen lägger ner sin själ i att hitta var felet sitter och inte kanske stirra sig blind på symtomen utan kanske leka lite detektiv och försöka utröna varifrån symtomen kommer. För det mesta så är ju tex en ledinflammation ett resultat av ngt och inte bara en överansträngning som man kan spruta bort och sedan rida på som vanligt. Jag tycker man måste försöka hitta grundorsaken hela tiden så att det inte blir detta sprutande hit och dit..

Det blev kanske ett väldigt långt inlägg och kanske rörigt inlägg.. Men ni kanske förstår lite var jag vill komma? Att det är verkligen svårt att vara hästägare idag! (tycker jag i alla fall..) Fast det kanske bara är jag som är nojjig?? Fast hittills har jag faktiskt inte haft fel, har jag kännt att ngt är fel så har det alltid varit så, trots att yrkesgrupperna ovan har försökt övertyga mig att så är inte fallet. Kanske därför jag är nojjig...:cool: När jag sedan har hittat rätt man/kvinna för jobbet så har vi alltid hittat felet.. Jag som hästägare kan ju alltid bara beskriva symtomen sedan så hoppas jag innerligt att den som ska lyssna verkligen gör det, men min upplevelse är att så är inte alltid/ofta fallet!!:confused:

Jag slog på min första tappsko när jag var 13 år... sen fick jag lära mig att sko och verka, så jag nu (25 år gammal) skor mina egna själv och verkar av. Senaste bedriften jag lyckats med är att få bukt på min hästs hovsprickor som hon hade när jag köpte henne ( gick ända upp i kronranden). Men jag är inte den som inte vågar ta till någon annan om det skulle behövas heller..:)

Har man travhästar som ska ha skor av och på hela tiden, plus quarter som kräver mycket hovvård så fungerar det här bäst..:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 348
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat