Sv: Vem skall verka och sko?
*kl*
Någon skrev tidigare i tråden att man inte fick ersättning från försäkringen om man anlitade en outbildad hovslagare. Jag har ringt till dom stora försb och (pga en händelse för ett tag sedan) angående detta och ingen av dom sa att dom hade några krav på att hovslagaren skulle vara utbildad.
Dessutom så är ju inte hovslagartiteln skyddad ännu som tex veterinär så vem avgör vem som är utbildad eller ej?? Det finns ju kurser men vad säger att en hovslagare som har gått en kurs kan mer än en som gått som lärling??
Min förra häst hade en problemhov, pga en paralellförskjutning i höger fram, som gjorde att han blev försvagad i hela insidan av hoven. Jag vet inte hur många hovslagare jag provade som inte fixade denna och alla var "utbildade", fick tillslut åka till klinikhovslagare för att få detta fixat så att hästen kunde användas som vanligt. Ringde även till hovslagarförbundet i jakt efter en hovslagare som skulle kunna klara av problemhoven och fick då till svar att kolla deras hemsida, jag frågade då om det inte fanns ngn dom kunde rekomendera istället men då fick jag det högst otrevliga svaret att dom som fanns på hemsidan nog dög åt mig i alla fall. Jag provade men det resulterade i en blödande hovspricka med klinikbesök........ IGEN....
Tyvärr har jag gått på liknande smällar med veterinärer mm och känner snart att som hästägare skulle man behöva vara utbildad veterinär, hovslagare, ET, sadelutprovare, tandläkare etc för att kunna ta hand om hästen på bästa sätt. Jag vet att det inte är realistiskt men jag har blivit besviken sååååå många ggr på alla yrkesgrupperna så jag har väldigt svårt att lita på ngn utav dom numer.
Bara för att ta ett exempel. Tandläkare, vissa säger att man ska röra så lite som möjligt i munnen medans andra säger att man måste ta lite mer för att hästen ska ha det bekvämt med bettet i munnen. Den ena visar på sår och dyligt som uppkommer i kinderna om man tar för lite? Hur ska jag som hästägare veta vem som är bäst?? Båda har utbildning men i olika länder, vem säger att den ena utbildningen är bättre än den andra??
Likandant, sadelutprovare: Ena gruppen säger: det gör inget om sadeln råkar ligga efter sista revbenet, nästa grupp säger det är absolut fel, ytterligare nästa säger: det gör inget om sadeln lättar av bak, det är bara bra, dom andra säger att det ska den absolut inte göra. En del säger att luft är jätte bra, men bara just deras luft,, andra säger att det är direkt skadligt. Vem ska jag som hästägare tro på??? Jag har valt att sluta lyssna på sadelprovare utan försöker lyssna på min häst istället.
Jag vill ju verkligen min hästs bästa och vill verkligen att sadeln ska ligga bra, är livrädd att han blir felskodd så att han får förslitningar med efterföljande pålagringar etc.
Jag vill verkligen att när hästen väl blir skadad att veterinären verkligen lägger ner sin själ i att hitta var felet sitter och inte kanske stirra sig blind på symtomen utan kanske leka lite detektiv och försöka utröna varifrån symtomen kommer. För det mesta så är ju tex en ledinflammation ett resultat av ngt och inte bara en överansträngning som man kan spruta bort och sedan rida på som vanligt. Jag tycker man måste försöka hitta grundorsaken hela tiden så att det inte blir detta sprutande hit och dit..
Det blev kanske ett väldigt långt inlägg och kanske rörigt inlägg.. Men ni kanske förstår lite var jag vill komma? Att det är verkligen svårt att vara hästägare idag! (tycker jag i alla fall..) Fast det kanske bara är jag som är nojjig?? Fast hittills har jag faktiskt inte haft fel, har jag kännt att ngt är fel så har det alltid varit så, trots att yrkesgrupperna ovan har försökt övertyga mig att så är inte fallet. Kanske därför jag är nojjig...
När jag sedan har hittat rätt man/kvinna för jobbet så har vi alltid hittat felet.. Jag som hästägare kan ju alltid bara beskriva symtomen sedan så hoppas jag innerligt att den som ska lyssna verkligen gör det, men min upplevelse är att så är inte alltid/ofta fallet!!