Sv: Vem skall verka och sko?
En bonde är proffs - på kor eller de djur som de arbetar med.
Och jag för min del räknar mig som "Hästbonde".
Med egen gård där produktionen är hästuppfödning så är det väl det som det handlar om med mina hästar.
Jag har fött upp hästar i över 20 år, något borde jag väl ha lärt mig.
Lever du på din "firma"?
Bara nyfiken igen..... Du hade väl inte råd med el till lösdriften (ligghallen) vad jag minns och inte tillräckliga hagar. Måste vara en liten verksamhet, knappast att jämföra med kobönder väl
Hur som helst, du svarade på en av mina tidigare frågor ang utbildning, fast till ngn annan....det är helt ok så länge jag fick svaret.
Du skrev att bara för att man läst en bok och gjort ett prov så.......Så du har aldrig studerat med andra ord och du har ingen examen av något slag eftersom du inte känner till hur studier går till. Tack då vet jag svaret på min fråga till dej tidigare. Det är vad jag misstänkte, nämligen. Det förklarar din inställning - till viss del i alla fall.
KL (delvis)
Alla yrkesutövare är ju människor och personligheter, vilket betyder att för att man har en examen så är man inte automatiskt en toppenhovslagare, veterinär eller läkare eller vad det nu handlar om. Skrev om det tidigare, mycket spelar in.
Men människan har åtminstone fått möjligheter att bli det, om utbildningen är bra och personen deltagit i alla kurser. Det finns förutsättningar.
Det gör det inte med självlärda varianter som kanske i värsta fall har inställningen "Jag kan minsann lika bra som dom där som suttit med näsan över en bok....." Det brukar i slutänden bottna i nåt slags mindervärdeskomplex som gör att man inte kan erkänna vitsen med en viss utbildning - den man inte har, men gärna skulle vilja ha, eller t o m anser sig jämställd med ändå.
Man brukar säga att ju mer man lär sig desto mer inser man vad man inte kan......och motsatsen blir att ju mindre man kan, ju mer tror man att man kan.......
Det brukar stämma bra med bla praktikanter och nyexade personer inom olika områden.
Många resonerar klokt här i i tråden, jag är helt med på att man som hästägare ska vara nyfiken och känna till och sätta sej in i det som gäller ens djur, det gör man även som förälder, eller som människa när det gäller en själv. INget konstiigt i det.
Även proffsen är människor med starka och svaga sidor, dom kan ha fel och det kan vi väl alla inom våra yrkesområden
Ingen är perfekt.
SOm proffs måste man kunna lyssna och diskutera, men att amatören från det tror sig begripa bättre
Och själv ska ställa sej och karva i hästar tex med en veterinär som nåt slags hantlangare
Nä då handlar det om behov av att hävda sej och inte om att kunnandet är så väldigt stort.
Om man som amatör ger råd på ett forum som om man vore ett värsta proffs och aldrig påpekar att "det där kan jag inte, det där har jag inte erfarenhet av" nä då undrar man om alla pållarna är hemma
Bevare mej väl....
Det värsta med amatörer som tror sig kunna är att dom inte inser sina begränsningar många gånger, vilket proffs ofta gör, pga de har mer kunskap i slutänden.