Vem skall verka och sko?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem skall verka och sko?

jag störs inte på det du skriver om det du gör - för du har en helt annan självinsikt och ödmjukhet inför yrket än vad inte_ung uppvisar ( i skriven text i alla fall, rpivat känner jag ju ingen av er)

Håller med ang sadlar

Och måste också flika in :eek: över de som låter sin tränare prova ut sadel och diverse annat som inte är en tränarens kompetens

Det hjälper inte om den är "utprovare" om den bara saluför ett märke

Tänk om jag skulle säga - nej jag skor bara hästar med 2:or...

Tack. Även om jag kanske inte upplevt Inte Ung på samma sätt. Men har kanske inte läst allt h-n skrivit.

Ett öppet sinne och nyfikenhet är allt jag tycker folk skall sträva efter. Och att inte vara så j-dra rädd för hästars hovar.

Hälsning Maja

Har inte läst hela tråden så jag svarar helt enkelt på TS första inlägg.

Har länge varit av bestämd åsikt att enbart en utbildad hovslagare rör mina hovar. Men senatse året har jag ändrat mig lite. Då min ordinarie hovslagare har trappat ner och bytt yrke var jag tvungen att se mig om. Senaste tiden har en icke utbildad skott mina hästar, men han har jobbat som hovslagare i tio år åt en professionell travtränare. Och jag anser hans erfarenhet vara mer än tillräcklig. Han har gjort jobbet bra.
Nu senaste gången skodde min kompis ena hästen. Hon är inte utbildad, har fått lära sig hemma.Hon gör jobbet väldigt noggrannt och jag tycker det känns tryggt när hon skor. Hon ska få sko i fortsättningen också, utbildad eller ej.
Men självklart, dyker det ypp problem såsom hovsprickor, fång eller annat som behöver mer professionell hjälp kommer inte hon få göra det.

Vad som sägs är, att de fall jag beskrev så ersattes inte den ena hästägaren med livdelen eftersom hovisen som anlitades hade brister i sin kompetens och hade ej utbildning. Detta ansågs vara orsaken till hästens tillstånd, hovisens försäkring täckte ej heller detta då även den ansåg att h*n inte behärskade det som denne arbetade med. Summa sumarum, ingen ersättning.

Personligen kan även jag se ett samband med bristande kompetens och skador på hästen, då hovvården faktiskt är enormt viktig och inget som bara ska göras för att.

Därför tror jag att vår hovis har bidragit till våra hästars friska ben, han är ytterst kompetent och uppskattad bland många av sina kollegor.

En bonde är proffs - på kor eller de djur som de arbetar med.
Och jag för min del räknar mig som "Hästbonde".
Med egen gård där produktionen är hästuppfödning så är det väl det som det handlar om med mina hästar.

Jag har fött upp hästar i över 20 år, något borde jag väl ha lärt mig.

Lever du på din "firma"?

Bara nyfiken igen..... Du hade väl inte råd med el till lösdriften (ligghallen) vad jag minns och inte tillräckliga hagar. Måste vara en liten verksamhet, knappast att jämföra med kobönder väl:confused:

Hur som helst, du svarade på en av mina tidigare frågor ang utbildning, fast till ngn annan....det är helt ok så länge jag fick svaret.

Du skrev att bara för att man läst en bok och gjort ett prov så.......Så du har aldrig studerat med andra ord och du har ingen examen av något slag eftersom du inte känner till hur studier går till. Tack då vet jag svaret på min fråga till dej tidigare. Det är vad jag misstänkte, nämligen. Det förklarar din inställning - till viss del i alla fall.

KL (delvis)

Alla yrkesutövare är ju människor och personligheter, vilket betyder att för att man har en examen så är man inte automatiskt en toppenhovslagare, veterinär eller läkare eller vad det nu handlar om. Skrev om det tidigare, mycket spelar in.
Men människan har åtminstone fått möjligheter att bli det, om utbildningen är bra och personen deltagit i alla kurser. Det finns förutsättningar.

Det gör det inte med självlärda varianter som kanske i värsta fall har inställningen "Jag kan minsann lika bra som dom där som suttit med näsan över en bok....." Det brukar i slutänden bottna i nåt slags mindervärdeskomplex som gör att man inte kan erkänna vitsen med en viss utbildning - den man inte har, men gärna skulle vilja ha, eller t o m anser sig jämställd med ändå.

Man brukar säga att ju mer man lär sig desto mer inser man vad man inte kan......och motsatsen blir att ju mindre man kan, ju mer tror man att man kan.......:cool: Det brukar stämma bra med bla praktikanter och nyexade personer inom olika områden.

Många resonerar klokt här i i tråden, jag är helt med på att man som hästägare ska vara nyfiken och känna till och sätta sej in i det som gäller ens djur, det gör man även som förälder, eller som människa när det gäller en själv. INget konstiigt i det.

Även proffsen är människor med starka och svaga sidor, dom kan ha fel och det kan vi väl alla inom våra yrkesområden:confused: Ingen är perfekt.
SOm proffs måste man kunna lyssna och diskutera, men att amatören från det tror sig begripa bättre:cool: Och själv ska ställa sej och karva i hästar tex med en veterinär som nåt slags hantlangare:crazy:

Nä då handlar det om behov av att hävda sej och inte om att kunnandet är så väldigt stort.

Om man som amatör ger råd på ett forum som om man vore ett värsta proffs och aldrig påpekar att "det där kan jag inte, det där har jag inte erfarenhet av" nä då undrar man om alla pållarna är hemma:angel: Bevare mej väl....:crazy: Det värsta med amatörer som tror sig kunna är att dom inte inser sina begränsningar många gånger, vilket proffs ofta gör, pga de har mer kunskap i slutänden.

Senast ändrad av en moderator:

jag säger inte att någon har Asperger här

Nej jag har inte Asperger.
Men jag anser att man i text där man vill förmedla fakta skall uttrycka sig som om läsaren alltid har det.
För att där inte skall finnas några oklarheter.

Men jag är nog yrkesskadad där.
Jag har bl.a. skrivit teknisk dokumentation för andrar tekniker.
Neard till Neard så att säga.
Och då så måste det vara exakt.

Nu skall jag göra ett avsteg och svara trots att du är oförskämd.

Jag har jobbat i över 20 år som IT-ingenjör och haft hästarna på sidan om.
Och visserligen så har jag ingen examen.
Men jag har ganska så många högskolepoäng.
I matematik, fysik och sådant samt i Hästhållning.

Nej jag har inte Asperger.
Men jag anser att man i text där man vill förmedla fakta skall uttrycka sig som om läsaren alltid har det.

Jag förstår syftet i ditt yrke - men inom andra domäner så förlorar man en väldigt stor dimension - vi har en höger hjärnhalva - den kan vara till stor användning särskilt inom hästeriet

Vilket yrke?

Och i skriven text måste man fortfarande förmedla ALLT för man kan inte gissa sig till vad andra tänker.

IRL är en helt annan sak med så väldigt många fler dimensioner.

Som jag skrev tidigare så är den viktigaste egenskapen för en hovis eller annan hästbehandlare intution

Egentligen det ni skriver nu

med undertexten att det där behärskar ni

skorrar mot det Flashlight skrev

att ju mer kunskap man besitter ju mer inser man hur lite man vet

Jag är väldigt intresserad av kommunikation tex, många snälla männsikor berömmer mig för mitt sätt att kommunicera, i meningen att jag är tydlig, verbal och pedagogisk

jag upplever mig inte som duktig på att kommunicera - jag tycker att det är as svårt

för alla har sina galsögon på sig - dvs de tolkar text hel utifrån sin egen personlighet

Och därför går det inte att kommunicera på ett exakt rätt sätt - det beror så helt på vem man har framför sig

tex det som Tant Ester skrev - det var glasklart för mig och en till (minst) medan det var helt obegripligt för någon annan

Sådant är livet

till syvende och sist så handlar det om väldigt olika inställning

Till kunskap, till kommunikation, till medbukare osv

Jag kan faktistk inte ta någon på allvar som använder sig själv som referens på rätt

det vittnar om brist på insikt

Vilket yrke?

Och i skriven text måste man fortfarande förmedla ALLT för man kan inte gissa sig till vad andra tänker.

IRL är en helt annan sak med så väldigt många fler dimensioner.

:rofl:

Nu belv det här asroligt för det framgår inte alls vad du menar med frågan

undrar du vilket yrke som högra hjärnhalvan är av betydelse( som jag tolkade dig först)

eller undrar du vilket yrke som jag referar till - när jag skriver " i ditt yrke" till Inte _ung? (som jag insåg är en annan möjlig tolkning)

Det är de.
Hemma alltså.
Allihopa.

Och genom att jag genomgått några spännande rekryteringar i mina dagar så vet man det med säkerhet.

och vad menas här :confused:

menar du att dina fysiska hästar är i hagen

Eller att du är ett under av mental hälsa

Nu är psykologi mitt ämne och jag vet att ingen kan säga med säkerhet att den är helt frisk - det är mer komplicerat än så

Vi har alla något att brottas med

OT - men jag blev så ställd

I skriven text kan det vara bra att använda mellanrum, versaler och punkter etc som det är tänkt att man ska göra. Använda samma form så att alla (de flesta) hänger med i texten. Och det är ännu svårare för en dyslektiker att läsa texter som inte följer den mall man (de flesta) lär sig i skolan.

Så det är inställning till kunskap, kommunikation och medmänniskor som avgör huruvida man kan tolka någon annans kryptiska inlägg? Och vad är det för inställning som gör att man inte kan tolka alla andras kryptiska inlägg? Och hur vet du vad man har för inställning till saker och ting om det inte klart har uttryckts?

Att jag tolkar en text på ett annat sätt än du betyder inte att jag har mer rätt eller fel än vad du har. Det betyder om något att texten (om det är fakta) är fel skriven på något vis om den inbjuder/(tillåter) till för många olika sätt att tolka den på.

Du få väl använda din intuition...

Det skall jag göra och borde gjort för länge sedan :o

men det är som om jag måste testa att jag har rätt, ja den här människan är som en vägg att kommunicera med, jag måste lära mig sluta i tid

ge upp

ja ngt som jag får jobba med helt enkelt :crazy:

ge upp

Det behöver inte vara andra halvan som är en vägg. Det kan vara kombinationen av person ett och person två som inte fungerar. Bara just de två alltså. Med andra kan det vara glasklart, för bägge.

Oj ämnet känns nästan som att svära i kyrkan :angel:

Nåja. Jag har haft samma hovslagare sedan 85. Några andra har gjort inhopp vid tex sjukdom/semester och ibland på tävlingar. Vi håller på med fälttävlan så ibland är det tappsko efter terrängen.

Vår hovslagare är inte utbildad enligt de sk "utbildades" gäng. Däremot har han tidigare jobbat ett tiotal år på djursjukhuset i Hbg som hovslagare. Han har lång erfarenhet. Hans jobb får fullt gdk vid hästbes/besök på djursjuhus etc.

Jag har tvingats ta andra hovslagare ibland och EN egenskap är viktig. Ödmjukhet. Det finns gott om hovslagare som snackar skit om varandra, slår sej för bröstet etc. OM jag har en häst som är lätt att få sömtryck på (vi har ett fullblod som vi har flytsula på under höstens tävlingar) så vill jag att hovslagaren ska lyssna på vad jag säger, inte bara ta för givet att han vet bäst. Tyvärr så verkar detta vara bland det svåraste en utbildad hovslagare kan göra. :mad:

Nu fick denna hovslagare på fingrarna av en kollega, då jag ibland vänder mej till en av utbildarna, men frågan är om han lärde sej ngt eller bara tyckte jag var en satmara.

Jag anser inte mej vara expert, vill inte slå på en tappsko om det inte är kris, men då kan jag :o men jag har ändå ganska många år och ganska många hästar bakom mej. Så något har jag lärt mej.

Så ibland använder jag en av "utbildarna" som är utbildad själv. Men jag har inte honom som huvudhovslagare. Han sköter hästarna på dotterns jobb(gy-skola) och han bor i närheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 348
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka