Vem skall verka och sko?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem skall verka och sko?

Kan wäl tillägga att jag jobbar med smådjursmedicin så att ingen bonde på forumet tar illa wid sig.

Aha det är ju litet skillnad.

En bonde är proffs - på kor eller de djur som de arbetar med.
Och jag för min del räknar mig som "Hästbonde".
Med egen gård där produktionen är hästuppfödning så är det väl det som det handlar om med mina hästar.

Jag har fött upp hästar i över 20 år, något borde jag väl ha lärt mig.

.... om en hästägare ringer till mig och säger att hästen har kolik så anser jag inte att diagnosen är klappad och klar.

Det är den väl aldrig innan hästen är botad.
Även om en veterinär ställer den.

Jag har aldrig varit med om någon veterinär som anser att diagnoser är mer än teorier innan djuret är friskt av den behandling som givits.
Det vanligaste som jag har hört vid kolik är "Vi provar så här, så får vi se om det släpper".

Diagnoser kan ju alltid revideras.

Kolik är ett witt begrepp som eg betyder "ont i magen".
Men då så borde ju alla kunna ha rätt om att hästen har kolik om den har ont i magen.
Eller hur?

.... men min upplevelse är att så är inte alltid/ofta fallet!!

Och då så måste man ju som hästägare hantera det - eller hur.
Med egen kunskap så kan man ju bättre sålla vilka som är bra.

Jag vill inte ha en "skopåslagare" till mina hästar.
Då gör jag det hellre själv om jag inte har en "riktig" hovslagare att tillgå.

Det beror väl på säger jag.Jag kan ha lite längre tid mellan verkningarna som min hovis gör eftersom jag raspar dom själv emellan.Skor gör jag inte,men mina egna hästar går barfota.Min hovis är utbildad och har företag.Han är jätteduktig och vidareutbildar sig hela tiden.Eftersom jag gör lite själv emellan så kan jag lägga lite mer pengar på en dyrare och riktigt duktig hovis. Jag vet många som tar en hovis som är hälften så dyr som skor svart,men även denne är utbildad, dock inte lika väl som "min" hovis.
Kan tillägga att jag gått en kurs i verkning.Men anser mig ändå behöva en ordentlig hovslagare ca var 8-9:e vecka.Däremellan verkar jag som sagt själv.

Tänkte spinna vidare på det du säger, då jag letade efter någon som säger just detta.

Min fördom var att sadelutprovning, spruta i hästen antibiotika, massera, stretcha, även lite kotknacka - allt detta ses av hästfolk som legitima att själv göra, bara man är lite nyfiken och lär sig.

För vem har inte stått bredvid sin massör som ivrigt visar vilken muskelgrupp som man skall underhålla mellan besöken av massören. På vilket vis och hur ofta. För varje gång som massören är ut så lär sig hästägaren sig mer och mer och massören får väldigt fräscha hästar och nöjda kunder. Alla vinner.

Även när veterinären är där hänger man över axeln på den och frågar, frågar, frågar. Hur kan jag förebygga? Hur skall hästen behandlas nu? Hur många av oss har inte fått instruktion av veterinär hur vi själva injicerar antibiotika och förmaning om att se till att vi säkert stuckit i musklen och inte ett blodkärl. För sticker vi fel kan vi ha en häst liggandes i stallgången.

Men så kommer hovslagaren. Då står vi och kliar hästens huvud och pladdrar om ditt och datt. Att på samma sätt hänga över hovslagaren med tusen frågor, om vad man själv kan göra mellan gångerna anses oseriöst. Får många att helt enkelt gå i taket av ilska.

Det anses däremot seriöst att ha 8-10 veckor mellan hovslagarens besök. Även unghästen, som egentligen kanske skulle behöva en korrigering varje vecka, får hänga med på denna intervall. Fast det skulle vara mycket enkelt att hovslagaren visade hur men tar ner ytterväggen något och håller efter tån. Allt för att unghästen som sliter snett skulle få bästa möjliga start i livet.

Att den skodda hästens hovar växer ut över kanterna på skon, det anses helt legitimt, bara jobbet utförts av en hovslagare.

Boj sa här att försäkringsbolaget vägrat lämna ut ersättning till två hon kände p.g.a. bristande hovvård. Någon talade om att man bara anlitade hovslagare med ansvarsförskring. Men inte kan väl en hovslagare ansvara vad som händer med en häst som det var tio veckor sedan h-n besökte? Bristande hovvård måste ju vara just det.

Det värsta är nog ändå sadlar. Här tar många aldrig hjälp och det anses inte som så konstigt. Fast de som tar hjälp är de som själva kan mycket. För här har man hängt över axeln på de kunniga, läst böcker och lärt sig själv hur en väl balanserad sadel ligger på hästens rygg och lära sig känna tecknen på hur det ser ut när det inte är bra, på hästens rygg efter en ridtur.

Jag menar inte att man inte skall anlita kunnig och utbildad hjälp till sin häst. Det anser jag visst, men jag anser att man skall tillåtas vara lika nyfiken och vetgirig själv oavsett vilken vård av hästen det handlar om.

Själv var jag givetvis lika vetgirig när det gällde hovar som när det gällde sadlar när jag som vuxen skaffade häst igen. Jag hängde lika mycket över hovslagarens axel som över veterinärens. En gammal hovslagare jag kände höll kurser i tappskor på döfötter och i och med att vi träffades rätt ofta kunde jag lära mig mer och mer.

När sedan min hovslagare kom (den äldre hovslagaren jag kände, skodde ej mer) så upptäckte jag att det inte stämde. Jag blev brydd över deras olika syn på skoning och verkning. Anlitade en annan hovslagare osv. Slutade med att jag plockade av skor strax efter skoning för att ta ner en yttervägg lite mer och la på skon igen osv. Då hade jag inte heller kommit på det här med att det var skillnad på hovslagare och hovslagare. Att en del inte var utbildade. Tills jag började fråga.

Idag sköter jag den mesta hovvården själv och har bara en utbildad och duktig hovslagare som kommer som konsult då och då (han älskar att prata och lära ut). Man måste välja vem man litar på och hittills så blir allt så bra när han säger det.

Jag säger inte att alla bör lära sig att sko, för fy sjutton, det är tungt. Men visst är det en ekonomisk fråga med och praktisk. En orsak till att jag började var också att det ibland var så svårt att få ut en hovslagare vid t.ex. en tappsko. Jag fixade till det själv. Och skulle jag ändå slå på en framsko, så kunde jag ju lika gärna verka den hoven rätt med innan jag slog på. Och hade jag verkat den ena framhoven, ja, då fick jag ju ta den andra med så att det inte blev obalans.

Så inte tycker jag att alla skall sko. Men man kan gott vara lite hälsosamt nyfiken och gärna hålla efter åtminstone den barfota hoven mellan verkningarna, efter hovslagarens ordination givetvis.

Och när det gäller hovvård så är det svåraste att veta hur man verkar den individuella hästen rätt. Man måste lära sig häst för häst av sin hovslagare. Att rikta och slå på skor är inte alls lika svårt. För att rikta till en plan sko, som ligger strax utanför efter hovens bredaste del är inte heller så svårt och då går sömmen in rätt. Det skall mycket till för att slå in en söm fel då. Då måste man nästan sikta in sig på strålen (ja, nu överdriver jag).

Så var lika nyfiken på hästens hovar, som ni är på dess rygg och allt annat. För nog är väl ändå det absolut största ansvar jag någonsin fått som hästägare ändå att ge en antibiotikaspruta och inte att verka och sko? För EN felaktig skoning kan inte döda en häst. Det kan bara upprepade sådana göra.

Hälsning Maja

Citat:
Kolik är ett witt begrepp som eg betyder "ont i magen".

Men då så borde ju alla kunna ha rätt om att hästen har kolik om den har ont i magen.
Eller hur?

Helt rätt uppfattat. Jag var på föreläsning med en av Örebros mest erkända veterinärer för ett antal år sen och då försökte han sätta folket på pottkanten med frågan. "Vad ÄR kolik egentligen?" Ingen kunde ge ett spikrakt svar.

Jag då som är en av de mest förvirrade, ovetande och okunniga och luddigt uttalande hästmänniskor som finns här på forumet, räckte upp handen och svarade... "Kolik är ett allmänt uttryck/symptom på smärtor från buken." - ¨

Veterinären pekade på mig och sa "hör och lär". Här har vi en hästtjej, som vet vad hon pratar om.

:o

I det ena fallet handlade det om en häst som verkats av sin egen ägare, efter att denne hade gått kurser i barfotaverkning. Hästen fick eller bägge dennes hästar faktiskt oerhörda problem i ben och leder. Den ena kunade man åtgärda medan den andra bedömdes som utan möjlighet att åtgärda och avlivades. Denna häst hade en livförsäkring, dock vägrade försäkringsbolaget att utbetala livdelen just därför att hästägare själv verkat sin häst utan kunskapen.

Den andra hästen hade verkats och skotts av en hovis utan utbildning, hästen fick problem varvid ägaren sökte till klinik. Här påtalade man nödvändigheten i att ändra verkning/skoning för att uppnå resultat, hästägaren vägrade att anlita annan hovis och resultatet uteblev varvid hästen inte omfattades av försäkringen just för att hästägaren brustit i hovvården.

Att ställa den frågan generellt till ett försäkringsbolag ger säkert vid handen ett jakande svar, dock verkar de inte lika positivt inställda när det verkligen kommer till kritan. Nämnas ska väl att detta handlade om två vitt skilda bolag.

Men det är ju långvarig bristande hovvård det där handlar om. Det hade nog inte hjälpt med en utbildad hovis om även den hade verkat fel hela tiden...

Inte outbildad hovslagare.

Hovvården med den outbildade hovslagaren hade ju kunnat vara bra.

I det ena fallet handlade det om en häst som verkats av sin egen ägare, efter att denne hade gått kurser i barfotaverkning. Hästen fick eller bägge dennes hästar faktiskt oerhörda problem i ben och leder. Den ena kunade man åtgärda medan den andra bedömdes som utan möjlighet att åtgärda och avlivades. Denna häst hade en livförsäkring, dock vägrade försäkringsbolaget att utbetala livdelen just därför att hästägare själv verkat sin häst utan kunskapen.

Den andra hästen hade verkats och skotts av en hovis utan utbildning, hästen fick problem varvid ägaren sökte till klinik. Här påtalade man nödvändigheten i att ändra verkning/skoning för att uppnå resultat, hästägaren vägrade att anlita annan hovis och resultatet uteblev varvid hästen inte omfattades av försäkringen just för att hästägaren brustit i hovvården.

Att ställa den frågan generellt till ett försäkringsbolag ger säkert vid handen ett jakande svar, dock verkar de inte lika positivt inställda när det verkligen kommer till kritan. Nämnas ska väl att detta handlade om två vitt skilda bolag.

Nu finns det ju en betydande sak i de fall du beskriver. Speciellt i fall 2 är ju saken självklar att människan inte skall ha någon ersättning och hade inte fått det även om det var en utbildad hovslagare som skött fötterna, hon går ju emot veterinärens rekommendationer något som naturligtvis står i journalen, har veterinären "ordinerat" att en ändring skall göras som en del av behandlingen och man vägrar göra det så naturligtvis hänger försäkringsbolaget upp sig på det. Försäkringsbolagen letar alltid luckor att krypa ut igenom för att slippa betala.

Innan man uttalar sig om det handlar om regelrätt att de inte betalar för en icke utbildad utfört arbetet så bör man nog läsa journalerna samt även höra den dialog som ev förs mellan beh vet och försbol vet. Grav försumlighet från hästägaren resulterar alltid i att förs.bol inte betalar. Ser då hovarna totalt tokiga ut så anses det nog att ägaren varit försumlig som inte reagerat oavsett vem som verkat hästen.

Jag har fått en häst fördärvad för resten av hans liv av en hovslagare och det var en utbildad ansluten och med ansvarsförsäkring, jag fick inte ut ett öre för hovslagaren bara nekar. I det fallet handlade det om en häst som hade en hovslagare som delägare vid köpet (galoppör) de sa specifikt ifrån om en åtgärd som inte gick att göra (sänka en trakt som var högre). Jag förmedlade detta till min hovslagare, påpekade det gång på gång under de år jag använde hovslagaren och hästen fick gå på sin ngt högre trakt och fungerade ypperligt tävlade msv hoppning utan att någonsin ha problem med benen tills en dag när hovslagaren måste ha fått en hjärnblödning eller någonting och hade gett sig på trakten och inte lite heller utan rejält. Pang reagerade hästen och det var slutet på hans karriär och starten på många klinikbesök, som till slut resulterade i en oanvändbar häst som trots alla försök till åtgärder till slut drog på sig en kronisk förändring i senskidan som de inte kunde göra något åt och fick bli hagpensionär och användas till mkt lätt promenadridning.
Hovslagaren bara skyller ifrån sig och eftersom han inte tar på sig vad han gjort så gick det inte heller att få ut något från hans ansvarsförsäkring så så skyddad är man av att hovslagaren har försäkring. Så inte en krona fick vi ut för att han förvandlat en msv-hopphäst i sina bästa år till en hagpensionär utan värde.

Så man skall inte känna sig allt för skyddad för att det är en försäkrad hovslagare.

Jag har fått en häst fördärvad för resten av hans liv av en hovslagare och det var en utbildad ansluten och med ansvarsförsäkring,....

Det är ju för att sådant händer som man vill ha koll på skoning och även koll på hovslagarens arbete.
För i slutänden är det ALLTID hästägaren som står med ansvaret.

Både juridiskt, praktiskt och ekonomiskt.

Vad både du och lilsis missar är att hovisen INTE hade förmågan att utföra den typen av hovvård pga att okunskapen satte käppar i hjulet, det var inget som han fått lära sig men något som faktiskt lärs ut.

Chansen att få ersättning är avsevärt större om hovisen är utbildad med ansvarsförsäkring, den här hovisen hade en försäkring som inte gällde just pga att han arbetade med något som han inte hade kunskapen för.:grin:

Det kallades bristande hovvård just därför att de som åtagit sig uppgiften inte hade kunnat utföra det på ett tillfredsställande sätt, det i sin tur hade orsakat kraftig ledpåverkan enligt veterinär.

En kunnig djurägare är alltid uppskattad. Jag pratar om attityder och det tror jag framgår om du läser mina inlägg? :angel:

För mig är det glaskklart

Och skrattade igenkännande nrä du skrev att "nu inser jag att jag börjat stämma in i klagokören"

det är lätt hänt - när diskussionen hela tiden blir god dag - yxskaft

och inte andemeningen bemöts utan lösryckta detaljer

själv har jag haft kontakt med en person med Aspeger - de saknar helt förmågan att förstå syfte med vad som sägs, och olika socaila koder

jag säger inte att någon har Asperger här - men jag känner precis igen frustrationen när det inte går att kommunicera

Man sitter ibland på olika planeter

Var det barfota verkning ala Strasser eller någon liknande "religion"? Har haft en del diskussioner här på Buke med folk som anser att alla hästar kan gå utan skor och brukas fullt ut. Inom distansen t.ex. lyckades de få igenom att man får starta utan skor. :eek:

Förstår att försäkringsbolaget blir grinigt om man vägrar att följa veterinärs ordination, då har man ju inte gjort sin del i det hela.

Hälsning Maja

Det är ju för att sådant händer som man vill ha koll på skoning och även koll på hovslagarens arbete.
För i slutänden är det ALLTID hästägaren som står med ansvaret.

Både juridiskt, praktiskt och ekonomiskt.

Det är ju just det som anser vara kärnan i hela hästägandet. Att nyfiket vara öppen för att lära sig om allt i hästens omvårdnad och utbildning. Att lyssna brett och akta sig för gurus som förkastar allt annat och anser sig ha svaret och "frälsningen".

Skaffa sig kunskap och gärna tar till sin en "second opinion" när man tvivlar, gör att man kan undvika att skada sin älskade häst. Det är ens ansvar som hästägare. Våga tro att man själv kan förstå och lära sig. Samt göra bra bedömningar.

Hälsning Maja

Så skulle man kunna säga i det ena fallet ja, i det andra så hade det räckt med en utbildad hovis för att få ut livdelen.

Men inte till att få behålla en frisk häst.

Hälsning Maja

*kl*
Tyvärr har jag gått på liknande smällar med veterinärer mm och känner snart att som hästägare skulle man behöva vara utbildad veterinär, hovslagare, ET, sadelutprovare, tandläkare etc för att kunna ta hand om hästen på bästa sätt. Jag vet att det inte är realistiskt men jag har blivit besviken sååååå många ggr på alla yrkesgrupperna så jag har väldigt svårt att lita på ngn utav dom numer.

Vem ska jag som hästägare tro på??? Jag har valt att sluta lyssna på sadelprovare utan försöker lyssna på min häst istället.:grin:

Jag vill verkligen att när hästen väl blir skadad att veterinären verkligen lägger ner sin själ i att hitta var felet sitter och inte kanske stirra sig blind på symtomen utan kanske leka lite detektiv och försöka utröna varifrån symtomen kommer. För det mesta så är ju tex en ledinflammation ett resultat av ngt och inte bara en överansträngning som man kan spruta bort och sedan rida på som vanligt. Jag tycker man måste försöka hitta grundorsaken hela tiden så att det inte blir detta sprutande hit och dit..

Fast hittills har jag faktiskt inte haft fel, har jag kännt att ngt är fel så har det alltid varit så, trots att yrkesgrupperna ovan har försökt övertyga mig att så är inte fallet.
Kanske därför jag är nojjig...:cool: När jag sedan har hittat rätt man/kvinna för jobbet så har vi alltid hittat felet..

Jag som hästägare kan ju alltid bara beskriva symtomen sedan så hoppas jag innerligt att den som ska lyssna verkligen gör det, men min upplevelse är att så är inte alltid/ofta fallet!!

Underbart en till:bow:

Ju mer jag lär mig - så inser jag hur lite olika yrkesgrupper kan - och det är ju en sak - ingen kan kunna allt - men att inte kunna och samtidigt inte inse begränsningarna i sitt kunnande :devil:

Jag tror inte att jag själv kan bättre - inte alls - men jag blir helt förtvivlad när hästen inte håller med om att nu är det "fixat"

Vem skall man vända sig till då :cry:

jag är helt med på att veteriärer vid problem behandlar det mest uppenbara men helheten :confused:

Jag vet att det inte är helt lätt att ställa diagnos

men programmet diagnos okänd - visar ju at bristen på sammarbete gör att många männsikor går utan diagnos i åratal

PÅ häst så blir lidande förlängt på grund av brist på bredd kunnande - varje yrkesgrupp - inte bara hovisar:angel: består av en alltför stor mängd småpåvar

men vi hovisar är värst :devil:

Jag ringde föreningen och bad om hänvisning då jag hade problem med min - men se - det kunde de inte ge

Och detta till stor del på grund av inre stridigheter i föreningen

Senast ändrad:

jag störs inte på det du skriver om det du gör - för du har en helt annan självinsikt och ödmjukhet inför yrket än vad inte_ung uppvisar ( i skriven text i alla fall, rpivat känner jag ju ingen av er)

Håller med ang sadlar

Och måste också flika in :eek: över de som låter sin tränare prova ut sadel och diverse annat som inte är en tränarens kompetens

Det hjälper inte om den är "utprovare" om den bara saluför ett märke

Tänk om jag skulle säga - nej jag skor bara hästar med 2:or...

Och det vet vi ju inte, eller hur. Jag vill nog påstå att vår hovis starkt har bidragit till våra hästars friska ben.

Det blir lite rundgång och skjutande över målet här. Du menar om de hade haft utbildad hovis hade de fått ut livdelen, men om hästen hade ändå varit sjuk så hade det ju inte hjälpt hästen. Men å andra sidan om den utbildade hovisen gjorde det den skulle så hade de inte behövt ta ut livförsäkringen....för hästen hade varit frisk. :idea: Snurr, snurr....vad säger vi egentligen?

Japp, japp....

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 348
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka