Vem skall verka och sko?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem skall verka och sko?

Egna studier behöver ju inte vara på egen hand.
Jag har övat under överinseende av mina välutbildade hovslagare.
Så jag är ju kontrollerad att jag är på rätt spår.

Teorin kan man ju faktiskt läsa in från en bok eller två.

Anser du att man kan bli själwlärd weterinär eller läkare också?

Anser du att man kan bli själwlärd weterinär eller läkare också?

Nej!
Och inte Civilingenjör heller.

Men jag anser att man kan lära sig enklare vanlig sjukvård både på Djur och Människor samt även en hel del teknik.
Jag ställde t.ex. själv diagnosen Borrelia innan jag gick till läkaren senast.
Och allt som doktorn behövde göra var att kolla att jag hade rätt och ge mig ett recept på antibiotika.

Man kan lära sig massor på egen hand.

Nu så är ju hovslageri betydligt enklare än lära sig än att bli läkare.
Det finns de som har läst in teorin själva, gått som lärlingar några månader och sedan klarat provet.
Kan man så kan man ju.
Hur man lärde sig kan ju inte spela så stor roll.

Jag har däremot aldrig hört talas om någon läkare, veterinär eller civilingenjör som lyckats bli det på egen hand.

Men nu börjar jag fundera på om jag har fel. Naturligtwis borde äwen en howslagare ha utbildning eftersom man inte kan träna sig till kunskap om howens anatomi, fysologi och patologi. Så jag gör en kowändning och säger att jag också will ha en utbildad howslagare, iallafall i de fall där det finns någon sjuklig process i howen.

:bow::bow: Just precis. :idea:

Delvis KL
Och tänk att gå med sina egna tja .......tänder tex, till en glad amatör som läst och tolkat efter eget huvud och sen testat på sina barn och andra oskyddade offer i omgivningen:crazy::crazy: Skulle inte tro det:eek:

Nu så är ju hovslageri betydligt enklare än lära sig än att bli läkare.
Det finns de som har läst in teorin själva, gått som lärlingar några månader och sedan klarat provet.
Kan man så kan man ju.
Hur man lärde sig kan ju inte spela så stor roll.

.

Nu blir jag nyfiken.....vad har du själv för utbildning:confused: Om du tror att man kan "läsa in teori" på egen hand och sen kunna ett jobb, hört talas om lärare, föreläsningar, diskussioner, praktiska övningar osv:confused:

Det är inte körkort vi pratar om:rofl: "läsa in teori" :rofl:

Precis och på samma sätt behöver man ju ha en viss kunskap om hovar och när skoningen har passerat bäst före dag eller blivit fel.
Det slutgiltiga ansvaret vilar alltid hos hästägaren.
Man kan inte köpa sig fri från det genom att peka på de tjänster som man har köpt.

Det är likadant med t.ex. bokföring och deklarationer som man lämnar bort.
Revisorn måste vara auktoriserad - men man är ändå inte ansvarsfri själv.

Nej men självklart, vem har påstått det. Men att allt är inte ekonomiskt även om det just då är lite billigare, ibland kan det bli som att bita sig själv i svansen. Just verkning/skoning är enormt viktigt, dåligt verkad/skodd häst ger oavkortat ledpåverkan i förlängningen därför måste man nog som hästägare vara lite uppdaterad också och inte stjälpa över ansvaret på den som sköter vården av hovarna. Huvudansvaret åligger ägaren, men har man gått rätt väg så finns det ju ändå hjälp att få om det skulle sk**a sig sas.

Jag will inte alls stämma in i den kör aw upprörda och oförskämda inlägg som skriwits till dig senaste tiden. Jag tror säkert att du kan sköta en del aw howwården aw dina egna hästar och att du har ett stort kunnande.

Men jag tycker att din syn på hur lätt det är att läsa in teorin är wäldigt naiw. Och kanske lite nonchalant och nedsättande mot yrkesgruppen howslagare.

Wisst kan man lära sig mycket om diwerse symptom genom att lusläsa nätet, men diagnostiken bör öwerlåtas till dem som ser hela bilden. Att komma till läkaren och säga "du, jag har borrelia, ta ett blodprow och ge mig ett recept på antibiotika" är .. ohyfsat! :crazy: Äwen om man har rätt. När jag kommer in till en djurägare som direkt talar om för mig wilken diagnos deras djur har blir jag smått allergisk. I synnerhet om de är werkligt driwande. Att ha en teori som man ödmjukt framlägger/frågar om är ok, att "weta" är något helt annat. Ofta får dessutom "wetarna" (och de ödmjuka) gå hem med en helt annan diagnos än de tänkt sig.

Jag kan tänka mig att det är sjukt irriterande för en howslagare att ha en förståsigpåare hängande öwer a eln när h*n skor. Att swara på intresserade frågor är något helt annat. Eller, för den delen, att diskutera med någon som har samma kunskaper som man själw, alltså med kollegor.

När jag gick i högstadiet och gymnasiet "sommarjobbade" jag hos distriktsweterinärerna. Jag kunde nästan allt. Jag hade kunnat börja jobba direkt! Efter några års utbildning förstod jag warför weterinären hade gjort si eller så, inte bara hur. Och hur naiwt och förenklat mitt sommarjobbskunnande egentligen war... :cool:

Själwklart finns det hästägare som som är insatta och kan mycket. Och will lära. Det är bara roligt. Men när de kan mitt jobb bättre än jag och berättar hur jag ska utföra det önskar jag ibland att jag slapp ta mig an fallet.

Jag wet inte hur ödmjuk du är irl, men jag kan kanske förstå att du retat gallfeber på en del på forumet bara genom att förenkla! Måste däremot ge en eloge för ditt tålamod, aldrig otrewlig!

Wisst kan man lära sig mycket om diwerse symptom genom att lusläsa nätet, men diagnostiken bör öwerlåtas till dem som ser hela bilden.
Men ibland är inte bilden så stor.
Om hästen har ett sår som är 10cm långt och 1cm djupt så är det inte svårt att se.
En hovböld kan man också hitta med en visitertång och litet erfarenhet.
Kolik är också lätt att veta, dock inte varför och hur.
Allting är inte så svårt med en jättebild att se.

F.ö. så har jag läst in teorin för hovslageri med den kurslitteratur som hovslagare och veterinärer har i ämnet.
Jag kan inte tro att man lär sig mera ut en bok bara för att man sedan har skrivit ett prov på den.

Att komma till läkaren och säga "du, jag har borrelia, ta ett blodprow och ge mig ett recept på antibiotika" är .. ohyfsat!
Varför det?
Jag hade ett jättemärke av typiskt Borreliautslag runt ett sår där det hade suttit en fästing.
Och ont hade jag också.
Det fanns inga tvivel om att det var Borrelia.
Och i den fasen kan man inte se Borrelia på några blodprov.

Då så är det väl enklast att svar "Jag har fått Borrelia" på frågan "Vad söker du för?".

När jag kommer in till en djurägare som direkt talar om för mig wilken diagnos deras djur har blir jag smått allergisk.
Men det beror väl på?
Om hästen har skadat sig i hagen och har ett stort sår så har den ju det.
Skall djurägaren då vara "ödmjuk" och säga "Åh Vördade Veterinär det är upp till Dig att ställa diagnos på"?
Det verkar ju fånigt.

Vill du inte veta om hästen har kolik, hovböld eller kvarka?

Jag kan tänka mig att det är sjukt irriterande för en howslagare att ha en förståsigpåare hängande öwer a eln när h*n skor.
Mina hovslagare har då aldrig klagat.
Det är ju de som har lärt upp mig.
Så numera uppskattar de att vi kan hjälpas åt.

Men när de kan mitt jobb bättre än jag och berättar hur jag ska utföra det önskar jag ibland att jag slapp ta mig an fallet.
Men ibland så är det tyvärr så att man kan mera än veterinären.
Vad skall jag göra då?
Titta på medan den fipplar och sticker sönder hela halsen på hästen i sin jakt på blodkärl?
Och inte säga något när den i stället råkat träffa artären så att blodet formligen sprutar?
Eller när det kommer en veterinär som verkligen inte kan skära upp en hovböld?
Är det inte lättare att jag skär då och veterinären sederar, bedövar och sedan tittar så att det blir rätt?

Jag wet inte hur ödmjuk du är irl, men jag kan kanske förstå att du retat gallfeber på en del på forumet bara genom att förenkla!
Om jag säger så här - jag vet vad jag kan och vad jag inte kan.
I verkliga livet så diskuterar jag ju mera saker som jag inte kan än vad jag gör här.
Att svara i en tråd och skriva "Jag vet inte" ger ju inte så mycket.

Jag är mycket van vid att få ut nya Veterinärer till mig och de brukar känna sig trygga med att jobba med mig som djurägare.
Det är ganska så populärt att varken vara särskilt blödig eller svimma av blod.
Det är tufft som veterinär att stå med en kolikhäst om inte djurägaren är litet delaktig i behandlingen.

Naturligtwis borde äwen en howslagare ha utbildning eftersom man inte kan träna sig till kunskap om howens anatomi, fysologi och patologi

Men det är väl precis vad man gör under utbildningen? ;)
Även en hovslagare har lärt in och tränat sig till den kunskapen, såvida personen inte är född med kunskapen...

(Och helt off topic, men varför skriver du "w" istället för "v"? Jag bara måste veta.)

Men ibland är inte bilden så stor.
Om hästen har ett sår som är 10cm långt och 1cm djupt så är det inte svårt att se.
En hovböld kan man också hitta med en visitertång och litet erfarenhet.
Kolik är också lätt att veta, dock inte varför och hur.
Allting är inte så svårt med en jättebild att se.

Det är ju en enorm skillnad på att berätta wad man söker för och att ställa diagnos själw. Eller hur?

F.ö. så har jag läst in teorin för hovslageri med den kurslitteratur som hovslagare och veterinärer har i ämnet.
Jag kan inte tro att man lär sig mera ut en bok bara för att man sedan har skrivit ett prov på den.

Inte för att man har skriwit ett prow (det är ju mest en kwalitetssäkring), men för att man deltagit i underwisningen, falldiskussioner, skriftliga arbeten, utfört de praktiska momenten och fått dem bedömda (kan jag ej jämställa med att man filar på egen häst under öwerinseende aw howslagare som man betalar för att komma ut) mm.

Men det beror väl på?
Om hästen har skadat sig i hagen och har ett stort sår så har den ju det.
Skall djurägaren då vara "ödmjuk" och säga "Åh Vördade Veterinär det är upp till Dig att ställa diagnos på"?
Det verkar ju fånigt.

Ja och det framstår som fånigt aw dig att försöka få mig att framstå som stroppig. Men wisst. Se swar högre upp i te ten och för att förtydliga; de djurägare jag awsåg är de som talar om att hästen har ett sår, så den behöwer penicillinsalwa. Eller den som säger att hästen har ett infekterat sår som uppstod för en wecka sedan och nu ska sys. Förståsigpåare som tror sig weta bäst med är ute och cyklar mao.

Vill du inte veta om hästen har kolik, hovböld eller kvarka?

Så du kan ställa diagnosen kwarka utifrån kliniska symptom? Har du urinsten för kolik? Liwmoderomwridning? Magsår? Kan du med en enkel koll skilja en howböld från en osteit eller fissur i howbenet?

Mina hovslagare har då aldrig klagat.
Det är ju de som har lärt upp mig.
Så numera uppskattar de att vi kan hjälpas åt.

Jag brukar inte heller klaga. Bara bita ihop.

Men ibland så är det tyvärr så att man kan mera än veterinären.

Se där...

Vad skall jag göra då?
Titta på medan den fipplar och sticker sönder hela halsen på hästen i sin jakt på blodkärl?
Och inte säga något när den i stället råkat träffa artären så att blodet formligen sprutar?
Eller när det kommer en veterinär som verkligen inte kan skära upp en hovböld?
Är det inte lättare att jag skär då och veterinären sederar, bedövar och sedan tittar så att det blir rätt?

Ja, bäst wore ju om weterinären sa "O wördade I_U, säg mig wad jag skall göra, ty min kompetens är inte i närheten aw din fulländning och jag är i akut behow aw wägledning".

Om jag säger så här - jag vet vad jag kan och vad jag inte kan.
I verkliga livet så diskuterar jag ju mera saker som jag inte kan än vad jag gör här.
Att svara i en tråd och skriva "Jag vet inte" ger ju inte så mycket.

Det är ganska så populärt att varken vara särskilt blödig eller svimma av blod.
Det är tufft som veterinär att stå med en kolikhäst om inte djurägaren är litet delaktig i behandlingen.

Det är de allra flesta. De gör det de blir ombedda att göra.

Nu känner jag att jag plötsligt stämmer in i kören. Och den här gången tyckte jag inte ens att ditt swar war trewligt.

tiotiotiotito

Men det är väl precis vad man gör under utbildningen? ;)
Även en hovslagare har lärt in och tränat sig till den kunskapen, såvida personen inte är född med kunskapen...

(Och helt off topic, men varför skriver du "w" istället för "v"? Jag bara måste veta.)

Den enkla först; för att jag wält en kaffekopp öwer tangentbordet och på så sätt effektiwt awliwat enkel-w, [äks] och wänster sidas shiftknapp. JAg har en bärbar dator och tycker det är obekwämt med ett löst tangentbord... Dock börjar det nog bli dags att göra nåt åt situationen, för jag har börjat ersätta enkel-w med snygga dubbel-w:n äwen på jobbet... :o

Och den andra frågan; jo, pluggat in teoretiskt. Man lär sig inte teorin genom att sko.

KL
Använder mig av utbildad hovslagare som är med i föreningen.
Jag överlämnar helt skoning och verkning till honom.
Tappskor och lösa skor slår jag på själv. Har tappskokompetens-diplom.

Övrigt:

sadelutprovare- aldrig använt mig av. Skulle välja en med mkt erfarenhet som har utbildning som utprovare inte bara en sadelmakare.

Tandläkare- veterinär med mkt kunskap/utbildning om tänder. Har för mig att man egentligen inte kan kallas "hästtandläkare", finns ingen speciell sån utbildning. Men jag kan ha fel.

ET/massör/kiropraktor - endast utbildad, särskilt de som manipulerar skelettet då vill jag veta att de är kiropraktor på människa och utlandsutbildningen på häst. Massör och ET väljer jag med utbildning också. Jag går mycket efter referenser från folk jag känner.

Sårvård - sköter det själv i största mån, kan rådfråga veterinär om jag är osäker. Är såret mkt stort eller behöver sys tar jag ut veterinär.

Du stämde in i kören redan i förra inlägget.
Det som du svarade på.

Och så gör du en tankemiss.
Att ställa diagnos är inte det samma som att avgöra behandling.
"de djurägare jag awsåg är de som talar om att hästen har ett sår, så den behöwer penicillinsalwa."
Diagnos = hästen har ett sår.
Behandling = något som inte är mitt område.

Såret = diagnosen = orsken till att jag ringer på veterinär.
Samma med kolik.
Kolik = samlingsnamn för smärttillstånd i buken.
Jag konstaterar att hästen har kolik.
Varför kan jag ju naturligtvis inte veta.
Men ibland gissa om hästen t.ex. kommit lös och ätit något dumt.

Och jag kan inte med en enkel koll skilja hovböld från det andra.
Men ibland så vet man ju att det är hovböld i alla fall.
Från andra saker, som när mina hästar hade fått WLS.
Då ver det av typen "Hovböld igen".

Och vet du vad.
Jag har hittils inte haft fel när jag varit säker.
Däremot är jag inte säker så ofta som det verkar här.

Och jo, jag tycker nog att du blev litet stroppig och överlägsen där.

"När jag kommer in till en djurägare som direkt talar om för mig wilken diagnos deras djur har blir jag smått allergisk."
Vilka nedlåtande och förutfattade åsiker om djurägare.
Tänk om de faktiskt vet då?

Senast ändrad:

Och den andra frågan; jo, pluggat in teoretiskt. Man lär sig inte teorin genom att sko.

Om man som jag då både har pluggat in det teoretiska och sedan övat praktiskt under överinseende av utbildade hovslagare.
Vad är det då som saknas för att kunna utföra en normalverkning på en frisk normalhov och en normalskoning på en frisk normalhov?

Vilken ytterligare kunskap tycker du att jag skall skaffa mig?

Men du wäljer ju att ta ut en del aw det jag skriwer och förlöjliga det. Warför då? Jag har ju förklarat wad jag menar. Och tankemissar, nej. Kolik är inte en diagnos utan ett symptom. Kolik är inte diagnosen om en häst har smärtor från njurar eller blåsa. Ett sår, jawisst, en rewa i huden, men är något annat skadat? Finns det sårfickor? Du förenklar så. Typ "hästen är sjuk" = diagnos.

Jag har inga förutfattade meningar om djurägare. De allra flesta är trewliga. Men det är beswärligt med det fåtal som anser sig weta bättre än wad wår utbildade personal gör och ihärdigt framhärdar det. Man måste inte älska alla, eller hur? Bara man hanterar det professionellt i sin yrkesroll.

Det finns många duktiga djurägare som faktiskt wet och kan, men som ändå inte seglar in och ber om den och den åtgärden med en färdig diagnos formulerad. Som inser att de kan missta sig äwen om symptomen är förwillande lika de som setts wid ett annat tillfälle. En djurägare eller patient ska inte krypa för doktorn, men det är alltid en god egenskap att wara medweten om sina egna begränsningar. Jag skulle aldrig få för mig att tala om för wår rörmokare hur han ska utföra sitt arbete eller säga till frisören att anwända en annan sa[ks]. Lika lite som jag talar om för sonens lärare hur hon ska lära ut multiplikationstabellen.

När jag kommer in till en djurägare som direkt talar om för mig wilken diagnos deras djur har blir jag smått allergisk

Och de vettar jag haft att göra med tycker det är bra om man som djurägare har ett bra hum om vad som är fel med det djur man söker vård för.

Ex.vis så uppskattades det att jag med säkerhet kunde tala om att ex. vis en tacka hade mastit (på den tid vi hade får då), att jag kunde tala om när ena hunden blivit påkörd av tåget vilka skador som var märkbara, var de satt, hur slemhinnorna såg ut, vilka reaktioner som fanns etc. så hade de början till en plan när vi kom in och de visste var/hur de första åtgärderna skulle sättas in och därefter fortsätta utröna hur det var ställt med det som inte var märkbart/synligt.

Märkligt hur olika det kan vara inom en yrkesgrupp. Vissa uppskattar att ägaren är kunnig och andra tycker det är det värsta som finns.

Iofs så har jag upptäckt att det är det samma inom läkaryrket. Vissa uppskattar om man kan beskriva in i minsta detalj och har ett bra hum om vad man söker för och andra föredrar att "leka 50 frågor" för att därefter komma fram till samma sak :)

Jag vet absolut inte bättre än vare sig en veterinär eller läkare, men jag vet ganska mycket genom både utbildning och erfarenhet ändå.

Om man som jag då både har pluggat in det teoretiska och sedan övat praktiskt under överinseende av utbildade hovslagare.
Vad är det då som saknas för att kunna utföra en normalverkning på en frisk normalhov och en normalskoning på en frisk normalhov?

Vilken ytterligare kunskap tycker du att jag skall skaffa mig?

För wilket ändamål? För mig behöwer du inte förswara att du werkar dina egna hästar, men om du funderar på att börja arbeta som howslagare skulle jag nog rekommendera dig att träna mer. Gå som lärling, kanske? Jag tittade lite i din bildtråd och den werkningen bedömde du själw som otillräcklig för att du inte riktigt wågade ta mer på sulan. Inget ont i det, men hade det warit en kunds hästar skulle det ju werka lite konstigt. Sedan har det ju warit en hel del diskussioner om anwändningen aw lack, lim, plast o fan o hans moster - det kan jag inget om och will därför inte uttala mig. Men det werkar lite konstigt att du får så mycket mothugg aw folk som utger sig för att wara utbildade howslagare och har de rätt så kanske du har ytterligare att lära. Jag kan faktiskt inte bedöma din kompetens, för jag är inte howslagare - warken till yrket eller på fritiden.

JAg förstår inte riktigt wart du will komma?

Ex.vis så uppskattades det att jag med säkerhet kunde tala om att ex. vis en tacka hade mastit (på den tid vi hade får då), att jag kunde tala om när ena hunden blivit påkörd av tåget vilka skador som var märkbara, var de satt, hur slemhinnorna såg ut, vilka reaktioner som fanns etc. så hade de början till en plan när vi kom in och de visste var/hur de första åtgärderna skulle sättas in och därefter fortsätta utröna hur det var ställt med det som inte var märkbart/synligt.

Märkligt hur olika det kan vara inom en yrkesgrupp. Vissa uppskattar att ägaren är kunnig och andra tycker det är det värsta som finns.

.

En kunnig djurägare är alltid uppskattad. Jag pratar om attityder och det tror jag framgår om du läser mina inlägg? :angel:

Alltså jag blir inte klok på dig.
Du säger ju emot dig själv.

Kolik är inte en diagnos utan ett symptom.
Okej - ett sympton alltså.

Kolik är inte diagnosen om en häst har smärtor från njurar eller blåsa. .
Men hur var det - var det en diagnos eller ej?

Jag skulle aldrig få för mig att tala om för wår rörmokare hur han ska utföra sitt arbete ....
Men ger du inte diagnos?
Stopp i avloppet eller läcker i kranen?
(Vi rensar avlopp och byter kranar själva också, så vi lägger oss i där med.)

Det finns många duktiga djurägare som faktiskt wet och kan, men som ändå inte seglar in och ber om den och den åtgärden med en färdig diagnos formulerad.
Så det är själva "seglandet" som du tycker är ett problem då?
Inte att de talar om vad de vet?
Så kobonden som ringer och säger att kon har fått kalvförlamning och behöver kalk, den blir du allergisk av?

Erfarna läkare, veterinärer och barnläkare brukar säga ungefär samma saker.
"Man skall lyssna på patienten"
"Djurägaren känner sitt djur och vet när något är fel"
"Föräldrar är de som kan sina barn bäst"

Men du är alltså inte av den åsikten?

Får läsa om dem om någon dag eller så när jag inte har migrän. Blir lite trögtänkt när den avlägger visit :o

JAg förstår inte riktigt wart du will komma?

Jag vill komma till att man kan kunna tillräckligt för det som man gör utan att ha en formell utbildning på det.
Och att det även gäller hovslageri.

Jag är definitivt inte kompetent nog att sköta hovar på andras hästar mot betalning.
Om det skulle handla om en nödsituation så skulle jag naturligtvis göra vad jag kunde, men det är en annan sak.
På mina egna hästar så har jag fått instruktion av min hovslagare på varje häst hur just den hästen skall verkas.

När det gäller "ack, lim, plast o fan o hans moster" så är det mina hovslagare som har introducerat det i mitt stall så idén är inte min från början.
Men jag vet att det finns olika falanger runt detta.
Och att de inte är överens.
Vissa hovslagare lagar allt med plast och andra anser att plast alltid är av ondo.
Jag skulle tro att verkligheten är någonstans däremellan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 348
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat