Vem skall verka och sko?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem skall verka och sko?

Inte bara på detta forumet, vi hovslagare lyckades att totalt stänga ner vårt eget forum på hovslagarföreningens hemsida i vår tävlan om vem som var störst, bäst och starkast :laugh:

Coolt! Kanske en idé att låna en sån där röntgenlåda som finns på flygplatser om många howlagare samlas på samma plats. För ni har wäl också årsmöten antar jag? Då kan man ju se om nån owanligt stridlysten försökt smuggla med nån rasp eller så!! :D:angel:

Coolt! Kanske en idé att låna en sån där röntgenlåda som finns på flygplatser om många howlagare samlas på samma plats. För ni har wäl också årsmöten antar jag? Då kan man ju se om nån owanligt stridlysten försökt smuggla med nån rasp eller så!! :D:angel:

Som tur är tar vi nog ut våra frustrationer på forumet istället för på riktigt.

Våra årsmöten brukar vara väldigt trevliga tillställningar med mingel, god mat och dryck och dans hela natten, blandat med seriösa föreläsningar och tävlingar i hovslageri.

Ett dansgolv fyllt med 150 hovslagare är ett riktigt "Disco Inferno" det kan jag lova. :banana:

Hur andra gör med sina hästar bryr jag mig inte om, men en utbildad hovslagare som kan sin sak är den enda som får verka och sko hos mig.

Jag verkar/skor mina hästar själv för det mesta. Jag är inte alls utbildad hovslagare, men har fått hovvårdsutbildning under 3 år på gymnasiet.
Men blir jag osäker över något så anlitar jag hovslagare.

Jag har haft en hovslagare med mååånga års erfarenhet, som trots det skodde helt åt h*vete dåligt. Dock vet jag inte vad han hade för utbildning inom området.

Endast utbildad hovis kommer nära mina hästar. Givetvis ska de vara med i horvisförbundet oxå så ma är garderad o något skulle hända

KL

Det verkar som att hovarna har en alldeles egen status på hästkroppen.

Hur är det egentligen med sadelutprovning, stretching, massage, kiropraktorkorrigeringar, tänder och sårvård? Vem får göra sådant? Och hur kollar ni i så fall upp att den som gör det har utbildning och håller sig ajour med ny forskning?

Hälsning Maja

Jag raspar oskodda hovar om de har blivit flikiga och försöker hålla efter formen lite. Dock så är hovslagaren har med korta mellanrum och tittar på allas fötter. Skoning och verkning överlåter jag helt till hovslagaren

Jag skulle aldrig våga göra något själv, det är samma sak som med vet. vård för min del, de är utbildade, de ser massor av hovar och har en annan erfarenhet. Nu har jag en ganska ung hovslagare som bestämde sig för att bli hovis efter att ha varit på beridna högvakten men han är verkligen sjukt bra, han är lugn, duktig, min häst har jättefina hovar (enligt mig själv och vet.) och det är aldrig några problem. Han kommer ut och varmskor och förklarar vad han gör och varför. Min häst är en jävel på att slå på sig själv och få lite små buktningar på hovar etc som han fått titta på men han har aldrig gjort något galet eller tagit för mycket när han kollat om de spridit sig inåt. Dessutom är han jävligt rolig och ganska rapp i käften :D
Får han en tappsko och jag hittar skon och den är okej ber jag min tränare som har tappskokompetens slå på den, det är inga problem för mig, jag litar på henne och min häst har hittills aldrig slitit av sig en sko så hoven gått sönder. Men jag har faktiskt inte haft en enda tappsko sen jag skaffade denna hovslagaren så det har aldrig behövts!
Samma sak om en sko sitter rejält lös, då kan hon ta av den så att den inte sitter och åker runt på hoven.
Men samtidigt tycker jag att om folk vill verka och fixa med hovarna själva är det helt okej så länge de inte gör något helt galet, har man haft häst länge och lärt sig av sin hovslagare som tycker det är okej så är det väl inga fel, jag tror inte någon gör medvetet galet med sin egen häst. Sen att jag inte gör det själv är för att jag inte anser att jag har någon sådan kompetens. Bara hovslagaren kommer ut regelbundet och kan titta på hur det ser ut etc.
Men jag har länge tänkt att jag ska försöka fixa tappskokompetens för det är himla mycket värt om man står där någon dag och hästen är utan sko. Men då har jag ju lixom fått lära mig det och då känns det antagligen inte lika svårt.

KL

Hur är det egentligen med sadelutprovning, stretching, massage, kiropraktorkorrigeringar, tänder och sårvård? Vem får göra sådant? Och hur kollar ni i så fall upp att den som gör det har utbildning och håller sig ajour med ny forskning?

Hälsning Maja

Sadelutprovning är svårt tycker jag, jag har svårt att lita på vad folk säger så jag har under mina år med hästar alltid frågat och fått visat och förklarat iallfall de mest basic om vad som gäller och hur man ser, mest för att jag vill kunna checka av hur sadeln fortsätter ligga när/om hästen ändrar sig i kroppen. Försöker ha en dialog och frågar om jag tänker galet men det verkar jag inte göra tack och lov. Jag har haft tre olika sadelutprovare som är utbildade som jag litar på, två märkesbundna och en "egen" så att säga.

Sen åker jag var 8-9 månad till en riktigt bra tandläkare med min häst, han är utbildad och har hållt på ganska länge, tror ganska många iaf i min del av landet vet vem han är och det han sagt har fungerat om han t.ex. rått om att byta nosgrimma eller bett. Jag kan ju inte avgöra om han är top notch eller inte för jag har ingen utbildning i hästens mun men jag anser att han är duktig och han förklarar och visar för en när man är där vad han menar och vad han hittar. Men han åker ju på seminarier och kurser, verkar hålla sig framme så han vet vad folk pysslar med och vad för bett eller liknande som gör vad i en hästmun om de används fel.

Kiropraktor/ET har jag aldrig använt, jag tycker det är för vanskligt i o m att de inte kan se något utan bara påstår sig känna och när det gäller att knäcka till kotor,jag vet inte, det är ju upp till var och en men jag känner mig inte säker på det helt enkelt. Däremot har jag en mycket bra och utbildad massör, han vidareutbildar sig hela tiden och allt han säger stämmer, han är helt outstanding. Han verkar lyckas få igenom stela muskler på ett helt annat vis än alla andra massörer jag sett eller använt. Han ger tips om vad jag ska tänka på och varje gång så fungerar hans tips = jag känner förtroende för vad han säger och kan eftersom hästen svarar så bra på det, det blir som kvittot.

Sårvård, det beror ju helt på såret. Är det ett vanligt sår sköter jag det själv men skulle det behöva sys etc. skulle jag ringa en av de vet. vi har i området så hon fick komma ut för jag vet att hon syr väldigt bra och har stor erfarenhet av hästar, sår etc. Men rör det sig om en hälta eller något sådant som kan kräva röntgen eller något åker jag in med mina hästar, finns ingen anledning till att man tar en hemma-vet. som bara kan gissa sig till vad det är.

Det är svårt som hästägare när man inte är utbildad i ämnet eller det som de yrkesutövande kan, jag känner mig ofta dumförklarad när de kommer med facktermer etc. men jag frågar mycket och försöker ha en dialog, förklarar vad jag tycker eller vill. En av de viktigaste sakerna för mig är magkänslan, jag tror man ska lita på den. Och självklart att det som vet. gör blir bra gjort, har jag inte fått några ytterligare komplikationer efter att min hovis, vet, massör eller liknande gjort något litar jag på deras ord och kunskap.

KL

Hälsning Maja

Sadelutprovning sköter jag själv och det har aldrig blivit fel. Stretching, massage gör jag själv eller om jag känner mig lat anlitar jag någon annan. Kiropraktor använder jag när det behövs och efter att ha använt en superduktig så går jag inte till någon annan. Tänderna sköter antingen veterinären eller en som är duktig på tänder som jobbar med en veterinär om.

Sårvård beror på vad det är för typ av sår. Allt som inte måste sys sköter jag själv, ska det sys ringer jag till veterinären. Bedömmer jag att skadan är så pass stor så att en större op behövs så är det Helsingborg som gäller.

Jag frågar inte ut dom om deras utbildning men pratar med dom undertiden som de behandlar min häst. Då brukar man få svar på de flesta av frågorna. Vet att min veterinär brukar åka iväg på föreläsningar om olika saker. Har samma vet till alla mina djur. Det han inte kan brukar han ta reda på.

För mig är det självklart att det ska vara nån som kan ,ingen hov ingen häst heter det ju..Jag har stått på anläggningar där man lägger ner tusentals kr på träning och dyra märkes grejer men till hovslagare har man tagit billiga nisse..Sen har hästarna rygg problem,halta mm.

Då jag upplevt vid flera tillfällen att utbildade hovisar inte verkat korrekt, så har jag sett till att skaffa mig ytterligare kunskaper om hoven så att jag på ett tidigt stadium kan avgöra om hovis skor bra. För en utbildning är ingen garatin på att man är skicklig och/eller noga.

Med hjälp av duktiga, engagerade hovslagare samt även barfota-helg-kurs har jag lärt mig att underhållsverka mina egna hästar. Vet man vad man gör och har en yrkesman/kvinna som regelundet tittar till ens arbete tycker jag lätt att man kan sköta delar av barfotaskötseln själv.

Skor får ENBART utbildade och skickliga hovslagare hålla på med, även tappskor. Hade jag en häst som blev blockhalt av tappskor skulle jag väl behöva lära mig att slå på, men så länge överlåter jag det åt proffs. Vill INTE spika i mina hästar.

Jag tycker att samtliga hästägare borde läsa på lite extra om hovar och skoning. Väldigt många litar blint på sin hovslagare, och det kan man bara inte göra. Man måste lära sig en del grunder för att kunna bedöma hästens hovar, både direkt efter skoning, men även kunna avgöra när det är dags för ny skoning osv.
Bara nyligt startades en tråd där hovslagarn inte ens tittat på hästens bakhovar på länge eftersom "den är barfota och sliter själv". Hästen fick röta och DÅ börjar hovis karva som en vilde :eek:
Så, man kan inte överlåta allt, man måste veta och kunna kräva att samtliga fötter ses om, barfotafötter kan behöva kollas oftare än var 8:e vecka. Och man måste ha kunskapen att säga stopp, om hovis hoppar över skaklarna :cool:

Duktig, Utbildad hovslagare med ansvarsförsäkring skor min häst. Ingen annan!

Enbart utbildad hovis.
Men det finns tyvärr även "rötägg" bland de utbildade hovisarna oxå. Har råkat ut för 3 st...:devil:
Ta bort lös söm/sko gör jag själv. Men inget mer eftersom pålle har dåliga/känsliga hovar.
Tar ET eller hästmassör då och då.
Åker in till Ultuna och kollar tänderna hos deras tandläkare ca 1 gång per år.
Tar ut vet/åker till klinik vid större sår, skador, hostan, magen.

Utbildad hovslagare gäller här. Vid barfotagång kan jag raspa till ojämnheter efter hans riktlinjer. Jag är rätt påläst och är överkänslig om hästen inte rör sig optimalt men har en kropp som inte tillåter hovslagarpyssel. Hade jag varit i fysisk form för det hade jag gått hela utbildningen själv.

Sadelutprovning sker i samråd med kunnig. Har ju lite erfarenhet så jag både känner och ser själv. Men ser det vettigt att bolla det hela lite. Alternativa behandlingar görs av utbildad här. Samma som ovan, hade kroppen tillåtit hade jag utbildat mig själv.

Senast ändrad:

Att karva och raspa och spika på en sko kan de flesta lära sej. Men det är ju lite mer än så med hovvård....så utbildade och engagerade hovslagare vill jag ha, som tar sg tid och som fortfarande är intresserade av jobbet.

Det finns hovslagare precis som inom alla yrken, som kanske borde gjort något annat, som tröttnat, inte orkar engagera sej osv. Det finns olika personligheter inom alla yrken och olika engagemang.

Mitt krav är dessutom erfarenhet av fullblodshovar, bland annat.

Jag tror att inom många områden krävs en grundutbildning där man lär sej vissa viktiga grunder för yrket. Samt får praktiska erfarenheter under viss övervakning som lärling. Det är stor skillnad mot att själv börja experimentera.

Vad gäller annat som massage och stretching mm så är ju hästen faktiskt i regel inte så beroende av det som när det gäller hovar eller självklart sjukvård. Man kan få grundscheman och visas av massör, men är det ett specifikt problem det handlar om måste en utbildad visa, anser jag. Om man verkligen vill göra rätt förstås och få ett resultat:angel:

Sårvård i enklare former är väl allas mer eller mindre skyldighet att känna till som djurägare precis som att slå på tappsko eller raspa av kanter som riskerar att brytas.
Men det betyder inte att man tar över hela vet vården för hästen,:cool: Eller anser sej som nästinitll veterinär för att man kan lägga om sår, o liknande.

Det finns ibland ett förakt för utbildning som kanske lever kvar från nån bondekultur eller vad det är:confused: Eller är det helt enkelt kopplat till pengar:angel: Det är dyrt med hästar och vården av dem........krass verklighet.

Citerar My horse and I:

Jag har stått på anläggningar där man lägger ner tusentals kr på träning och dyra märkes grejer men till hovslagare har man tagit billiga nisse..Sen har hästarna rygg problem,halta mm.

Tyvärr känner jag igen det. Skrev om det i annan tråd:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

KL

Hälsning Maja

Flashlight:
Sårvård i enklare former är väl allas mer eller mindre skyldighet att känna till som djurägare precis som att slå på tappsko eller raspa av kanter som riskerar att brytas.

Sadelutprovning sköter jag nu mer själv men kollar alltid av med min tränare med jämna mellanrum (utbildad massör och diplomerad sadelutprovare).

Streching och massage gör jag inte så mycket. Likaså där kollar jag av med min tränare som är utbidlad på området och hon ger mig anvisning och instruktioner vid behov.

Korregeringar av kiropraktiskt slag gör enbart utbildad kiropraktor vid behov.

Vad gäller tänder är det bara veterinär med vidareutbildning på hästens tänder som kommer nära min hästs mun. Är även mycket kräsen med veterinär och anlitar i största möjliga mån bara veterinärer med vidareutbildning på hästens sjukdomar (men åker man akut får man ju ta det man får). Jag åker 13 mil enkel resa till veterinären för att åka tilln ågon jag litar på istället för 4 mil som är den närmaste kliniken. För övrigt är jag väldigt hypokondrisk med hästarna och ringer alltid till veterinär om jag är det minsta osäker och är nog en av de personer som besöker djursjukhuset flest gånger per år :angel:.

KL

Hälsning Maja

Min tränare hjälper mig att prova ut sadel. Stretchar gör jag själv efter massörens instruktioner. Massören har tittat på min häst två gånger sen jag köpte den i december. Kiro har ännu inte behövts. Tänderna kollas enligt tandläkares ordinering, ca 8-10 månaders mellanrum. Sårvård sköter jag själv och med hjälp av andra i stallet (då menar jag småsår) om det skulle vara nåt allvarligare är det vet. som gäller. Leker inte doktor själv om jag inte är säker på vad som ska göras.

Jag kan ju bara swara för wem jag will ska sko mina hästar:
det ska wara en person som är lätt att ha och göra med, besitter stor kunskap och ständigt uppdaterar sig, har bra hand med hästar, är snabb, kommer i hyfsad tid och är lätt att få tag på wid ew problem som tappsko eller kanske howböld. för mig wäger faktiskt erfarenhet och goda referenser lika tungt som utbildning. En strasserwerkare eller dylik howwårdare kommer dock inte i närheten aw mina hästar.

I ärlighetens namn har jag aldrig kollat upp om en howslagare haft utbildning eller ej. Twå (det har bliwit ett antal howisar eftersom wi flyttat runt en del) har haft utbildning (och tjaaatat om det), men de har enligt min bedömning inte gjort ett bättre jobb ändå. Däremot har de warit snabba på att fördöma andra howslagare i trakten och jag har i ärlighetens namn lite swårt för folk som försöker framstå som kunniga på bekostnad aw andra. Detta säger förstås inget om utbildningen, utan om dessa howisars personlighet. Konstigt nog werkar det finnas många aw det slaget här på forumet?

Precis sån hovis som du beskriver vill man ha. Erfarenhet och gott renommé hos en hovis kan vara nog så bra som en utbildad. Men det har jag tjatat länge om nu! :)

Men det är tråkigt när hovisarna kritiserar varandra och klagar. Håller med om att det har en dålig smak. Som tur är är det väldigt få som gör det här i trakterna. Någon enstaka har jag stött på genom åren, men de flesta är väldigt pålitliga och proffsiga.

HÅller med om Strasser och sanhcp - inte i närheten. Märkligt att det fortfarande verkar finns en så stor marknad för sånt elände. Att inte folk genomskådar det.

Norrland

Jag har svårt att se varför man skulle sköta det själv
Nu gör ju jag det - man jag är utbildad hovis :p

Låter snålhet i mina öron...

För mig säger inte utbidlningen i sig så mycket, det handlar väldigt mycket om att ha känsla för jobbet

man skall sko - ja men man skall hantera djuren också

och ha en önskan om att utvecklas - då kan man ta till sig kunskap

Det säger jag för de jag själv har lärt mig mest av är intresserade erfarna men utan diplom

det skall inte läsas som om jag inte hade respekt - stor respekt för fortbildningen

Skall jag släppa på någon annan på mina så skall de ha gått fortbildningen

Motsägelsefullt.
Rent generellt tror jag att en del kan ha fallenhet för vissa saker, men jag skulle aldrig våga chansa

Inte ens med en utbildad - av skäl som VAT var inne på :angel:

störst bäst och vackrast - och ja - tomma tunnor skramlar mest

Där hjälper inga titlar i världen, skramlar tunnan är den tom... :grin:

Har behövt hjälp själv nu och har varit väldigt choosy

Huga - den jag valde som fick hjälpa mig har både titlar och skramlar inte och har framför allt intution

inte för att endast det bästa är fint nog för mig - utan för att jag är så :devil: rädd om min häst

Inget experimenterande där

och för att krånglal till allt mer

jag tror inte det går att rangordna hovslagare

jag tror olika hovisar kan vara bra på olika saker och framförallt att hästar är individer - det är där intutionen kommer in

Ganska nyligen så har man forskat fram att sådant som intution/känlsa är bara ett annat ord för omedveten empirisk erfarnehet

empirisk är ett nyckelord ang vem man väljer

särkilt om man har problem

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 348
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat