Vem skall verka och sko?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem skall verka och sko?

Jag anlitar en utbildad och kunnig hovslagare som förutom sin enorma yrkeskompeten visat på stor övrig hästkunskap och ett väldigt bra hästtänk.. Dessutom så är han den mest kolugna, sakliga och vänliga människa som verkligen behandlar människor och djur på ett BRA sätt... DET för mig är viktigt... Jag provade 1 gång använda en annan, men trots sina kunskaper som hovslagare visade det säg att han var URUSEL på att "TA" hästarna..Han var otålig, irriterad och konstant stressad..allt skulle gå snabbt och effektivt... annars blev han på dåligt humör... Min kamel har ALDRIG innan han kom till mig kunnat skos bak och den hovisen som jag bara använde 1 ggr tvingades brämsa för att kunna sko... sånt händer aldrig med min ordinarie....

Jag personligen klarar inte av att slå på tappskor eller fila kanter...jag är jätterädd att förstöra något...men då har jag en god vän som jag VET är duktig och kunnig i tappskor..därför anlitar jag honom när det blir akut.... men jag skulle aldrig släppa någon "Vem som helst" kring mina hästars hovar... dels för att jag är alldeles för rädd om hästarna och deras fötter men även av respekt till min underbare hovslagare...han ska INTE behöva komma och reda ut problem som någon novis ställt till med...

Låter snålhet i mina öron...

Men vad är det för fel med att vara ekonomisk?
Jag har mina hästar i företagsform och ekonomi är en del av det som man måste tänka på som företagare.

Det är en balansgång att gå.
Verka själv = billigt.
Verka tokigt = dyrt.

Att vara ekonomisk innebär ju att man inte kan vara dumsnål heller.
Utan att man måste gå den mest ekonomiska vägen.
Sjuka och skadade hästar är den sämsta ekonomi man som hästföretagare kan ha.

jag vill ha någon som har en riktig hovslagarutbildning OCH lång erfarenhet. vet inte hur det är i sverige (min hovis är norsk), men hon var med som lärling hos min gammla hovslagare i flera år innan hon var färdig utbildad.

raspa oskodda hovar tycker jag är okej, tex om tårna dragit i väg eller hoven flisat upp sig. men inte mer än så, skulle aldrig skära/klippa eller regelrätt verka en häst. vill helst inte slå på tappskor heller, gör det endast i nödfall.

KL

Det verkar som att hovarna har en alldeles egen status på hästkroppen.

Hur är det egentligen med sadelutprovning, stretching, massage, kiropraktorkorrigeringar, tänder och sårvård? Vem får göra sådant? Och hur kollar ni i så fall upp att den som gör det har utbildning och håller sig ajour med ny forskning?

Hälsning Maja

Även fast jag själv har kunskapen att prova ut en sadel, väljer jag att anlita en med examination för slutklämmen sas. En bekräftelse på att jag tänker rätt, jag har ingen examination för detta och kan känna mig något villrådig ibland när det kommer till slutpunkten.

För övriga vårdformer gäller för tänder, veterinär med kompetens för tänder och här finns det några. Kiropraktor finn flera med utbildning, lika gäller för massage.

Även fast jag själv har kunskapen att prova ut en sadel, väljer jag att anlita en med examination för slutklämmen sas.

Men med sadlar tycker jag att det är ett annat problem.
Utprovningen är färskvara och gäller inte om några veckor utan bara just när den görs.
Sedan så blir hästen mera musklad, smalare, fetare, faller ur eller annat liknande och så passa sadeln inte i alla fall.

Snålheten bedrar ofta visheten

Jag tror inte den som bara pular med sina egna får upp vare sig tillräckligthantverks skicklighet, och inte heller "blicken" för vad som måste åtgärdas

jag tror Norrland skrev i förra tråden att den som har det som yrke ser tusentals hästar och det ger en träning för ögat

Det finns en massa saker man kan göra själv istället för att lämna bort, hovverkning hör inte dit tycker jag. Det är inte seriöst tycker jag

Om hovverkning vore så lätt - så tror jag inte det skulle ta ett par år att ens bli hovis - och jag tror inte veterinärkåren skulle anse behovet av en fortbidlning vara så stort

KL
men lycksaliga äro de i anden fattiga

Det finns andra mycket bättre sätt att ordna ekonomi på. Tex en häst eller två mindre :o

Näe för mig som har utbildning så tycker jag att det är oseriöst för jag har behövt alla de där hästarna som jag varit elev på för att öva upp blicken. Ffa ha någon vid sin sida som kan ge feedback - varje gång. I början ser man inte helt enkelt

TS

Sedan så finns det en variabel till - vad gör hästen, skall den verkas för att bara gå i hagen, skall den skos bara för att skydda fötterna och i förlängningen lederna, som en fritidshäst som lullar i skogen

eller har den ngt problem - eller skall den utföra toppprestationer.

Ju mer som förväntas av hästen ju större krav på hovisen

Och ju mer kommer det att märkas om det fungerar eller inte

Senast ändrad:

Min behöver inte tvunget vara utbildad men då måste personen jobbat med det länge och vara anlitad av flerfaldiga typer av hästmänniskor. De utbildade hovslagarna jag haft förra året har varit rena katastrofen..
Vad gäller sköta hovvård själv? Nja..jag brukar raspa bort små sprickor men jag tycker inte det är OK att börja verka av och exprimentera själv, synd om hästen när folk chansar så :crazy:

1) Ja
2) Ja
3) Hovarna är som allt annat på hästen viktigt att de sköts på ett korrekt och bra sätt, men liksom med allt annat så finns det mycket hästkunskap som inte syns i siffror och på papper.

Många vill gärna se allt på papper och kunna räkna allt i siffror (gäller då givetvis inte bara hovvård) och visst är det bra det med. Speciellt om personerna själva inte besitter "den gamla kunskapen" som nästan föraktas/ses ner på av många, men som av andra anses vara värdefull.

KL

Hur är det egentligen med sadelutprovning, stretching, massage, kiropraktorkorrigeringar, tänder och sårvård? Vem får göra sådant? Och hur kollar ni i så fall upp att den som gör det har utbildning och håller sig ajour med ny forskning?

Hälsning Maja

Jag har gått på många nitar inom div yrkesgrupper och sadelutprovare får mig att se rött - bara ordet

Även Om jag inte är yrkesverksam så har jag häst som yrke ochhar träffat på så mycket okunskap, och stor del av hästnäringen är oseriös - så långt går jag

och jag kallar det näring - för det är precis vad det är i vissa fall. Sadelförsäljare... Jag kan berätta....

sadelutprovning står hästen för - jag har försökt att lära mig så mycket jag kan själv från flera källor, Jag vet hur man kollar bomvidd - form på bommen - längd osv - sedan vet jag lite om biomekanik och rörelsefrihet och klämmer lite till - sedan svarar hästen - och säger sitt. Jag har blivit itutad så mycket skit rena lögner av auktoriserade.

De bara skarvar för att det skall låta bra - eller de skall få sälja en sadel.
det är ljusår sedan min tränare lurade mig att köpa en crown för de var bra till breda hästar ( jag visserligen - men de skulle ha tillräckligt kort rygg och vara raka också :o

Jag har gått på så många nitar, och är så trött på allt kvalificerat skitsnack av vissa hästbehandlare så :eek:

Allting kan man sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt

Vill jag ha en kotknackare så kolla jag upp den framlänges baklänges frågar vad den skall göra och varför ( jag har erfarenhet av egen sjuk kropp som jag kan relatera till)

Massör - ja det skulle var ngn som Callum själv rekommenderar eller henne själv. Jag har hennes bok - vad där står stämmer inte med de jag sett i aktion - dvs de knådar så hästen tycker det gör ont- och sedan så låter de kunden rida lektion efteråt :eek:

Och samtidigt tror de sig kunna prata med hästar och en gång sa en som visste att jag var hovis - jag riktigt känner hur ont du har i axlarna
:confused: - jag har inte ont i axlarna :rofl:

GUD VILKA TOMTAR DET FINNS

Tänder har jag varit söder om Norrköping

Sårvård - ibland är man ju hänvisad till distriktan :crazy:

eftersom jag är en kollega så surrar jag mycket med hästfolk försöker kolla med mina kontakter - och jag frågar alltid flera:idea:

jag försöker alltid ha ett öra mot marken, för jag är genuint intresserad av att lära mig mer om - allt :D

Aldrig att jag litar på EN guru till allt

Senast ändrad:

Men visst, även verkning/skoning är en färskvara. Och gör det inte ordentligt från början så blir det en väldigt kort hållbarhetstid.
Att se om sadeln passar är ju ganska enkelt vid sadling inför ridning, detta bör ju inte vara ett problem för gemene man att kolla. Förändras sadeln på hästen från det att den provades in, så har något hänt som bör åtgärdas.

Det beror väl på säger jag.Jag kan ha lite längre tid mellan verkningarna som min hovis gör eftersom jag raspar dom själv emellan.Skor gör jag inte,men mina egna hästar går barfota.Min hovis är utbildad och har företag.Han är jätteduktig och vidareutbildar sig hela tiden.Eftersom jag gör lite själv emellan så kan jag lägga lite mer pengar på en dyrare och riktigt duktig hovis. Jag vet många som tar en hovis som är hälften så dyr som skor svart,men även denne är utbildad, dock inte lika väl som "min" hovis.
Kan tillägga att jag gått en kurs i verkning.Men anser mig ändå behöva en ordentlig hovslagare ca var 8-9:e vecka.Däremellan verkar jag som sagt själv.

Senast ändrad:

Snålheten bedrar ofta visheten
Men då så blir det ju inte ekonomiskt.
Det räcker ju med att det skulle råka bli en hovböld extra så flyger ju besparingen all världens väg.

Men nu så blir det färre problem när jag gör det själv eftersom jag kan hålla efter det så mycket oftare.
Och därmed inte behöver verka så mycket i taget, vilket jag inte tror är bra.

Naturligtvis låter jag någon av mina utbildade hovslagare följa upp med jämna mellanrum.
Och sedan så följer jag de instruktioner som jag har fått.

Som någon sorts jätteförlängd lärlingstid.

Det finns andra mycket bättre sätt att ordna ekonomi på. Tex en häst eller två mindre
Men man tjänar inte pengar på att minska på verksamheten.
Mindre produktion = mindre pengar.

Men visst, även verkning/skoning är en färskvara.
......
Att se om sadeln passar är ju ganska enkelt vid sadling inför ridning, detta bör ju inte vara ett problem för gemene man att kolla.

Precis och på samma sätt behöver man ju ha en viss kunskap om hovar och när skoningen har passerat bäst före dag eller blivit fel.
Det slutgiltiga ansvaret vilar alltid hos hästägaren.
Man kan inte köpa sig fri från det genom att peka på de tjänster som man har köpt.

Det är likadant med t.ex. bokföring och deklarationer som man lämnar bort.
Revisorn måste vara auktoriserad - men man är ändå inte ansvarsfri själv.

KL

Hälsning Maja

Jag tycker att kunnande är viktigare än formell utbildning. Men förhoppningsvis har ju de med utbildning också kunnande. Sen tror jag att det är väldigt viktigt att man lär sig så mycket man kan själv för att kunna kontrollera om det blir som det ska/bör/man tror det ska vara.

Tar hjälp med sadelutprovning, men ifrågasätter det som inte verkar stämma vidare. Är uppmärksam på min hästs reaktioner både vid utprovning och efteråt. Kontrollerar själv hur sadeln ligger mer eller mindre varje gång jag sadlar. Kollar sadeln som sådan hos sadelmakare om jag är osäker över något.

Stretchar hästen själv.

Masserar själv.

Kiropraktik har hästveterinär med kiropraktiskutbildning fått göra.

Tänder kollar en veterinär som jag vet är duktig samt hon har vidareutbildning inom tänder. Kollar dock mina hästar i munnen regelbundet (minst två gånger i månaden) så gott jag kan för att se om något skulle vara väldigt tokigt.

Sköter den sårvård jag kan själv. Där det inte krävs att det sys, utan där tvätt och ev bandage räcker. Ringer annars veterinär, om inte annat för rådgivning.

Och jag har tex vätskat upp en katt (under huden med spruta och kanyl) i nödfall på veterinärs inrådan. Det var det eller kattens sista stund var kommen att välja på... Tömt böld på katt och sådant, men ringer veterinär om jag är osäker.

KL

Hälsning Maja

Wisst är det märkligt!? Inte att många är så noga med wem som sköter hästarnas fötter - det är ju jättebra! - utan att man kan sätta tillit till i princip wilken alternatiware som helst, oawsett utbildning. Och utbildning - är det wilken liten helgkurs eller korrespondenskurs som helst!?

Wisst är det märkligt!? Inte att många är så noga med wem som sköter hästarnas fötter - det är ju jättebra! - utan att man kan sätta tillit till i princip wilken alternatiware som helst, oawsett utbildning. Och utbildning - är det wilken liten helgkurs eller korrespondenskurs som helst!?

Haha... Här säger jag ju werkligen emot mig själw. En ET ska ha gedigen utbildning medan en howslagare med erfarenhet räcker för mig. Så menar jag inte. En howslagare med 20-30 års erfarenhet som dessförinnan gått som lärling och har goda referenser från hästägare som jag wet kan skilja på ok och fel litar jag på. En ET som gått en kortare kurs och sedan är fulländad weterinär litar jag inte ett dyft på.

Men nu börjar jag fundera på om jag har fel. Naturligtwis borde äwen en howslagare ha utbildning eftersom man inte kan träna sig till kunskap om howens anatomi, fysologi och patologi. Så jag gör en kowändning och säger att jag också will ha en utbildad howslagare, iallafall i de fall där det finns någon sjuklig process i howen.

Men utbildning, måste den per definition vara på ex hovslagarskolan?

Kan man inte ha tagit åt sig den kunskapen och mer genom egna studier?

Jo. Wisst bör man kunna göra det. Plugga, gå som lärling, öwa. Men för den hästägare som anlitar någon utan dokumenterad utbildning så är det ju swårt att weta om wederbörande fått allt om bbakfoten eller ej. På howslagarskolan godkänns man wäl inte utan godkända prow? Det blir som en kwalitetstämpel.

Massage tror ju jag att man kan lära sig hyfsat på egen hand, men inte tillräckligt för att behandla andras djur och ta betalt för det.

Kiropraktik tror jag man ska wara weterinär med påbyggnadsutbildning för att utföra.

ET - wad är det eg?

Jag använder mig av en icke utbildad men med lång erfarenhet. Han arbetar dock inte med skoning utan skor åt mig och någon till bara.
Har haft två utbildade hovisar oberoende av varandra som kollat, och gett helt godkänt.
Blir det några större hovproblem har jag en utbildad att tillgå, som skor de andra i stallet.

Det är dock alltid viktigt att de skor korrekt och vet vad de håller på med.

Egna studier behöver ju inte vara på egen hand.
Jag har övat under överinseende av mina välutbildade hovslagare.
Så jag är ju kontrollerad att jag är på rätt spår.

Teorin kan man ju faktiskt läsa in från en bok eller två.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 348
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat