Varulvsleken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag kommit fram till så här långt i min tankeprocesd är att Q är antingen god eller ond och LenaH är antingen ond eller god.

Knivskarp iakttagelse :rofl: Vet inte riktigt vad du menar med detta, självklart är båda antingen onda eller goda :p

Sättet som Q lägger sin röst på tycker jag tyder på att hon skulle vara god. Säkerheten liknar det sätt hon brukar ha som god när hon känner sig säker på sin sak. Men, hon kan luras så jag är inte alls övertygad helt. Jag har hittat andra saker i hennes skrivningar som fått mig att fundera i andra banor. Sättet hon funderar över hur vissa roller tänkt (framförallt ängeln) påminner mycket om hur hon brukar lägga små lockbeten för den som sitter på rollen att nappa på och säga för eller emot. Som god borde hon inte ha någon vinning av att försöka hitta just ängeln.

Det liknar ju någon som har fått reda på något och är säker, inte minst att hon la rösten redan i förmiddags. Men jag utesluter inte att det kan vara lurendrejeri, ett sätt att få oss att tro att hon vet något. Å andra sidan avslöjas det ju ganska snabbt ifall det skulle visa sig att Lena lynchas och är god, då skulle Q hamna rejält under luppen... *hmmm*

I ett sådant läge skulle det nog inte spela någon roll vad jag har för bortförklaring jag skulle vara tämligen rökt , är jag övertygad om.

Å andra sidan kanske du blir käk om du nu visar dig vara god och därmed antagligen byfånen (om det visar sig att LenaH är ond) och inte onda fen? Så rökt vilket fall som?

@Emtherlia det finns i alla fall chans att bli skyddad mot käk. ;)
Oavsett så gäller det ju att spela för sin sida ,huvudsaken att de goda vinner, inte att vara kvar så länge det går i leken:)

Nähäpp. Nu ska jag och barnen in på badhuset för att bada denna regniga dag i Karlstad. Får kika in om sisådär 3 Tim vilket brukar vara ett minimum vad ett badhusbesök tar :)

I ett sådant läge skulle det nog inte spela någon roll vad jag har för bortförklaring jag skulle vara tämligen rökt , är jag övertygad om.
Det är jag också övertygad om!
Å andra sidan kanske du blir käk om du nu visar dig vara god och därmed antagligen byfånen (om det visar sig att LenaH är ond) och inte onda fen? Så rökt vilket fall som?
Men nu glömmer du att ondingarna VET ju vilka som är goda. Och varför skulle de välja byfånen tänker du? Jag tänker att OM Q nu är byfåne och har siat LenaH som ond så är ju hennes viktigaste skill förbrukad och blir till nästan en vanlig bybo (hon har en extraröst vid ett tillfälle också). Då tror jag inte att ulvarna i första hand vill käka just henne, så i det scenariot är hon inte så särskilt rökt tror jag.

Knivskarp iakttagelse :rofl: Vet inte riktigt vad du menar med detta, självklart är båda antingen onda eller goda :p

Det liknar ju någon som har fått reda på något och är säker, inte minst att hon la rösten redan i förmiddags. Men jag utesluter inte att det kan vara lurendrejeri, ett sätt att få oss att tro att hon vet något. Å andra sidan avslöjas det ju ganska snabbt ifall det skulle visa sig att Lena lynchas och är god, då skulle Q hamna rejält under luppen... *hmmm*
Jag menar det jag skriver. Att jag inte vet. Det som talar för en god Q är att det skulle vara oerhört riskabelt för en ond att göra som hon gjort. Men om den hon pekar ut (i det här fallet LenaH) har en tillräckligt viktig god roll kanske det är värt det. Det är det jag känner att jag måste ta ställning till.

Och nu håller jag på att starta om min psykodator för att se om den tänker samarbeta med mig så jag kan gör en ordentlig genomgång av leken.

Nja. Jag röstade på dig för att du hoppade på Q så lätt och inte Lena, samtidigt som du mer eller mindre godförklarade BSF. Det finns väl ingen roll i leken som innan första DL kan veta något om någon annans roll utom ulvarna. Så ja, har sedan läst att du godförklarat BSF mer eller mindre senare också. Nu när jag läst igenom och sett drevet som startades så tänker jag att ditt sätt att fortsätta att godförklara BSF skulle kunna vara en taktik för att skydda dig själv om du nu skulle vara ulv. Om du godförklarat BSF och hon lynchas och visar sig vara god skulle folk undra om du visste det på ett bra sätt. Hade du lynchats och det hade visat sig att du var ulv (om det nu ens är så) så hade detta gjort att en god (BSF) hade hamnat i rampljuset inför nästa lynch.
Sedan släpper jag inte Q helt utan vidare, hon är neutral för mig hittills. Jag fann helt enkelt din teori mer mysko än Qs ifrågasättande. ;)
Så, jag ondförklarar dig inte för jag vet inte din roll. Men jag fortsätter att notera saker du gör i spelet. Sedan förstår jag inte riktigt din udda röst. Du hade då 2 röster och bsf 2, oavsett roll tänker jag att du borde vilja skydda dig själv från lynch?

Jag är böjd
Jag har lite mer att tillägga efter min granskning av LenaH igår.
Hon ger ett intryck av att glida med lite lagom så som en ulv gärna gör.
Hon lägger en andra röst på BSF igår, hon kan mycket väl ha trott att hon la en första röst iofs med tanke på det korta intervallet mellan hennes och Lobelias röst. Oavsett vilket så känns det misstänkt att hon lägger den rösten på BSF, är det för att få andra att haka på?

Sedan tycker jag det är ytterst misstänkt att hon så beredvilligt överlåter rollfördelningspratet åt BSF, det kan vara i främst två syften som jag ser det

1) hon vill få något att kunna gå efter på en god ( och i så fall fick hon bra betalt för sin begäran, eller hur?)
2) Det kan också vara ett oblygt försök att hitta den onda fen, BSF har varit ond / ond utanför lyan ett antal lekar så att det kan vara det första alternativet för de i lyan att försöka få kontakt med är kanske inte helt otroligt?
Och hon släpper bsf ganska fort stället för att trampa på , som tex jag gör.
Vilket verkligen ser ut som ett kontaktförsök från lyan till en ev ond fe, när jag tänker närmare på det.....

Jag kommer inte ändra åsikt om LenaH som en trolig ulvkandidat idag så kan lika gärna rösta redan nu:

quarter4ever röstar på LenaH

då jag tycker att hennes agerande mot BSF tyder i första läget på någon i lyan som fiskar efter en ond fe, och som sedan väljer att rösta på henne när hon börjar bli väldigt misstänkt av flera -för att hon antingen ÄR onda fen, då blir det bra alibi att ha röstat och misstänkt någon som visar sig vara ond, eller mest troligt så är BSF god och det gagnar ju också onda sidan att få ut de goda. Och jag tror ju inte att lyan var missnöjda med att få ut spionlärlingen så att säga

Hm, sitter och försöker komma fram till om du är ond och försöker dra en rövare och låtsas veta mer än du vet eller god och har goda skäl att tro att LenaH är i lyan. Det vore dock inte så lyckat att sticka ut hakan på det här viset om du vore ond då valet för nästa lynch blir enkelt i så fall.

Hm, sitter och försöker komma fram till om du är ond och försöker dra en rövare och låtsas veta mer än du vet eller god och har goda skäl att tro att LenaH är i lyan. Det vore dock inte så lyckat att sticka ut hakan på det här viset om du vore ond då valet för nästa lynch blir enkelt i så fall.

Lite samma funderingar som jag har. Ett vågat spel av en ond, i så fall. Som sagt sticker det ju ut väldans mycket vilket känns som halvtaskig taktik för en ulv...

Jag menar det jag skriver. Att jag inte vet. Det som talar för en god Q är att det skulle vara oerhört riskabelt för en ond att göra som hon gjort. Men om den hon pekar ut (i det här fallet LenaH) har en tillräckligt viktig god roll kanske det är värt det. Det är det jag känner att jag måste ta ställning till.

Jag förstår, det såg lite roligt ut bara :D Du tänker alltså i scenario nr 2 att Q är ond och vet att Lena har en viktig god roll? I det scenariot måste ju Q vara ond fe som har siat Lena som viktig god specialroll. Men för vilken roll skulle det vara värt det? Spionlärlingen är redan död och de andra goda rollerna är i mitt tycke inte värda att spela så högt för att bli av med. Ulvarna vet ju förvisso vilka som är goda men har ingen information om vem som har vilken roll (och har dessutom onda fen att ta hänsyn till).

Så min tanke är alltså att OM det nu är så att Q vet någonting som vi andra inte vet så tror jag att hon är god. Obs - OM hon har info. Sen håller jag det definitivt öppet att det lika gärna kan vara hittepå, jag vet inte.

jag är hyfsat säker på att ängeln skyddade rätt iaf, oavsett vem den valde att skydda.
Och det var just det att spionlärlingen åkte som fick mig att fundera över om inte ängeln valde att skydda annan än sig själv, just för att det kan anses som ganska troligt att onda fen väljer full spioninfo. Och då kan den ju på nåt sätt försöka peka ut ängeln åt ulvarna, det har vi sett hänt förr i lekarna....
Nu kan ju ulvarna ha en idé om vem som är ängel ändå iom det misslyckade käket, men jag tycker gott de kan få våndas över att det är möjligt, att den inte skyddat sig själv.

rent teoretiskt så kan ju onda fen valt att beskydda sig mot käk, men känns väl inte så troligt, men möjligt är det ju.

Brevis kan ju kanske ha delat ut ett beskydd också som använts? Om brevis ens har skickat något paket igår ....
DagDL på brevis paket så om den valt det igår så kan mottagaren ha använt det till NattDL? Eller tänker jag galet?
Edit det gör jag nog. för paket kommer fram efter NattDL- eller?

Det känns som du drar väl snabba slutsatser här om ängeln och vem som skyddats, folk gör sällan enligt boken men visst kan du ha rätt. Hur som helst var rätt person skyddad (om nu inte ulvarna försökte käka spionen och denne skyddade sig).

Rimligen bör ett eventuellt paket ha kunnat användas, men det känns mer logiskt att välja exempelvis spioninfo först.

Lite samma funderingar som jag har. Ett vågat spel av en ond, i så fall. Som sagt sticker det ju ut väldans mycket vilket känns som halvtaskig taktik för en ulv...

Jag förstår, det såg lite roligt ut bara :D Du tänker alltså i scenario nr 2 att Q är ond och vet att Lena har en viktig god roll? I det scenariot måste ju Q vara ond fe som har siat Lena som viktig god specialroll. Men för vilken roll skulle det vara värt det? Spionlärlingen är redan död och de andra goda rollerna är i mitt tycke inte värda att spela så högt för att bli av med. Ulvarna vet ju förvisso vilka som är goda men har ingen information om vem som har vilken roll (och har dessutom onda fen att ta hänsyn till).

Så min tanke är alltså att OM det nu är så att Q vet någonting som vi andra inte vet så tror jag att hon är god. Obs - OM hon har info. Sen håller jag det definitivt öppet att det lika gärna kan vara hittepå, jag vet inte.
Vi har ju en ängel i spelet som självklart skulle vara mums för ulvarna att bli av med. Frågan är om en ond fe skulle se det mödan värt att offra sig för att få ut ängeln.

Det känns som du drar väl snabba slutsatser här om ängeln och vem som skyddats, folk gör sällan enligt boken men visst kan du ha rätt. Hur som helst var rätt person skyddad (om nu inte ulvarna försökte käka spionen och denne skyddade sig).

Rimligen bör ett eventuellt paket ha kunnat användas, men det känns mer logiskt att välja exempelvis spioninfo först.
Förutom att i den här leken har brevbäraren bara två paket att dela ut. Sia och beskydd.

Med spion, vad menar du? Den enda spion som fanns i leken var BSF, och hon är ju ute.

Redan 3 röster på LenaH, det känns lurigt och början på ett drev? Jag lutar nog mer åt att lägga min röst på Snurrfian då hon inte alls ville kännas vid att hon hade en del av att rösta ut goda BSF.

Jag håller med dig om att Snurris förklaringar är mer än märkliga, till och med för att vara Snurris. Det var helt uppenbart att alla, inklusive jag, som röstat på BSF bidragit till att hon åkte.

Jo det ser ut att bli drev på LenH, mycket talar också för att hon är ond, läs roll listan så får du ett hum om vad som kan ha hänt och varför folk röstar som de gör.

Åh vad klurigt detta är! Q röstar på Lena och 2 till hakar på ganska snabbt. Nästan misstänksamt snabbt och lätt. Frågan är varför. VET Q något eller är det bara "säkra spånerier"? Och i så fall - VAD vet hon? Och vem är hon? En ond fe eller en goding som vet (byfåne/ brevbärare) mer än oss andra? Eller kan hon vara spökväckaren? Kan BSF ha hunnit spionera fram något och ha info att komma med?
God eller ond, det är frågan.

Sen är det intressant att fundera på de andra två, Cirkus och CB. Cirkus hakar på Qs teori väldigt snabbt och röstar direkt fast hon har tid att vara aktiv. CB är också snabb på att haka på teorin men har å andra sidan inte visat sig mkt mer efter det, men det kanske hon hinner med innan DL.
Det känns helt enkelt lite för lätt att haka på en sån teori så fort, utan att se vad som händer längs kvällen.

Förutom att i den här leken har brevbäraren bara två paket att dela ut. Sia och beskydd.

Med spion, vad menar du? Den enda spion som fanns i leken var BSF, och hon är ju ute.
Miss av mig, läste inte på ordentligt om paketen, missade att det bara var två.

Håller på att gå igenom leken från början och snubblade över det här.

Lite samlade tankar från mig hittills:

Jag noterade @Blacksmithfarm s felskrivning (för det räknar jag med att det var, en ulv vill ju inte outa sig så och en god skulle inte uttrycka sig så) för den var väldigt tydlig.
Sen nämner hon @Klara i sin förklaring vilket då skulle kunna vara ytterligare en tankemiss om hon nu fortfarande pratar om "sin" tredjedel.

Efter det är ju reaktionerna intressanta eftersom detta är ungefär det enda som hänt i leken sen igår.

Vid DL1 tycker jag att både goda och onda "tar vad de har" och lyckas teoria om så det är svårt att utläsa så mycket från den förrän lite senare i leken.

Nu vet vi ju att BSF var god. Men jag blir fundersam på vad du menar med biten om mig i citatet ovan. Att jag och BSF skulle suttit ihop i lyan och att hon nämnde mig skulle vara ytterligare en felskrivning från henne? Eller vad menar du? I ljuset av att du eventuellt sitter i lyan enligt dagens teorier känns det ju som ett försök att smyga in misstankar mot mig vilket naturligtvis får mig att vila ögonen lite på dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 116
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 652
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 727
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar