Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar lite över den här rollen:

Gollum (Smeagol) Han är varken god eller ond utan spelar helt till sin egen fördel och hans mål är att få ringen, hans älssskade i sin ägo igen. Vid alla sior, spioninfo etc. så syns han som bybo (förutom vid besserwisserns fråga – då visas han som hobbit). Om Gollum vid spelets slut har ringen i sin ägo så snuvar han alla andra på vinsten.

Gollum, ny specialroll, har ett beskydd och kan stoppa en lynch mot sig själv.

Vem skapade den? På vilket sätt kunde Gollum få ringen?

Kan man inte ha en ond roll som en gång kan sno någons krafter om den lyckars lista ut vems om har den rollen?

Till ex så pmar jag LL och säger "Jag tror att Sasse är siare". Har jag rätt så förlorar sasse sina krafter och jag kan sia istället. Då kanske man tvingas vara mer försiktigt?

Hur blir det annorlunda än en vanlig ficktjuv?

Gollum (Smeagol) Han är varken god eller ond utan spelar helt till sin egen fördel och hans mål är att få ringen, hans älssskade i sin ägo igen. Vid alla sior, spioninfo etc. så syns han som bybo (förutom vid besserwisserns fråga – då visas han som hobbit). Om Gollum vid spelets slut har ringen i sin ägo så snuvar han alla andra på vinsten.

Det var i @Lobelia s lek.

Ringen gick till någon som varit med och "dödat" föregående ringbäraren, så Gollum var tvungen att vara med och lyncha ut den som hade ringen.

Jag har två twistlekar på gång som kommer minska hintning av rollen man har, men problemet att hinta vilken sida man står på kvarstår. Men hårdare regler kanske avskräcker? Ska se vilken twist jag kan använda i nuvarande lek, beror på hur många deltagare det blir.

Jag jar inget emot hårdare regler om hintning jag heller :)
Jag har kollat med LL om jag känt mig osäker om vissa formuleringar men ibland skriver man svar som man inte heller hinner tänka över.
Jag gillar också att klura :D

Jag tror faktiskt att twister kan öka på hintningen. De senaste lekarna där goda riskerar att bli onda och de onda därmed får stort övertag gör nog att många tar ut svängarna lite extra med hintar bara utifall att twisten slår in. Många av de senaste lekarna har jag dessutom mer eller mindre känt på förhand att de är riggade till ena sidans fördel. Känner man på förhand att man har förlorat så är det nog lättare att ta risken med en lite övertydlig hint.

Jag skapade rollen- med input från bästa @Paddington, Gollum kunde få ringen genom att delta i en lynsch mot den aktuella ägaren.

Kan man inte ha en ond roll som en gång kan sno någons krafter om den lyckars lista ut vems om har den rollen?

Till ex så pmar jag LL och säger "Jag tror att Sasse är siare". Har jag rätt så förlorar sasse sina krafter och jag kan sia istället. Då kanske man tvingas vara mer försiktigt?

Jag tycker rollen låter väldigt intressant. :)

Dock tror jag inte det löser "hintningsgproblemen" de tror jag dock går relativt enklet att lösa om så önskas genom att strama upp reglerna och att då vara tydlig i trådstarten med vad som gäller och sedan hålla på det.

Det som har varit nu med hintningen är enstaka lite större övertramp och så generellt folk skriver en massa små hintar som sammantaget säger det mesta. Det är svårt att uppmärksamma då inget är direkt regelvidrigt.

Jag har två twistlekar på gång som kommer minska hintning av rollen man har, men problemet att hinta vilken sida man står på kvarstår. Men hårdare regler kanske avskräcker? Ska se vilken twist jag kan använda i nuvarande lek, beror på hur många deltagare det blir.

Alltså som @Gabby_Ossi säger generellt inget problem om att hinta om sida när det gäller en själv, alla brukar ju försöka verka goda. Sen beror det ju förstås på hur twistarna ser ut vad som kan bli problem och inte. Däremot blir det ju ett större problemom en hintar sida om någon annan.

Angående stränga regler så tror jag det fungerar bra om det är tydligt och förklaras väl vad som gäller. Jag är tveksam till om det fungerar om en bara säger att det kommer vara strängt, det blir för luddigt och otydligt och betyder olika saker för olika personer, tex de som börjat nyligen kan ha svårt att relatera och veta vad som menas eftersom de inte lekt i någon lek där det varit istort sätt hintfritt.

Det som har varit nu med hintningen är enstaka lite större övertramp och så generellt folk skriver en massa små hintar som sammantaget säger det mesta. Det är svårt att uppmärksamma då inget är direkt regelvidrigt.

Ja det är de där många små nintarna som kan bli lite problematiska men det är de som jag tror går att stura bort med strängare regler,mycket pga signalerna det sänder till deltagarna. För deltagarna behöver ju vilja följa reglerna för att det ska fungera.

Det handlar ju om någon sorts inställning, istället för att fundera på hur mycket och på vilket vis reglerna tillåter en att hinta så får en acceptera att det inte är meningen att det ska hintas alls och då låta bli att göra det.

@Lobelia De småhintarna tycker jag nästan är värst, eftersom en liten hint egentligen inte är tillräckligt för att LL ska göra något, men i sammantaget blir det istället att man får straffa hela det laget alt. kompensera andra laget. De grövre hintarna är lättare att göra något åt, även om skadan då redan är skedd.

Jag är rätt trött nu, så fixar antagligen leken imorgon förmiddag istället. Kommer troligen ha DL kring 21-22 de olika dagarna. Första DL blir antingen imorgon eller måndag (?). Blev lite förvirrad nu när jag kollade kalendern (vilken dag det är idag), har för mig att jag sagt tidigare att första DL är på måndag? Men söndag eller måndag i alla fall :p

@glömmerallt Jag kommer skriva ut vad som kan hända om man hintar, och hoppas att det blir tillräckligt tydligt. Men som sagt, tycker det är svårare att veta vad man bör göra vid småhintar som sker då och då. Men överlag tycker jag att det skrivits tydligt i de senaste lekarna vad som är ok och inte, så att det ändå sker att det hintas, tror jag mer beror på att man läser slarvigt/glömmer än att man inte förstår?

Jag tror faktiskt att twister kan öka på hintningen. De senaste lekarna där goda riskerar att bli onda och de onda därmed får stort övertag gör nog att många tar ut svängarna lite extra med hintar bara utifall att twisten slår in. Många av de senaste lekarna har jag dessutom mer eller mindre känt på förhand att de är riggade till ena sidans fördel. Känner man på förhand att man har förlorat så är det nog lättare att ta risken med en lite övertydlig hint.

Alltså som LL försöker en ju ge båda sidor lika stor chans, sen sker givetvis misstag ibland och folk har olika uppfattning om vad som är en bra balans men jag finner det osannolikt att lekar är riggade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 023
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 491
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 298
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar