Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lobelia De småhintarna tycker jag nästan är värst, eftersom en liten hint egentligen inte är tillräckligt för att LL ska göra något, men i sammantaget blir det istället att man får straffa hela det laget alt. kompensera andra laget. De grövre hintarna är lättare att göra något åt, även om skadan då redan är skedd.

Jag är rätt trött nu, så fixar antagligen leken imorgon förmiddag istället. Kommer troligen ha DL kring 21-22 de olika dagarna. Första DL blir antingen imorgon eller måndag (?). Blev lite förvirrad nu när jag kollade kalendern (vilken dag det är idag), har för mig att jag sagt tidigare att första DL är på måndag? Men söndag eller måndag i alla fall :p

@glömmerallt Jag kommer skriva ut vad som kan hända om man hintar, och hoppas att det blir tillräckligt tydligt. Men som sagt, tycker det är svårare att veta vad man bör göra vid småhintar som sker då och då. Men överlag tycker jag att det skrivits tydligt i de senaste lekarna vad som är ok och inte, så att det ändå sker att det hintas, tror jag mer beror på att man läser slarvigt/glömmer än att man inte förstår?

Alltså jag troratt en som LL måste lägga lite tid på det vara uppmärksam och fånga upp det på en gång. Det vill säga om jag ser en liten hint så får jag ta upp det med person som skrev det och säga att det här är lite över gränsen och om det sker liknade igen så blir det någon fom av åtgärder/konsekvenser/kompenation osv.

Då får folk också hjälp att veta var gränserna går och när de är på väg över dem.

Jag kan vara hjälppolis i mån av ork i din lek om du vill ;)

Jag tror lite som du att det kan bero lite på slarv men också gammal vana. Regeln har sett ungefär likadan ut men betydelsen har förskjutits. "Hintförbud" har gått från att betyda ungerfär det till att mer säga "hinta lagom mycket" och det är där problemet ligger. Därför tycker jag det är jättebra att det börjar disskuteras ordentlgt. :) Det är ju också en anledning till att jag tror det behövs extra mycket tydlighet och förklaringar för att få en förändring annars fortsätter folk som de brukar göra.

Många av de senaste lekarna har jag dessutom mer eller mindre känt på förhand att de är riggade till ena sidans fördel. Känner man på förhand att man har förlorat så är det nog lättare att ta risken med en lite övertydlig hint.
Håller med @glömmerallt att det är osannolikt att lekarna är riggade. Som LL vill man att alla ska ha så roligt som möjligt, och försöker fördela det jämnt.

Om man på förhand känner att man förlorat, eller känner att leken är riggad, så torde det vara bättre att ta upp det med LL än att försöka sig på en tydlig hint och riskera att egna sidan straffas?

Alltså jag tror att en som LL måste lägga lite tid på det vara uppmärksam och fånga upp det på en gång. Det vill säga om jag ser en liten hint så får jag ta upp det med person som skrev det och säga att det här är lite över gränsen och om det sker liknade igen så blir det någon fom av åtgärder/konsekvenser/kompenation osv.

Då får folk också hjälp att veta var gränserna går och när de är på väg över dem.

Jag kan vara hjälppolis i mån av ork i din lek om du vill ;)

Jag brukar be deltagarna att skicka PM till mig om de noterar något som går emot reglerna. Tycker det är en bra hjälp, utifrån mina egna hökögon ;)

Absolut, hade tänkt att PMa om jag ser en liten hint någonstans, just för att påminna om vad som inte är okej, eller hur man bör skriva istället.

Det får du gärna vara om du vill :)

Håller med @glömmerallt att det är osannolikt att lekarna är riggade. Som LL vill man att alla ska ha så roligt som möjligt, och försöker fördela det jämnt.

Om man på förhand känner att man förlorat, eller känner att leken är riggad, så torde det vara bättre att ta upp det med LL än att försöka sig på en tydlig hint och riskera att egna sidan straffas?

Nu har jag ju inte kännt att någon lek är riggad,men jag har faktiskt ifrågasatt balansen hos LL vid mer än ett tillfälle( när en är ulv så har en ju en hyfsad blid av balansen) mycket för att jag tycker det är intressant och lärorikt. Jag har i disskussionerna som uppstått absolut inte fått uppfattningen att de valt favorisera en sida utan de har helt enkelt haft en annan uppfatnning och kunnat motivera den väl. :)

Nu har jag ju inte kännt att någon lek är riggad,men jag har faktiskt ifrågasatt balansen hos LL vid mer än ett tillfälle( när en är ulv så har en ju en hyfsad blid av balansen) mycket för att jag tycker det är intressant och lärorikt. Jag har i disskussionerna som uppstått absolut inte fått uppfattningen att de valt favorisera en sida utan de har helt enkelt haft en annan uppfatnning och kunnat motivera den väl. :)

Ibland blir det inte som man tänkt sig heller kan jag tänka.

Jag brukar be deltagarna att skicka PM till mig om de noterar något som går emot reglerna. Tycker det är en bra hjälp, utifrån mina egna hökögon ;)

Absolut, hade tänkt att PMa om jag ser en liten hint någonstans, just för att påminna om vad som inte är okej, eller hur man bör skriva istället.

Det får du gärna vara om du vill :)

Jag skickar pm utan att bli tillfrågad ibland. :o :laugh:

Vilken tur att du aldrig frågat mig :angel: Jag har kommit på mig själv mer än en gång att heja på dom onda, och med tanke på hur många onda jag brukar ha så känns det som andra borde ha märkt det också :p

Ibland blir det inte som man tänkt sig heller kan jag tänka.

Nä. ibland blir det väldigt långt ifrån :p. Men då lär en förhoppningsvis något av det också, även om erfarenhet inte är något skyd mot misstag. :cool:

När jag hjälpte @Gabby_Ossi nu nyligen så gjorde jag t.ex en del misstag, men jag vill ju också tro att jag gjorde en del bra som tex. att jag pekade ut en del "fallgropar" i hennes "utkastt"(ellervad vi ska kalla det), och jag tror jag upptäckte det delvis pga att jag lärt mig att lekar inte alltid blir som en tänkt sig.

Det är inte batra eventuella hintar en får vara bered att reda ut, sina egna misstag kan en okså orsaka en del trassel att ordna upp. :o :laugh:

Vilken tur att du aldrig frågat mig :angel: Jag har kommit på mig själv mer än en gång att heja på dom onda, och med tanke på hur många onda jag brukar ha så känns det som andra borde ha märkt det också :p

Jag tror det beror på att du varit med och lekt så länge:p

Jag har en teori om att det generellt var mer fördel onda förr och mer fördel goda nu. Vi har ju fortfarande någon sorts grundregel med en tredjedel onda. Och så var det ju redan på den tiden då de flesta goda var bybor och alla onda var i lyan...

Jag har märkt att nu tycker jag ofta att det borde vara fler onda än andra tycker, förr(alltså flera år sedan) så har jag för mig att det var tvärt om. :p

Jag tror det beror på att du varit med och lekt så länge:p

Jag har en teori om att det generellt var mer fördel onda förr och mer fördel goda nu. Vi har ju fortfarande någon sorts grundregel med en tredjedel onda. Och så var det ju redan på den tiden då de flesta goda var bybor och alla onda var i lyan...

Jag har märkt att nu tycker jag ofta att det borde vara fler onda än andra tycker, förr(alltså flera år sedan) så har jag för mig att det var tvärt om. :p
Det är ett par lekar jag reagerat på där jag undrat om det ens var möjligt för ena sidan att vinna. Det är rätt trist att leka då.

Det är ett par lekar jag reagerat på där jag undrat om det ens var möjligt för ena sidan att vinna. Det är rätt trist att leka då.

Ja, det blir ju det.

Det är ju också en svårighet med mycket twister, extra speciela specialroller osv. Det blir väldigt svårt att balansera leken eftersom det kan slå så ojämnt. Leken kan verka jämn i starten men om någon sida har otur med vad som sker första dagen och natten så kan det bli väldig obalaans redan dag två. Kan ju vara skicklighet också och inte bara tur. Men om t.ex en ulv blir utröstad följt av att en ond utanför lyan blir käkad så blir ju läget ett helt annat än om ängeln blir utröstad och siaren uppkäkad och det kan ju ske utan särskilt mycket twister eller specialroller så det kan ju bli betydligt mer komplicerat än så.

Självklart är det ingen som gör det medvetet. Det är ibland som man läser och inser att med den typen av roller som är med så blir leken väldigt obalanserad. För många år sedan då jag var LL föll jag i exakt den fällan själv utan att ha någon sådan plan.Jag har tagit upp saken med LL vilket i ett fall inte var helt populärt och jag kommer avstå från det i fortsättningen.
Numera är det dessutom nya roller i mer eller mindre varenda lek. Roller som det ska diskuteras om och den börjar alla dra slutsatser om vem som har vilken roll utifrån vem som missförstår vad i rollbeskrivningen. Just nu känns det som om en stor delar av leken handlar om att analysera just den detaljen snarare än att leka enligt de principer som fanns då jag började med lekandet.

Jag tror att ibland så förskjuts balansen väldigt snabbt om en kraftfull roll från ena sidan försvinner alltför snabbt eller om ena sidan råkar ha väldig tur i början(tänker ulv ryker i första lynch och ingen käkar - eller ängeln dör i första lynch och siaren käkas typ) . Det är här jag tror att det vore fint att bygga in nån liten form av flexibilitet i lekarna - det finns ju oftast på något vis och det tycker jag är bra.

Visst fick jag hjälpa (och lära av!) dig då? :love: ska vi kanske köra den efter den här eller så? :)

Givetvis, jag räknar med dig! :)

Jag tror det är ett par före i "kön"( @Koppen plus @Lobelia tror jag?), men annars kan jag lite när som helst om du kan tänka dig att ta lite uppdateringar? Min dygnsrytm är fortfarande ganska kaosartad så jag kan ha lite svårt att passa tider vilket är mindre bra när en är LL..

Givetvis, jag räknar med dig! :)

Jag tror det är ett par före i "kön"( @Koppen plus @Lobelia tror jag?), men annars kan jag lite när som helst om du kan tänka dig att ta lite uppdateringar? Min dygnsrytm är fortfarande ganska kaosartad så jag kan ha lite svårt att passa tider vilket är mindre bra när en är LL..

Ja det går bra, det är väl mest tidigt på morgonen jag inte är så vaken, men en får väl kliva upp! :D Det ska blir roligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 023
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 491
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 301
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar