Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd II
KL
Är det OK att fundera på lekkonstruktion/mekanik i den här tråden? Jag är ju långt, lååååååångt ifrån mogen att hålla någon egen lek men en strötanke i förra leken (angående narrativium
) bet sig liksom fast i mig och jag kan inte sluta tänka kring det. Jag skulle vilja se en Pratchettlek nån gång (eller massor av gånger
), och går och funderar på olika roller. Här är ett par jag tänkt kring, och undrar om/hur de skulle fungera i en lek:
Häxorna är såklart med, och däribland Nanna (jag är inte helt hundra på de svenska namnen, jag har bara läst nån enstaka bok på svenska, men jag gör så gott jag kan så får ni fråga vad jag menar om det blir fel)! Nån specialroll har väl hon också, men så långt har jag inte kommit än, men framförallt så har hon en
katt!
Jag tänker mig att Gråbo är god sålänge Nanna lever, men om hon åker ur leken före honom så blir han ond! Kan man göra så? Hur avgörande/"tung" är en sån roll?
En annan fundering är kring Mustrum och hans historia med Granny (jag ger upp, vet inte vad hon/de heter på svenska): jag tänker mig att de kan vara tvillingar
men Mustrum måste identifiera henne för att det ska aktiveras. Alltså att han får skicka en gissning till LL, och om han har rätt så får de kontakta varandra? En gissning? En gissning/dag? Hur "tung" är en sån roll?
Det är som sagt bara några tankar, men Discworld är så jäkla fantastiskt att jag inte kan släppa dem. Och även om jag inte blir LL i första taget kanske jag kan lära mig lite av tänket i alla fall.