[QUOTE
@bigganl ; det är väldigt svårt att diskutera med dig eftersom du har så bristande förståelse kring det du själv skriver.
Enda logiska slutsatsen av dina citat ovan är att du ser binjureutmattning som en tänkbar diagnos som i så fall behöver behandlas. Behandlingen är i så fall, som du själv skriver, kortisol (=kortison som läkemedel), helt ovetenskapligt dock.
Förstår du ingenting av denna logiska tankekedja? Hur tror du att binjurarna ska "stöttas" och varför?
Det som är logiskt för mig är att alla prover tas som hänger ihop med ämnesomsättningen. Då får läkaren en helhet och ser vad som kan hjälpa om det nu skulle vara något som inte stämmer. Det är ett system. Det ena påverkar det andra och så vidare. Utan helhetssynen vet de inte vad som är lämpligt.
Jag har inga tänkbara diagnoser för ögonen utan vill ha svar på hur proverna ser ut så vi ser om hans ämnesomsättning fungerar bra eller inte. Hans sköterska på BUP är jättebra och tar det på allvar. Det var mottagandet på den VC vi gick till för att ta proverna, som jag reagerade på. Dels för att hon sa att det inte fanns andra prover som hänger ihop med ämnesomsättningen, att hon hävdade att proverna inte ska tas på fastande mage (vilket alla läkare sagt till mig) och dels för att hon var snäsig. Det känns oproffsigt och lite respektlöst mot en patient. Hon idiotförklarade direkt alla läkare som sagt detta till mig och menade att då har de ingen kännedom om provtagningen. Det blir förvirrande som patient att få så olika besked från sjukvården. Den ena säger att du ska och den andra säger att du absolut inte ska. (jag kontaktade den jag känner till som är expert på provsvar så jag känner mig tryggare i det nu).[/QUOTE]
Men din syn på vilka prover som "hänger ihop med ämnesomsättningen" stämmer inte med vad aktuell forskning säger.
Att en sjuksköterska på BUP uppmuntrar detta, säger mer om hennes aktuella roll än om hennes medicinska kunskaper i ämnet.
Vad gäller provtagning på fastande mage: vissa prover ska, för att ge rätt och tolkningsbart svar, tas på fastande mage. De flesta av de prover du beskrev, kräver inte fastande mage. Jag är helt övertygad om att labpersonal som regel vet mer om vilka prover som kräver fasta, jämfört med läkare.
Ferritin, exempelvis, skulle tidigare tas på fastande mage men nu har man ändrat analysmetod och det behövs inte längre.