vart h...e är sjukvården på väg?

Du har "en aning" om en bråkdel av de som var på akuten. Men du har inte en blekaste aning om alla och vilken ordning de prioriterades i.
Nej så är det inte. Du tolkar väldigt konstigt, men det är inte det som är det väsentliga. Inte det som var poängen med min tråd alls.
 
Herregud. Om hon använder frekvensanalys i sitt arbete så borde hon knappast få behålla legitimationen. Om hon gör det på fritiden hoppas jag att hennes arbetsgivare vet om det så att de kan agera därefter.
Jag är inte helt säker på att jag uppfattat det rätt, för just hur hon jobbar har jag inte intresserat mig så mycket för. Vilket upplägg det är alltså. Hur som helst så är hon väldigt populär eftersom hon hjälper så många så det är långa köer. Jag önskar det fanns fler som breddade sina kunskaper och utbildar sig inom både den traditionella läran (som gäller nu i Sverige) och de alternativ som finns som på många sätt kompletterar varandra oerhört bra. Det finns ju några få, men de är alltför få. Det är ju det samma inom veterinärkåren. De som utbildat sig inom de sk alternativa metoderna får ju bättre resultat på djuren. Alternativt så jobbar vissa veterinärer i tätt samarbete med ET eller fysioterapeut. Det är en framgånsrik kombo. Mer sådant!
 
Placebo är den effekt man får trots att det preparat men får inte har någon verkan.
Detta är oberoende av vad patienten förväntar sig. Det är svårt att t ex förvänta sig ett lägre kolesterolvärde.

Läkemedlets effekt är den effekt man får utöver placebo.
Det står inte så när jag goooglar på betydelsen. Jag har aldrig heller hört detta som du skriver. Det skulle ju i så fall betyda att placeboeffekten även kan finnas på djur. Det har man ju alltid hört att det inte kan. Nu blev jag verkligen nyfiken.
 
Jag vill veta, nej jag KRÄVER att veta vem denna läkare är!:eek::nailbiting:[/QUOT
En skam för läkarkåren!
Om en läkare som hjälper mängder av sjuka människor som övriga läkare inte kunnat hjälpa, är en skam, så har vi definitivt inte samma åsikt om vad läkare är. För mig är en läkare en person som ska försöka hjälpa patienten att bli frisk om det går, ta reda på orsaken till problematiken, lindra så mycket som möjligt om det inte går att bota och sträva efter att patienten ska må så bra som möjligt. Hon är helt fantastisk i mina ögon. Patienter som övriga sjukvården inte kan hjälpa lyckas hon hjälpa. Bättre betyg kan en läkare inte få enligt mig. Det är för att hon gått så många kompletterande utbildningar och ser hela människan. Inte bara problemet i sig, utan helheten. Allt hänger ju ihop och problemet visar sig ofta någon helt annanstans är där problemet sitter från början.
 
Inte riktigt sant.
Omodernt blir inte = alternativt.

Det som ses som alternativvård har nog inte i modern tid funnits med i sjukvårdsutbudet, om vi inte går väldigt långt bak i historien där vi pratar om koppsättning, iglar, åderlåtning (just åderlåtning är förresten en fortsatt använd metod mot ett speciellt tillstånd) och liknande metoder.
Man hällde också kokande olja på skottsår "anno dazumahl" och det var inte så bra.

Det som idag kallas alternativvård är metoder som sägs behandla och bota ett antal tillstånd, men där man inte med forskning av kvalitet - och det som avses med forskning av kvalitet i den här meningen är placebokontrollerade dubbelblinda studier - kunnat finna belägg för effekten.

En del av det hamnar i det facket "trots" ordentlig effekt eftersom den som "säljer" produkten inte funnit det mödan värt eller ekonomiskt intressant att designa sådan forskning.
En del hamnar i det facket pga "säljarens" ovilja att forska (typiskt har homeopatins företrädare en negativ inställning till den typen av forskning).
En del hamnar i det facket för att "säljaren" inser att det inte kommer att hålla för forskning/utvärdering/prövning.

En del metoder som från början sågs som "alternativa" har bytt rum efter att forskningen visat effekt. Ett vanligt förekommande exempel är akupunktur, där man i forskning kunnat visa effekt på smärta - medan det fortfarande räknas som alternativ metod vid andra tillstånd.
Vissa saker som användes med framgång på 70-talet kallas idag alternativt. Nu tänker jag på NDT. Det är mer framgångrikt än dagens syntetiska medel. Det finns många örter som är verksamma och som idag finns i våra läkemedel, men tar man örterna i annat än just läkemedel så kallas det alternativt. Skillnaden är ju att det inte är annat tillsatt som gör att det blir en tablett tex. Örtpreparaten i sig är renare.
Ekonomiska intressen har väldigt mycket med detta att göra, vilket jag tycker är väldigt tragiskt. Fokus borde att människor mår bättre. Tänk vad mycket problem som kommit av just mediciner....
 
Frågan är väl var du läser om det, inte att du googlar fram det.
Jag menar alltså att det inte var mina ord utan det som jag fick fram när jag sökte på ordet. Jag ville se vad betydelsen var mer korrekt eftersom min egen uppfattning om vad det betydde sades vara fel.
 
Jag menar alltså att det inte var mina ord utan det som jag fick fram när jag sökte på ordet. Jag ville se vad betydelsen var mer korrekt eftersom min egen uppfattning om vad det betydde sades vara fel.
Ja, men frågan är ju ändå var du läste om det, vilken källa du valde.
 
Det här står i nationalencyklopedin:

placeboeffekt, gynnsam medicinsk behandlingseffekt som uppstår trots att behandlingen utförs med placebo, dvs. med en läkemedelsberedning som saknar aktiv substans eller med en annan behandlingsmetod som är utformad för att likna en aktiv sådan men som förändrats för att vara verkningslös.Placeboeffekten, som ofta består av lindrade symtom vid sjukdom eller skada, kan främst tillskrivas positiva förväntanseffekter, dvs. att den behandlade har tilltro till att behandlingen
 
Skillnaden är ju att det inte är annat tillsatt som gör att det blir en tablett tex. Örtpreparaten i sig är renare.

Det är snarare tvärtom, läkemedlen innehåller den verksamma substansen och utöver det bara som sagt det som gör det till en tablett, t ex laktos.

Örten i sig innehåller massa andra substanser, ibland kan de vara direkt skadliga. Dessutom kan mängden av det verksamma ämnet variera beroende på var och hur plantan växt och när man skördat den.
 
Ekonomiska intressen har väldigt mycket med detta att göra, vilket jag tycker är väldigt tragiskt. Fokus borde att människor mår bättre. Tänk vad mycket problem som kommit av just mediciner....
Det stämmer att ekonomi spelar stor roll, men kanske inte av den anledning jag tror att du menar. Det är nämligen oerhört kostsamt att utveckla verksamma mediciner. Det är inte ovanligt att det tar 15 år eller mer från start tills att ett läkemedel finns ute på marknaden, genomsnittstiden är över tio år. Under den tiden finns bara kostnader, och de är generellt ganska stora. De kostnaderna behöver hämtas hem under försäljningsfasen, samtidigt som kapital behöver byggas upp för att möjliggöra fortsatt forskning och utveckling av andra läkemedel. För att allt skall kunna fortgå krävs också en lönsamhet som medger avkastning på investerat kapital.

Sedan ligger faktiskt fokus på att människor skall må bättre. Det är inte konstigare än så. Det som ställer till det är att alla inte har samma kriterier och bedömningsgrunder för att avgöra om "människor mår bättre". För min del gillar jag vetenskapliga studier mer än anekdotiska uppgifter.

Mängden problem som kan tillskrivas (skol)mediciner tror jag trots allt är marginell jämfört med den nytta som kommit mänskligheten tillgodo. Penicillin, Insulin, L-dopa, olika vacciner, hela anestesibiten som möjliggör kirurgiska ingrepp, smärtlindring av både akuta och kroniska tillstånd, listan är lång.
 
Vissa saker som användes med framgång på 70-talet kallas idag alternativt. Nu tänker jag på NDT. Det är mer framgångrikt än dagens syntetiska medel. Det finns många örter som är verksamma och som idag finns i våra läkemedel, men tar man örterna i annat än just läkemedel så kallas det alternativt. Skillnaden är ju att det inte är annat tillsatt som gör att det blir en tablett tex. Örtpreparaten i sig är renare.
Ekonomiska intressen har väldigt mycket med detta att göra, vilket jag tycker är väldigt tragiskt. Fokus borde att människor mår bättre. Tänk vad mycket problem som kommit av just mediciner....
En stor andel av de läkemedel som används idag har sitt ursprung i växtriket, vissa framställs fortfarande på det viset. Skillnaden (en av dem i alla fall) är att man idag renodlar de aktiva substanserna för att få så få bieffekter som möjligt. En till skillnad är att det är betydligt lättare att dosera den aktiva substansen korrekt när man ger dosanpassade läkemedel än om man ger de ursprungliga örterna där koncentrationen kan variera. Överdosering är aldrig bra, underdosering kan göra att effekten uteblir.

Att den svenska sjukvården jobbar evidensbaserat ska du nog vara glad för. Då vet man vad man får när man går dit. Man vet säkert att de undersöknings- och behandlingsmetoder som används faktiskt fungerar.
Sen ja, det finns s.k. alternativa metoder som också fungerar. Men allt hör inte hemma i evidensbaserad sjukvård. Och, om jag inte missminner mig så finns det gränser för vad legitimerade läkare får utföra eller rekommendera i behandlingsväg. Patienter ska kunna lita på att inte hamna hos någon som "hittar på lite egna metoder" när man går till läkare vårt land.
 
Vi tror inte. Vi väljer att veta. Tills något annat kan bevisas och då vet vi igen. Frekvensmedicin är ren humbug och bedrägeri. Det är inte ens upp till någon slags diskussion gällande just de metoderna.
Nja, nu är du lite onödigt sur tycker jag, för med kollodialt silver botar man väldigt mycket läste jag nånstans.
 
Inte riktigt sant.
Omodernt blir inte = alternativt.

Det som ses som alternativvård har nog inte i modern tid funnits med i sjukvårdsutbudet, om vi inte går väldigt långt bak i historien där vi pratar om koppsättning, iglar, åderlåtning (just åderlåtning är förresten en fortsatt använd metod mot ett speciellt tillstånd) och liknande metoder.
Man hällde också kokande olja på skottsår "anno dazumahl" och det var inte så bra.

Det som idag kallas alternativvård är metoder som sägs behandla och bota ett antal tillstånd, men där man inte med forskning av kvalitet - och det som avses med forskning av kvalitet i den här meningen är placebokontrollerade dubbelblinda studier - kunnat finna belägg för effekten.

En del av det hamnar i det facket "trots" ordentlig effekt eftersom den som "säljer" produkten inte funnit det mödan värt eller ekonomiskt intressant att designa sådan forskning.
En del hamnar i det facket pga "säljarens" ovilja att forska (typiskt har homeopatins företrädare en negativ inställning till den typen av forskning).
En del hamnar i det facket för att "säljaren" inser att det inte kommer att hålla för forskning/utvärdering/prövning.

En del metoder som från början sågs som "alternativa" har bytt rum efter att forskningen visat effekt. Ett vanligt förekommande exempel är akupunktur, där man i forskning kunnat visa effekt på smärta - medan det fortfarande räknas som alternativ metod vid andra tillstånd.
Fast jag har försökt hitta just bra studier som visar på att akupunktur hjälper mot smärta men inte lyckats riktigt. Nu hörde jag nånstans att man tydligen gjort ngn studie i Tyskland där man liksom kopierat nålarna alltså känslan men inte stuckit just för att kunna göra det med kontrollgrupp. Men mer än så vet jag inte.
 
Fast jag har försökt hitta just bra studier som visar på att akupunktur hjälper mot smärta men inte lyckats riktigt. Nu hörde jag nånstans att man tydligen gjort ngn studie i Tyskland där man liksom kopierat nålarna alltså känslan men inte stuckit just för att kunna göra det med kontrollgrupp. Men mer än så vet jag inte.

Wikipedia ger en viss översikt över området.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Akupunktur
 
Nja, nu är du lite onödigt sur tycker jag, för med kollodialt silver botar man väldigt mycket läste jag nånstans.
Från livsmedelsverkets hemsida:
Resistens
Bakterier som utsätts för antibiotika och andra antibakteriella produkter kan bli motståndskraftiga mot preparaten. Kolloidalt silver som innehåller silverjoner kan ha bakteriedödande effekt. Det innebär att bakterier som utsätts för sådana produkter kan bli resistenta mot silver. Det är tänkbart att silverresistenta bakterier också blir mer motståndskraftiga mot antibiotika.

Silver kan framkalla antibiotikaresistens

Däremot vet jag inte om den finns nån forskning som säger att kolloidalt silver kan bota sjukdomar.
 
Ja och det visar ju att det inte har så stor effekt egentligen utan kan sättas lite här och där. Jag har ärligt talat lite svårt att förstå att det har slunkit igenom.

Fast studierna visar att det har tydlig effekt utöver placebo mot smärttillstånd. Som ett halvkasst läkemedel som funkar litegrann för vissa speciella tillstånd. Och då SKA det "slinka igenom" som en möjlighet för vissa patienter, dvs vara en del av verktygslådan. Men det är ju bara smärta det gäller för; akupunktörer brukar tycka om att påstå allt möjligt om sin metod som är ren humbug.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
3 246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 133
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp