vart h...e är sjukvården på väg?

Fast studierna visar att det har tydlig effekt utöver placebo mot smärttillstånd. Som ett halvkasst läkemedel som funkar litegrann för vissa speciella tillstånd. Och då SKA det "slinka igenom" som en möjlighet för vissa patienter, dvs vara en del av verktygslådan. Men det är ju bara smärta det gäller för; akupunktörer brukar tycka om att påstå allt möjligt om sin metod som är ren humbug.

Det är väl därför fysioterapeuter fortfarande använder det - de arbetar ju också utifrån en vetenskaplig grund. Deras verktygslåda innehåller flera instrument som skulle kunna vara alternativa om de används mot tillstånd där det inte vinns några bevis för att de fungerar men så länge det inte sker så tror jag inte att någon av oss alternativskeptiker har något emot att fysioterapi är en del av den allmänna sjukvården.
 
Ja och det visar ju att det inte har så stor effekt egentligen utan kan sättas lite här och där. Jag har ärligt talat lite svårt att förstå att det har slunkit igenom.

Jag skrev min C-uppsats om akupunkturs verkningsmekanism.
Jo, det funkar, på ungefär 70% av befolkningen (eller, testpersonerna iaf :) ). Jag hade drygt 40 referenser, så studierna finns där, men det tog någon vecka att gallra fram dem. Däremot fanns inte någon fin enkel sammanställning av resultaten (2006, kanske finns nu).
Nu var mitt fokus "hur" akupunktur fungerar och inte "hur mycket", men effekt utöver placebo är bevisat.
 
Vissa saker som användes med framgång på 70-talet kallas idag alternativt. Nu tänker jag på NDT. Det är mer framgångrikt än dagens syntetiska medel. Det finns många örter som är verksamma och som idag finns i våra läkemedel, men tar man örterna i annat än just läkemedel så kallas det alternativt. Skillnaden är ju att det inte är annat tillsatt som gör att det blir en tablett tex. Örtpreparaten i sig är renare.
Ekonomiska intressen har väldigt mycket med detta att göra, vilket jag tycker är väldigt tragiskt. Fokus borde att människor mår bättre. Tänk vad mycket problem som kommit av just mediciner....
Har ingen koll på alternativa metoder eller preparat. Vad är NDT för något?
 
Det stämmer att ekonomi spelar stor roll, men kanske inte av den anledning jag tror att du menar. Det är nämligen oerhört kostsamt att utveckla verksamma mediciner. Det är inte ovanligt att det tar 15 år eller mer från start tills att ett läkemedel finns ute på marknaden, genomsnittstiden är över tio år. Under den tiden finns bara kostnader, och de är generellt ganska stora. De kostnaderna behöver hämtas hem under försäljningsfasen, samtidigt som kapital behöver byggas upp för att möjliggöra fortsatt forskning och utveckling av andra läkemedel. För att allt skall kunna fortgå krävs också en lönsamhet som medger avkastning på investerat kapital.
.

Ja, och dessutom ska alla kostnader samt viss vinst hämtas hem inom fem år, för sedan ryker patentet.
så det är inte konstigt att nya läkemedel är dyra.

Men visst är det sant att det är ekonomiska vinstintressen bakom.
Och visst är det sant att tillverkarna väljer vilken information man presenterar för läkarna, för att få läkarna så intresserade som möjligt av att förskriva preparaten.
 
Fast jag har försökt hitta just bra studier som visar på att akupunktur hjälper mot smärta men inte lyckats riktigt. Nu hörde jag nånstans att man tydligen gjort ngn studie i Tyskland där man liksom kopierat nålarna alltså känslan men inte stuckit just för att kunna göra det med kontrollgrupp. Men mer än så vet jag inte.

Nej, det är ju inte lätt att blinda just akupunktur. Randomiserat går ju, placebokontrollerat kanske det går att anses vara om man ger all övrig behandling, men det är svårt med en så tydlig och uppenbar åtgärd.
 
Fast jag har försökt hitta just bra studier som visar på att akupunktur hjälper mot smärta men inte lyckats riktigt. Nu hörde jag nånstans att man tydligen gjort ngn studie i Tyskland där man liksom kopierat nålarna alltså känslan men inte stuckit just för att kunna göra det med kontrollgrupp. Men mer än så vet jag inte.
Enligt mina neurologer ska det finnas studier som visar på viss effekt mot migrän. Dessvärre har det inte hjälpt mig. Jag har prövat det hos två olika sjukgymnaster och en naprapat.

Det finns svenska studier med placebonålar, länk i mitt svar till kryddelydd.
 
@kryddelydd
Jo jag har hört talas om ironi. Uppfattade dock inte inlägget jag svarade på som det (kan ha varit fel uppfattning dock) och ville därför betona riskerna med KS.
 
Nej, det är ju inte lätt att blinda just akupunktur. Randomiserat går ju, placebokontrollerat kanske det går att anses vara om man ger all övrig behandling, men det är svårt med en så tydlig och uppenbar åtgärd.
Precis. Det är det jag menar, ergo det är synnerligen svårt att göra sådana studier.
 
Det ska faktiskt finnas ett par svenska studier som visar bra effekt med placebonålar: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fejkad-akupunktur-funkar-lika-bra-som-riktig
Aha, nu såg jag detta. Intressent. Det stärker ju tesen att man göra lite vad som. Alltså, jag använder själv akupunktur många gånger och ser att det får effekt men jag är alltså skeptisk till att det fungerar på det sättet som det är sagt. Jag tror att jag skulle kunna rent teoretiskt kunna använda handpåläggning om det hade varit godkänt och få lika bra resultat?
 
Aha, nu såg jag detta. Intressent. Det stärker ju tesen att man göra lite vad som. Alltså, jag använder själv akupunktur många gånger och ser att det får effekt men jag är alltså skeptisk till att det fungerar på det sättet som det är sagt. Jag tror att jag skulle kunna rent teoretiskt kunna använda handpåläggning om det hade varit godkänt och få lika bra resultat?
Ja, det är väl ofta det som är grejen med alternativmetoder. Ger det effekt så vet man inte varför. Det skulle kanske vara bättre för alternativmedicinen att framställa det så: att det kan ge effekt men man vet inte hur. Istället för att hitta på förklaringar som mest låter som fria fantasier.
 
Aha, nu såg jag detta. Intressent. Det stärker ju tesen att man göra lite vad som. Alltså, jag använder själv akupunktur många gånger och ser att det får effekt men jag är alltså skeptisk till att det fungerar på det sättet som det är sagt. Jag tror att jag skulle kunna rent teoretiskt kunna använda handpåläggning om det hade varit godkänt och få lika bra resultat?

De allra flesta alternativmetoder har förklaringsmodeller som är helt baserade på rappakalja och flummig pseudovetenskap. Men det räcker med bevisad effekt för att bli del av verktygslådan. Det gäller även vanliga läkemedel.
 
De allra flesta alternativmetoder har förklaringsmodeller som är helt baserade på rappakalja och flummig pseudovetenskap. Men det räcker med bevisad effekt för att bli del av verktygslådan. Det gäller även vanliga läkemedel.
Ja, även inom skolmedicinen ge ju läkemedel just för att de har effekt - utan att man vet exakt varför. Eller så ändras förklaringsmodellen över tid, med ny forskning. Däremot verkar förklaringarna där sällan vara fantasier, som i alternativmedicinen.
 
Tänk dig barnlöshetsutredning toppad med homeopati med mera.
Ja! Åh herregud alla desperata människor. :cry: Min svärmor dricker någon konstig homeopatisk dryck från tyskland mot sin fibromyalgi... dyr som bara den förstås. Man vet ju precis hur det känns då man inte funkar som man ska. Jag har fått bromsa mig själv ibland för att inte börja testa en massa konstiga drycker och kurer för att bli med barn. Kan inte sjukvården hjälpa så kan ingen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
3 246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 133
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp