vart h...e är sjukvården på väg?

Det är så provocerande att du tycker att du fick vänta för länge. Du har ingen aning om vad de andra patienterna hade för symtom eller tidigare sjukdomar. Du har heller ingen aning om vilka patienter som kom med ambulans direkt in på akutrummet och du har ingen aning om ifall det händer något på avdelningarna som gör att läkarna måste springa dit. Du vet inte heller vilka patienter som redan ligger på rum och väntar på att bli undersökta. Det händer så otroligt mycket mer på en akutmottagning än det du ser från väntrummet. En bröstsmärta, även om patienten ser helt opåverkad ut, måste alltid gå före någon som har de symtomen du beskriver.
Jo jag har mer än aning om flera andra patienter. Det hör egentligen inte hit. Det konstiga är att bedömningen är så olika från inskrivning till andra sidan dörren. Jag tycker att patienter som inte är helt klara, skriker av smärta och som har spastiska ryckningar, den mängd var som rinner osv borde i första hand skiljas från andra patienter med tanke på smittorisken plus att personalen inte borde vara otrevlig. (inte bara mot mig utan mot den som körde mig dit) Helt olika besked från inskrivning till möte med sköterska skapade mer förvirring för en redan förvirrad hjärna. (Stundtals vara jag inte kontaktbar).
Skit samma nu. Jag tycker ändå att alla patienter ska mötas med respekt. Ingen som är sjuk förtjänar otrevlig personal och respektlöst beteende. Man åker ju trots allt dit bara när det verkligen är akut och man desperat behöver hjälp. I alla fall jag. Akuten är inget ställe jag besöker och jag på något sätt kan undvika det.
När jag ramlade och skadade axeln för drygt ett år sedan blev jag inte alls behandlad så illa. Då var det tvärtom. Då var sköterskorna helt annorlunda. Att jag fick vänta länge då var inte alls konstigt. Jag var inte allmänpåverkad utan det var enbart axeln som var problemet då.
 
Hon har alltså ingen tjänst som läkare inom sjukvården då?
Jo hon jobbar som läkare.

Folk får tro precis vad de vill. Som sagt, jag är bara så oerhört glad att någon äntligen såg problemen med min kropp. Det är en bit kvar, men jag mår sååå mycket bättre nu när jag vet hur jag ska påverka problemen.
 
Nä. Det är nåt annat du beskriver.
Vad är placebo för dig då?
Detta är förklaring på placeboeffekt när jag googlar.
"Ensam är placeboeffekten ganska svag, kroppen märker ganska fort om läkemedlet inte hjälper, och när man börjar tvivla så försvinner effekten"

Alltså tror patienten på behandlingen eftersom effekten avtar när de börjar tvivla.
 
I Sverige?
Och använder frekvensanalys i sitt arbete?

Undrar vad Socialstyrelsen skulle säga om det.
Hon är verksam som läkare i Finland som sagt. Exakt hur och vad hon gör på sina sverigeresor vet jag inte. Bara att hon åker hit och tar emot patienter.
 
Jo hon jobbar som läkare.

Folk får tro precis vad de vill. Som sagt, jag är bara så oerhört glad att någon äntligen såg problemen med min kropp. Det är en bit kvar, men jag mår sååå mycket bättre nu när jag vet hur jag ska påverka problemen.
Herregud. Om hon använder frekvensanalys i sitt arbete så borde hon knappast få behålla legitimationen. Om hon gör det på fritiden hoppas jag att hennes arbetsgivare vet om det så att de kan agera därefter.
 
Vad är placebo för dig då?
Detta är förklaring på placeboeffekt när jag googlar.
"Ensam är placeboeffekten ganska svag, kroppen märker ganska fort om läkemedlet inte hjälper, och när man börjar tvivla så försvinner effekten"

Alltså tror patienten på behandlingen eftersom effekten avtar när de börjar tvivla.

Placebo är den effekt man får trots att det preparat men får inte har någon verkan.
Detta är oberoende av vad patienten förväntar sig. Det är svårt att t ex förvänta sig ett lägre kolesterolvärde.

Läkemedlets effekt är den effekt man får utöver placebo.
 
Jo hon jobbar som läkare.

Folk får tro precis vad de vill. Som sagt, jag är bara så oerhört glad att någon äntligen såg problemen med min kropp. Det är en bit kvar, men jag mår sååå mycket bättre nu när jag vet hur jag ska påverka problemen.

Vi tror inte. Vi väljer att veta. Tills något annat kan bevisas och då vet vi igen. Frekvensmedicin är ren humbug och bedrägeri. Det är inte ens upp till någon slags diskussion gällande just de metoderna.
 
Vi tror inte. Vi väljer att veta. Tills något annat kan bevisas och då vet vi igen. Frekvensmedicin är ren humbug och bedrägeri. Det är inte ens upp till någon slags diskussion gällande just de metoderna.
Määäähhh, skall vi slå våra kloka huvuden ihop o starta företag som ägnar sig åt distanshealing? Vi kommer att bli rika som troll! Fast en o annan av oss lär bli av med sin legitimation.:cautious:
 
Vad är placebo för dig då?
Detta är förklaring på placeboeffekt när jag googlar.
"Ensam är placeboeffekten ganska svag, kroppen märker ganska fort om läkemedlet inte hjälper, och när man börjar tvivla så försvinner effekten"

Alltså tror patienten på behandlingen eftersom effekten avtar när de börjar tvivla.

Placeboeffekten är inte så liten. I många studier har man sett att den är 25-30% vilket inte är att förakta.
I övrigt en utmärkt förklaring av @CillaW .
 
Mycket av det som användes förr med framgång har ersatts av annat i dagens moderna medicin och då kallas det gamla för alternativ. Jag tycker inte det är rätt benämning.

Inte riktigt sant.
Omodernt blir inte = alternativt.

Det som ses som alternativvård har nog inte i modern tid funnits med i sjukvårdsutbudet, om vi inte går väldigt långt bak i historien där vi pratar om koppsättning, iglar, åderlåtning (just åderlåtning är förresten en fortsatt använd metod mot ett speciellt tillstånd) och liknande metoder.
Man hällde också kokande olja på skottsår "anno dazumahl" och det var inte så bra.

Det som idag kallas alternativvård är metoder som sägs behandla och bota ett antal tillstånd, men där man inte med forskning av kvalitet - och det som avses med forskning av kvalitet i den här meningen är placebokontrollerade dubbelblinda studier - kunnat finna belägg för effekten.

En del av det hamnar i det facket "trots" ordentlig effekt eftersom den som "säljer" produkten inte funnit det mödan värt eller ekonomiskt intressant att designa sådan forskning.
En del hamnar i det facket pga "säljarens" ovilja att forska (typiskt har homeopatins företrädare en negativ inställning till den typen av forskning).
En del hamnar i det facket för att "säljaren" inser att det inte kommer att hålla för forskning/utvärdering/prövning.

En del metoder som från början sågs som "alternativa" har bytt rum efter att forskningen visat effekt. Ett vanligt förekommande exempel är akupunktur, där man i forskning kunnat visa effekt på smärta - medan det fortfarande räknas som alternativ metod vid andra tillstånd.
 
En skam för läkarkåren!
Det är möjligt att lagstiftningen är annorlunda i Finland när det gäller "alternativa" metoder och att du går på lite för hårt.

Här i Sverige får man INTE annonsera den typen av behandlingar och utnyttja sin läkarlegitimation för att "legitimera" bruket av metoden.
Lite märkliga undantag är Vidarkliniken, där legitimerade läkare med ganska stor frekvens använder homeopatiska medel.
 
Det är möjligt att lagstiftningen är annorlunda i Finland när det gäller "alternativa" metoder och att du går på lite för hårt.

Här i Sverige får man INTE annonsera den typen av behandlingar och utnyttja sin läkarlegitimation för att "legitimera" bruket av metoden.
Lite märkliga undantag är Vidarkliniken, där legitimerade läkare med ganska stor frekvens använder homeopatiska medel.
Där blir man nog frisk av den fantastiska maten.
 
Där blir man nog frisk av den fantastiska maten.
Fast visst hjälper omvårdnadsstrategin de har.
Man har ju sett att vacker utsikt från sjukhusavdelningarna underlättar tillfrisknande för patienterna.
Det där ogripbara "livskvalitet" är inte alls oviktigt för upplevlse av hälsa, och där klarar inte den offentliga sjukvården åstadkomma positiva faktorer.

Det är intressant att den där utredningen som tillsatts av riksdagen nu kommer med sin rapport. Det jag hittills hört, utan att leta aktivt, är ju att man kommenterar att primärvården i Sverige har fått en väldigt liten andel av den totala sjukvårdens resurser. Det är för allt i världen ingen nyhet, att sjukhusen får procentuellt en mycket stor andel av resurserna i Sverige, men det är intressant att man än en gång gjort internationella jämförelser och då finner att primärvården behöver mer resurser. Det stämmer med ett riksdagsbeslut från år 2000 gällande distriktsläkarbemanningen.
Och det kanske skulle vara så att befolkningen skulle vara nöjdare, om det fanns de resurser som ändå från riksdagshåll anses nödvändiga för att utföra jobbet.
Man kom år 2000 fram till siffran en distriktsläkare per 1500 invånare.
Där jag bor, är tjänsteutrymmet en per 1900, och så är 30% av de befintliga tjänsterna vakanta. Det betyder i stort sett en distriktsläkare per 2700 invånare dvs nästan hälften av den bemanning som riksdagen beslutade om för drygt 15 år sedan.
Sedan kan man undra varför invånarna är missnöjda och varför man misslyckas med sitt uppdrag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
3 246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 133
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp