vart h...e är sjukvården på väg?

Det hade ju varit ett bra system, då hade de kanske inte glömt bort mig i väntrummet i flera timmar efter jag hade legat på en bädd i flera timmar innan. Nåväl nu har jag salvan ifall jag får nåt liknande. En DVT gör väl rejält ont
 
@Korven Om läkaren på vårdcentralen misstänker att du har en propp i benet hade ju hen kunnat skicka en remiss till ultraljud själv.

Även på röntgen prioriteras det såklart. Kommer det en trafikolycka som ska göra en trauma CT är det väl ganska självklart att din eventuella propp i benet får vänta?
 
Det enda sättet jag kan tänka mig skulle underlätta det hela är väl just om vårdcentralen hade lättare att remittera till akuta undersökningar utan att patienten måste till akuten.

Fast det brukar jag göra - akut remiss till röntgen med tillägget "till akuten om det är en fraktur". När det gäller mig, ortoped på vårdcentral.
Distriktsläkarna där jag jobbar kan också remittera till t ex röntgen först, med ev vidare hänvisning till akuten.
 
Fast det brukar jag göra - akut remiss till röntgen med tillägget "till akuten om det är en fraktur". När det gäller mig, ortoped på vårdcentral.
Distriktsläkarna där jag jobbar kan också remittera till t ex röntgen först, med ev vidare hänvisning till akuten.

Det torde göra handläggningen på akuten betydligt enklare. Och mycket mindre väntan för patienten.
 
Fast det brukar jag göra - akut remiss till röntgen med tillägget "till akuten om det är en fraktur". När det gäller mig, ortoped på vårdcentral.
Distriktsläkarna där jag jobbar kan också remittera till t ex röntgen först, med ev vidare hänvisning till akuten.
Vanlig röntgen funkar det att göra så här med, men det är värre att få till akut ultraljud. akut rtg skickar vi nämligen inte till sjukhusets rtg-avdelning utan till en enhet där de inte göra akuta ultraljud. Jag jobbar i Stockholm och här finns det ju mängder med röntgenkliniker.
 
Vanlig röntgen funkar det att göra så här med, men det är värre att få till akut ultraljud. akut rtg skickar vi nämligen inte till sjukhusets rtg-avdelning utan till en enhet där de inte göra akuta ultraljud. Jag jobbar i Stockholm och här finns det ju mängder med röntgenkliniker.

Det är ju olika i olika ändar av landet.
 
@Korven Om läkaren på vårdcentralen misstänker att du har en propp i benet hade ju hen kunnat skicka en remiss till ultraljud själv.

Även på röntgen prioriteras det såklart. Kommer det en trafikolycka som ska göra en trauma CT är det väl ganska självklart att din eventuella propp i benet får vänta?
jag har inget emot att akutare får gå före men man får inte glömma patienter i väntrummet i flera timmar. jag var ju redan inskriven . Jag började ju ifrågasätta varför jag fick vänta så länge och oops då kom de på att röntgen hade stängt för länge sen. Hur de nu gör om ett akutfall som kräver röntgen på kvällen fattar jag inte. Nu blev de UL om det nu är en annan avdelning??
 
Vanlig röntgen funkar det att göra så här med, men det är värre att få till akut ultraljud. akut rtg skickar vi nämligen inte till sjukhusets rtg-avdelning utan till en enhet där de inte göra akuta ultraljud. Jag jobbar i Stockholm och här finns det ju mängder med röntgenkliniker.

Precis som @CillaW skriver så är det olika i olika landsting.
 
jag har inget emot att akutare får gå före men man får inte glömma patienter i väntrummet i flera timmar. jag var ju redan inskriven . Jag började ju ifrågasätta varför jag fick vänta så länge och oops då kom de på att röntgen hade stängt för länge sen. Hur de nu gör om ett akutfall som kräver röntgen på kvällen fattar jag inte. Nu blev de UL om det nu är en annan avdelning??

Väldigt olyckligt att de glömde bort att ultraljud inte utfördes vissa tider på dygnet. Jag kan dock garantera dig att du inte hade glömts bort, alla patienter som finns på akuten finns med i datasystemet och man har hela tiden koll på listan och prioriteringen.

Och hela röntgen hade nog inte stängt, akuta röntgenundersökningar kunde man med all säkerhet göra ifall det behövdes.
 
Väldigt olyckligt att de glömde bort att ultraljud inte utfördes vissa tider på dygnet. Jag kan dock garantera dig att du inte hade glömts bort, alla patienter som finns på akuten finns med i datasystemet och man har hela tiden koll på listan och prioriteringen.

Och hela röntgen hade nog inte stängt, akuta röntgenundersökningar kunde man med all säkerhet göra ifall det behövdes.
Så var det säkert men de såg lite roliga ut när jag frågade varför jag fortfarande satt och väntade.
 
jag har inget emot att akutare får gå före men man får inte glömma patienter i väntrummet i flera timmar. jag var ju redan inskriven . Jag började ju ifrågasätta varför jag fick vänta så länge och oops då kom de på att röntgen hade stängt för länge sen. Hur de nu gör om ett akutfall som kräver röntgen på kvällen fattar jag inte. Nu blev de UL om det nu är en annan avdelning??

Det skiljer säkert i olika landsting.
Men generellt sett: "vanliga" röntgenbilder och datortomografi utförs ofta utan läkare på plats på undersökningsrummet. Röntgenläkaren granskar sedan bilderna.
Så långt jag vet, kan alla röntgenläkare granska röntgen- DT- och sannolikt MRT-bilder.
När det gäller ultraljud så är det röntgenläkaren som utför undersökningen, alltså måste den personen vara på plats.
Inte alla röntgenläkare behärskar tekniken. Alltså kan man sälla få ultraljud på akut-tid eftersom jourhavande röntgenläkare många gånger inte kan göra undersökningen.
 
Det finns en hel del dokumentation som vid en första anblick ser ut som avancerade förklaringsmodeller och studier som stödjer.

Läser man med mer kunskap är det uppenbart ren rappakalja och studierna som presenteras som stöd har inga som helst belägg att komma med.

Just Frekvensmedicin, jag avser den som görs med teknisk apparatur, är ren humbug och personerna bakom, obs, de som säljer apparaterna, är 100% bedragare. De är helt medvetna om vad de konstruerat och säljer.

De som behandlar är oftast en del av de lurade. Lätt övertygade människor med en skepsis till både vetenskap och sjukvård.
Jag har bra kontakt med en läkare som också utbildat sig inom detta. Hon säger att det är det bästa hon gjort då hon hjälper fler patienter än någonsin. Du får gärna tro att det är humbug. Det stör inte mig. Jag är bara överlycklig över att äntligen fått hjälp. Allt hon sa om min kropp stämde med alla symptom. Inte dåligt av en humbugmaskin. :D
 
Jag har bra kontakt med en läkare som också utbildat sig inom detta. Hon säger att det är det bästa hon gjort då hon hjälper fler patienter än någonsin. Du får gärna tro att det är humbug. Det stör inte mig. Jag är bara överlycklig över att äntligen fått hjälp. Allt hon sa om min kropp stämde med alla symptom. Inte dåligt av en humbugmaskin. :D
Du menar inte att en legitimerad läkare håller på med det här "frekvensanalys"?
 
Det kallas alternativ eftersom det inte bevisats fungera (tvärtom, som regel!), "alternativmedicin" som är bevisat effektiv är inte alternativ utan accepterad. Och tack och lov för det, det ska sannerligen inte tros på vad som helst bara för att folk är villiga att påstå vad som helst.
Mycket av det som användes förr med framgång har ersatts av annat i dagens moderna medicin och då kallas det gamla för alternativ. Jag tycker inte det är rätt benämning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
3 246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 133
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp