vart h...e är sjukvården på väg?

Jag tycker- till skillnad från en del andra i tråden- att någon borde tittat i halsen. Man ska aldrig räkna bort epiglottit, en klasskompis dog(hon var runt 30 med 2 mindre barn) fast hon sökte på akuten för sin extrema halsont, feber o influensaliknande symtom. Hemskickad med rådet att ta Alvedon.

Ja men TS avvek (dvs valde själv att lämna akutmottagningen) innan hon blev undersökt. Hade TS valt att stanna så är jag säker på att man skulle ha tittat i halsen.
 
Förutom ovanstående så verkar skribenten tycka att kvinnor som har barn skall prioriteras annorlunda än alla andra.

Det verkar vara en ganska vanlig synpunkt.

Och visst, i viss utsträckning stämmer det kanske: barn drabbas av att inte ha sin mamma (eller pappa) kvar. Även om det i dagsläget inte är ovanligt för ett barn att inte leva tillsammans med en av sina biologiska föräldrar.

Men nej, jag tycker inte generellt sett att prioriteringar inom sjukvården ska grundas på huruvida det finns små barn i bilden eller inte. Däremot kan små barn behöva tas hänsyn till på olika sätt.
 
Angående akuten så förstår jag faktiskt inte problemet. Folk blir inte omhändertagna i turordning där utan utifrån en bedömning om hur akuta deras tillstånd är. I ditt fall gjordes bedömningen att det inte var någon fara att du fick vänta och det kom in patienter där det var viktigare att de snabbt fick träffa en läkare. Bedömningen verkar dessutom ha varit korrekt eftersom du klarat dig bra utan läkarvård.

Om någon hade ägnat dig tid och uppmärksamhet hade den tagits från någon som behövde den bättre, det finns inte ett oändligt antal läkare och sjuksköterskor i tjänst.

Ja det var just det som var så konstigt. Folk kom in och tyckte att de inte hade speciellt bråtton. De kunde sitta upp utan problem, prata och hade inte speciellt ont. De ifrågasatte ju varför de skulle in när jag låg där panikslagen och skrek av värken. Jag klarade mig verkligen inte bra. Jag önskade verkligen att jag dött. Det här vill jag inte att min värsta ovän ska få uppleva. Sen kan jag tycka att man på ett sjukhus där människor finns som har problem av olika slag, då borde personalen visa vanlig respekt och vara trevliga. Det är liksom grundläggande. Att de är otrevliga och ointresserade av patienterna tycker jag är oerhört tragiskt.
 
Förutom ovanstående så verkar skribenten tycka att kvinnor som har barn skall prioriteras annorlunda än alla andra.
Oj. Vart i hela friden fick du det ifrån? Nej jag tycker att människor ska bemötas med respekt och då menar jag alla människor. stor, liten, kvinna eller man. Det ska inte vara skillnad.
 
Ja det var just det som var så konstigt. Folk kom in och tyckte att de inte hade speciellt bråtton. De kunde sitta upp utan problem, prata och hade inte speciellt ont. De ifrågasatte ju varför de skulle in när jag låg där panikslagen och skrek av värken. Jag klarade mig verkligen inte bra. Jag önskade verkligen att jag dött. Det här vill jag inte att min värsta ovän ska få uppleva. Sen kan jag tycka att man på ett sjukhus där människor finns som har problem av olika slag, då borde personalen visa vanlig respekt och vara trevliga. Det är liksom grundläggande. Att de är otrevliga och ointresserade av patienterna tycker jag är oerhört tragiskt.

Fast det är inte patienterna som gör bedömningen av hur bråttom det är att de får vård, tack och lov. Hur ont man har är inte vad som avgör hur akut det är att man får läkarvård.
 
Tråkigt att höra hur du upplevt bemötandet inom vården. Naturligtvis ska alla patienter bli lyssnade på och tagna på allvar. Din berättelse blandar en rad olika upplevelser i både primärvård, akutsjukvård och alternativmedicin. Jag ska försöka svara lite hur jag tänker.

Inom skolmedicinen arbetar vi efter vetenskapliga metoder och beprövad erfarenhet. Vi ska kunna underbygga val av behandling på evidens, dvs vetenskapliga studier som visat statistiskt signifikanta ("säkerställda") resultat och det är olagligt att använda alternativmetoder som saknar vetenskapligt stöd. Alternativa behandlingar uppges hjälpa enskilda patienter, men vi arbetar på gruppnivå för att få säkra resultat och med rigorös kontroll av biverkningar osv. Behandlingar som uppnår dessa krav är per definition inte alternativa. Därför erbjuder läkare inte de behandlingar du nämner. Det finns till exempel inget som helst vetenskapligt fysiologiskt stöd för att man skulle kunna mäta "frekvenser" kroppens alla celler. Rakt uttryckt skulle man kunna säga att det är ett ovetenskapligt påhitt utan grund.

Sen har vi inom skolmedicinen långt ifrån svar på allt. Bland annat smärttillstånd och utmattning har vi ofta svårt att hantera. Jag tror att det finns värden inom den alternativa medicinen, inte minst bemötande, som är viktiga där.

När det gäller "influensan" är problemet vårdnivå. Akuten är till för akuta och potentiellt farliga tillstånd som kräver snabb behandling; alltså utredning av tillstånd där något sådant kan misstänkas. Influensa hör inte dit, om det inte föreligger någon komplikation eller det är en särskilt skör patient. Har du en varig ögoninflammation borde den troligtvis behandlas, men det får nog göras via vårdcentralen. Man är väldigt restriktiv med att skriva ut smärtstillande från akuten, det får man också be om på vårdcentralen. Resurserna är fördelade så för att akutsjukvården ska kunna täcka för akut svårt sjuka. Receptbelagda smärtstillande har ofta beroendepotential och andra biverkningar och skrivs normalt inte ut mot tex halsont, särskilt inte via akuten där man inte känner patienterna och inte kan följa upp dem som man kan göra på VC.
När det gäller frekvensanalysen så finns det såklart forskning bakom och med tanke på att allt stämde på pricken på min kropp och vilka problem jag upplevt (vilket hon såklart inte fick reda på innan) så tvivlar jag ju inte på det. Dessutom blev jag ju hjälpt. En ynnest.
När det gäller akuten så var det rådgivningen som absolut ville att jag skulle dit. Inte min egen idé. De trodde jag behövde läggas in eftersom jag var så illa däran. Jag trodde inte jag skulle överleva smärtan så därför lät det logiskt. Eftersom det inte var mycket folk på akuten den kvällen/natten så förstår jag fortfarande inte varför jag inte fick träffa läkaren.
 
Fast det är inte patienterna som gör bedömningen av hur bråttom det är att de får vård, tack och lov. Hur ont man har är inte vad som avgör hur akut det är att man får läkarvård.
haha! Nej självklart inte. Det är vårdbehovet som avgör. Det är det som är konstigt. De som inte hade brått eller större problem tyckte det kändes hemskt att de fick komma in.
 
Jag har ju problem med sköldkörteln , alltså blodproven visar det. Jag känner inte det som jag var jättesjuk men läkaren jag fick sist var tydligen intresserad och fundersam och skickade en remiss till endokrina utan att jag ens bett om att bli fortsatt undersökt :o. Vi satt båda två och kollade grafer och diagram tillsammans på skärmen. Snabbt har jag fått tid i jan. Jag kan verkligen inte klaga på den vården. Vi får väl se vad som händer.
Å vad avundsjuk jag blir. Mina läkare tar inte mina problem på allvar. De vill inte inse att vad som är normalt också är till viss del individuellt. Mina prover som togs för många år sedan ser helt annorlunda ut är nu. Det tyder ju på att något hänt. Men då visade en svag överaktivitet trots att jag inte hade några symptom på det. Nu är de i absolut nedersta refreensintervallet så det är jättestor skillnad. Med alla de symptomen borde de ju reagara, men icke.
 
Kl

Frekvensmedicin är ren och skär bluff som upphovsmakarna till maskinerna är åtalade för och behövt fly sitt hemland för att undvika fängelse. De tjänar gott om pengar på att bluffa människor som vill tro på något annat än effektiv diagnostik.

Därmed inte sagt att behandlingar som föreslås är ren bluff. Men diagnostiken är det. 100 %.

Göd inte organiserad kriminalitet även om ni är missnöjda med vården.
Om det är bluff. Hur kan det då komma till så bra resultat? Allt jag fick reda på genom undersökningen stämmer till 100% med mina problem (som hon inte hade en aning om innan).
Om en bluffundersökning gör människor friska så tycker jag det är kanonbra ändå. :D
 
KL

Placeboeffekten kan vara stor och effektiv ibland.....
Ännu bättre när man som jag, inte trodde alls att jag skulle bli bättre i och med att allt annat misslyckats. Då blir man glatt överraskad.
Det var samma sak med min handled och MSM. Jag trodde inte det skulle hjälpa eftersom inget jag provat innan hjälp. Ville ändå prova för det finns så mycket annat bra det gör i kroppen så jag tänkte att jag har inget att förlora. Jag blev så paff när smärtan började avta. Trodde först det bara var tillfälligt eftersom smärtan kommer och går, men lättnaden håller i sig. Nästan två år nu utan problem. Den är inte helt smärtfri, men det är ju bara en bråkdel av den tidigare smärtan så det kan jag leva med.
Min gamla hund med kraftig artos får också MSM. Han fick smärtstillande också. Sen tog vårt MSM slut och det tog en vecka innan det nya kom. Efter bara några dagar började han pipa när han skulle resa sig. (vilket slutade när han fick sitt MSM igen) När det smärtstillande tog slut hände ingenting så nu har han fått enbart MSM i nästan ett år och är hur piggelin som helst.
 
Rätta mig om jag har fel men det var väl väldigt länge sedan någon som inte är försvagad av andra sjukdomar/tillstånd dog av influensa i Sverige? Det är givetvis för jävligt att ha så ont men ärligt talat inget som kräver akutsjukvård. Och sjukhus är inget ställe man åker till för att bli "sedd och omhändertagen" utan ett ställe man åker till om man är så sjuk att det krävs sjukhusvård för att bli frisk.
Det var som sagt sjukvårdrådgivningen som uppmanade mig att åka till akuten. Utan att kunna äta, dricka eller sova på flera dygn och med den smärtan tyckte de att jag måste få hjälp för att just kunna framför allt dricka.
 
Fast som sagt, det är inte patienterna som avgör vårdbehovet. De kanske inte kände sig så sjuka men hade symptom som tydde på att det kunde vara något allvarligt, vilket inte du hade.
Sjukvårdsrådgivningen ansåg att jag behövde akutvård eftersom jag inte kunnat äta, dricka eller sova på flera dygn. Mitt medvetande var luddigt och jag hade spastiska ryckningar i benen. Det var läskigt som 17. Inte så konstigt att jag fick panik kanske i kombination med smärtan. Vid inskrivningen blev de helt bedrövade över mitt tillstånd, men på andra sidan väggen var det annorlunda.
Att åka till akuten är inget jag gör om jag inte måste. Jag tycker ändå att alla som kommer dit ska mötas med respekt. Nu är jag ytterst dålig på hur det normalt fungerar på en akutmottagning för jag har inte mycket erfarenheter av dem (tack och lov), men är det vanligt att det bara finns en läkare i tjänst? Det känns väldigt lite.
 
TS influensa vore ju t ex ett solklart fall för närakuten, så slipper man konkurrera med hjärtinfarkterna och kan få hjälp snabbare. Man kan ju fortfarande behöva akut vård, även om det inte är ett sjukhusärende.
I Karlstad finns ingen närakut. Vi har en central vårdcentral som har öppet kvällstid, men rådgivningen tyckte inte det var aktuellt. De övervägde att skicka ambulans.
 
Tog de EKG direkt när du kom in? Jag fick vänta 1,5-2 timmar på att ta EKG, temp, blodtryck när jag kom in med bröstsmärtor, hjärtklappning och yrsel, ändå kom jag in med ambulans (ej blått, så de antog väl att det var panikångest och ville inte stressa upp mig). Den väntan gjorde mig inte direkt mindre rädd :crazy: men efter undersökningen fick jag vänta 3-4 timmar till på läkare, då tänkte jag att det inte var någon fara, eftersom de kunde låta mig vänta. Åkte in mitt på dagen och var hemma igen kl 19.30 ca.
1,5 timme är ändå inte så hemskt. (jo det kan det förstås vara), men min sambo åkte till akuten tre gånger. De undersökte honom på massor av vis, men hittade ingenting. Han hade sån smärta att han knappt kunde stå upp. Tredje gången var min svärfar med. Då de ville skicka hem honom igen sa svärfar blankt nej. -jag kör inte hem honom förrän ni hittar felet. En sköterska suckade djupt och sa att de kan väl ta ett EKG då eftersom ingen gjort det. De tog sitt EKG. Minuten efter blev det båttom. De kallade på ambulans och körde i ilfart till ett sjukhus 11 mil bort. 40 minuter efter EKG togs i karlstad låg han på operationsbordet i Örebro. (nu kan de göra ballongsprängningar i Karlstad, men inte för 10 år sedan). Det var en hjärtinfarkt. Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om de hade lyckats skicka hem honom för tredje gången.
 
Jag gjorde ett besök på en akut-mottagning i jobbet (jobbar med interaktionsdesign av IT-system) och fick se hur de jobbar med triage (bedömning av hur illa det är med patienten).
Jätteimponerad - de jobbade systematiskt med att kolla igenom ett stort antal parametrar, typ puls, andning, syresättning och ett helt batteri av värden utifrån de symptom patienten beskriver. För att sen prioritera och åtgärda.

Det finns säkert massor att förbättra (inte minst sjukvårdens ofta bedrövliga IT-system!). Just det här sjukhuset hade tex valt att ta bort receptionen för att öka genomflödet. Men generellt sett anser jag att sjukvården är långt bättre än sitt rykte. Har egna erfarenheter och med ett fåtal undantag har det funkat väldigt bra.
De gånger som det inte funkat har det handlat om dåligt bemötande snarare än felaktiga behandlingar.

Är också VÄLDIGT VÄLDIGT glad att sjukvården enbart arbetar med evidens-baserade och vetenskapligt utprövade metoder för diagnosticering och behandling. Jag förstår om man i desperation kan söka sig till alternativa metoder, men sjukvård baserad på kvacksalveri och alternativmedicin är fullständigt galen väg att gå. Kan rekommendera boken "Kvacksalveri och Salvekvick" av Singh & Ernst för den som är intresserad.

Får väl tillägga att inga patienter skadades under vårt besök;)
Vi var där under en lugn period och "torrsimmade". Min kollega fick agera patient:)
Det intressanta är att dagens sjukvård kommer ju från sjukvården som utövades förr. Då sågs det normalt, men idag kallas den alternativ. Varför då? Det finns säkerligen mycket kvacksalvare där ute, men det finns också kunniga människor som hjälper till och som använder sig av välbeprövade metoder och preparat. Det gäller att kunna sålla. De som får människor friska, de behöver ingen reklam. Det talar för sig självt.
 
@bigganl

Många som svarat i din tråd! Hur är det med dig? Hoppas du bättrat dig.
Hej! Tack, nu är det lite bättre. Var lite pigg en stund när jag startade tråden, men blev sämre igen. Nu känns det som om jag snart ska vara bra. Ett väldigt tryck i öronen än (så jag hör så taskigt), ont i halsen (fast nu känns det som en vanligt halsfluss och dessutom biter smärtstillande så det går att äta och dricka), hostar som attan, men med Cocilliana till natten så sover jag rätt ok. Ögonen börjar få sin normala färg och svullnaden nästan borta. Det varar bara lite nu så det är hopp om livet. :)
Vilar så mycket som möjligt för någon ork har jag inte än, men den kommer väl. Längtar efter att rida....
 
1,5 timme är ändå inte så hemskt. (jo det kan det förstås vara), men min sambo åkte till akuten tre gånger. De undersökte honom på massor av vis, men hittade ingenting. Han hade sån smärta att han knappt kunde stå upp. Tredje gången var min svärfar med. Då de ville skicka hem honom igen sa svärfar blankt nej. -jag kör inte hem honom förrän ni hittar felet. En sköterska suckade djupt och sa att de kan väl ta ett EKG då eftersom ingen gjort det. De tog sitt EKG. Minuten efter blev det båttom. De kallade på ambulans och körde i ilfart till ett sjukhus 11 mil bort. 40 minuter efter EKG togs i karlstad låg han på operationsbordet i Örebro. (nu kan de göra ballongsprängningar i Karlstad, men inte för 10 år sedan). Det var en hjärtinfarkt. Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om de hade lyckats skicka hem honom för tredje gången.
Usch! Det där lät ju verkligen inte bra. EKG är ju rätt enkelt att ta, konstigt att de inte gjorde det innan.
 
Ja men TS avvek (dvs valde själv att lämna akutmottagningen) innan hon blev undersökt. Hade TS valt att stanna så är jag säker på att man skulle ha tittat i halsen.
Nej jag valde inte. Jag hade inte tagit mig hem igen utan chaufför så jag hade inget val. Jag hade absolut inte åkt därifrån annars.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
3 246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 133
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp