Jag gjorde ett besök på en akut-mottagning i jobbet (jobbar med interaktionsdesign av IT-system) och fick se hur de jobbar med triage (bedömning av hur illa det är med patienten).
Jätteimponerad - de jobbade systematiskt med att kolla igenom ett stort antal parametrar, typ puls, andning, syresättning och ett helt batteri av värden utifrån de symptom patienten beskriver. För att sen prioritera och åtgärda.
Det finns säkert massor att förbättra (inte minst sjukvårdens ofta bedrövliga IT-system!). Just det här sjukhuset hade tex valt att ta bort receptionen för att öka genomflödet. Men generellt sett anser jag att sjukvården är långt bättre än sitt rykte. Har egna erfarenheter och med ett fåtal undantag har det funkat väldigt bra.
De gånger som det inte funkat har det handlat om dåligt bemötande snarare än felaktiga behandlingar.
Är också VÄLDIGT VÄLDIGT glad att sjukvården enbart arbetar med evidens-baserade och vetenskapligt utprövade metoder för diagnosticering och behandling. Jag förstår om man i desperation kan söka sig till alternativa metoder, men sjukvård baserad på kvacksalveri och alternativmedicin är fullständigt galen väg att gå. Kan rekommendera boken "Kvacksalveri och Salvekvick" av Singh & Ernst för den som är intresserad.
Får väl tillägga att inga patienter skadades under vårt besök
Vi var där under en lugn period och "torrsimmade". Min kollega fick agera patient