vart h...e är sjukvården på väg?

Äsch, det tar ingen tid alls. "Här är benbrottet, ser du? Mellan denna och denna punkten" typ.

Tog betydligt längre tid med den tydligen obligatoriska frågan om sjukskrivning som kändes helt befängd och där jag tvingades förklara varför det inte fanns behov av två veckors sjukskrivning pga en okomplicerat bruten fot, med kontorsjobb kan tilläggas...

Om dom skulle visa mig röntgenbilderna och ingående förklara allt det visar och vad som är förändrat från förra så hade jag nog behövt ha en läkartid på minst 2 timmar eftersom jag har ca 40 förändringar i hjärna och ryggmärg. Ser ingen anledning till att dom ska göra det eftersom jag ändå inte fattar vad dom visar.

Dom röntgar även andra saker än benbrott.....
 
Om dom skulle visa mig röntgenbilderna och ingående förklara allt det visar och vad som är förändrat från förra så hade jag nog behövt ha en läkartid på minst 2 timmar eftersom jag har ca 40 förändringar i hjärna och ryggmärg. Ser ingen anledning till att dom ska göra det eftersom jag ändå inte fattar vad dom visar.

Dom röntgar även andra saker än benbrott.....
Jotack, jag är inte dum i huvudet.

Men att visa röntgenbilder och frakturer, eller för den delen var andra skador sitter för att öka förståelsen är fullt rimligt. I vissa fall tror jag det sparar tid dessutom, genom att "slentrianåterbesök" kan undvikas. Förstår en patient skadan, hur den ser ut och följden av den så blir patienten tryggare och mindre benägen att behöva en kontroll "för säkerhets skull". Att en läkare inte ens försöker förklara för en patient för att denne "ändå inte kommer fatta" är nedvärderande på ett sätt som hade fått mig att bli rasande. Tack och lov har jag aldrig stött på den attityden live, inte heller har de läkare jag lever nära någonsin yttrat något liknande, tvärtom.
 
Jotack, jag är inte dum i huvudet.

Men att visa röntgenbilder och frakturer, eller för den delen var andra skador sitter för att öka förståelsen är fullt rimligt. I vissa fall tror jag det sparar tid dessutom, genom att "slentrianåterbesök" kan undvikas. Förstår en patient skadan, hur den ser ut och följden av den så blir patienten tryggare och mindre benägen att behöva en kontroll "för säkerhets skull". Att en läkare inte ens försöker förklara för en patient för att denne "ändå inte kommer fatta" är nedvärderande på ett sätt som hade fått mig att bli rasande. Tack och lov har jag aldrig stött på den attityden live, inte heller har de läkare jag lever nära någonsin yttrat något liknande, tvärtom.

Jag förstår inte vad dessa förändringar innebär för mig ändå!?! Det är vita prickar lite här och lite där och jag har inte en susning om var i hjärnan dom sitter så jag ser ingen anledning till att jag ska se röntgenbilderna.

Jag får se bilderna om jag ber dom men vad gör det för nytta för min del? Dom kan förklara resultatet utan att jag ser dom.

Dessutom skrev jag inte att läkaren har sagt så åt mig det var något du själv läste in.
 
Jag förstår inte vad dessa förändringar innebär för mig ändå!?! Det är vita prickar lite här och lite där och jag har inte en susning om var i hjärnan dom sitter så jag ser ingen anledning till att jag ska se röntgenbilderna.

Jag får se bilderna om jag ber dom men vad gör det för nytta för min del? Dom kan förklara resultatet utan att jag ser dom.

Dessutom skrev jag inte att läkaren har sagt så åt mig det var något du själv läste in.
Nej alltså, vill man inte se eller behöver förklaring ska patienten givetvis slippa så länge det inte är nödvändigt av någon anledning. Det förefaller lika sjävklart som att tex inte slentrianmässigt diskutera sjukskrivningar vid enkla åkommor, vilket dock tycks tröttsamt standard...
 
Jotack, jag är inte dum i huvudet.

Men att visa röntgenbilder och frakturer, eller för den delen var andra skador sitter för att öka förståelsen är fullt rimligt. I vissa fall tror jag det sparar tid dessutom, genom att "slentrianåterbesök" kan undvikas. Förstår en patient skadan, hur den ser ut och följden av den så blir patienten tryggare och mindre benägen att behöva en kontroll "för säkerhets skull". Att en läkare inte ens försöker förklara för en patient för att denne "ändå inte kommer fatta" är nedvärderande på ett sätt som hade fått mig att bli rasande. Tack och lov har jag aldrig stött på den attityden live, inte heller har de läkare jag lever nära någonsin yttrat något liknande, tvärtom.
Där ger du ju faktiskt en anledning till att visa röntgenbilderna för patienten - att patienten ska bli mindre benägen att vilja ha en kontroll till.

Men jag köper det inte fullt ut. Att patienten skärper sig på den punkten tycker jag är en bättre lösning. ;) Säger läkaren att jag har en fraktur så får jag ju lita på det, jag behöver inte bildbevis också. Bildbevis som i nästan alla fall inte säger patienten särskilt mycket.

Jag var hos gynekolog nyligen, han ultraljudade min livmoder, pekade på skärmen och sa Där har du en polyp. Jag hade ju inte trott mindre på honom om han inte visat mig den och för mina ögon var det dessutom bara en liten flik. Det viktiga för mig var att han upptäckte den och ordnade så jag fick komma tillbaka för att ta ett prov så att den är inte är något farligt.
 
Där ger du ju faktiskt en anledning till att visa röntgenbilderna för patienten - att patienten ska bli mindre benägen att vilja ha en kontroll till.

Men jag köper det inte fullt ut. Att patienten skärper sig på den punkten tycker jag är en bättre lösning. ;) Säger läkaren att jag har en fraktur så får jag ju lita på det, jag behöver inte bildbevis också. Bildbevis som i nästan alla fall inte säger patienten särskilt mycket.

Jag var hos gynekolog nyligen, han ultraljudade min livmoder, pekade på skärmen och sa Där har du en polyp. Jag hade ju inte trott mindre på honom om han inte visat mig den och för mina ögon var det dessutom bara en liten flik. Det viktiga för mig var att han upptäckte den och ordnade så jag fick komma tillbaka för att ta ett prov så att den är inte är något farligt.

Hahahaha kommer ihåg sista besöket hos gyn när jag undersökte min cysta på vänstra äggstocken och gynekologen pekar på en grå bubbla intill en svart bubbla och jag frågade då om det fanns rosa eller blå bubblor med :p
 
Hahahaha kommer ihåg sista besöket hos gyn när jag undersökte min cysta på vänstra äggstocken och gynekologen pekar på en grå bubbla intill en svart bubbla och jag frågade då om det fanns rosa eller blå bubblor med :p
När jag såg min livmoder i det där gråa myrornas krig på skärmen så såg det ut som såna där ultraljudsbilder som stjärnögda blivande föräldrar ofta verkar tro är intressanta för andra än dem själva. :angel: Minus fostret då, jag har ju bara en polyp.

Kunde ha bett om en utskrift att vifta med på samma sätt: Titta, vill ni se min POLYP! :love:
 
Där ger du ju faktiskt en anledning till att visa röntgenbilderna för patienten - att patienten ska bli mindre benägen att vilja ha en kontroll till.

Men jag köper det inte fullt ut. Att patienten skärper sig på den punkten tycker jag är en bättre lösning. ;) Säger läkaren att jag har en fraktur så får jag ju lita på det, jag behöver inte bildbevis också. Bildbevis som i nästan alla fall inte säger patienten särskilt mycket.

Jag var hos gynekolog nyligen, han ultraljudade min livmoder, pekade på skärmen och sa Där har du en polyp. Jag hade ju inte trott mindre på honom om han inte visat mig den och för mina ögon var det dessutom bara en liten flik. Det viktiga för mig var att han upptäckte den och ordnade så jag fick komma tillbaka för att ta ett prov så att den är inte är något farligt.
Haha, både vård och patient ska nog skärpa sig i så fall, de där återbesöken som föreslås har iaf aldrig varit på min begäran, men genom att veta exakt var det kommer göra ont längst, vilken svullnad jag kan vänta mig och vad som blir följden av lättare misskötsel såsom ridning så har jag tryggt kunnat tacka nej till återkoll, eftersom jag själv kunnat, med viss säkerhet, avgöra att det inte behövs.

Sedan är jag nog sådan ändå att jag inte rakt av köper någons sanning, det har alltför många olika "diagnoser" av samma knäskada lärt mig. Får jag se själv och förstå kan jag lättare ställa relevanta följdfrågor som gör att jag kan ta ett större ansvar för eftervård, rehab osv själv. Precis som med hästarna, hellre full info och möjlighet att lägga upp konvalescens efter eget huvud.

De bästa läkare jag träffat har hanterat mig ga lika hur veterinärer bemöter mig och låtit mig vara (eller tro mig vara :D ) delaktig i utformning av rehab mm.
 
Där ger du ju faktiskt en anledning till att visa röntgenbilderna för patienten - att patienten ska bli mindre benägen att vilja ha en kontroll till.

Men jag köper det inte fullt ut. Att patienten skärper sig på den punkten tycker jag är en bättre lösning. ;) Säger läkaren att jag har en fraktur så får jag ju lita på det, jag behöver inte bildbevis också. Bildbevis som i nästan alla fall inte säger patienten särskilt mycket.

Jag var hos gynekolog nyligen, han ultraljudade min livmoder, pekade på skärmen och sa Där har du en polyp. Jag hade ju inte trott mindre på honom om han inte visat mig den och för mina ögon var det dessutom bara en liten flik. Det viktiga för mig var att han upptäckte den och ordnade så jag fick komma tillbaka för att ta ett prov så att den är inte är något farligt.

För mig beror det på vad det är. Jag som varit svårt sjuk i alldeles för många år förstår absolut nyttan med att läkaren förklarar ordentligt. Nu är jag personligen inte sådan att jag hade sökt vård på nytt ändå men att verkligen veta har varit viktigt för mig och enligt smärtläkaren jag gick till var det en av hans viktigaste uppgifter. Han ritade och visade och förklarade vad som hände i kroppen för både mig och min sambo. Jag gick utan diagnos i sju år och fick höra det mest dumma och hårresande kommentarerna ifrån sjukvården så att äntligen få en diagnos, få förklarat vad den innebar och att få veta att jag inte var dum i huvudet var verkligen viktigt. Det handlar inte alls om att skärpa sig när livet rämnar och man blir oförmögen att ta hand om sig själv. Då behöver man hjälp och en bit på vägen kan vara att få veta så mycket som möjligt om vad som händer i kroppen. Däremot hade jag inte sett någon anledning till att få se röntgenbilder vid en vanlig fraktur eller på lungorna vid lunginflammation eller dylikt.
 
För mig beror det på vad det är. Jag som varit svårt sjuk i alldeles för många år förstår absolut nyttan med att läkaren förklarar ordentligt. Nu är jag personligen inte sådan att jag hade sökt vård på nytt ändå men att verkligen veta har varit viktigt för mig och enligt smärtläkaren jag gick till var det en av hans viktigaste uppgifter. Han ritade och visade och förklarade vad som hände i kroppen för både mig och min sambo. Jag gick utan diagnos i sju år och fick höra det mest dumma och hårresande kommentarerna ifrån sjukvården så att äntligen få en diagnos, få förklarat vad den innebar och att få veta att jag inte var dum i huvudet var verkligen viktigt. Det handlar inte alls om att skärpa sig när livet rämnar och man blir oförmögen att ta hand om sig själv. Då behöver man hjälp och en bit på vägen kan vara att få veta så mycket som möjligt om vad som händer i kroppen. Däremot hade jag inte sett någon anledning till att få se röntgenbilder vid en vanlig fraktur eller på lungorna vid lunginflammation eller dylikt.
Ja, att läkaren förklarar ordentligt är jätteviktigt! Det är jag helt med dig på. Det jag vänder mig emot är att röntgenbilderna skulle behövas i förklaringen. Jag är ju inte radiolog.
 
Själv besökte jag akuten igår, för första gången på 10år, för något så banalt som näsblod... Jag har aldrig någonsin blött näsblod (är 40+), men de mängderna blod som kom, ur både näsa och mun skrämde mig något ruggigt. Pratade med 1177, fick tips om hur jag skulle göra och om det inte slutat inom viss tid återkomma till dem. Slutade med att de skickade en remiss till ÖNH-akuten och jag fick åka in, blev direkt omhändertagen av en ssk, som stoppade upp mängder med blodstoppande i näsan och sen fick jag vänta några timmar på läkarhjälp. För mig helt självklart, då det kom in de som var i värre skick, men jag fascinerades över de som kom in med ambulans och sen promenerade hem 40 min senare för att de inte orkade vänta... Vad tror de när de kommer in efter midnatt?
När jag väl fick träffa läkaren hade min blödning slutat, som tur var, då den satt långt in och bakom en liten 'nabb' på näsväggen, så han kom ändå inte åt att bränna den. Men om det började igen ville han att jag skulle återkomma direkt, så skulle de peta in en urinkateter och blåsa upp och på något vis komma åt den lilla artären. Men nu ska jag inte anstränga mig och inte lyfta tungt på några dagar, lätt som hästägare...
Jag är jättenöjd med bemötande jag fick, det var helt logiskt, och jag är imponerad över de som jobbar där, så mycket skit jag hann höra på de timmarna jag var där
 
Jag ringde 1177 idag för att rådfråga om min envisa migrän som inte gett med sig efter en vecka. Jag ville veta om det var lönt att ta migränmedicin eller vad jag skulle göra. Fick råd om att prova medicin, avvakta två timmar och om det inte gett med sig - åka in för kontroll. Det KAN ju vara något annat, men jag tvivlar.

Nu är det inte full migrän utan huvudvärk (ensidig), yrsel och illamående. Det akuta har gått över i måndags, men har mått mer eller mindre dåligt sen dess...
 
Jag ringde 1177 idag för att rådfråga om min envisa migrän som inte gett med sig efter en vecka. Jag ville veta om det var lönt att ta migränmedicin eller vad jag skulle göra. Fick råd om att prova medicin, avvakta två timmar och om det inte gett med sig - åka in för kontroll. Det KAN ju vara något annat, men jag tvivlar.

Nu är det inte full migrän utan huvudvärk (ensidig), yrsel och illamående. Det akuta har gått över i måndags, men har mått mer eller mindre dåligt sen dess...

Jag vågar inte ringa om min migränliknande huvudvärk jag haft i 1 månad men igår trodde jag verkligen att huvudet skulle explodera, dom kommer bara att vilja ha in mig på akuten :angel:

Ska ringa VC imorgon och fråga om dom kan hjälpa mig med smärtstillande några veckor tills jag har nästa tid hos neurologen, har redan varit på både ögon och en gång hos neurologen men ingen hittar fler fel än jag redan har så det är bara att vänta på magnetröntgen som ska utföras den 19/1.
 
Jag vågar inte ringa om min migränliknande huvudvärk jag haft i 1 månad men igår trodde jag verkligen att huvudet skulle explodera, dom kommer bara att vilja ha in mig på akuten :angel:

Ska ringa VC imorgon och fråga om dom kan hjälpa mig med smärtstillande några veckor tills jag har nästa tid hos neurologen, har redan varit på både ögon och en gång hos neurologen men ingen hittar fler fel än jag redan har så det är bara att vänta på magnetröntgen som ska utföras den 19/1.
Det var på håret att jag vågade ringa ;) Men jag tänkte att jag behövde råd. Nu hoppas vi att det lugnar sig med hjälp av medicinen. Jag har ingen lust att gå med värken längre, ska på ett jätteviktigt möte imorgon kl 9 som jag absolut inte får missa och måste vara i toppform när jag är där. Men det innebär att jag måste in på stora sjukhusets akut ikväll om jag ska få hjälp... så nu håller vi tummarna att det ger sig med hjälp av medicinen.
 
Jag vet, jag vet!

Du är så extra värdefull att man inte vill riskera att skada dig!

Men jo, det är faktiskt ett problem att man från 1177 många gånger insisterar på att en patient ska till sjukvården även när patientens avsikt var att ringa och få råd.

Jag tror att många av sjuksköterskorna där är rädda för att inte skicka in, om det var något som behövde behandlas. Extra rädda kanske efter den där händelsen med ung man som av 1177 handläggare tolkades som antagligen panikångest men som dog. Det blev väldigt mycket skriverier av det (jag lyssnade inte själv på inspelningen av samtalet men har förstått att personalen på 1177 bar sig rätt illa åt) som jag tror ligger och gnager för personalen.

Det är ju så: man får i befolkningens ögon inte göra fel.
Fast det där är inte alls min erfarenhet faktiskt. De få gånger jag ringer är barnen oftast pipiga eftersom de ha förkylningsastma och då brukar jag nästan alltid få rådet att avvakta, vilket känns helt ok. Andra gånger om jag ringt om astma för mig själv så har jag också fått rådet att avvakta. Men en gång fick faktiskt min knappt 1-åring åka ambulans för han var så påverkad a. Sin astma och det var ju rätt. Jag tycker faktiskt att de är duktiga på 1177 att bedöma, jag ringer inte särskilt ofta iofs. Kanske beror på att de som jobbar här är väldigt erfarna, jag vet inte.
 
Tråkigt att höra hur du upplevt bemötandet inom vården. Naturligtvis ska alla patienter bli lyssnade på och tagna på allvar. Din berättelse blandar en rad olika upplevelser i både primärvård, akutsjukvård och alternativmedicin. Jag ska försöka svara lite hur jag tänker.

Inom skolmedicinen arbetar vi efter vetenskapliga metoder och beprövad erfarenhet. Vi ska kunna underbygga val av behandling på evidens, dvs vetenskapliga studier som visat statistiskt signifikanta ("säkerställda") resultat och det är olagligt att använda alternativmetoder som saknar vetenskapligt stöd. Alternativa behandlingar uppges hjälpa enskilda patienter, men vi arbetar på gruppnivå för att få säkra resultat och med rigorös kontroll av biverkningar osv. Behandlingar som uppnår dessa krav är per definition inte alternativa. Därför erbjuder läkare inte de behandlingar du nämner. Det finns till exempel inget som helst vetenskapligt fysiologiskt stöd för att man skulle kunna mäta "frekvenser" kroppens alla celler. Rakt uttryckt skulle man kunna säga att det är ett ovetenskapligt påhitt utan grund.

Sen har vi inom skolmedicinen långt ifrån svar på allt. Bland annat smärttillstånd och utmattning har vi ofta svårt att hantera. Jag tror att det finns värden inom den alternativa medicinen, inte minst bemötande, som är viktiga där.

När det gäller "influensan" är problemet vårdnivå. Akuten är till för akuta och potentiellt farliga tillstånd som kräver snabb behandling; alltså utredning av tillstånd där något sådant kan misstänkas. Influensa hör inte dit, om det inte föreligger någon komplikation eller det är en särskilt skör patient. Har du en varig ögoninflammation borde den troligtvis behandlas, men det får nog göras via vårdcentralen. Man är väldigt restriktiv med att skriva ut smärtstillande från akuten, det får man också be om på vårdcentralen. Resurserna är fördelade så för att akutsjukvården ska kunna täcka för akut svårt sjuka. Receptbelagda smärtstillande har ofta beroendepotential och andra biverkningar och skrivs normalt inte ut mot tex halsont, särskilt inte via akuten där man inte känner patienterna och inte kan följa upp dem som man kan göra på VC.
Tack för sakligt svar.
 
Fast det där är inte alls min erfarenhet faktiskt. De få gånger jag ringer är barnen oftast pipiga eftersom de ha förkylningsastma och då brukar jag nästan alltid få rådet att avvakta, vilket känns helt ok. Andra gånger om jag ringt om astma för mig själv så har jag också fått rådet att avvakta. Men en gång fick faktiskt min knappt 1-åring åka ambulans för han var så påverkad a. Sin astma och det var ju rätt. Jag tycker faktiskt att de är duktiga på 1177 att bedöma, jag ringer inte särskilt ofta iofs. Kanske beror på att de som jobbar här är väldigt erfarna, jag vet inte.

eller så beror det på i vilken ände man sitter;)
Ja visst är det säkert många som får bra och adekvata råd - och det jag ser är bara "resterna" där majoriteten av handläggningarna faktiskt hade gjorts bättre på annat sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
3 246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 133
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp