vart h...e är sjukvården på väg?

Det stämmer att ekonomi spelar stor roll, men kanske inte av den anledning jag tror att du menar. Det är nämligen oerhört kostsamt att utveckla verksamma mediciner. Det är inte ovanligt att det tar 15 år eller mer från start tills att ett läkemedel finns ute på marknaden, genomsnittstiden är över tio år. Under den tiden finns bara kostnader, och de är generellt ganska stora. De kostnaderna behöver hämtas hem under försäljningsfasen, samtidigt som kapital behöver byggas upp för att möjliggöra fortsatt forskning och utveckling av andra läkemedel. För att allt skall kunna fortgå krävs också en lönsamhet som medger avkastning på investerat kapital.

Sedan ligger faktiskt fokus på att människor skall må bättre. Det är inte konstigare än så. Det som ställer till det är att alla inte har samma kriterier och bedömningsgrunder för att avgöra om "människor mår bättre". För min del gillar jag vetenskapliga studier mer än anekdotiska uppgifter.

Mängden problem som kan tillskrivas (skol)mediciner tror jag trots allt är marginell jämfört med den nytta som kommit mänskligheten tillgodo. Penicillin, Insulin, L-dopa, olika vacciner, hela anestesibiten som möjliggör kirurgiska ingrepp, smärtlindring av både akuta och kroniska tillstånd, listan är lång.
Oj. Det är så oerhört många människor som fått skador av mediciner. Det finns mycket att läsa om detta om man vill sätta sig in i det. Jag har bara läste en del, för det är väldigt skrämmande läsning. Jag är lite naiv och har liksom litat på läkemedelsindustrin och läkarna, men jag inser ju att jag i detta fall varit mer än lite naiv. Läskigt och på ett sätt hade det nästan varit enklare om jag inte läst om det alls. Det man inte vet lider man inte av liksom. Fast myntet har ju två sidor. På ett annat sätt är jag glad att jag läst. Det har öppnat mina ögon. Det är en process. Tar ett tag att smälta allt.
Mina egna läkarmöten senaste året har verkligen inte varit med fokus på att patienten ska må bättre. Det är fyra olika läkare och ingen har varit det minsta intresserad av alla symptom. Ingen har velat utreda vad de beror på. De hänvisar bara till att alla prover är ok (inom deras referensintervall) och alla symptom spelar då ingen roll. Jag är övertygad om att det finns läkare som bryr sig, men de verkar inte vara speciellt många. Jag har dessutom kommit i kontakt med flera hundra patienter som har samma symptom och som inte heller får någon hjälp via sjukvården. Det känns inte bra.
 
Fast jag har försökt hitta just bra studier som visar på att akupunktur hjälper mot smärta men inte lyckats riktigt. Nu hörde jag nånstans att man tydligen gjort ngn studie i Tyskland där man liksom kopierat nålarna alltså känslan men inte stuckit just för att kunna göra det med kontrollgrupp. Men mer än så vet jag inte.
Akupunktur med pulserande ström fick bort min tennisarm så jag är glad att det finns. Akupunktur utan ström och med jämn ström hjälpte däremot inte alls.
 
Från livsmedelsverkets hemsida:


Silver kan framkalla antibiotikaresistens

Däremot vet jag inte om den finns nån forskning som säger att kolloidalt silver kan bota sjukdomar.
Det ger inte bakterieresistens. Det finns så starka krafter som vill ha bort KS. Det är en mängd kalle-Ankarapporter som valsar runt i media. Det finns mängder av riktigt gjords försök med KS. Där kan man läsa hur det fungerar. (ja jag är en mycket nöjd användare). Tex Curt (minns inte efternamnet), som har långt gången KOL. Han har lagt upp filmer där han beskriver hur han inhalerat KS och sjukvården kan inte fatta hur hans lungkapacitet kunnat bli så mycket bättre. Sen finns det både läkare och veterinärer som använder det, men i smyg. De kan inte göra det öppet i sverige. Ja förutom hudavdelningarna då förstås. Där används KS mot främst brännskador så det läker fortare och blir mindre ärrbildning. Svårläkta sår används också KS på.
Bota sjukdomar är kanske fel uttryckt, men det man vet är att det är verksamt mot bakterier och virus.
 
Hur som helst. Detta blev mycket prat och ämnet försvann lite. (lätt hänt). Personal på sjukhuset kontaktades och det blev uppenbart att det hade begåtts fel.
 
Det ger inte bakterieresistens. Det finns så starka krafter som vill ha bort KS. Det är en mängd kalle-Ankarapporter som valsar runt i media. Det finns mängder av riktigt gjords försök med KS. Där kan man läsa hur det fungerar. (ja jag är en mycket nöjd användare). Tex Curt (minns inte efternamnet), som har långt gången KOL. Han har lagt upp filmer där han beskriver hur han inhalerat KS och sjukvården kan inte fatta hur hans lungkapacitet kunnat bli så mycket bättre. Sen finns det både läkare och veterinärer som använder det, men i smyg. De kan inte göra det öppet i sverige. Ja förutom hudavdelningarna då förstås. Där används KS mot främst brännskador så det läker fortare och blir mindre ärrbildning. Svårläkta sår används också KS på.
Bota sjukdomar är kanske fel uttryckt, men det man vet är att det är verksamt mot bakterier och virus.
Verksamt mot bakterier ja, men till vilket pris?
Att du inte tror på forskningen som görs får stå för dig. Det är sådana som du, som använder KS i onödan, som gör att de resistenta bakterierna sprider sig. Men det kanske också är humbug, att det finns resistenta bakterier?

Nedan en avhandling om just hur KS orsakar resistenta bakterier.
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:796254/FULLTEXT01.pdf
 
Oj. Det är så oerhört många människor som fått skador av mediciner. Det finns mycket att läsa om detta om man vill sätta sig in i det.
ALLA medel, såväl registrerade läkemedel som alternativa preparat (möjligen undantaget "vatten med minne") har såväl verkan som biverkningar. De läkemedel som godkänns har vid försök bedömts ha tillräckligt god effekt och samtidigt tillräckligt få (eller "någorlunda ofarliga") biverkningar för att släppas på marknaden. Och ja, ibland händer det att någon får de värsta biverkningarna, av en eller annan anledning. Då blir det väldigt tråkigt för den enskilda individen. Men på populationsnivå har man ändå bedömt läkemedlet som att fördelarna överväger nackdelarna.
Sen händer det ibland att det visar sig vara värre biverkningar än man förväntat sig och läkemedel dras tillbaka. (t.ex Reductil).

Men, kontrollen av läkemedel är rigorös och det är inte tillverkarna själva som godkänner dem.

När såg du senast såna kontroller av växtbaserade preparat?
 
Det ger inte bakterieresistens. Det finns så starka krafter som vill ha bort KS. Det är en mängd kalle-Ankarapporter som valsar runt i media. Det finns mängder av riktigt gjords försök med KS. Där kan man läsa hur det fungerar. (ja jag är en mycket nöjd användare). Tex Curt (minns inte efternamnet), som har långt gången KOL. Han har lagt upp filmer där han beskriver hur han inhalerat KS och sjukvården kan inte fatta hur hans lungkapacitet kunnat bli så mycket bättre. Sen finns det både läkare och veterinärer som använder det, men i smyg. De kan inte göra det öppet i sverige. Ja förutom hudavdelningarna då förstås. Där används KS mot främst brännskador så det läker fortare och blir mindre ärrbildning. Svårläkta sår används också KS på.
Bota sjukdomar är kanske fel uttryckt, men det man vet är att det är verksamt mot bakterier och virus.

Kan du länka till de studierna, är du snäll?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
3 246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 133
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp