vart h...e är sjukvården på väg?

Jag använder inte KS i onödan. Det finns ingen anledning. Vet du inte att det gjorts en massa tester? De visar ju effekt även på bakterier som är resistenta mot läkemedel.
Det du skriver här visar att du inte har förstått hur resistens fungerar.
Det är inte så att en bakterie som utvecklar resistens automatiskt är resistent mot alla läkemedel, utan de blir resistenta mot en typ av antibiotika i taget, genom att det blir mutationer (väldigt vanligt hos bakterier!) och plötsligt har en bakterie hittat rätt genuppsättning för att lyckas kringgå det aktuella antibiotikats verkningsmekanism. Bakterien är då resistent mot just det läkemedlet. Och kan givetvis utveckla resistens mot alla möjliga tänkbara andra läkemedel också!
Detta gäller även kolloidalt silver! SJÄLVKLART kan bakterier mutera för att komma runt även det kolloidala silvrets verkningsmekanism! Nu har jag inte läst på om hur det krockar med antibiotika, men ponera att verkningsmekanismen är liknande som den något antibiotika har - då kan det vara så att det blir dubbel verkan, så att när resistens mot KS uppstår efter rätt mutation, så blir det automatiskt resistens även mot den sprtens antibiotika.
 
Naturpreparat som visar sig ha en bevisad effekt uppgraderas till läkemedel, nu minns jag inte men jag har för mig att både nypon och glukosamin hör dit?

Nypon är inte ett läkemedel.
Glukosaminpreparat har tagit sig in i FASS men jag begriper inte varför. Det finns en studie som visar att ett av preparaten har ungefär samma effekt på lätt till måttlig knäartros som Alvedon. Kanske är det därför.

Aha, ser att kryddelydd var mer uppdaterad.
 
Nja.
Nypon - inte.
Glukosamin - ja under en period gick det att förskriva på recept. Det ingick aldrig i läkemedelsförmånen men om recept skrevs så slapp användaren betala momsen så det blev lite billigare.
Den möjligheten togs bort när man kontrollerat preparatet lite noggrannare och fann att effekten var i nivå med placebo.
För jäkla jobbigt det där, att det finns något underverk ni kan skriva ut till krånglande artrosknän så de patienter slipper all jäkla jobbig och trist träning.
 
Tänk om skolmedicinen kunde göra som de "alternativa"... inga krångliga studier, inga doktorsavhandlingar att försvara, inga konferenser med ifrågasättande kolleger... Man bara säger att Såhär Är Det, Det Vet Jag Och Alla Som Inte Håller Med Är Dumma.
 
Tänk om skolmedicinen kunde göra som de "alternativa"... inga krångliga studier, inga doktorsavhandlingar att försvara, inga konferenser med ifrågasättande kolleger... Man bara säger att Såhär Är Det, Det Vet Jag Och Alla Som Inte Håller Med Är Dumma.

Ja och visst är det - på riktigt och utan ironi eller sarkasm - intressant att många alternativförespråkare lyckas föra ut sitt budskap!

TS är ju långt från ensam om att sätta större tilltro till alternativvården än den offentliga sjukvården.
Så det är tydligt att man är skickligare på att sälja ett budskap.
Man kan undra om det delvis beror på att informationen från alternativutövare riktas mot känslor i stället för fakta?
Vi är nog mer mottagliga för känsloladdade budskap än fakta, som regel.
 
Ja och visst är det - på riktigt och utan ironi eller sarkasm - intressant att många alternativförespråkare lyckas föra ut sitt budskap!

TS är ju långt från ensam om att sätta större tilltro till alternativvården än den offentliga sjukvården.
Så det är tydligt att man är skickligare på att sälja ett budskap.
Man kan undra om det delvis beror på att informationen från alternativutövare riktas mot känslor i stället för fakta?
Vi är nog mer mottagliga för känsloladdade budskap än fakta, som regel.
Det är alltid lättare att acceptera något man vill höra, än det man inte vill höra.

Den konventionella vården säger;-Det ser mörkt ut, vi har inga medel som hjälper, bara lindrar en smula

Den alternativa säger; -Om du köper den här växtoljan och använder den så blir du bra.

Vilket väljer en desperat människa då?
 
Ja och visst är det - på riktigt och utan ironi eller sarkasm - intressant att många alternativförespråkare lyckas föra ut sitt budskap!

TS är ju långt från ensam om att sätta större tilltro till alternativvården än den offentliga sjukvården.
Så det är tydligt att man är skickligare på att sälja ett budskap.
Man kan undra om det delvis beror på att informationen från alternativutövare riktas mot känslor i stället för fakta?
Vi är nog mer mottagliga för känsloladdade budskap än fakta, som regel.

Jag tror att det är ganska lätt att tilltala en grupp som känner sig missförstådd och ej tagen på allvar. En grupp som fått höra "vi vet inte, vi kan tyvärr inte göra mer" fast personerna så tydligt känner att något är fel. Dyker det då upp någon som tar en på allvar, har massor av teorier och "svar", och dessutom "behandling" så har nog den personen ett väldigt gott läge för sina påståenden.

Jag tittar ibland på programmet "Det okända" därför att jag tycker det är spännande studier i psykologi och psykiatri. Det bygger, enligt min och många andras mening, på sk "cold reading" där man kan övertyga andra och få dem att tro att man vet massor av saker som man egentligen inte vet, genom att tolka den andres svarssignaler och ställa dolda frågor. (Se exempel här på när detta lyckas mindre bra:
. Tragiskt men lärorikt).

Det blir väldigt tydligt i programmet hur lätt det är att övertyga någon som gärna vill tro på en. De sk "medierna" slänger ur sig mängder av påståenden, stereotyper och klyschor tills något matchar. De kan ha hur mkt fel som helst och ändå säger folk i utvärderingen att "allt stämde"... Ett medium kan t ex beskriva en gammal dam som var glad och hade glasögon. "Offret" fattar då "direkt" vem det handlar om (mormor, farmor, moster, granne, you name it". Sannolikheten att man kan tänka sig någon som passar in på beskrivningen är helt enkelt ganska stor. Det som blir fel sållas bort.

Parallellen till alternativmedicin, healing osv är ganska tydlig ur min synvinkel. Misstolkade "sköldkörtelproblem" trots bra värden, eller ännu värre "binjureutmattning" (givetvis inte heller mätbar!!!) är öppna mål för den som söker svar på sin trötthet, energilöshet och eventuella övervikt... Så dyker någon upp som "förstår alla ens problem utan att man ens säger något" och har dessutom botemedel. Ja, bra jobbat där.

Jag har skrivit förut att bland det värsta jag vet är människor som drar nytta av andras utsatthet, för egen vinning. Det är så cyniskt. Vissa "behandlare", kanske de flesta, är nog inte ens medvetna själva om sitt kvacksalveri. De tror säkert på det de gör. Men i min mening är det oerhört oansvarigt och trångsynt att ta på sig en sådan roll, när man riskerar att utnyttja och till och med skada andra människor.

Vad kan vi läkare lära av detta då? Jo, vi bör också vara noggranna med hur vi lägger fram och kommunicerar våra budskap. Det finns studier som visat att när läkaren bara säger en så enkelt sak som "den här medicinen är bra, den har många fått hjälp av" så blir behandlingsresultatet mycket bättre (det är en utmaning att få patienter att ens TA de mediciner man förskriver). Vi är ofta så besatta av att allt vi säger måste stämma till 200% att vi inte uttalar oss i någon riktning alls, allra minst positiv. Men man får ändå hoppas att förtroendet är så pass stort för vården att människor söker sig rätt när de är allvarligt sjuka.
 
Vad kan vi läkare lära av detta då? Jo, vi bör också vara noggranna med hur vi lägger fram och kommunicerar våra budskap. Det finns studier som visat att när läkaren bara säger en så enkelt sak som "den här medicinen är bra, den har många fått hjälp av" så blir behandlingsresultatet mycket bättre (det är en utmaning att få patienter att ens TA de mediciner man förskriver). Vi är ofta så besatta av att allt vi säger måste stämma till 200% att vi inte uttalar oss i någon riktning alls, allra minst positiv. Men man får ändå hoppas att förtroendet är så pass stort för vården att människor söker sig rätt när de är allvarligt sjuka.


Helt sant.
Ett problem är ju att "sjukvården" ogärna vill lova för mycket eller ljuga eller egentligen lova över huvud taget, eftersom "sjukvården" är så medveten om att medicin inte är en exakt vetenskap.

Och därför lovar "sjukvården" sällan underverk. Och uttrycker sig sällan tvärsäkert (och de som gör det, får förr eller senare äta upp det när de tagit miste, och blir då anmäld vilket inte händer med en alternativbehandlare som gör precis samma misstag).
Och befolkningen blir därför mer benägen att tro på alternativbehandlare som uttrycker sig säkert.
 
Det är ju massor av olika forskningsrapporter. Det kan jag inte ha i huvudet. Forskning som inte bekostats av företaget som tillverkar eller säljer produkten tex.
Fast det vore ju super om du kunde länka till en enda liten rapport i alla fall? Istället för att bara säga att det finns.
 
De testerna vill jag också väldigt gärna läsa.

Naturpreparat går igenom kontroller så att man vet att de inte är farliga att äta. Inte att de skulle ha effekt. Då hade de använts inom sjukvården och kallats läkemedel.
Det är ju bara att googla så finns mycket information. Tex glucosamin, MSM, Ginseng, Kan Jang är ju produkter som har väldokumenterad effekt.
 
Nja.
Nypon - inte.
Glukosamin - ja under en period gick det att förskriva på recept. Det ingick aldrig i läkemedelsförmånen men om recept skrevs så slapp användaren betala momsen så det blev lite billigare.
Den möjligheten togs bort när man kontrollerat preparatet lite noggrannare och fann att effekten var i nivå med placebo.
Kul. Hur kan glucosamin vara som placebo när det har så stor effekt på djur? Placebo fungerar ju inte på djur.
Hade ett äldre sto inackorderad förut. Hon var väldigt stel och ägaren började ge henne Glucosamin. Efter ett par veckor var hon som ung på nytt. Efter en period tyckte ägaren att han ville göra ett uppehåll för att se om det öht blev någon skillnad. (hon kunde ju blivit smidig och pigg igen av andra själ). Han slutade så och det gick bara någon vecka så var hon stel och stum igen. En oerhört skillnad. på min hund däremot hänge absolut ingenting med Glucosamin. Jag tror helt enkelt det beror på vad som orsaker stelheten. Det kan ju finnas många orsaket. Nypon får ju många effekt av också. Både människor och djur. Tror däremot inte det finns något medel i världen som fungerar på alla. Vi har så olika kroppar och mineralnivåer, hormoner, vad vi fått i oss i livet påverkar så orsaken till att vi har problem kan vara många olika. Då kan inte samma lösning fungera för alla.
 
Det är ju bara att googla så finns mycket information. Tex glucosamin, MSM, Ginseng, Kan Jang är ju produkter som har väldokumenterad effekt.

Nej, det är du som kommer med påståendena om att det finns seriösa tester som visar effekt. Då är det du som får visa de testerna, inte ducka genom att säga att det "är bara att googla".

Glukosamin har t ex ingen "väldokumenterad" effekt, det finns som jag skrev tidigare EN studie som visar på ett någorlunda seriöst genomfört sätt att ETT av dessa preparat har en effekt motsvarande Panodil vid lätt till måttlig knäartros.
 
Kul. Hur kan glucosamin vara som placebo när det har så stor effekt på djur? Placebo fungerar ju inte på djur.
Hade ett äldre sto inackorderad förut. Hon var väldigt stel och ägaren började ge henne Glucosamin. Efter ett par veckor var hon som ung på nytt. Efter en period tyckte ägaren att han ville göra ett uppehåll för att se om det öht blev någon skillnad. (hon kunde ju blivit smidig och pigg igen av andra själ). Han slutade så och det gick bara någon vecka så var hon stel och stum igen. En oerhört skillnad. på min hund däremot hänge absolut ingenting med Glucosamin. Jag tror helt enkelt det beror på vad som orsaker stelheten. Det kan ju finnas många orsaket. Nypon får ju många effekt av också. Både människor och djur. Tror däremot inte det finns något medel i världen som fungerar på alla. Vi har så olika kroppar och mineralnivåer, hormoner, vad vi fått i oss i livet påverkar så orsaken till att vi har problem kan vara många olika. Då kan inte samma lösning fungera för alla.

Eftersom placebo inte har något med tro eller inbillning att göra så kan man absolut notera placeboeffekt på djur. Placebo är den effekt man ser trots verkningslös behandling.
 
Nej, varken du eller jag vet exakt vilka kontroller naturmedlen genomgår men jag vet mycket väl att "skolmedicinska" preparat genomgår mycket noggrannare och mer tidskrävande kontroller.

Nåja, nog om det.

Du skriver i ett annat inlägg att du inhämtar kunskap om sköldkörteln.
Jo, men inte samma kunskap baserad på samma vetenskap som den skolmedicinen ägnar sig åt.

Jag säger inte att du har mer rätt eller mer fel än jag, jag säger bara att det är olika.
Och det lilla jag sett om "hypothyreos typ II" är att det är mycket tyckande och lite vetande.

Jag tycker att det är viktigt att sjukvårdens företrädare å ena sidan följer det som är vetenskap idag, men å andra sidan inser att det som är vetenskap idag kan anses löjligt imorgon.
Det betyder inte att sjukvårdens företrädare ska eller ens får hoppa på lösa teoribildningar, utan MÅSTE hålla sig till det som är vetenskap idag.
Tills något annat är vetenskapligt bevisat.
Just eftersom det är vad den offentliga sjukvården står för.

Man kan säkert bli väldigt frustrerad som "patient" över att sjukvårdens vetenskap har en annan förklaringsmodell än den man själv läst och tror på, men att därför mer eller mindre anklaga sjukvårdens företrädare för att strunta i en är inte särskilt snyggt (jag syftar på den här meningen, som är utklippt ur ett av dina inlägg: Jag är övertygad om att det finns läkare som bryr sig, men de verkar inte vara speciellt många.)
Den typen av uttalande är egentligen ett väldigt svepande angrepp på läkare, deras personligheter och etik/moral. Det är ett stort ställningstagande från din sida, att (de flesta) läkare inte bryr sig.[/QUOTE]
När det gäller information om sköldkörteln så är det läkare som skriver om det så jag tycker att det känns tillförlitligt. Det är flera läkare, men främst en som uppmärksammat problematiken med detta och valt att fördjupa sig i ämnet. Det är ju svårare för läkarna i och med att det inte synt i proverna. Däremot finns ju alla sympton plus att patienterna blir bättre med NDT. (och proverna blir bättre.) Det säger ju en hel del.

Mitt uttalande om läkare är alltså min egen erfarenhet. När jag träffat fyra olika läkare och inte en enda har brytt sig om alla symptom tycker jag det är konstigt. Inga frågor öht. Nu misstänker jag att min ena son också har problem med ämnesomsättningen. Han visar tydliga symptom på detta. Även nu möts jag av ointresse. Provtagning gjord och det visar sig att läkaren beställt ca 1/5 del av de prover som är intressanta för ämnesomsättnigen. Kroppen är ju en helhet. Det ena påverkar det andra. Det går inte att bara fokusera på den lilla detaljen som ger symptom för orsaken till symptomen kan sitta någon helt annanstans. Binjurarna tex är relevanta i det här fallet. Om de är trötta och man medicinerar med sköldkörtelhormon kan symptomen istället bli ännu värre. Man får stärka binjurarna först och sen ta hormonet i nästa steg. (om patienten ska bli bra). Jag hade tex problem med ett knä för några år sedan. Läkarna undersökte mitt knä hur noga som helst. Hittade inget fel och det blev ingen förbättring. När sjukgymnasten sen tittade på det upptäckte han att orsaken till knäsmärtan satt bakom höften. Men hans övningar försvann problemet. Helheten är så viktig.
 
Det finns många som tror att allt som säljs som hälsokost och naturpreparat är oskadligt och ofarligt. Jag har själv fått leverskador av att dricka stora mängder te bryggt på valerianarot då jag trodde det var ofarligt och mycket bättre än sömntabletter. Jag sov väldigt bra men fångades upp av företagshälsovården och det gjordes en utredning, när jag slutade med valirianaroten återställdes mina levervärden snabbt igen.

Jag har både hört och läst varningar i nyheterna flera gånger om skador orsakade av preparat som helt lagligt säljs öppet i butik i Sverige. Det man ska komma ihåg när det gäller naturpreparat är att det är väldigt många faktorer som spelar in. Hur en växt har vuxit, när den är skördad, hur den är skördad, nederbörd, sol, temperaturvariationer och hur den hanterats efteråt är faktorer som ständigt varierar. Det går inte att återskapa exakta betingelser för varje tillfälle och det är därför vi inte går omkring och gnager på salixbark eller äter älgört om vi har huvudvärk utan istället köper ett huvudvärksmedel som är framställt på exakt samma, kontrollerade sätt gång efter gång efter gång. Man vet vilken effekt man får av preparatet varje gång man tar det.

Naturpreparat som visar sig ha en bevisad effekt uppgraderas till läkemedel, nu minns jag inte men jag har för mig att både nypon och glukosamin hör dit?
Oerhört naivt att tro att hälsokostpreparat skulle vara ofarligt att ta hur mycket som helst.
Fast det vore ju super om du kunde länka till en enda liten rapport i alla fall? Istället för att bara säga att det finns.
Som jag skrev innan. Jag har läst alla i en slutet forum. De är ju inlagda där från nätet, men går inte att länka därifrån. Jag ska se om jag får tid, om det står på dem vart de är publicerade så kan jag lägga in länkarna.
 
Det är alltid lättare att acceptera något man vill höra, än det man inte vill höra.

Den konventionella vården säger;-Det ser mörkt ut, vi har inga medel som hjälper, bara lindrar en smula

Den alternativa säger; -Om du köper den här växtoljan och använder den så blir du bra.

Vilket väljer en desperat människa då?
De flesta tror jag (utgår från mig själv nu) söker ju läkarvåd i första hand. Det är vad som känns tryggast. När de inte kan hjälpa vänder man sig sen åt andra håll för att se om det möjligtvis finns någon hjälp att få. Jag vet i och för sig inte om det är så de flesta gör men det är så jag tänker. Inte börjar man från andra hållet? Nej inte jag i alla fall. Läkarvården kommer först. Det är väl när ingen där kan hjälpa som människor blir desperata? Sen får man ju inte vara dum/naiv heller. Allt kan inte botas. Det är den krassa verkligheten. I mitt fall med tex handleden, så fanns det ju uppenbarligen enkel hjälp att få. Alla år och läkarbesök gav ingenting, men så behöver det ju inte vara i alla fall.
 
Helt sant.
Ett problem är ju att "sjukvården" ogärna vill lova för mycket eller ljuga eller egentligen lova över huvud taget, eftersom "sjukvården" är så medveten om att medicin inte är en exakt vetenskap.

Och därför lovar "sjukvården" sällan underverk. Och uttrycker sig sällan tvärsäkert (och de som gör det, får förr eller senare äta upp det när de tagit miste, och blir då anmäld vilket inte händer med en alternativbehandlare som gör precis samma misstag).
Och befolkningen blir därför mer benägen att tro på alternativbehandlare som uttrycker sig säkert.
Jag har aldrig mött någon som använder sig av naturmedel som lovar underverk heller. Inte heller tvärsäkra uttalanden. Sådant skulle jag bli ytterst skeptisk till. I mitt fall Läste jag om många människor som blivit bättre i leder av MSM. Varför inte prova tänkte jag. Det värsta som kan hända är att det inte fungerar. Nu hade jag ju sån tur att det faktiskt hjälpte mig, men det hade lika gärna kunnat hända nada.
 
Eftersom placebo inte har något med tro eller inbillning att göra så kan man absolut notera placeboeffekt på djur. Placebo är den effekt man ser trots verkningslös behandling.
Det är som sagt inte den effekt placebo har enligt Nationalencyklopedin, men i vilket fall som helst. Hur menar du att ett djur kan bli fri från smärta om den får ett verkningslöst preparat?
 
De flesta tror jag (utgår från mig själv nu) söker ju läkarvåd i första hand. Det är vad som känns tryggast. När de inte kan hjälpa vänder man sig sen åt andra håll för att se om det möjligtvis finns någon hjälp att få. Jag vet i och för sig inte om det är så de flesta gör men det är så jag tänker. Inte börjar man från andra hållet? Nej inte jag i alla fall. Läkarvården kommer först. Det är väl när ingen där kan hjälpa som människor blir desperata? Sen får man ju inte vara dum/naiv heller. Allt kan inte botas. Det är den krassa verkligheten. I mitt fall med tex handleden, så fanns det ju uppenbarligen enkel hjälp att få. Alla år och läkarbesök gav ingenting, men så behöver det ju inte vara i alla fall.
Problemet är att så många är beredda att betala så mycket för alternativen.
Och som alltid, när affärsmöjligheter öppnar sig för lukrativa affärer så är inte alla aktörer riktigt hederliga ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
3 246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 133
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp