Ja och visst är det - på riktigt och utan ironi eller sarkasm - intressant att många alternativförespråkare lyckas föra ut sitt budskap!
TS är ju långt från ensam om att sätta större tilltro till alternativvården än den offentliga sjukvården.
Så det är tydligt att man är skickligare på att sälja ett budskap.
Man kan undra om det delvis beror på att informationen från alternativutövare riktas mot känslor i stället för fakta?
Vi är nog mer mottagliga för känsloladdade budskap än fakta, som regel.
Jag tror att det är ganska lätt att tilltala en grupp som känner sig missförstådd och ej tagen på allvar. En grupp som fått höra "vi vet inte, vi kan tyvärr inte göra mer" fast personerna så tydligt känner att något är fel. Dyker det då upp någon som tar en på allvar, har massor av teorier och "svar", och dessutom "behandling" så har nog den personen ett väldigt gott läge för sina påståenden.
Jag tittar ibland på programmet "Det okända" därför att jag tycker det är spännande studier i psykologi och psykiatri. Det bygger, enligt min och många andras mening, på sk "cold reading" där man kan övertyga andra och få dem att tro att man vet massor av saker som man egentligen inte vet, genom att tolka den andres svarssignaler och ställa dolda frågor. (Se exempel här på när detta lyckas mindre bra:
. Tragiskt men lärorikt).
Det blir väldigt tydligt i programmet hur lätt det är att övertyga någon som gärna vill tro på en. De sk "medierna" slänger ur sig mängder av påståenden, stereotyper och klyschor tills något matchar. De kan ha hur mkt fel som helst och ändå säger folk i utvärderingen att "allt stämde"... Ett medium kan t ex beskriva en gammal dam som var glad och hade glasögon. "Offret" fattar då "direkt" vem det handlar om (mormor, farmor, moster, granne, you name it". Sannolikheten att man kan tänka sig någon som passar in på beskrivningen är helt enkelt ganska stor. Det som blir fel sållas bort.
Parallellen till alternativmedicin, healing osv är ganska tydlig ur min synvinkel. Misstolkade "sköldkörtelproblem" trots bra värden, eller ännu värre "binjureutmattning" (givetvis inte heller mätbar!!!) är öppna mål för den som söker svar på sin trötthet, energilöshet och eventuella övervikt... Så dyker någon upp som "förstår alla ens problem utan att man ens säger något" och har dessutom botemedel. Ja, bra jobbat där.
Jag har skrivit förut att bland det värsta jag vet är människor som drar nytta av andras utsatthet, för egen vinning. Det är så cyniskt. Vissa "behandlare", kanske de flesta, är nog inte ens medvetna själva om sitt kvacksalveri. De tror säkert på det de gör. Men i min mening är det oerhört oansvarigt och trångsynt att ta på sig en sådan roll, när man riskerar att utnyttja och till och med skada andra människor.
Vad kan vi läkare lära av detta då? Jo, vi bör också vara noggranna med hur vi lägger fram och kommunicerar våra budskap. Det finns studier som visat att när läkaren bara säger en så enkelt sak som "den här medicinen är bra, den har många fått hjälp av" så blir behandlingsresultatet mycket bättre (det är en utmaning att få patienter att ens TA de mediciner man förskriver). Vi är ofta så besatta av att allt vi säger måste stämma till 200% att vi inte uttalar oss i någon riktning alls, allra minst positiv. Men man får ändå hoppas att förtroendet är så pass stort för vården att människor söker sig rätt när de är allvarligt sjuka.