vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Sv: vart går gränsen? tjyvridning i hagen

knapplån

Usch vad sur jag skulle bli om det kom någon och red på mina hästar när dom stod i hagen. Klappa och mata med en morot eller något hade inte varit något problem men att rida. Fy.

Jag kan ju erkänna att för ca 5 år sedan så blev jag utskälld av min lärare pga att jag hade slängt in ett äpple i en hage. Vi hade tipsrunda och gick i olika grupper och jag och mina kompisar var hästvana och hästarna travade fram till staketet och gnäggade när vi kom. Det stod ett äppelträd några meter från staketet (inte ett äppelträd som någon hade planterat utan det växte där vilt i skogen) så jag plockade ner ett par och gick fram och gav hästarna en klapp på halsen och ett äpple var.
När vi kom tillbaka hade andra ungar från klassen sett det och talat om för läraren. Vi blev hotade med att inte få följa med på klassresa och kvarsittning. Läraren sa att hästarna hade kunnat vara allergiska mot äpplen så dom kunde ha dött och då hade det varit vårt fel.
Jag har våndats för detta ända sedan det hände och jag vågar knappt titta på andras hästar när jag går förbi en hage nu.
Var det verkligen så hemskt att hästarna hade kunnat dött? Jag tvivlar ju på det men man vet ju aldrig.

Skaffa ett gåsapar, vita sådana och släpp dit... Det gjorde jag, gåsakarlen skyddar sin fru och den kan bitas riktigt rejält!!! Fick ha hagar och tomt ifred sedan.

Skaffa ett gåsapar, vita sådana och släpp dit... Det gjorde jag, gåsakarlen skyddar sin fru och den kan bitas riktigt rejält!!! Fick ha hagar och tomt ifred sedan.
:rofl: ja det var ju oxå ett sätt! :idea:

Att mata hästarna med en äppelskrutt kanske inte verkar så farligt och jag skulle inte bli särskilt upprörd. Problemet är att det ofta inte är en äppelskrutt utan en kanske halv möglig brödlimpa som familjen inte kan äta, men eftersom de är såå onödigt att slänga bort så mycket bröd kan man väl ge den till grannens hästar istället...
Från ridskolan är jag van att då och då smyga in i klubbrummet och slänga stora påsar med dålig frukt och bröd som annars skulle ha blivit hästmat. Då är det inte heller en morot per häst utan det är en påse (ett tiotal) morötter enbart till älsklingshästen.
Nu pratar jag visserligen om ridskolebarn med uppstallade hästar men jag tror inte det är någon skillnad om samma barn skulle åka till sommarstugan och upptäcka att grannen har skaffat häst... :crazy:

När jag var 9-10 år var jag med när en kompis tjuvred sin fd sköthäst.:eek: Hon sa åt mig att hon hade fått lov att rida hästen i hagen och att även hennes kompisar fick rida :smirk: Men jag tyckte att det kändes fel redan då och stod utanför hagen och försökte "locka" med henne till ridskolans stall. Till slut gick jag iväg själv och sen när jag kommer tillbaka och vi ska fara satt två 10åringar på en shettis rygg :eek: Skäms som f*n för det även fast jag trodde att hon hade lov och jag hela tiden stod utanför. :o

Ja, jag vet hur det är. Men ibland tar hjärnkapacitet slut, det måste man som vuxen kunna hantera och förstå. Det är inte så konstigt att de mindre vill prova spännande, nya saker, speciellt om man gillar att rida. Men oftast räcker det att säga till bestämt, på skarpen för att dom ska fatta, dom måste förstå att det är farligt. För visst, ridning - där går gränsen!

Gud, jag skulle bli GALEN om jag kom på någon med att tjuvrida min häst (som tillråga på allt är skadad).
Det skulle bli smisk, anmälan och ett långt och allvarligt prat med föräldrar :devil:

Nu syndes de till i hagen igen, som synd var var inte jag i stallet då, men stallkompisen var det. Hon gick och sa till dom, Men frågan är om de hjälpte då hon bara är ett par år äldre än dom, och då hon bad dom snällt.

Skulle jag själv vart där hade jag nog egtt dom en utskällning så de aldrig mer vågar komma tillbaka.
Så hade jag tagit namn och polisanmält och kontaktat deras föreldrar.

Nu syndes de till i hagen igen, som synd var var inte jag i stallet då, men stallkompisen var det. Hon gick och sa till dom, Men frågan är om de hjälpte då hon bara är ett par år äldre än dom, och då hon bad dom snällt.

Skulle jag själv vart där hade jag nog egtt dom en utskällning så de aldrig mer vågar komma tillbaka.
Så hade jag tagit namn och polisanmält och kontaktat deras föreldrar.

Stackars dej måste jag säga igen och till alla er som varit med om det! Hoppas på att du får tag i dom:devil:
När jag var mindre och skulle ha min "första" häst en vi lånade från ett ridläger som vi hade i ett år. Hästen var gudasnäll 18 årigt sto d-ponny. Men en annan ute i stallet frågade Jämt om arbetstider mamma hade eftersom jag bara kunde åka ut med henne.

Visst mamma och denhär tjejen hade varit kompisar ganska länge, och vi trodde bara hon frågade för att hon ville träffa oss därute eller något men INTE då. Tog ett tag innan vi fick reda på det men började misstänka något när hästen skulle ha en vilodag och schabraket var dyblött av svett när vi kom ut..

Så fick vi reda på att mammas så kallade kompis hade haft med sig ungar från skolan där hon jobbade och "lånat" min häst! och dom hade turridning på henne i paddocken! Fy fan va arg jag blev tyvärr så vågade jag inte stå på mej så mycket eftersom jag var liten då.

Sen skaffade vi en annan ponny, när jag blivit äldre och duktigare, ett D-ponny sto på 6 år som var sent inriden som desutom inte var trafiksäker eller något, väldigt pigg ponny också. och då tänkte jag Åh vad skönt denhär vill nog ingen låna i alla fall. Men en dag så ramlade jag av henne väldigt ordentligt något hon blev rädd för och satte full galopp över ridbanan och bockade för fullt, och jag fög av och landade på nacken och var avsvimmad i en halvtimme ännu längre tid tog det innan jag ens kunde resa mig upp. Så rida ville jag vänta med eftersom jag knäckte till nacken ganska illa och fick en rejäl hjärnskakning.

Då när jag kom ut till stallet en dag så ville inte hästen komma in, och då kommer det fram en unge till mej och säger:
har du svårt att få fatt i henne? ja det hade jag också. - vad sa du? frågade jag, Ja när jag skulle rida henne häromdagen ville hon inte komma in. Jag blev vansinnig först på ungen och sen sa hon att stallägaren hade sagt att det var okey, Då rusade jag upp dit precis vansinnig, och då fick jag reda på att ungen varit ute sjäkv och ridit över motorvägen hästen var Inte trafiksäker" och jag sa Du kan ju fan inte låna ut hästen, fick jag som svar att ja men du rider ju ändå inte. Nej jag ville vänta lite, men det förklarar ju inte att du lånar ut min häst till ungar som kommer hit! Jamen hon är faktiskt duktig hon har tränat fälttävlan, vilken ursäkt då" man lånar inte ut hästen hur duktig ryttaren än är utan att fråga! och desutom rida ut själv över stora vägen på en häst som inte är trafiksäker!

Såg att det blev väldigt långt men var tvungen att skriva av mej lite, blir ju så förbannad:devil:
Men men Lycka till allihopa

usjh och fy!!! Jag blir förbannad bara av att läsa ditt inlägg!!! morr.... fyf*n en sån jäkligt korkad stallägare! Hade hon tyckt att tjejen skuklle rida och han nu var sååå duktigt så hade hon väl kunnat frga först? :mad: nej fy va arb jag blev.... kan tänka mig huir mycket värre det blev för dig då.

Jag som blev arb när en tjej som vi bestämt skulle få komma och rida 8och träffat hästarna förut) gick in i hagen och började borsta innan vi kom dit. Då blev jag arg.... men det har nog smittat av sig från mina hästars riktiga ägare, hon är väldigt beskyddande över dem (och det är jag med :angel: ) så hobn fick sig en tillsägelse.. hon som gått in alltså.... hon blev inte så glad...:angel: men det skiter jag i. För jag litar inte på den tjejen, och då skall hon defenitivt inte gå in utan oss. (Hade nog egentligen föredratt om hon inte red alls, men det är ju inte ofta iaf, men det var ju en tjänst åt en gammal kompis till ägarens mamma.... så visst....:smirk: )

Poliser är bra på det de gör. Det vill säga att utreda brott. Tyvärr gafflar en del poliser även i saker de inte är så bra på, tex. skadeståndsrätt. Det blir rätt ofta rätt men ibland blir det tokigt.

Så är det här!

Hur hade de tänkt sig att du skulle förhindra ung:devil: från att rida då? Bygga mur med glasskärvor och taggtråd upptill eller :rofl:

Antar att det var till mej??

Klart jag ska, mur med taggtråd *ironisk*...mohahaha:devil:

Det vore ju själva f*n om man inte skulle kunna få ha sin häst ifred!!
Jag hade blivit vansinnig om jag hade kommit på någon med att tjuvrida på mina hästar.
Visst att det kanske tillhör allemansrätten att få gå igenom betesmarker, men det tillhör då själve :devil: inte att man får rida på hästarna i hagen!!!!
Vet att min kompis råkade ut för att en unge i byn band upp deras shettis med ett vanligt nylon rep (!) och satt på henne i hagen. De kom på henne, tror till och med att de pratade med hennes mamma, men mamman brydde sig inte.
Senare när ungen fick egen häst, hyrde vi in oss i samma stall. Eftersom jag visste hur hon var, höll jag ett extra öga på mina hästar. Hade en granne då, som var släkt med stallägaren, och hon var där ibland. Jag hade gett Malle (grannen) tillåtelse att rida mina hästar om hon ville. En dag ville den lilla tjejen att min granne skulle följa med henne ut och rida, och då de inte fick låna tjejens mammas häst tyckte hon att det var bara för Malle att ta en av mina hästar, hon brukade ju få låna dem!!! Men Malle ville inte bara ta en häst, utan hon ringde och frågade först. Malle var 14 år då, och tjejen var väl runt 11-12.

För några år sedan var det några som hade gått i hagarna o knivskurit hästarna där jag bor, tyvärr kom dom undan men har inte hänt någon mer gång. Tur att jag inte hade min pålle där då..

Samma sak hände en av mina för 11 år sedan.Det var bara en som blev skuren (den enda som frivilligt kom fram antagligen) men hästen gillade ALDRIG killar efter detta. (Borde varit en manlig skärare tänker jag?)

Hästen klarade sig bra (fysiskt i alla fall) efter 1 vecka på djursjukhus.

Förövaren hittades aldrig och brottet avskrevs:confused:

det är fasansfullt att sånt sker!!

Var det ett sto eller vallak? Vart blev den skuren? (svara inte om det är för jobbigt eller så!)

tyvärr ingen aning.... :crazy: Det finns väl något ämne i det som klassas som prestationsökande antagligen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 507
Senast: tretjak
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar