vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Sv: vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Du är ju inte så gammal. Hur skulle du själv reagera om någon kom och gav dig "en lätt klapp på kinden" om du gjort något du inte fick?

Och är det verkligen OK, tycker du, att som 17-åring utdela en snyting om det är en äldre person som gjort något som inte är tillåtet?

Immer

Visst det är inte okej i något läge överhuvudtaget, men som sagt i de läget när det gäller mina hästar blir jag rasande och tappar tyvärr så tappar jag kontrollen när jag blir ruskigt arg(vilket jag blir om ngn tjyvrider på min häst). och allting beror ju precis på vad det handlar om.

Och ja jag skulle häldre ge en äldre person en snyting som tjyvridit min häst utan ordnade former än en liten flicka på 13 år.
Det jag menade var inte att det var okej att slåss, mer att i en del lägen så utrycker man sig grövre en vad man menar. och asolut om det står *ironi* efter åt. Alltså mer en´förklaring och pik på att det var ironiskt till peter_lundin det som han tidigare tjaffsat om.

"Men du hon skrev irontiskt.Och de flästa här kan nog ta det och förstår.Visst barnmisshandel är absolut inte okej, men man kan i bland tycka att barna i detta fall är världa en smäll på käften, jag kan säga så här,hade jag kommit i fatt ungarna i de läget så hade de säkert fått sig en putt ner i från hästen el en lätt klapp på kinden,I de läget är man så fruktansvärt arg så man handlar utan att tänka. Och jag dok gör väl det lite allt för ofta, och tappar rätt lätt kontrollen när jag är riktigt arg och det var jag då.Och hade det där emot vart en äldre person som gjort detta då hade jag inte tvekat en sekund för att ge en snyting i de läget."

Jag skrev det där och ANTAR att det kommer komma flera stycken påpekelser om det. men som sagt, i läget när man är så arg så handlar man ibland utan att tänke,tyvärr. Dock har det inte inträffat så så allvarligt är det inte.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, men den ungen slutade inte ändå. Den ungen var välkänd hos polisen och hade "lite dumheter" för sig alltför ofta. Liksom tutta eld här och där, krossa rutor lite då och då. Ja, såna "små" saker. Hamnade jämt hos soc för fylla gjorde han också. Att jag smockade till "den stackars pojken" var för att han kastade tändvätska på mina hundar och sa till sina vänner att tända eld på na.
Så visst, en lätt klapp på kinden för den snälla lilla barnet som man absolut inte ska slå till.

Nej, men den ungen slutade inte ändå. Den ungen var välkänd hos polisen och hade "lite dumheter" för sig alltför ofta. Liksom tutta eld här och där, krossa rutor lite då och då. Ja, såna "små" saker. Hamnade jämt hos soc för fylla gjorde han också. Att jag smockade till "den stackars pojken" var för att han kastade tändvätska på mina hundar och sa till sina vänner att tända eld på na.
Så visst, en lätt klapp på kinden för den snälla lilla barnet som man absolut inte ska slå till.

oj då.. Jag hade kanske inte slagit till ungen men väl skakat om och gett honom en lektion i hur man behandlar djur som han sent ska glömma, typ vrålat honom rakt i ansiktet tills han börja gråta. Det kanske inte heller är en försvarbar handling men i det fallet hade jag faktiskt inte brytt mig :mad:

Vissa ämnen i en del brödsorter klassas som doping. En brödbit till en tävlingshäst i travstallet jag stod i ett tag = BIG NO NO!

Senast ändrad av en moderator:

Vissa ämnen i en del brödsorter klassas som doping. En brödbit till en tävlingshäst i travstallet jag stod i ett tag = BIG NO NO!

Det är sant, och jag skulle inte bli så glad att någon överhuvudtaget matade min häst och absolut inte med kex/brödliknande.

Jag personligen är ganska... hur ska man uttrycka det? Ägandetänkande? "Min" häst, "min" sadel, "min" dator osv. Jag delar ofta gärna med mig, men det ska vara på mina villkor, dvs inte utan att fråga om lov.
Så även fast jag vet att det är allemansrätt som gäller för hagar så skulle jag titta mycket snett om någon utomstående går in i hagen till hästen, inte säga ifrån eller polisanmäla men absolut inte gilla situationen och försöka hålla koll (går iofs rykten om att det är en gubbe som har antastat hästarna i hagarna i stallet där kusen står :p ). Att ge hästen godis är absolut NEJ, möjligtvis om någon bara kastar det innanför staketet och det är något som hästar normalt sett äter, t ex plockat gräs/äpplen och inte i någon större dos, men handmata - NEJ! Jag har aldrig hittills gett hästen någon mat ur handen, just för att undvika att få en nafsig häst. Vill inte låta någon annan förstöra det.

Klappa på hästen/hälsa på hästen utanför hagen- nja, på egen risk (lite samma sak där, jag skulle inte göra någon grej av det men inte gilla situationen) klappa på hästen/hälsa på hästen I hagen - NEJ. Rida hästen utan lov - ABSOLUT INTE! Om jag ens visste att risken fanns i stallet jag har hästen skulle jag nog bli tokig och låsa in hästen tills jag kan byta stall :crazy: eller nja, det skulle jag inte, men jag har varit med om en tjuvritt en gång (på en häst som var lite öm i ryggen och precis satts igång efter hälta och mao inte hade kondis, som kom tillbaka dyngsur enligt stallägaren, ingen som reagerade till en början eftersom hon hade fått rida hästen tidigare) och då flyttade jag hästen så snabbt det bara gick.

Angående det där med att det "bara" är små barn som inte menar något illa så anser jag också att det är bättre att de lär sig en gång för alla, den hårda vägen om det så behövs, att man inte lånar något utan att fråga. Det gäller inte bara hästar, jag har blivit fly förbannad på mina brorsdöttrar ett antal gånger för att de lånat saker från mitt gamla rum. Dock tycker inte jag heller att man har rätt att ta till våld för det, själv är jag så mesig att jag knappt vågar säga till ungarna (med risk att bli "för arg" mot barn som inte förstår bättre) utan går direkt till föräldrarna.

Hmmm.. förstår att du blev arg MEN inte att du slog..
Man kan ju fråga sig vad den pojken råkat ut för då han uppför sig så där?

skulle också smockat till han vem som helst fattar att man inte skadar ett djur!!:devil:

Har hört att sesamfrö kan vara "dopingklassat", men det kanske är fel? :crazy:

Om hagen spärrarav en promenad stig eller liknade får man nog räka med att folk kommer gå igenom. Svamp plockare brukar ju varra förtjusta i att bryta imot såväl parkeringsregler som allemannsrätten *fördomsfull* :angel:

Konstigt det där med folk som tror att det e helt ok att knalla in i hagen, hoppa upp på någon annas häst och rida en sväng!!??

Min häst och mina kor får i allafall alltid vara ifred (soo far soo good).. Konstig. Folk har i allmänhet mer respekt for kor än för kusar..

Jag drar slutsattesen att ni som har problem med oinbjudna ryttare. Skaffa kor!!

eller en ilsken get! Hade en sån. Hon var bra mot främlingar. Tyvärr fick inte mina medryttare gå in i hagen.....:rofl:

"Enligt allemansrätten har du rätt att gå genom vår hästhage (om du stänger grindar efter dig och inte stör djuren) men vi vill varna dig för att våra hästar är pigga och nyfikna och kan utgöra en risk för dig. Så gå igenom hagen om du vill men beakta riskerna - du kan bli sparkad, omkullsprungen eller biten. Att gå runt är inte en så stor omväg!

Med vänlig hälsning från hästägarna"

:bow::bow::bow:

Jag sade aldrig någonting om att skyffla in. Det är en väldig skillnad på att ge hästarna så mycket mat att det kan räknas som utfodring och ge dem en godisbit.

Min tanke är att det inte handlar om några mängder. Kommer det ett par ungar till en hage och skall ge hästarna någonting gott har de oftast inte mer än att det blir en morot per häst, ungefär. Vi snackar alltså kanske en morot om dagen.
Jag har sysslat med hästar, jobbat i stall m.m. och har aldrig stött på en häst som varit så AKUT allergisk att den lagt sig och dött eller ens blivit sjuk av en sån liten mängd. Rätta mig om jag har fel, men det är ändå såpass ovanligt att det blir fånigt att förbjuda folk att helt fredligt ge hästarna litet gott då och då. Har man en fånghäst eller en JÄTTEallergisk häst tycker jag att man kan överväga att ha den på ett mer skyddat ställe än ett sommarbete (eller en väldigt öppen hage vintertid).

Herregud, det handlar om barn och barnfamiljer som vill vara snälla och ge dina djur någonting de tror är helt ofarligt. Det handlar inte om folk som går in i hagar och rider dina hästar trots att de mycket väl vet att de inte får.

//Phillippa, som gärna delar med sig av sin äppelskrutt om hon går förbi en hage på landet

Kan berätta vad som hände min kompis ponny:

Där hon bodde innan fanns det ett dagis ca2km bort. Dom brukade gå en vårpromenad och höstpromenad på ett par km. Som en heldags grej. Helt okej för henne men varje *svordom*gång gick dom in till hennes hästar o matade dom. Varenda gång var de löv-gräs-matrester och mer gräs. Löven på hösten brukade vara halvruttna och barnen proppade dom gärna fulla med sötsaker.

Hon åkte då ner till dagiset och pratade med dagisfröknarna. Berättade att det inte är lämpligt att ge hästar socker-löv-godis-prickikorvmacka och massa gräs.

Svar:
Men lilla gumman nu överdriver du. Barn är alltid barn. Dina hästar behöver ju inte ta maten från dom om det nu är så farligt för dom.

!!!!!!

Saken hör till att hennes ponny fick fång det året och fick stå i en liten hage. Senare på berättar grannen att barnen och deras fröken hade gått in till stallet och hämtat hö åt den stackars ponnyn! (ponnyn stog i en grushage en bra bit från vägen)

Dessutom plockat gräs åt ponnyn. Senare på kvällen fick shettisen kolik.

Dagen efter (på kliniken) fick dom avliva ponnyn då hon hade fått värre fång och tarmvred. Inget dom gjorde hade räddat ponnyn.

Enligt veterinären var maten hon fått en direkt orsak till ponnyns död!

Tycker d verkar som att alla börjar tappa tråden lite, det hanldade väll om tjuvridning av hästar i början och jag hoppas att personen som startade tråden i fråga faktiskt får bukt på sina problem, själv har jag min häst ståendes långt ute på landet hemma så jag har stenkoll på min å kompisens häst. :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 507
Senast: tretjak
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar