vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Sv: vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Jäkla ungar!! Min förra häst skulle ha kastat av dom direkt.. men min nuvarande 4 åring skulle nog glatt konka runt på ungjäklarna tyvärr.

Hoppas det ordnar sej för dej.

jag hade liknande problem med några barn i somras. hittade dem alltid i sommarhagen hos hästarna, sprang runt och lekte bland närmare 5x4 ben! :crazy:
en av dem var dessutom en unghäst som ofta får sina spratt..samt min herre som gära flyger och far när han känner för det..och på tal om gamshettisen som har jagat,trampat,sparkat och sprungit över oss när vi var små..sa åt dem ett flertal gånger att de absolut inte fick vara inne i hagen utan tillåtelse från oss hästägare och absolut att de aldrig fick vistas i hagen ensama utan oss. De lyssnade aldrig på vad som sas, hittade dem i hagen varje gång jag hade eftermiddagspasset , då jag fyllde vatten och utfodrade de som skulle stödfodras. Barnens mamma sa att det var helt ok..och dessutom påstod hon sig ha mångårs hästvana..och hon kunde inte ens rida eller hade ingen aning om hur man skötte hästar :eek:
Det var aldrig tal om tjuvridning..men hur ska man få såna att lyssna ? Pratade med en av de andra hästägarna och h*n i sin tur pratade med mamman, men utan resultat?
I sommar kommer det nog vara samma visa då de ungarna har sin stuga där vi har bete...
någon som vet hur vi ska göra ? :confused:

Jag hade blivit helt galen om jag hade sett att nån tjuvred mina hästar!!
Jag hade dock problemet här med att grannarna tyckte "synd" om min hingst som fick gå i hingst hage på sommaren där det var väldigt nedbetat pga att han hade fång, och då "matade" honom med klippt gräs :eek:
de använde det gräset som de fångat upp med sin åkgräsklippare och sen hällde de in det till honom, behöver jag nämna att jag höll på att få spel?? och hingsten blev jätte sjuk innan både jag och vet fattade vad de höll på med.
sade detta till grannarna och de svarade med: ja men han hade ju ingen mat?!:cool:

han fick den mat han behövde eftersom han var fånghäst och även en "vanlig" häst skall ju absolut inte äta klippt gräsmattegräs.

hur jag fick dem att sluta??
jo jag lurpassade på dem och sen när de tömt gräset så samlade jag helt enkelt ihop allt gräs i en skottkärra och körde över det till grannen och tömde det på deras trappa, precis utanför dörren :devil:
de slutade att tömma gräs hos min häst ;)

ha ha....Kunde du inte öppnat dörren och gått några meter till

Jag har redan gett en fet smäll på en 12 åring och skulle nog göra det igen om dom gör nåt som verkligen gör mig förbannad.
Tillsägelse har inte funkat, inte heller snack med föräldrarna. Då får ungen skylla sig själv.
Jag sitter inte och väntar på att något väldigt allvarligt ska hända.

Det kan ungjävlen ha....:banana:

jag har lindat vanlig grov järntråd runt hantagen + har massa trådar o skitstark ström med ett inlåst aggregat .
det funkar + att jag släpper hundarna på dom om jag ser dom ;)

Vet inte vad jag hade gjort om något sånt hade hänt mig.. vill helst inte spekulera i det heller.
Jag är absolut inte en person som hetsar upp mig för mycket, men när det kommer till hästarna och andra djur också för den delen, skulle de ungarna nog fått det ganska hett om öronen... Elstängsel och skyltar är en bra idé, som många här inne redan påpekat.

Fy :devil: vad arg jag hade blivit om jag hade hittat en unge i hästhagen! Än värre om den satt på någon av hästarna, då hade det gått hett till vill jag lova.

Till TS: Kan det vara en idé att skriva en insändare i lokaltidningen? Kanske någon förälder reagerar då? (Det kan ju vara så att de vet att barnen brukar vara vid hästarna, men inte vet att de går in i hagen osv.) Vinkla det till att det är livsfarligt för barnen och även för hästarna att de vistas i hagen utan uppsikt och tillåtelse.

massa eltrådar! inlåst elaggregat, och elektrifierade hatag alt. inga handtag alls (dvs knutna trådar, så att det bara går att öppna om strömmen är avstängd :devil:

många har sagt det redan... men det tåls att upprepas... :angel:

Det de andra har skrivit är bra, men ska nog helst kombineras med en undre tråd som gör att de inte kan krypa in under stängslet.

precis... jag tänkte massa trådar... typ fem rader eller nått.... :devil: så det inte går att "ta sig igenom"

Jag hade blivit helt galen om någon gick in till mina hästar! Gränsen går att de står och pratar med hästarna utanför hagen, men går de innanför staketet så är det egentligen deras eget ansvar skulle jag tycka. Alla hästar är inte snälla och de som rider vet ju inte ens om hästen är inriden! Och även om man vet att det är en snäll häst så gör man bara inte så utan ägarens tillstånd!

jag är så jävla omoralisk och har ett sjuhelsikes humör så jag hade nog smockat till ungen så hon åkt i backen och sen hade hon inte fått resa sig upp förrän jag skällt ut henne tills hon önskade att hon aldrig ens tänkt tanken på att titta åt mina hästars håll...

prata med polisen så att dom är medvetna om situationen och sitt på lur och var inte rädd för att dra ner ungen på marken om den försöker sticka iväg...

jag blir så himla ARG när jag hör sånt här... är så glad att jag har mina hästar där alla har full koll på dem, plus att dem är svårfångade om det kommer någon okänd, de tar inte ens emot morötter mot folk de inte känner... spec. små barn alt. vuxna män.

lider med dej som råkar ut för skiten!!

De hade nog jag också gjort, hade inte kunnat tänka klart!!:devil::crazy:

Detta har jag också råkat ut för, två gånger dessutom. Det hände för några år sedan när vi i vårt förra stall hade hästarna på sommarbete. Min och min kompis dåvarande foderhäst blev tjuvriden och dessutom så piskad att han hade stora svullna ränder på baken. Man kunde inte heller sitta upp på honom utanför hagen utan att han blev rädd och orolig. Vi fick tyvärr aldrig tag på ungarna som gjorde det den gången.

Andra gången var det en tjej som försökte sitta upp på min ettåring (!!!), men hon blev avkastad, vilket inte var så konstigt. Enda anledningen till att vi fick reda på detta var att vi träffade två flickor utanför hagen och den ena sade (i all oskuld) till sin kompis: "Det var ju den hästen som kastade av dig!". Gissa om jag hade svårt att inte strypa ungen med mina bara händer, ursäkta att jag skriver så, men jag blir bara så arg och ledsen (blir arg nu när jag tänker på det). Men vi (jag och hon som äger stallet) förklarade hur farligt det är att rida hästar man inte känner utan tillåtelse, och att man absolut inte får sitta upp på en ettåring, för det kan ge hästen obehagliga minnen när man väl ska börja rida in den.
Som tur är så har min häst starkt psyke och nu är hon inriden utan problem.

Jag vet inte vilka regler som gäller, men inte f*n kan det vara tillåtet att rida nån annans häst? Och egentligen borde det vara förbjudet att gå in i en hage där det finns betande djur, såvida inte ägaren givit tillstånd. Det kan ju faktiskt hända olyckor eftersom det är levande varelser med egen vilja det handlar om. Sedan har vi ju detta som kallas allemansrätten, men den borde skrivas om. INGEN borde få gå in i en hage där det går djur utan tillåtelse. Jag blir bara så arg när jag tänker på detta.....kan inte tänka klart....

jo man kan ha jättemånga trådar ta helst elrep. med ca 1-2dm mellanrum. du kan ju även ta någon ståltråd (dom är sjukt strömförande:devil:) och ganska tunna bara några mm. sen kan du korsa trådarna :rofl: och om du ser ungarna så sparka dom i ansiktet så hårt du kan :)

Tyvärr kom dom undan, hade jag fått tag i dom vet o sjuttan vad jag gjort med dom.:devil:.
Sitter i telefon kön nu till polisen.

Vart går gränsen nu förtiden egentligen!?

Kladda in hästens rygg med flugtjära, så lär man vet vilken unge det är sen i alla fall....
Eller smeta in handtagen till hagen med beständig färg.... Svårt att svära sej fri ifrån. Caught redhanded, så att säga....

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir galen, det springer folk i hagen hela tiden, och en tidigare amälningar ha gjorts då de skrämmt hästarna,Och i dag när jag kommer ner i hagen så står dom allra allra längst bort där de aldrig brukar stå och på långt håll ser jag en liten unge i 12års åldern sitta på min häst.Dessutom har hon flätor överallt. Tyvärr kom dom undan, hade jag fått tag i dom vet o sjuttan vad jag gjort med dom.:devil:.
Sitter i telefon kön nu till polisen.

Vart går gränsen nu förtiden egentligen!?

Skaffa en stor vakthund och göra som de gör(i något land) där de låter hunden växa upp med hästarna(getterna i deras fall-ska skydda mot lejon eller något):devil::devil: Å sätta upp sån där skylt med "om någon tar sig in olovligt och skadar sig då de rider mina hästar är jag skadeståndsskyldig... ...det betalar jag med glädje:devil:!"
Jag fantiserar om att ha tjurar i sommarhagen några år... Den är jättestor och anses av jägare och andra att det är helt OK att gå in och ha lerduveskytte och sedan lämna skärvor över en hel äng mm...
...så förvånade de skulle bli om där kom en frustande tjur:devil: Eller en hel FLOCK:devil::devil:

Jag har inte läst igenom resten av inläggen här, men som ett alternativ till TS så vore det kanske inte dumt med en artikel i tidningen, där det också bör stå vad som kan hända och hur pass olagligt detta är. Möjligen kan det avskräcka de skyldiga (med tanke på att de är okända) om de läser eller får höra om det.
Om förslaget redan finns ber jag om ursäkt, som sagt, inte orkat läsa igenom allt...

/Rigel

Jaa, ibland är det så man får lust att göra det...jag ser min häst som mitt barn, och vilken förälder skulle bli glad om man misshandlade deras barn?? Det skulle bli riktiga tidningsrubriker, men om någon tjuvrider och skadar en häst så är det liksom inte lika stor grej....Nu har vi som tur är hästarna precis invid ett hus och det går en cykelväg bredvid sommarbetet (som f ö också ligger vid huset), så det är ju många som har uppsikt över dem. Nu ska ingen tro att jag har något emot människor som kommer och klappar och pratar med hästarna, men jag vill inte att någon går in i hagen eller matar dem. //Ebba

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 507
Senast: tretjak
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar