vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Sv: vart går gränsen? tjyvridning i hagen

och om du ser ungarna så sparka dom i ansiktet så hårt du kan :)

Det där lät dock lite läskigt. :crazy:
Jag hade nog huggit tag i armen på ungen och skrikit åt den, men för mig går gränsen vid att slå. Sparka än värre. :crazy:

Det där lät dock lite läskigt. :crazy:
Jag hade nog huggit tag i armen på ungen och skrikit åt den, men för mig går gränsen vid att slå. Sparka än värre. :crazy:

Slå behöver man väl inte göra, kanske, men nog f*n hade jag släpat ungen i håret till sina föräldrar.... :devil:

När jag var liten satt jag och en kompis till mej utanför en hage och tittade på två islandshingstar mest hela dagarna den sommaren.
Jag bodde på en liten ö och hästar var inte vanligt förekommande.
Däremot var det allmänt känt i byn att jag var hästtokig, men döm om min förvåning när jag fick på skallen för att jag hade tjuvridit!!!
Vi hade inte ens gått in i hagen, än mindre rört kusarna i fråga (det törs man inte när man är nio år och hästarna är hingstar...)
Jag stod faktiskt på mej, och fick sent omsider en ursäkt, dock inte framförd till mej utan till min mamma.

Mej veterligen var det ingen som red de hästarna alls, och några andra ungar som kunde tjuvrida fanns inte. Ägaren var nog mest förbannad på att vi satt och tittade på dem hela dagarna.
Kan ju tillägga att min kompis ruttnade på mej och mitt gloende efter ett tag ochså!! :angel:

hehe...:) var bra att du fick rätt tillslut...
Men detta visar ju faktist ett problem i frågan oxå...

Vkten av Bevis!

*KL*
Jag har varit med om en liknande sak för ett par år sedan.
Jag hade min c-ponny på sommarbete och han skadade sig och blev halt. När jag kom ut till han en dag så står hästen jättesvettig och har märken efter träns och spö på baken.
Jag tänkte då att visst jag kanske inbillar mig, det är ju varmt och han kanske bara har blivit svettig.
Dagen efter kommer jag ut och ska ta in han och hästen är borta :eek:. Han brukade alltid komma när jag ropade! Jag började gå runt i hagen och leta och när jag kommer upp till grinden igen så står han där. Lika svettig som dagen innan och med tydliga märken efter träns, sadel och spö.
Jag var då 12 år och blev så arg så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Åkte hem till mina föräldrar och pappa och hans bror följde med ut. J*vlar vilket liv det blev. :devil:

Hur kan någon vara så jävla dum så att dom rider på en häst som är blockhalt?! :eek: Fick tyvärr aldrig bevis på vem som hade ridit men jag har mina misstankar.

Ursäkta att det blev så långt men jag var bara tvungen att få skriva av mig efter att läst detta. (hästen blev aldrig bra igen efter det här)

JAG blir alldeles svettig när jag läser de här inläggen... :eek:
Att det bara FINNS sådana människor (påminner om den youtube-filmen som finns på annan länk här på buke).. Om MINA barn hade gjort något sådant - hade jag ansett mig ha missat något väsentligt i min uppfostran!! Jag förstår inte ens hur man kan få för sig att gå in i en hage och bara hoppa upp på en häst???

*kl*

Vad är det för föräldrar framför allt? Jag kan tycka att det är föräldrars jobb att lära sina barn värderingar, skillnaden på ditt och mitt bland annat. Det här är fel på så många nivåer.

Som en före detta ponnytjej själv vet jag på sommaren kunde man sitta länge länge och drömma utanför nån hästs hage. Kanske man till sist dristade sig till att repa lite gräs och ge till hästarna utanför hagen. Jag minns en gång så kom ägaren till hästarna, en hoppryttare, och han frågade om jag och min kompis ville skritta av hästarna när han tränat. Sen flög man på moln resten av sommaren, det är typ 23 år sen eller så men jag minns fortfarande hur killen såg ut, vad hästen hette, hur den såg ut osv...Men vi skulle aldrig nånsin gått in i hagen eller så.

Samma med min dotter, vi har ju lärt henne från början. Hon skulle aldrig nånsin gå in i en hage utan lov och givetvis aldrig rida utan lov. Det är ju bara så självklart!

I det första stallet jag hade ponny/häst hade vi massor med problem med folk i sommarhagarna. Innan jag kom dit med min ponny så hade någon klippt av trådarna och släppt in hingsten till stona och valackerna. En valack var nästan helt sönderslagen dagen efter. :eek:
Det blev ett himla rabalder med poliser och anmälningar osv och men ingen visste exakt vem det var som gjort det så inget kunde ju göras åt just den saken.
Senare så fick vi problem med tjuvridning och barn som jagade hästarna runt i hagarna. Det polisanmäldes också.
Så sommaren efter det så sattes det upp gigantiska skyltar runt hagen, tyå 2*1.5 m. Där det ungefär stod;
Hästarna vill inte ha sällskap i hagen! Vistas du i hagen kan du bli sparkad, biten eller översprungen och bli allvarligt skadad.
All tjuvridning är enligt svensk lag förbjudet och polisanmäls utan undantag!
Matning av hästarna är förbjudet! Flera är allergiska och blir sjuka!
Är du förälder så tala om för ditt/dina barn om skaderisken att vistas i hästhagar utan tillåtelse.

Det sattes också upp en längre version på dörrarna i affärerna och på alla anslagstavlor i hela byn, så som på skolor och dagis om hur farligt det var med tjuvridning och att om du på något sätt skadar en häst eller medvetet utsätter den för faror (som att släppa ut den ur hagen, klippa upp trådar osv) kan du bli skyldig att betala skadestånd. Det fanns också en kommentar med från en polis som varit inblandad där han sa ung; att barn som tjuvrider har bristande uppfostran. :devil:

Det blev lugnt som en filbunke i hagarna efter det. :angel:

Senast ändrad:

Vi hade gymnasieelever som genar genom våran hästhage :o
Detta upphörde i samband med att nordisen kom, han är allt för påflugen så dom vågar inte när han kommer och ska säga hej :p

Skönt för er..
Men om de bara gick snällt genom hagen och inte ströde hästarna, så kan man väl tekniskt sett inte hindra dem?

Nej, allemansrätten ger rätt att passera igenom hagarna om det är enda vägen.

Om tidsvinsten att göra den passagen är liten jämfört med alternativ, tycker jag det tillhör vanlig normal hänsyn att inte gå igenom en hage med okända hästar.

Skönt för er..
Men om de bara gick snällt genom hagen och inte ströde hästarna, så kan man väl tekniskt sett inte hindra dem?

Nej enligt allemansrätten har man rätt att gå igenom hagarna men med mottot "inte röra, inte förstöra"- alltså får man inte på något vis störa djuren men man får färdas igenom hagarna.
Detta är ju gjort för att människor som inte äger egen mark eller skog ska kunna få vistas där ändå men jag tycker det är otroligt korkat att tillåta folk att gå igenom hagar- det kan ju vara riktigt farligt om en häst är benägen att vakta sitt revir eller sin flock.

prescis... det var det jag menade.. :p
Det jag skrev var mer ett konstaterande än en fråga..
har ämligen oxå hört talasa om allemansrätten! :idea: ;)

Men som markägare får man informera på skyltar om att det innebär personfara att gå i hagarna. Om man då dessutom skyltar med en alternativ väg för att komma igenom (man kan t.ex. stängsla en väg mellan eller liknande), är man riktigt förutseende och kommer inte att ha människor i hagarna.

Allemansrätten är viktig. I vissa områden är stora delar hagar. Skulle man inte få beträda dem, skulle man inte kunna använda gigantiska delar av vår gemensamma natur. Den som äger marken, äger marken bara i vissa lagstadgade områden (brukande), i övrigt har vi alla rätt till vår gemensamma mark. Det är något som vissa markägare har en tendens att inte vilja inse.

*KL*

Jag blir mörkrädd när jag läser denna tråden.
Visst tjuvridning är FEL och åtgärder skall självklart vidtas MEN att sparka ungarna i ansiktet,skjuta på dem och slå dem räknas som barnmisshandel och tas betydligt hårdare än en tjuvtur på någons häst.

Hoppas idioterna som slår barnen istället för att skälla/prata med föräldrarna åker dit för barnmisshandel så det smäller om det.
Eller så är det ett gäng i samma ålder som ungarna som rekommenderar att misshanfla ungarna. Självklart hade jag själv blivit förbannad om någon tjuvred min häst men inte fan skulle jag slå halvt ihjäl ungarna och riskera några år på kåken för det.

Om tidsvinsten att göra den passagen är liten jämfört med alternativ, tycker jag det tillhör vanlig normal hänsyn att inte gå igenom en hage med okända hästar.

För att inte tala om sin egen säkerhet folk vet ju inte vad som går i hagarna. Det kan vara ett hingsbete, eller någon mindre trevlig häst.

I min hästs hage går en ilsken madame på 176 cm som håller folktomt i hagen iaf när hon är i närheten (betet är stoooort)

Om hagen spärrarav en promenad stig eller liknade får man nog räka med att folk kommer gå igenom. Svamp plockare brukar ju varra förtjusta i att bryta imot såväl parkeringsregler som allemannsrätten *fördomsfull* :angel:

Konstigt det där med folk som tror att det e helt ok att knalla in i hagen, hoppa upp på någon annas häst och rida en sväng!!??

Min häst och mina kor får i allafall alltid vara ifred (soo far soo good).. Konstig. Folk har i allmänhet mer respekt for kor än för kusar..

Jag drar slutsattesen att ni som har problem med oinbjudna ryttare. Skaffa kor!!

Gammalt inlägg men:
Någon svampplockare bröt mot parkeringsreglerna och körde in på en väg som gick mot vår hage en gång, dvs han spärrade en väg som används/kunde användas till att ställa ut höbalar, fylla på vatten osv. Pappa blev :devil:förbannad och ställde sig bakom i geggan, la i handbromsen och backen och la plattan i mattan så bilen var brungrå av lera sen. Vi såg aldrig mer den familjen på vår mark igen.

Lagligt? Mjaaa.. Det skulle jag inte tro, men riktigt effektivt. Inte nog med att vi fick behålla vår lilla väg ifred, vi fick även ha svampen ifred.

Men, jag vill inte ha det ansvaret att om någon av hästarna skulle göra något, jag har en nykastrerad där som kan bita till eller kicka.

Den vanlig vägen är kanske 50 meter längre, det tjänar dom knappast på.

Gammalt inlägg men:
Någon svampplockare bröt mot parkeringsreglerna och körde in på en väg som gick mot vår hage en gång, dvs han spärrade en väg som används/kunde användas till att ställa ut höbalar, fylla på vatten osv. Pappa blev :devil:förbannad och ställde sig bakom i geggan, la i handbromsen och backen och la plattan i mattan så bilen var brungrå av lera sen. Vi såg aldrig mer den familjen på vår mark igen.

Lagligt? Mjaaa.. Det skulle jag inte tro, men riktigt effektivt. Inte nog med att vi fick behålla vår lilla väg ifred, vi fick även ha svampen ifred.

För det vore ju så svårt att prata med svamplockarna och be dem parkera någonannanstans?
Alt sätta en lapp på bilen istället för att bete sig som en barnunge.

i övrigt har vi alla rätt till vår gemensamma mark. Det är något som vissa markägare har en tendens att inte vilja inse.

Ska jag vara ärlig skulle jag, om jag någonsin var markägare, också inte vilja vara med på den punkten. Men enbart när det gäller hagar- man vet aldrig vad som kan hända och om människan som passerar i min hage rör hästarna eller inte.
Min mark är ju ändå något som jag betalt för, och om jag inhägnat det så skulle jag vilja att människor visar hänsyn till min önskan att få ha hagmarkerna ifred (som en säkerhetsåtgärd).

Men å andra sidan förstår jag ju att vissa människor vill se naturen, men då tycker jag ändå att de ska ge fan i hagar med stora, potentiellt farliga, djur i. Jag själv går då inte in till okända hästar i deras hage- det är ju rena självmordet om det finns ett surt sto/hingst.

KL

Dessutom, dessa gymnasieelver brukar även vara och festa på byn, de genar även genom hagen så också, med alkohol i blodet och cigarettfimpar som slängs.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 507
Senast: tretjak
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II