vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Sv: vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Det jag tycker är lite intressant i frågan om att folk beträder hästhagar är varför man ytterst sällan ser samma människor beträda koahagar.

Där jag hade min häst innan så hade vi lika delar kohagar och hästhagar ungefär. På många platser gick dem parallelt med varandra med en liten "väg" mellan. Ändå så såg man alltid människor knata runt i hästhagarna men inte i kohagarna.

nej det förstår jag verkligen! Speciellt efterson de stör och skräpar ned!

Ja det är en intressant iaktagelse måste jag säga, då jag själv ändå som medryttare/delägare till två hästar inte hade gått in i en hage med hästar i om det inte var en riktig genväg/nödvändighet men gärna gått igenom kohagar då det känns mer accepterat.. men kanske bara jag som känner så? Eller så är det för att kossorna häromkring går i ett naturreservat där stigarna och lederna går genom deras hagar ;)

Ska jag vara ärlig skulle jag, om jag någonsin var markägare, också inte vilja vara med på den punkten. Men enbart när det gäller hagar- man vet aldrig vad som kan hända och om människan som passerar i min hage rör hästarna eller inte.
Min mark är ju ändå något som jag betalt för, och om jag inhägnat det så skulle jag vilja att människor visar hänsyn till min önskan att få ha hagmarkerna ifred (som en säkerhetsåtgärd).

Men å andra sidan förstår jag ju att vissa människor vill se naturen, men då tycker jag ändå att de ska ge fan i hagar med stora, potentiellt farliga, djur i. Jag själv går då inte in till okända hästar i deras hage- det är ju rena självmordet om det finns ett surt sto/hingst.

Men man har bara betalt för brukanderätten - inte möjligheten att hålla andra därifrån. Man äger inte marken på ett absolut sätt, vilket är himla bra.

Som jag skrev tidigare, så är det ändå så att om man som markägare ser till att skylta väl och ordna bra alternativa vägar så slipper man problemen.

För det vore ju så svårt att prata med svamplockarna och be dem parkera någonannanstans?
Alt sätta en lapp på bilen istället för att bete sig som en barnunge.

Han hade pratat med farbrorn ett X antal gånger utan reaktioner. När min pappa blev irriterad struntade han i hur han betedde sig tror jag. Svårt att fråga honom nu med tanke på att han endast vandrar runt som gårdsspöke här.

Jag hade blivit vansinnig. Det är ju farligt för både häst och barn.. jag kan säga att jag hade legat å smygit i buskarna med kamera å tatt dom på bar gärning!

Men man har bara betalt för brukanderätten - inte möjligheten att hålla andra därifrån. Man äger inte marken på ett absolut sätt, vilket är himla bra.

Som jag skrev tidigare, så är det ändå så att om man som markägare ser till att skylta väl och ordna bra alternativa vägar så slipper man problemen.

Ja det är ju knappast en överaskning när man köper mark vilka lagar och regler som gäller. Så allemansrätten gäller, det är en form av inskränkning i äganderätten faktiskt men bör inte komma som en överaskning för någon markägare.

men ridning av andras hästar är absolut ingen allemansrätt.

Sätt upp skyltar. Klargör gör alla grannar och närboende att om du upptäcker vem det är som tjuvrider så kommer ytterligare polisanmälan att göras.

Vi har fått slå upp skyltar för allt möjligt på gården, allt från varningar för hundilsken häst (vad fan nu folks hundar ska i hagen att göra :mad: ) och att de inte får mata hästarna.

Håller med dig. Jag hade satt upp skyltar med en tydlig varning!
Folk verkar inte ha mycket vett. Att hästar attackerar hundar är inte så ovanligt, men folk fattar väl inte det...
Har själv haft påhälsning av en ung jakthund som sprang in till hästarna och vallade. Vi hade då två ston med föl vid sidan. Ni kan ju fatta att hunden hade tur som inte blev ihjälsparkad!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 507
Senast: tretjak
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar