Var drar ni gränsen?

Sv: Var drar ni gränsen?

Alexandra_W skrev:
Men en HÄST kan inte tycka 'nej matte, jag står nog hellre inne idag med back on track och vilar lite, jag går ut vid lunchtid', eller för den delen 'nej, jag tänker inte bli rädd för den där saken och kasta mig runt och ta tre språng åt andra hållet, för det gör så ont i mina ben sen då'. Hästar är så programmerade med instinkter all vår avel inte har kunnat ta bort, att när de slutar med att följa flocken t ex, då är det riktigt illa. Visst kan de säga allt som vi människor kan, men inte ens jag som känner Kele utan och innan och till och med fött upp henne själv kan säga att jag skulle uppfatta allt hon sa utan att missa något. Dessutom VILL Kele iaf i nuläget otroligt mycket mer än vad som är bra för henne. Om HON fick bestämma skulle vi tömköra/handhästa/etc vareviga dag - skitsamma att benen skulle gå sönder i småbitar..

Jadu Alexandra, jag tycker ju nog att du slagit huvudet på spiken just där, och att det är det som gör frågan och debatten svår... Precis som du säger så är det ju så med hästar att bara för att de har ont så springer de långt ifrån oftast med öronen bakåt eller står still på en fläck - då har det gått väldigt långt som sagt.

Läste nånstans att hästen inte har förmåga att koncentrera sig på mer än ett par intryck i taget, dvs skulle den ha ont på flera ställen så fokuserar den på det MEST smärtande, har den ont och något annat stimulerar den som är roligt och motiverande, kan den "glömma" smärtan till förmån för det "roliga"... Tycker mig ha sett exempel på detta många gånger, hästar som haltar men glatt springer ändå med öronen framåt, hoppar med flocken trots skador, osv osv, då det stämmer nog.

Men hur man än vänder och vrider på det så är det ju trots allt människan som bestämmer i slutändan. Och att separera frågan från sånt som ork, motivation och känslor tycker jag i stort sett är omöjligt. Snarare väger de väl rent krasst ganska tungt när man tar såna här beslut.

Om du orkar och veterinären tycker det finns iallafall 50% hopp att hon går att bruka inom nåt år, så skulle jag väl överväga och se det som en övergående konvalecens period som inte är värre än att den går att stå ut med för hästen.

varför skänka pengar till svältoffren i afrika??

har man haft en livskamrat så har man ett ansvar...
jag HATAR människor som enbart ser sina djur (hästar) som arbetsredskap...
man fixar ett nytt hem.

bra skrivet!!!!!

livsglädje och lida är ju olika saker!
håller även med om åldrande...
självklart ska inte hästen gå och ha ont.. men människor dör ju inte av lite smärta!

vet inte vem jag har hört det från, men jag tycker att det låter bra:
skriv ner tre saker som är viktigt för ditt djur, när den inte längre kan göra de sakerna så är det dax.

tex har jag en undulat som inte kan sitta typ.. ser ut som att bägge benen är åt h**te... har gått till veterinären för att avliva TRE gånger, men de har typ sagt att det inte behövs...
hon putsar sig, kvittrar å är glad, så uppenbarligen har hon ju inte kastat in handduken ännu... å hon har sina kompisar bredvid sig i en annan bur å kan kolla ut i fönstret... ibland ligger hon i sängen å kollar på tv.. å ibland på buren...

samma med hästar tycker jag, om de kan gå i hagen med sina kompisar, kan äta å har kvar "blicken"... då kan de få leva!

ja djuren är toppen, de kämpar verkligen på in i det sista! Jag hade en kanariefågel som blev mkt gammal. Vi fick den -90 el -91 och den dog förra året (den var inte ung när vi fick den) och härdigare fågel får man leta efter. den satt tom med fåglar som var sjuka men blev inte smittad en enda gång.
Åldern tog så småningom om ut sin rätt och fåglen började se sämre.Fick starr förmod. och var lite hängig drog sig undan o så, men efter ett tag piggnade han till. flyttade honom tillen liten egen bur och han "lärde" sig snart var pinnarna fanns. (helt blind blev han ju aldrig) men fåglen var glad, sjöng tom ibland!Han blev handtam och "tiggde" mat från mig.När han till sist dog somnade han bara lugnt in. :smirk:
Åh vad jag saknar den fågeln ibland! :cry:

mackan skrev:
Om du orkar och veterinären tycker det finns iallafall 50% hopp att hon går att bruka inom nåt år, så skulle jag väl överväga och se det som en övergående konvalecens period som inte är värre än att den går att stå ut med för hästen.

Ehum..här ges inga procentprognoser. Här ges inga prognoser alls egentligen mer än 'det är inte bra..alls', 'ja, bendepression brukar vara hältutlösande och ge problem', 'ja, det är ett väldigt dåligt tecken med återkommande ledinflammationer på en tvååring' och liknande 'uppmuntrande' ord. Det enda som ens talar FÖR brukbarhet i framtiden är nu sist Arnes 'det kan men behöver inte alls vara så att..' ang ond cirkel kombinerat med snabb tillväxt. Men inte ens Arne vill ge någon prognos och kan inte lova mer än någon annan. Min vet sa ju sist hon sprutades (dvs inte dne här gången utan innan) att svarar hon inte på behandling så tja, då vet iaf inte min vet vad som finns mer att göra, och hon har indirekt i princip klartext sagt att det är förbaskat kass prognos. Nu var hon ju inte där när Keles korthus rasade ihop igen, utan då Arne kom in i bilden.

Men, om jag skulle sätta en pistol mot huvudet på dem och KRÄVA en prognos för framtida hållbarhet oavsett tidsperspektiv tror jag inte den skulle överskrida 10%.. Dock är ju abret att i nuläget VET ingen vad de här förbannade problemen kommer från. Det finns TEORIER, en hel rad. Alla med lika kass prognos. Sen finns det TVÅ teorier som kaanske ökar prognosen något lite. Men hur man än vände rpå det så slåss Kele mot riktigt, riktigt kassa odds, de erbjöd ju inte utdömning för intet tyvärr =/

Just nu satsar hon dock på att bli enögd, ena ögat helt igenmurat.. Man har då aldrig tråkigt med den där lilla raringen i alla fall.

Knapplån.. Nu är vi en bra bit från ursprungsdiskussionen men jag tycker även 'spinoff:arna' är intressanta så såvida inte moderatorn har synpunkter så..

För MIG är en VÄLDIGT viktig aspekt om djuren ska BEHÖVA kämpa in i det sista. De flesta djur, hur domesticerade de än är har en enorm överlevnadsinstinkt, som vida överstiger många människors. Det var en förutsättning för att överleva i det vilda, att inte ge upp förrän man dukade under. Och visst, den kommer oss till gagn i mångt och mycket (samtidigt är bland det värsta man kan se en häst som framför ögonen på en ger upp och släcker ljuset i ögonen och slutar kämpa..). Men, vi har domesticerat hästarna och tagit över en väldigt stor del, ja faktiskt hela, ansvaret för deras välmående.

Och SKA en häst behöva kämpa tills den ger upp? När vi faktiskt kan gå in och avbryta i 'förtid'? SKa ett annat husdjur/lantbruksdjur behöva kämpa in i det sista?

JAG har personligen VÄLDIGT svårt för att låta det gå därhän om jag kan undvika det, och det är just att låta det gå därhän jag är RÄDD för. Jag vill INTE att min triangelmärkta valack ska behöva bli så dålig att han tappar gnistan innan jag inser fakta och tar mitt djurägaransvar. Därför envisas jag med att böja honom i tid och otid för att i just TID se när det går åt fel håll. Och kunna ta ett beslut INNAN han kämpat tills han inte okar mer, har såpass ont att han inte vill vara med mera etc.

Jag har aldrig varit för att i alla lägen till varje pris försöka rädda livet på ett djur, utan gör en bedömning. Och jag sätter in/godkänner MINDRE resurser för ett äldre djur än ett ungt, för en sämre prognos än en bra etc. Mingammeltik, som i nästan fyra år levt på lånad tid med njursvikt. När hon var 9½ år gav veterinären henne 6 månader till med medicinskt foder. Hon fick nästan fyra år i högönsklig välmåga innan njurarna i början av november slogs ut. Jag hade kunnat prova sätta henne på dropp och se om man kunde stabilisera läget, och sen satt henne på medicinering. Jag lät henne med tårarna strömmande nerför kinderna somna in. Och det fanns ingen tvekan bakom beslutet. Om min femåriga tik skulle drabbas av akut njursvikt och var i samma situation skulle jag säga åt dem att sätta in alla resurser de har. Det kan sluta precis lika illa, men tiken har minst 5 goda år kvar om man få rhenne genom det. Gammeltiken hade inte det. Och jag ville INTE att hennes sista dagar/veckor i livet skulle vara liggandes på djursjukhusets intensivvårdsavdelning, 'långt hemifrån' och liggandes med dropp och måendes pest. Jag ville att hon skulle få somna med flaggan i topp.

På samma sätt vill jag inte att valacken ska behöva sluta sina dagar med onda ben runt om, pålagringar högt och lågt och så vidare. Utan allra, allra helst skulle jag vilja ta bort honom dagen innan den oåterkalleliga dominoeffekten sätter in och det hela börjar rasa bit för bit. Nu är ju det omöjligt att veta, men det är drömscenariot. Och det kan jag ju inte få, och då anser jag att JAG (talar inte om vad jag tycker andra ska göra utan MIN åsikt om MINA djur) att då får jag ta beslutet så 'långt från' det oåterkalleliga som helst. Det ger en risk att begå ett misstag, men hellre misstag åt det hållet än det andra. Jag ångrar än idag att jag INTE lyssnade på mitt kallblod tidigare. Jag både såg och hörde vad hons a men jag valde att ignorera det för att JAG ville att.. Och det krävdes att hon i princip SKREK att 'det här är inte KUL, fattar du inte det ditt pucko?' för att jag skulle ta mig i kragen. Och det var för långt.

En bekants bekant har/hade (vet inte omd en lever) en gammal hund. Den är alltid glad, viftar alltid på svansen, har god aptit, är social och vill kelas med etc. Men höftlederna är slut. Den kan inte gå i trappor, ens ett trappsteg. Den rör sig i slowmotion och går på smärtstillande. De får bära ut/in den när den varit ute och kissat, vilket går till så att husse eller matte bär ut hunden, sätter ner den på gräsmattan där den kissar/bajsar, och sen bär de in den. Mestadels av tiden ligger den på soffan och blir kliad bakom öronen. Men den ser som sagt var GLAD ut, viftar glatt på både svansen och halva kroppen när det kommer någon, och det stör inte ägarna att behöva bära den etc. Jag kan inte se några tecken på hunden att den lider, i meningen att den verkar trött/ledsen/håglös/aggresiv etc. Men JAG skulle avlivat hunden långt innan. För JAG tycker att det är alldeles för långt gånget. (Och samtidigt så har jag en 10 år gammal hund som går på smärtstillande och muskelavslappnande - Paraflex comp - var tredje dag pga antagligen dubbla diskbråck (ej röntgat dock). Men han kissar själv, hans pringer som en vettvilling på gräsmattan och leker med tiken, han beter sig som betydligt yngre. Han har tappat en massa muskler i bakdelen, och utan smärtstillande så blir han väldigts tel när han legat och/eller sprungit mycket, och har ONT när han ska lägga sig/resa sig. MEN, även utan smärtis så är hana ktiv, men med smärta. Med smärtis är han aktiv UTAN smärta. Den dag han slutar var aktiv även om han är smärtfri så får han slippa. Även om han verkar glad, äter bra och är social etc. För han må vara gammal och pensionerad, han må ha sina försltningsskador från tävlingsbanan etc, men när han slutar bete sig rastypiskt - då är det nog. Så jag anser INTE att allt som inte är perfekt ska slås ihjäl, utan mer om vad jag innefattar i livskvalitet och hur stor FÖRSÄMRING av den jag tolererar).

Så länge djuret är lyckligt och mår bra. Jag tror du märker om hon inte vill leva mer. Hästar ar ju faktisk inte skapta för att ridas, så varför är det "elakt" att ha kvar en ej ridbar häst?

Min kefir haltar ju till och från, men han bryr sig inte om det, finns ju viktigare saker att tänka på än en stel skuldra, så som gräs, busa, äta, GRÄS... Har lovat både honom och mig själv att så länge han är glad ska han få vara kvar...

Centaur skrev:
Så länge djuret är lyckligt och mår bra. Jag tror du märker om hon inte vill leva mer. Hästar ar ju faktisk inte skapta för att ridas, så varför är det "elakt" att ha kvar en ej ridbar häst?

Min kefir haltar ju till och från, men han bryr sig inte om det, finns ju viktigare saker att tänka på än en stel skuldra, så som gräs, busa, äta, GRÄS... Har lovat både honom och mig själv att så länge han är glad ska han få vara kvar...

Nejdå, inte alls elakt generellt. Men jag tycker det är elakt mot KELE att ha kvar henne som haghäst eftersom hon redan talat om att hon inte tycker det är riktigt tillräckligt, dvs hon verkar inte alls vantrivas på något vis, men hon vill väldigt gärna mer liksom. Men om de trivs med det ser jag såklart absolut inget fel med det. Men för en tvååring att 'dömas' till ett liv i hagen, med återkommande eller ständigt närvarande smärta/obehag, och hästen inte vill 'bara' gå i hagen, det känns inte rätt. På samma sätt som det inte skulle kännas rätt att behålla Vision som han är om han inte tyckte det var 'tillräckligt'. Och på samma sätt som det skulle varit fel att behållit kallblodsstoet när hon så tydligt talade om att hagen, mat och kompisar INTE var tillräckligt.

Men båda ponnyerna jag hade njööööt på ålderns höst av en pensionärstillvaro i hagen med MAT, bus, MAT, filosoferande oc sa jag MAT i hagen ;)

kenneth skrev:
Det finns så många bra hästar i världen, varför lägga ner tid på dom dåliga?

Elakt men RAKT !

Visst hästar e inte enbart "arbetsdjur" men samtidigt så finns det ju sanning bakom påståendet... Vi avlar inte på djur med medfödda defekter just för att vi i långändan vill ha hästar som håller... Dvs avlar på de hela å kasserar de defekta.

Så "krasst" sett så köper jag Kenneths resonemang...

Gränsen för mig är när hästen / vilket djur som helst lider fysiskt / psykiskt.
Känner man sitt djur, så vet man direkt när det har gått över gränsen och inte mår bra längre och då måste man som ägare göra vad som är rätt för DJURET (avlivning) och inte vara egoistisk (djuret måste vara kvar för matte/husse orkar inte ta bort)...

Men för en tvååring att 'dömas' till ett liv i hagen, med återkommande eller ständigt närvarande smärta/obehag, och hästen inte vill 'bara' gå i hagen, det känns inte rätt. På samma sätt som det inte skulle kännas rätt att behålla Vision som han är om han inte tyckte det var 'tillräckligt'. Och på samma sätt som det skulle varit fel att behållit kallblodsstoet när hon så tydligt talade om att hagen, mat och kompisar INTE var tillräckligt.

Men båda ponnyerna jag hade njööööt på ålderns höst av en pensionärstillvaro i hagen med MAT, bus, MAT, filosoferande oc sa jag MAT i hagen ;)[/QUOTE]

Ja det finns ju verkligen en gräns (hundstackarn son fick bäras ut lät ju inte kul.. )
Min förra häst passade inte alls som "glad pensionär" blev bara uppstressad och fick ett konstigt beteende. Tog bort honom när han var 21 år efter misslyckade försök som sällskapshäst. Han hade en kronisk frambenshälta. :cry:

Jag skulle ge henne ett halvår till dels för att se om det blir bättre när hon vuxit lite mer samt dels för Visions skull. Jag skulle "agility" tränat henne med klurigheter i skritt varje dag för hand för att hon inte skulle bli sååååå uttråkad. Jag skulle ha satt ett fast datum och är hon inte bra det datumet (eller bättre) så skulle jag då ta bort henne. Jag har ju bara träffat Kele som en frisk och pigg 1 åring och det var ju ett tag sedan ;) Kanske skulle jag ha annan åsikt om jag träffade henne idag? Vem vet,...........

Welsh skrev:
Jag skulle ge henne ett halvår till dels för att se om det blir bättre när hon vuxit lite mer samt dels för Visions skull. Jag skulle "agility" tränat henne med klurigheter i skritt varje dag för hand för att hon inte skulle bli sååååå uttråkad. Jag skulle ha satt ett fast datum och är hon inte bra det datumet (eller bättre) så skulle jag då ta bort henne. Jag har ju bara träffat Kele som en frisk och pigg 1 åring och det var ju ett tag sedan ;) Kanske skulle jag ha annan åsikt om jag träffade henne idag? Vem vet,...........

Tror inte du skulle ha annan åsikt, som sagt så verkar hon inte direkt bekymras, busar lite mindre bara (fast släpp hit Sally så skulle vi säkert få se bus iaf *s*). Så bara X storlekar större och X gånger ljusare ;)

Hej!
Jag tycker du så långt har gjort riktiga beslut, och de är modiga!
Det är heroiskt på något sätt att kunna bestämma om det finaste man har ska kunna vandra vidare på denna jord. Men med häst så har man ju också det ansvaret, egot kan inte ta overhand.
Det ligger mycket känslig etik i frågan, men har hästen ont, prognoserna ser dåliga ut, det sociala fungerar inte, och att den blir olycklig, så skulle inte jag kunna stå och se på.
Har en häst varit aktiv hela livet, så vet jag att många inte skulle klara av att stå i en rasthage hela livet.
Då ska man ha mer resurser, har skadan läkt ut, kan man ev. overväga stor beteshage med unghästar.
Men som vi alla vet är hästar individer, och det finns ingen veterinär som känner hästen bättre än dens ägare.
Lycka till! Och stor kram!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kommer med årets unghästar till hösten och så kan de gå med Kele över vintern. Håller hon för det så behöver du nog inte bekymra dig, bli hon halt så har du ett svar där. Damen kanske behöver ordentligt leksällskap :idea: Sally har jag inte kvar längre och hon är dessutm dräktig numera.......

Alexandra_W skrev:
Ehum..här ges inga procentprognoser. Här ges inga prognoser alls egentligen mer än 'det är inte bra..alls', 'ja, bendepression brukar vara hältutlösande och ge problem', 'ja, det är ett väldigt dåligt tecken med återkommande ledinflammationer på en tvååring' och liknande 'uppmuntrande' ord. Det enda som ens talar FÖR brukbarhet i framtiden är nu sist Arnes 'det kan men behöver inte alls vara så att..' ang ond cirkel kombinerat med snabb tillväxt. Men inte ens Arne vill ge någon prognos och kan inte lova mer än någon annan. Min vet sa ju sist hon sprutades (dvs inte dne här gången utan innan) att svarar hon inte på behandling så tja, då vet iaf inte min vet vad som finns mer att göra, och hon har indirekt i princip klartext sagt att det är förbaskat kass prognos. Nu var hon ju inte där när Keles korthus rasade ihop igen, utan då Arne kom in i bilden.

Men, om jag skulle sätta en pistol mot huvudet på dem och KRÄVA en prognos för framtida hållbarhet oavsett tidsperspektiv tror jag inte den skulle överskrida 10%.. Dock är ju abret att i nuläget VET ingen vad de här förbannade problemen kommer från. Det finns TEORIER, en hel rad. Alla med lika kass prognos. Sen finns det TVÅ teorier som kaanske ökar prognosen något lite. Men hur man än vände rpå det så slåss Kele mot riktigt, riktigt kassa odds, de erbjöd ju inte utdömning för intet tyvärr

Nä det förstår jag.... veterinärer brukar vara oerhört försiktiga med procent statser när det är allvarliga prognoser med i bilden.... men rent gissningsvis per ditt uttalande ovan, ok 10%, det var oerhört lite det... :(

kenneth skrev:
Det finns så många bra hästar i världen, varför lägga ner tid på dom dåliga?
Jag tyckte det va en bra kommentar....
Kan man inte argumentera emot det så är svaret lätt. :crazy:

Welsh skrev:
Jag kommer med årets unghästar till hösten och så kan de gå med Kele över vintern. Håller hon för det så behöver du nog inte bekymra dig, bli hon halt så har du ett svar där. Damen kanske behöver ordentligt leksällskap :idea: Sally har jag inte kvar längre och hon är dessutm dräktig numera.......

*skrattar* Vet Sally är såld ju, fast inte hon var dräktig. Kul.

Hmm, ordentliga lekkompisar, du vet vem som busr mest på den här gården va? ;) (ledtråd: han är vit, rund som en säl och har en triangel på häcken). Fast du får gärna hyra in en unghäst här om du vill. Nu tycks damen dock bli halt oavsett vad hon roar sig med i hagen, men det har iaf inte blivit sämre av lekkompisar (hon hade ju en fyraårig islänning här ett tag i våras, den var här på inridning). Du har inget som ska ridas in förresten? :idea:

Lite inte så lyckade bilder från idag (måste ha medhjälpare nästa gång, svårt få dem stå fint och se uppmärksamma ut annars..hmm..)

http://hem.passagen.se/xyplex/k050729.htm

Hej!

Svår fråga, detta.. Så länge inte djuret verkar ledset/tapat gnistan, eller de verkligen märks att det lider tycker jag man kan fortsätt kämpa, om det finns något hopp om bättring. Du verkar ha enormt stor insikt i när det får räcka av vad jag läst tidigare, men man kan ju bli blind också, och då får man väl lyssna på experterna (vet. med andra ord).
Jag har själv brottats med liknande problem när min katt på 18 år blev blind. Han hade levt hela livet som utekatt, och en blind utekatt, det går ju inte när man bor i tättbebyggt område. Iallafall fick vi vänta en hel vecka på ögonspecialisten, så vi fick chansen att testa att ha honom som innekatt. Efter tre dagar började han yla på nätterna och riva saker och försöka ta sej ut ur huset. Och när sen ögonspecialisten sa att det fanns en liten chans att han skulle kunna få tillbaka en liten bit av synen men det krävdes daglig medicinering resten av hans liv, minst två gånger om dagen (så ofta brukade han inte vara hemma) så insåg jag att denna katt tyvärr var förlorad. Han var en av mina bästa vänner och jag fick bestämma att han skulle få somna, det svåraste jag någonsin gjort, men hur skulle jag kunna försvara att hålla min vän inlåst för att kunna ge medicin som bara kanske skulle hjälpa?? När jag sett hur olycklig han blev??

Många jag ser lämnar sina hästar i hagen som "sällskapshästar" trots att hästarna uppenbarligen inte bara vill gå och skrota, vissa har permanent halta hästar kvar för att de inte klarar att ta bort dom. Det tycker jag är fel, men som du, som faktiskt behandlar och har lite hopp kvar om att häst ska bli bra tycker jag inte är fel.

Men det är svårt../ Lavinia, som fasar för den dagen då pållan inte pallar längre..

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 691
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 994
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama