Jag tror att vi (i västvärlden) är mycket rädda för smärta och sjukdom (precis som vi är rädda för ålderdom), så att vi försöker att hålla dessa två ting så långt ifrån oss som möjligt. Men båda dessa är ju en del av livet, så varför skall de individer som inte är helt friska slås ut? Trots smärta kan man leva ett bra och gott liv. För livets kvalité består av så mycket mer än bara om man känner smärta eller inte. Sen måste man göra skillnad på smärta och lidande. Djur som lider skall man avliva, men Kele verkar ju (enligt din beskrivning) inte höra till denna kategori.
Jag sitter i ungefär samma sits som du, skillnaden är den att min häst är 19 år. Han har en hälta som återkommer regelbundet, medan han periodvis är ohalt (en lång historia), och jag erkänner att det har varit svårt för mig att se min häst springa ofräsch medan kompisens häst galopperat på i full kraft, vilket fick mig att tänka på avlivning. För jag tyckte synd om min häst att han inte kunde spränga iväg i galopp över sommarhagen, men efter lite funderande kom jag fram till att jag inte kunde tänka så, visst hade min häst säkert föredragit att inte ha ont alls men skadan har inte tagit bort min hästs livsglädje (han är nöjd med att ströva omkring i sin hage i sin takt, gnabbas med kompisar, bli omskött osv.), och så länge som skadan inte gör livet till ett lidande för honom (han är glad och pigg) kommer jag inte att avliva honom.
Problemet är ju att djur inte kan föra en verbal konversation med oss och tala om för oss hur de mår. Samtidigt, har många djurägare en sådan kontakt med sina djur att de ser på djuret hur det mår och om det lider eller inte. För mig är det djuret som avgör när beslutet skall tas. Så länge som djuret visar livsglädje = äter med god aptit, är på gott humör, har gnistan kvar dvs. visar att livet är skönt så skulle jag personligen inte avliva.
Nu vill jag inte förmänskliga djur och följande kommer kanske att låta mycket löjligt, men vad tror du att Kele hade sagt om du frågat henne vad hon ville? Säkert hade hon velat vara så fräsch som möjligt, men tror du att hon hade velat säga hej då till sin vardag på grund av skadan, eller tror du att hon tycker att livet är bra och kul även om hon inte kan busa och springa som de flesta unghästar i hennes ålder?