vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Sv: vart går gränsen? tjyvridning i hagen

de här hände mig,, jag hade mina 2 tävlingshästar på bete en stund under sommaren, de gick i en stor hage med både skog och äng. när jag kommer dit en dag. ser jag dom springer i hagen, och att de är 2 små killar i hagen. jag slänger mig ur bilen och springer in i hagen ( mamma hade aldrig sett mig springa så fort) och skriker för full hals på killarna. mina hästar kommer springande mot mig som de sa vilken tur du kom.
jag hann upp den ena killen och verkligen gall skriker åt han och fråga va fan han höll på med ( vi skulle bra klappa dom sa han) är de därför de springer då sa jag. han grina som en tok. så jag sa åt han att se ja dom här en enda gång till då .........(inget som ska användas här)
sen såg jag inte dom nå mera.
en annan gång var de nå barn som jaga upp hästarna så den ena sträckte sig. fast mamma var ut och sa åt dom flera gånger... fan för folk som är dumma mot djur

Min kompis hade en häst på foder och då hade nån småunge varit och tjuvridit hennes häst i hagen osv en massa sånt. :/

Nej, men den ungen slutade inte ändå. Den ungen var välkänd hos polisen och hade "lite dumheter" för sig alltför ofta. Liksom tutta eld här och där, krossa rutor lite då och då. Ja, såna "små" saker. Hamnade jämt hos soc för fylla gjorde han också. Att jag smockade till "den stackars pojken" var för att han kastade tändvätska på mina hundar och sa till sina vänner att tända eld på na.
Så visst, en lätt klapp på kinden för den snälla lilla barnet som man absolut inte ska slå till.

Jag hade också slagit, och jag hade nog dessvärre inte nöjt mig med en smäll.

I övrigt så misstänker jag att min ponny blev tjuvriden i hagen samma sommar som jag köpte henne.
Jag såg att ryggen var ruggad där man sitter, men misstänker att de inte lyckats sitta kvar speciellt länge.
Hade själv fått ett idiotryck och försökt hoppa upp på henne barbacka i grimma och grimskaft innan, och tre bocksprång senare låg jag på backen. Hoppas att ungen gick samma väg till mötes.

Bland det värsta tycker jag ändå var på ridskolan där två ungar gömde sig kvar i stallet när de låste och red hästarna i stallgången.

Jag har pratat med polisen nu, De kan inte göra mer än att skriva en anmälan eftersom jag inte fick tag i ungarna,:(
Frågde hur jag skulle gå tillväga men det var bara vänta på att man skulle stöta på dom igen och tog reda på vilka det var. Händer det dessutom en olycka är det jag som blir skyldigt till allt:eek:

Känner ingen lust att ta ansvar för att några inte har tillräckligt mkt vätt att låta hästarna vara, som tur var red de på min häst och inte stallkompisens häst som har ryggproblem och hatar barn.

gäller det även om du sätter upp en varningsskylt..?

:eek::eek::eek:

Vissa människor.. Grr! Hade det varit min Lúkas då .... :devil:
Fast förmodligen hade ingen setat där så länge då han springer och vänder snabb som en vessla.

Alltså om jag hade sett nån i hästarnas hage utan lov hade ju blivit riktigt arg, om någon satt på hästen had ejag ju tagit tag å ba rivit ner Henne/honom men SLÅ skulle jag aldrig göra - för de första får dom en anledning till att anmäla de - misshandel - och för det andra så är det ju DOM ska som ska åka dit, inte du, det är dom somt rängt sig in i hagen och betett sig idiotiskt, ge dom då för f*n int en anledning till att du ska få skiten för det. Absolut inte - det nöjet tillhör mej som hästägare :devil:

Nej, men den ungen slutade inte ändå. Den ungen var välkänd hos polisen och hade "lite dumheter" för sig alltför ofta. Liksom tutta eld här och där, krossa rutor lite då och då. Ja, såna "små" saker. Hamnade jämt hos soc för fylla gjorde han också. Att jag smockade till "den stackars pojken" var för att han kastade tändvätska på mina hundar och sa till sina vänner att tända eld på na.
Så visst, en lätt klapp på kinden för den snälla lilla barnet som man absolut inte ska slå till.

TÄNDA ELD PÅ HUNDARNA?!!!! ÄR HAN HELT JÄVLA DUM I HUVUDET! Hatar sånna jävla ungar, visst är jag en unge själv, men jag är på LÅNGA vägar mycket mognare än sånna som han, som tror dom är så tuffa för att dom gör något olagligt eller gör sånt bara för att dom har det svårt hemma, och det värsta är att polisen inte verkar vilja straffa sånna p.g.a. det, så bara för att jag har det svårt hemma är det OK för mej att ta död på hur många djur jag vill + förstöra för andra männsikor/djur (Någon här berättade om en flicka som gjorde så, men kommer inte ihåg vad personen hette...) :confused:
Jag får verkligen hoppas att hans kompisar inte tände eld på hundarna???!!!

Jag hade faktiskt ochså försökt ge tjuvridarna en smäll på käften, även om jag inte hade lyckats särskilt bra eftersom jag inte är nå vidare på att slåss, men dom hade iaf fått smaka på en liten en! :mad: Det har som tur var, vad jag vet, inte varit nån som tjuvridet på våra hästar, än iaf :eek: Men det känns verkligen som att det blir fler och fler som börjar tjuvrida så snart blir man ju riktigt rädd för att ha hästarna ute!
Om jag hade sett någon rida på NÅGON av våra hästar, som aldrig skulle göra en fluga för när, inte ens unghästen, DÅ HADE JAG BLIVET ARG! :mad: Inombords iaf, jag har svårt för att uttrycka mina känslor eftersom jag är väldigt blyg, så antagligen hade jag bara frågat "Kan ni vara snälla och hoppa av min häst? :angel:" när jag kom fram :crazy: Men hade mamma sett det hade det inte varit kul för dom då hon kan vara värre än en blodtörstig grizzlybjörn ibland! :eek:;)

Jag skulle aldrig slå ett barn i vanliga fall men i ett sånt fall vette fan om jag inte hade lappat till ungen! Det är ju inte ett småbarn vi pratar om..

Själv har jag lyckligtvis stallet på gården och hagen uppe hos min morfar, mellan huset och berget på ett stor grön äng där ingen allemansrätt kan ge folk orsak att trampa in i hagen..

Senast ändrad:

Vi hade problem i mitt förra stall med en 12 årig tjej som hade problem hemma och som tog ut det genom att sabotera/terrorisera sin omgivning. Hon hade en gullig ponny som hon misskötte totalt. Vi anmälde flera gånger, men allt djurskyddsinspektören gjorde var att rekomendera daglig utevistelse och mer mat. Tills den dagen då ponnyn la sig ner och inte reste sig upp igen och fick diagnosen korsförlamning, spatt och jag vet inte allt, plus att den var ännu magrare (trots att vi fuskmatat den), då anmälde vi igen och det blev tal på djurförbud, fast det var endast om hästen avled fick vi reda på senare...

I vilket fall som helst... Efter sista svängen med djurskyddsinspektören började 12 åringen att släppa ut våra hästar ur hagen om nätterna. Först öppnade hon bara grinden, men sen började hon klippa upp stänglen på olika ställen fösa ut hästarna där. Vi ringde polisen men de sa att vi måste ha bevis. (Vi hade naturligtvis konfronterat både ungen och hennes mamma först, men de blånekade båda två.)

Så vi satte oss och lurpassade utanför hagen, och vid halv två-tiden på natten dök hon upp med saxen i högsta hugg. Vi ringde polisen direkt. Sen tittade vi på när hon drog ut hästarna (dom var motsträviga!) ur hagen, då först gav vi oss tillkänna. Fem minuter senare var polisen där och vi blev förhörda allihop, inklusive ungens morsa. Sen övertalade poliserna oss att inte anmäla då de ansåg att eftersom familjen levde i total social misär hade de nog med bekymmer.

Så det slutade med att vi flyttade hästarna.

Vad jag vet lever familjen likadant, fast med fler hästar och mängder med hundar som alla far illa... :cry:

Hade anmält ändå....dummt av polisen att övertala er att inte göra det, nu vet ungen att hon kan ju göra vad hon vill för alla tycker synd om henne och hennes familj...nä bättre att ta konsekvenserna av sitt handlande...

för mig skulle gränsen vara eltråden, inte innanför stängslet!

jo tack, jag tycker det är av ret förnuft man inte går in i hagar med elstängsel.

Minns inte hur det gick till för min pappa anmälde dem efter som jag är mindre årig och så :angel:.

Men minns inte exakt om det var 10 000 kr men det var något sånt :idea:, var kanske 4 årsedan detta hände,,,

Mvh
Emma

Senast ändrad:

knapplån

Usch vad sur jag skulle bli om det kom någon och red på mina hästar när dom stod i hagen. Klappa och mata med en morot eller något hade inte varit något problem men att rida. Fy.

Jag kan ju erkänna att för ca 5 år sedan så blev jag utskälld av min lärare pga att jag hade slängt in ett äpple i en hage. Vi hade tipsrunda och gick i olika grupper och jag och mina kompisar var hästvana och hästarna travade fram till staketet och gnäggade när vi kom. Det stod ett äppelträd några meter från staketet (inte ett äppelträd som någon hade planterat utan det växte där vilt i skogen) så jag plockade ner ett par och gick fram och gav hästarna en klapp på halsen och ett äpple var.
När vi kom tillbaka hade andra ungar från klassen sett det och talat om för läraren. Vi blev hotade med att inte få följa med på klassresa och kvarsittning. Läraren sa att hästarna hade kunnat vara allergiska mot äpplen så dom kunde ha dött och då hade det varit vårt fel.
Jag har våndats för detta ända sedan det hände och jag vågar knappt titta på andras hästar när jag går förbi en hage nu.
Var det verkligen så hemskt att hästarna hade kunnat dött? Jag tvivlar ju på det men man vet ju aldrig.

Min häst är allergisk mot äpplen och får allvarlig kolik när hon ätit det, så jag vill ge en :bow: till din lärare som sa till.

Sen övertalade poliserna oss att inte anmäla då de ansåg att eftersom familjen levde i total social misär hade de nog med bekymmer.

Så det slutade med att vi flyttade hästarna.

Vad jag vet lever familjen likadant, fast med fler hästar och mängder med hundar som alla far illa... :cry:

Hur i helvete kunde ni skita i att anmäla!!??
Jag skulle inte vilja ha det på mitt samvete iaf !

Men! Är du säker på det? Detta ämne har varit upp i andra trådar här o jag tror inte alls du är försäkringsmässigt ansvarig för vad som händer om barna råkar illa ut, de är ju trots allt på din egendom och gör saker de inte har tillstånd till!

Länk till bra tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=703493&highlight=tjuvrider

hah alis adet är ju du, det var i sommar hagen i paradis det hände,

*knapp*

För några år sen hade jag en foderhäst som gick på bete med ett gäng anda hästar ganska nära ett bostadsområde. En morgon ringde ett par som var ute på promenad till stallchefen och sa att hästarna var på vift.

Följande hade hänt:

En fjortonårig tjej hade stulit sin mammas bil (mitt i natten), kört till stallet och plockat med sig sadlar och träns (det var en nyinflyttad som inte hängt in sin sadel i sadelkammaren ännu). Hon hade uppenbarligen försökt rida på min foderhäst för han hade ett halvt träns på sig. Under detta försök fick antagligen flocken panik och rusade ut ur hagen. De hade inte gått långt bort förutom en som stuckit, blev upphittad av en annan stallägare. En av hästarna blev konvalescent av detta i ca 1 års tid.

Givetvis blev det anmält och polisen kom. Tydligen var det inte olagligt att tjuvrida andras hästar fick stallchefen till svar...

Givetvis blev det anmält och polisen kom. Tydligen var det inte olagligt att tjuvrida andras hästar fick stallchefen till svar...

Det måste det vara, eftersom hästar är fordon. Det räknas väl som "tillgrepp av fortskaffningsmedel" om man tjuvrider en häst, väl? Eller gäller det bara motorfordon?

Som jag fick förklarat så var det inte ens stöld av egendom, mkt konstigt. Dock var jag ganska ung vid tillfället och ifrågasatte inte så mycket:crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 507
Senast: tretjak
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar