vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Sv: vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Jag skulle bli skogstokig. Men det skulle vara roligt att se dom försöka rida mitt ena sto. Inte ens en känd western tränare satt kvar på henne efter 3 mån. träning.:rofl:

Du får leasa ut henne till de som har problem med tjuvridning:angel:
En nytt arbetsområde för avkastarkungar.

Jag blir galen, det springer folk i hagen hela tiden, och en tidigare amälningar ha gjorts då de skrämmt hästarna,Och i dag när jag kommer ner i hagen så står dom allra allra längst bort där de aldrig brukar stå och på långt håll ser jag en liten unge i 12års åldern sitta på min häst.Dessutom har hon flätor överallt. Tyvärr kom dom undan, hade jag fått tag i dom vet o sjuttan vad jag gjort med dom.:devil:.
Sitter i telefon kön nu till polisen.

Vart går gränsen nu förtiden egentligen!?

Föreslår att du tar dig tid och ta med dig videokamra, om du har någon annars försök och låna, och sitt lite undanskymt men så att du ändå kan filma.

Vet du dessutom ungefär vilken tid på dygnet så underlättar det ju.:devil:

Sedan har du film bevis!!!!!!:devil: :idea:

Hoppas du får fast de j-vlarna. F-bannade ouppfostrade ungar.

Har barn själv men blir vansinnig av att höra att föräldrarna inte talar om för sina ungar vad som gäller.

Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!:smirk:

Men det är INTE olagligt att passera genom en hage. Där gäller allemansrätten.

Givetvis är det olagligt att tjuvrida på dina hästar. Och det kan aldrig vara ditt ansvar i ett skadeståndsmål om du inte kan bevisas ha tillåtit eller specifikt underlättat/inbjudit till det på något sätt. Typ skylt utanför hagen med :"Här är sadel. Varsågod och rid!".

inte heller att de matar hästarna med gräs, knäckebröd eller morötter om de står utanför stängslet.

Men inte kan det vara lagligt att mata andras djur utan att fråga ägaren först?!

Tänk om just min häst är allergisk mot något fodermedel, eller inte ska ha knäckebröd/morötter för tänderna, eller har fång och inte får äta mer gräs än absolut nödvändigt!

Fattar inte folk att det kan gå helt åt h-vete?

Och hur ska man kunna hålla en foderstat om det kommer ett gäng knäppisar dagligen och skyfflar in hö eller morötter/äpplen?

Och knäckebröd är inget vidare fodermedel för hästar...

Jag ska faktiskt erkänna att jag går in i stora hagar (modell sommarhage) ifall det är vackert där, har en sån hage vid vårt sommarställe, hagen har utsikt mot vänern!!. Men isåfall så tittar jag bara på hästarna på håll minst 50 m.
Skulle hästen/hästarna fram frivilligt, jag lockar inte, så får de lukta på mig samt får en klapp. Mat av något slag ger jag aldrig. Det skulle heller aldrig falla mig in att uppfostra hästen/hästarna eller rida (hur kan man komma på en sån urbota dum idé?)

Jag öppnar och stänger grinden noga och står hästen/hästarna nära grinden så öppnar jag inte.

DET tycker jag låter som ett hälsosamt uppförande, från alla håll :)

Men inte kan det vara lagligt att mata andras djur utan att fråga ägaren först?!

Tänk om just min häst är allergisk mot något fodermedel, eller inte ska ha knäckebröd/morötter för tänderna, eller har fång och inte får äta mer gräs än absolut nödvändigt!

Fattar inte folk att det kan gå helt åt h-vete?

Och hur ska man kunna hålla en foderstat om det kommer ett gäng knäppisar dagligen och skyfflar in hö eller morötter/äpplen?

Och knäckebröd är inget vidare fodermedel för hästar...
Jag sade aldrig någonting om att skyffla in. Det är en väldig skillnad på att ge hästarna så mycket mat att det kan räknas som utfodring och ge dem en godisbit.

Min tanke är att det inte handlar om några mängder. Kommer det ett par ungar till en hage och skall ge hästarna någonting gott har de oftast inte mer än att det blir en morot per häst, ungefär. Vi snackar alltså kanske en morot om dagen.
Jag har sysslat med hästar, jobbat i stall m.m. och har aldrig stött på en häst som varit så AKUT allergisk att den lagt sig och dött eller ens blivit sjuk av en sån liten mängd. Rätta mig om jag har fel, men det är ändå såpass ovanligt att det blir fånigt att förbjuda folk att helt fredligt ge hästarna litet gott då och då. Har man en fånghäst eller en JÄTTEallergisk häst tycker jag att man kan överväga att ha den på ett mer skyddat ställe än ett sommarbete (eller en väldigt öppen hage vintertid).

Herregud, det handlar om barn och barnfamiljer som vill vara snälla och ge dina djur någonting de tror är helt ofarligt. Det handlar inte om folk som går in i hagar och rider dina hästar trots att de mycket väl vet att de inte får.

//Phillippa, som gärna delar med sig av sin äppelskrutt om hon går förbi en hage på landet

Mitt råd är att sätta på ordentligt med ström i tråden o ev sätta upp en tråd ganska långt ner så de inte kan krypa under, inga grindhantag utan knyt fast tråden.

jo! låg tråd och grindhantag, I strömförande material!!:devil:

Herregud, det handlar om barn och barnfamiljer som vill vara snälla och ge dina djur någonting de tror är helt ofarligt. Det handlar inte om folk som går in i hagar och rider dina hästar trots att de mycket väl vet att de inte får.

Jo, det är nog ganska ovanligt att det är av illvilja. Men jag tycker inte alls att det är för mycket begärt att man frågar stallägaren/hästägaren om det är OK först.

Även om inte hästarna är allergiska eller känsliga mot något speciellt, kan det bli problem för dem som har hästar i områden, där kanske många barn och barnfamiljer matar hästarna dagligen.

Det är lite som att gå hem till någon och mata deras hund med matrester man har med sig, utan att fråga ägarna. Med stor sannolikhet tar inte hunden skada, tycker att det är jättegott - men vissa hundar mår mycket dåligt av det senare. Och bajsar sedan i ägarens bil iväg på resan. Det är inte heller speciellt fiffigt och kul.

Det är lite som att gå hem till någon och mata deras hund med matrester man har med sig, utan att fråga ägarna. Med stor sannolikhet tar inte hunden skada, tycker att det är jättegott - men vissa hundar mår mycket dåligt av det senare. Och bajsar sedan i ägarens bil iväg på resan. Det är inte heller speciellt fiffigt och kul.
Det där tycker jag är en helt absurd liknelse. Det är en djäkla skillnad på att göra inbrott och på att stå utanför en hage och mata hästar med morötter.

Det där tycker jag är en helt absurd liknelse. Det är en djäkla skillnad på att göra inbrott och på att stå utanför en hage och mata hästar med morötter.

Vi pratade inte om inbrott. Jag kan slänga in resterna på tomten till en uppbunden hund.

som gärna delar med sig av sin äppelskrutt om hon går förbi en hage på landet
Fast hade det varit min häst som äntligen slutat nafsa, tack vare att han aldrig handmatas, då hade jag nog blivit ganska ledsen om du delade äppleskrutt med honom.

Fast hade det varit min häst som äntligen slutat nafsa, tack vare att han aldrig handmatas, då hade jag nog blivit ganska ledsen om du delade äppleskrutt med honom.

Håller med. Handmatning är inte alls lämpligt för många hästar. Men det framgick inte hur äppelskrutten kom ner i hästmagen, kanske delades den genom ett kast in i hagen? Hoppas...

Givetvis matar jag inte hästarna direkt ur handen. Litet hästvett har jag faktiskt.

//Phillippa, som fortfarande inte klandrar barn som bara vill väl

Inte ens det går jag med på... När jag skaffade mina hästar ville granntjejerna komma och rida, det värsta var att deras mammor var ettriga och på mej om att deras barn skulle få komma och rida. Jag berättade högt och brett om hur jag fick köpa hästen billigare för att den hatar barn... :devil: Och hur envis den är och hur jag åkt av den (iofs sant) :angel: Ingen vill komma och klappa/mata/rida mina hästar mera...

Den var bra, ska komma ihåg den när mina grannar tjatar igen. Jag har kört med att det är en tävlingshäst det fungerar så där.

Hej :) har inte orkat/ haft tid att läsa alla inlägg men...

Man kan ju inte bara gå in och rida nåns häst (et vore ju inte så bra för hästen men de skulle va lite kul om de satt upp på en som inte va inriden :devil: då kunde de få sig en flugtur :idea: )

Men att mata hästarna tycker jag också är illa, jag menar det tas ju dopingprov på tävlingar och där vore det inte kul att fastna :eek: och sånt som man tänker att "men det lilla skadar inte" eller "nää,de kan inte va doping de här..." Så är detmycket som faktiskt kan klassas som doping tex. mariekex och sesamfrön :cool:

menmen... det var mitt ;) hejdå

Jag hade blivit skogstokig om jag kom på nån som tjuvred min häst :devil::devil:
Okej om dom går genom hagen (varför dom nu skulle göra det) men absolut INTE mata!!! Min häst får inte matas ur handen, han blir väldigt nafsig då och det är ett he**ete att vänja bort det! "Snälla" barnfamiljer kan ju inte veta det och dessutom är det från häst till häst, så då är det lika bra att låta bli helt och hållet. Och vem tar på sig ansvaret för ett avbitet finger? :crazy:
Sätt upp skyltar och skriv att all tjuvridning polisanmäls och att du har övervakningskameror runt hagen e.t.c.
Jag skulle ha tagit reda på vad det var för ungar och raka vägen till föräldrarna och skällt ut hela bunten! :devil:
Fattar inte att folk inte har mer vett i skallen. Bland det första jag fick lära mig var att aldrig gå fram och klappa en främmande hund! Det samma borde man få lära sig om hästar, dom är ju ändå 500 kg tyngre än en hund
Sen har jag väldigt svårt att tro att det är under ditt ansvar att se till att ingen tjuvrider din häst..? hur skulle du kunna kontrollera det mer än att sätta upp varningsskyltar? Folkilskna schäfrar som patrullerar runt hagen?? Nä, ungarna får f*n skylla sig själva om nån skadar sig om dom tjuvrider

:bow:

("Tjuvridning sker på egen risk"?)

När mitt nu 17 åriga fjordsto var ett år så var två tjejer och tjuvred, som tur va såg en av deras klasskompisar detta och meddelade oss. Hon visade även vart de bodde. Så jag och min kompis gick hem till föräldrarna och pratade med dem. Den förstes föräldrar blev jättearga på deras dotter, de lovade även att stå för ev skador eller dyl. Den andras föäldrar sa att deras dotter aldrig skulle göra sånt, att klasskompisen ljög. Bakom ryggen på dem stog dotter och log illmarigt. Då hotade vi med att anmäla dottern, det ändrade föräldrarnas inställning och de lovade att prata med dottern, då försvan leendet. Tror inte de brydde sig men vi fick hota lite iallafall.

HeJ!

Jo visst en morotsbit dör inte varken pålle eller barnen av, men det är inte en unge om dagen och oftast inte en mototsbit heller.

På mitt förra stall låg hagarna brevid ett mycket populärt naturvårdsområde och stup i kvarten fick hästarna äpplen och morötter och knäckebröd (och mjukt bröd, ibland varmkorv med bröd osv). Var går gränsen för nyttigt.

Dessutom kan jag som har ett matvrak se faran med hästovant folk som travar in i hagen och matar med diverse godis.. Min tjej är väldigt bestämd om att maten är hennes, hon jagar utan problem bort andra hästar för en plastpåse och har flera gånger jagat människor med plastpåsar också.. Där jag står nu har vi desutom en häst osm mer än gärna sparkas och tydligen kan angripa både människor och hästar. Det blir ju ruskigt skoj när någon gått in och bara skulle mata lite, men istället blir ihjälsparkad när den hamnar mellan den sura hästen och nån annan snällare..

Självklart kan man klappa hästar över staket eller gå igenom hagarna- men mata hästar ska man ge f-n i, vissa allergier är dödliga även i små mängder..

/ Lavinia

Alla ramlade av, något som var lite smått konstigt var att vi höll på att leka med video kameran på mobilen så "tjuvarna" hamnade på bild och fick betala skadestånd på 2500 kr/per person så jag blev 10 000 kr rikare före skatt.

Nu måste jag bara fråga: vem utdömde skadeståndet? Gjorde du polisanmälan och gick det till åtal?

Immer

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 507
Senast: tretjak
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar