vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Sv: vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Men om man hårddrar det, gäller det även om man har beten på odlad åkermark?

Om jag har en inhägnad vall, planerad för vallskörd, är det då tillåtet att traska runt och trampa ner gräset, utan att det går djur inhägnade?

Jag tror att en enkel lösning vore att sätta upp en skylt. Trampa inte ner hästarnas mat. :)

Jag skulle också bli otroligt arg dels för att de utnyttjar en situation när hästen är lättillgänglig och dels för att de inte begriper att de kan skada sig för livet..............för jag antar att de inte rotat rätt på sadel,träns,hjälm och skyddsväst?

Jag skulle också försöka att lurpassa på dem.....men det kan ju vara svårt att veta ungefär när de kommer.Sen kanske man kan prata med grannar och folk runt ikring att de håller uppsikt.Ett annat förslag är att sätta upp lappar i tex affären om vad som hänt och att föräldrar kan hålla lite extra uppsikt över sina små juveler:devil:

Jag skulle blivit vansinni om någon tjyvred på mina hästar. Som tur har jag normala grannar :rofl:. Det är ju intrång på annans mark att gå in i ens häst hage änns, och att desutom rida på den. jag menar både hästen och barnen kan skada sig! Kontakta alla i området, om att poliaamnälningar kommer göras om du får tag på dem. :devil:

Vi hade problem i mitt förra stall med en 12 årig tjej som hade problem hemma och som tog ut det genom att sabotera/terrorisera sin omgivning. Hon hade en gullig ponny som hon misskötte totalt. Vi anmälde flera gånger, men allt djurskyddsinspektören gjorde var att rekomendera daglig utevistelse och mer mat. Tills den dagen då ponnyn la sig ner och inte reste sig upp igen och fick diagnosen korsförlamning, spatt och jag vet inte allt, plus att den var ännu magrare (trots att vi fuskmatat den), då anmälde vi igen och det blev tal på djurförbud, fast det var endast om hästen avled fick vi reda på senare...

I vilket fall som helst... Efter sista svängen med djurskyddsinspektören började 12 åringen att släppa ut våra hästar ur hagen om nätterna. Först öppnade hon bara grinden, men sen började hon klippa upp stänglen på olika ställen fösa ut hästarna där. Vi ringde polisen men de sa att vi måste ha bevis. (Vi hade naturligtvis konfronterat både ungen och hennes mamma först, men de blånekade båda två.)

Så vi satte oss och lurpassade utanför hagen, och vid halv två-tiden på natten dök hon upp med saxen i högsta hugg. Vi ringde polisen direkt. Sen tittade vi på när hon drog ut hästarna (dom var motsträviga!) ur hagen, då först gav vi oss tillkänna. Fem minuter senare var polisen där och vi blev förhörda allihop, inklusive ungens morsa. Sen övertalade poliserna oss att inte anmäla då de ansåg att eftersom familjen levde i total social misär hade de nog med bekymmer.

Så det slutade med att vi flyttade hästarna.

Vad jag vet lever familjen likadant, fast med fler hästar och mängder med hundar som alla far illa... :cry:

Fy fan vad tragiskt, tycker det va ganska lamt gjort av djurskyddsmyndigheten.

ja skulle bli helt vansinning om någon kom och tjyvred mina hästar!
Dom har inget att göra i hagen och ännumindre på någon av mina hästar! Hade en som va in i hagen för ett tag sen men men :devil: dom valde fel hage att klappa hästar i. Där inne gick mina unghästar, väldigt busiga unghästar, och två sura sparkglada grinkärringar *ler* barnen hade väldigt bråttom att koma ut ur hagen och ingen har vart in sen dess..

som andra har sagt, sätt upp lappar, fler strömtrådar och låt folk höra att polisen är inblandad i tjyvridningen.

Men shit, vad är det för barn ?

Men iof har vi haft samma problem, eller ja, min faster. ena ungen var 5 år (!) och den andra kanske 8 år. Dom hade forför sig att rida en häst nere i hagen... som hade SLÄPAT ner min fasters dressyr sadel som kosta över 20 000 och sen hitta vi sadeln utanför och hästen hade grimma + grimskaft på sig. Dom har antagligen inte fått på hästen sadlen, hästen är dessutom en hingst.

Gissa om min faster ringde upp deras föräldrar ? :devil:
Sen har vi inte sett dom nå mer, haha.

Förresten, hur kan hästägaren bli skyldig om några snorungar är å rider i hagen utan att man vet om det ? det är ju sjukt.

Jag upptäckte att någon vart och ridit på min häst iom att det stod en trälåda med en pall på i hagen... Och ungen som gjort det hade två dagar tidigare frågat om hon fick sköta min häst och jag sa nej.. Hon sa även att han är så stor hästen så skulle hon ta sig upp skulle hon nog behöva lådan som stod utanför hagen och en pall...

Inte så svårt att lista ut vem som varit framme!:rofl:

Jag stövlade raka vägen till hennes föräldrar och gav dem en rejäl uppläxning där jag sa att det var jättefarligt att hon gör så där, hästen kan ju bli skrämd och trampa/sparka ihjäl hon.

Jag kan säga att jag såg inte till den ungen nära stallet på nästan ett år..
SÅ VAR HON Å RINGDE PÅ DÖRREN IGÅR med några kompisar som frågade om de fick gå ut och gå och borsta hästarna..
Gissa vad jag svarade??:crazy:

Händer det dessutom en olycka är det jag som blir skyldigt till allt:eek:

Nejdå - det där stämmer inte. Om det var polisen som sa det är de felinformerade.

För att du skall bli ersättningsskyldig vid en eventuell olycka krävs att du på något sätt agerat vårdslöst. Tex om du LÄT barnen rida på en icke inriden häst... DÅ skulle du vara ansvarig. Om någon kravlar upp på din häst och sitter på den i hagen kan jag inte se något ansvar för dig alls!

OM du skulle hållas ansvarig för något täcks din skadeståndsskyldighet av din ansvarsförsäkring (som är en del av hemförsäkringen) sånär som på din självrisk.

/Jenny - skadeståndsjurist och ansvarsförsäkringshandläggare på försäkringsbolag.

Jag har pratat med polisen nu, De kan inte göra mer än att skriva en anmälan eftersom jag inte fick tag i ungarna,:(
Frågde hur jag skulle gå tillväga men det var bara vänta på att man skulle stöta på dom igen och tog reda på vilka det var. Händer det dessutom en olycka är det jag som blir skyldigt till allt:eek:

Känner ingen lust att ta ansvar för att några inte har tillräckligt mkt vätt att låta hästarna vara, som tur var red de på min häst och inte stallkompisens häst som har ryggproblem och hatar barn.

Kolla upp att polisen verkligen har skrivit en anmälan, oftast görs bara en minnesanteckning.
Jag har anmält när de kör med skoter efter vägen ( olagligt). Kom då på att de gjorde minnesanteckningar istället, då syns ej problemet.
Vet att flera anmälde, och när jag senare kollade hur många anmälningar som gjorts så var det 0.
Fick då förklarat att de skrev minnseanteckning istället.
Så se verkligen till att det blir en anmälan så att problemet uppdagas hos polisen.
Att det syns i statistiken att det är ett problem.

Gå till tidningen så att de skriver om problemet, hur alvarligt det är, vad som kan hända.
Och framförallt kritisera vilka oansvariga föräldrar som ej lyckas uppfostra sina barn. Då blir det nog en diskussion vid middagsbordet och med vänner, så kanske det kryper fram vilka det är.De här ungarna har säkert kompisar som de berättat för,.

Har ni en häst i hagen som dom inte sett sedan tidigare alt. inte varit där för ofta för att kunna lägga märke till alla hästar? En tillfällig lösning är väl att skriva en skylt "Ilsken häst"

Går ju tyärr bara två hästar i den hagen nu:crazy:. men en av dom är ilsken emot barn,fast det har dom tydligen struntat i

Vi hade problem i mitt förra stall med en 12 årig tjej som hade problem hemma och som tog ut det genom att sabotera/terrorisera sin omgivning. Hon hade en gullig ponny som hon misskötte totalt. Vi anmälde flera gånger, men allt djurskyddsinspektören gjorde var att rekomendera daglig utevistelse och mer mat. Tills den dagen då ponnyn la sig ner och inte reste sig upp igen och fick diagnosen korsförlamning, spatt och jag vet inte allt, plus att den var ännu magrare (trots att vi fuskmatat den), då anmälde vi igen och det blev tal på djurförbud, fast det var endast om hästen avled fick vi reda på senare...

I vilket fall som helst... Efter sista svängen med djurskyddsinspektören började 12 åringen att släppa ut våra hästar ur hagen om nätterna. Först öppnade hon bara grinden, men sen började hon klippa upp stänglen på olika ställen fösa ut hästarna där. Vi ringde polisen men de sa att vi måste ha bevis. (Vi hade naturligtvis konfronterat både ungen och hennes mamma först, men de blånekade båda två.)

Så vi satte oss och lurpassade utanför hagen, och vid halv två-tiden på natten dök hon upp med saxen i högsta hugg. Vi ringde polisen direkt. Sen tittade vi på när hon drog ut hästarna (dom var motsträviga!) ur hagen, då först gav vi oss tillkänna. Fem minuter senare var polisen där och vi blev förhörda allihop, inklusive ungens morsa. Sen övertalade poliserna oss att inte anmäla då de ansåg att eftersom familjen levde i total social misär hade de nog med bekymmer.

Så det slutade med att vi flyttade hästarna.

Vad jag vet lever familjen likadant, fast med fler hästar och mängder med hundar som alla far illa... :cry:

Fy fan det är helt sjukt:S Jag skulle nog polisnmält endå:devil:

Det där kändess skönt,För i går sa polisen till mig att det var mitt ansvar om ungarna blev skadade, det var mitt ansvar att inte folk skulle ha möjligheter att tjyvrida i hagen.

Men tack för svaret,känner mig lättad!

Förstår mej inte på vissa männsikor, speciellt barn!
Jag kanske skulle ha gått med på det om dem kom o fråga om dem fick klappa hästarna då...men aldrig skulle dem få rida!

Jag har ett djävulskt humör så kom jag på några ungar rida mina hästar skulle jag gett dem en ordentlig utskällning av denna värld:devil:

Poliser är bra på det de gör. Det vill säga att utreda brott. Tyvärr gafflar en del poliser även i saker de inte är så bra på, tex. skadeståndsrätt. Det blir rätt ofta rätt men ibland blir det tokigt.

Så är det här!

Hur hade de tänkt sig att du skulle förhindra ung:devil: från att rida då? Bygga mur med glasskärvor och taggtråd upptill eller :rofl:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 507
Senast: tretjak
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar