vart går gränsen? tjyvridning i hagen

Sv: vart går gränsen? tjyvridning i hagen

kl.

Hade ingen kunnat skriva någon artikel ang Hästar och deras reaktioner som man hade kunnat försöka få publicerad i någon/några tidingar. Just så att folk fattar att alla hästar är inte jätte snälla/lugna/trygga.

Saker som jag tycker skulle nämnas är då bland annat det dära om hundar. Många hästar tvekar inte att jaga ut hundar ur hagen, har man otur så kanske hunden dog för att den fick en spark (som lika gärna kan ha varit från ett glädjesprång).
Att hästar kan få glädjeryck och springa runt och bocka å busa som hysteriska. Att dom kanske bitts/sparkas. Att dom inte är inridnina.

Ja hoppas ni förstår hur jag menar.
Man kanske hade kunnat försöka få SvRF att hjälpa till att få ut denna viktiga information till allmänheten.
Just för allas säkerhet.

Ja det är smart tänkt.

Jag tänkte sätta upp lappar runt omkring hagen, men frågan är vad jag ska skriva vill få med att det kan ske olykshändelser o.s.v.

Någon som har ngn bra ide på vad man kan skriva?:)

Jag blir galen, det springer folk i hagen hela tiden, och en tidigare amälningar ha gjorts då de skrämmt hästarna,Och i dag när jag kommer ner i hagen så står dom allra allra längst bort där de aldrig brukar stå och på långt håll ser jag en liten unge i 12års åldern sitta på min häst.Dessutom har hon flätor överallt. Tyvärr kom dom undan, hade jag fått tag i dom vet o sjuttan vad jag gjort med dom.:devil:.
Sitter i telefon kön nu till polisen.

Vart går gränsen nu förtiden egentligen!?

Jag hade blivit GAAAAALEN!!!! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Jag har redan funderat på det här eftersom vi har hästarna nära en väg där det cyklar mycket folk....
Hittills vet jag inte att någon varit inne...men det är väl en tidsfråga antar jag....

Jag skulle gömma mig flera kvällar i rad (tills dess de dyker upp) med filmkameran i högsta hugg och försöka få bildbevis för det första och sedan hade jag nog fösökt få tag i någon av dem....
Det är väl tillåtet att hålla kvar en "misstänkt" till dess att polisen kommer eller???

...och eftersom en utskällning inte är olagligt (tyvärr är ju stryk det även i sådana här lägen ;) )
.....så skulle jag skälla ut ungen efter noter vill jag lova....h*n skulle nog aldrig sätta sin fot i "min" hage mer det kan jag lova!!! :devil:

// M

Om hagen spärrarav en promenad stig eller liknade får man nog räka med att folk kommer gå igenom. Svamp plockare brukar ju varra förtjusta i att bryta imot såväl parkeringsregler som allemannsrätten *fördomsfull* :angel:

Konstigt det där med folk som tror att det e helt ok att knalla in i hagen, hoppa upp på någon annas häst och rida en sväng!!??

Min häst och mina kor får i allafall alltid vara ifred (soo far soo good).. Konstig. Folk har i allmänhet mer respekt for kor än för kusar..

Jag drar slutsattesen att ni som har problem med oinbjudna ryttare. Skaffa kor!!

Stackars dig som har detta problem. Det bästa är nog att sitta vid hagen tills de dyker upp igen och ta dem på bar gärning. Står i ett mindre privatstall på en ridklubb. Hos oss förekommer det att föräldrar släpper av sina barn ensamma på ridklubben några timmar (barnaktivitet, föräldraledigt!) och att barnen kommer på den ljusa :idea: att gå ut i hästarnas hage för att "umgås" med dem. En gång såg jag hur det kom gåendes en hel patrull i hagens smalaste flaskhals och gick mellan hästarna som stod och surade på varann. Jag fick "lätt" panikkänsla :eek: och sa till barnen ordentligt att de absolut inte fick gå omkring inne hos hästarna i hagen utan att någon vuxen är med. Som gjort för att de skulle kunnat fått sig en rejäl spark.

Någon som har ngn bra ide på vad man kan skriva?:)

"Enligt allemansrätten har du rätt att gå genom vår hästhage (om du stänger grindar efter dig och inte stör djuren) men vi vill varna dig för att våra hästar är pigga och nyfikna och kan utgöra en risk för dig. Så gå igenom hagen om du vill men beakta riskerna - du kan bli sparkad, omkullsprungen eller biten. Att gå runt är inte en så stor omväg!

Med vänlig hälsning från hästägarna"

Vi hade problem i mitt förra stall med en 12 årig tjej som hade problem hemma och som tog ut det genom att sabotera/terrorisera sin omgivning. Hon hade en gullig ponny som hon misskötte totalt. Vi anmälde flera gånger, men allt djurskyddsinspektören gjorde var att rekomendera daglig utevistelse och mer mat. Tills den dagen då ponnyn la sig ner och inte reste sig upp igen och fick diagnosen korsförlamning, spatt och jag vet inte allt, plus att den var ännu magrare (trots att vi fuskmatat den), då anmälde vi igen och det blev tal på djurförbud, fast det var endast om hästen avled fick vi reda på senare...

I vilket fall som helst... Efter sista svängen med djurskyddsinspektören började 12 åringen att släppa ut våra hästar ur hagen om nätterna. Först öppnade hon bara grinden, men sen började hon klippa upp stänglen på olika ställen fösa ut hästarna där. Vi ringde polisen men de sa att vi måste ha bevis. (Vi hade naturligtvis konfronterat både ungen och hennes mamma först, men de blånekade båda två.)

Så vi satte oss och lurpassade utanför hagen, och vid halv två-tiden på natten dök hon upp med saxen i högsta hugg. Vi ringde polisen direkt. Sen tittade vi på när hon drog ut hästarna (dom var motsträviga!) ur hagen, då först gav vi oss tillkänna. Fem minuter senare var polisen där och vi blev förhörda allihop, inklusive ungens morsa. Sen övertalade poliserna oss att inte anmäla då de ansåg att eftersom familjen levde i total social misär hade de nog med bekymmer.

Så det slutade med att vi flyttade hästarna.

Vad jag vet lever familjen likadant, fast med fler hästar och mängder med hundar som alla far illa... :cry:

:eek:Om familjen lever i total misär är det väl verkligen på plats att anmäla allt så att sociala i kommunen får ta tag i den familjen.
Men jag blir inte förvånad att polis inte vill ta anmälan,det är jobbigt att skriva anmälan, och många kämpar med näbbar och klor för att få en bra statistik att brotten minskar.

"Enligt allemansrätten har du rätt att gå genom vår hästhage (om du stänger grindar efter dig och inte stör djuren) men vi vill varna dig för att våra hästar är pigga och nyfikna och kan utgöra en risk för dig. Så gå igenom hagen om du vill men beakta riskerna - du kan bli sparkad, omkullsprungen eller biten. Att gå runt är inte en så stor omväg!

den var väldigt bra. ska jag nog kopiera: P

Tycker många här har en :devil: konstigt synsätt på detta med allemansrätten eller rider ni inte eller är ute och går på andras mark men f*n ta den som går i min hage eller rör ni er bara på allmäna platser och på eran egen tomt/mark?

Jag går igenom andras hagar (oavsätt djur) och jag har inget i mot att andra går igenom min hage så länge dom inte stör djuren eller saboterar.

Kram
fd paradis

Fast problemet här var väl att folk definitivt STÖR djuren (om de till och med tjuvrider...) vilket man inte får göra. Viss skillnad mot att rida på en stig i skogen kanske. Man får ju inte det heller om man skadar markerna förresten.

Allemansrätten är en rättighet men ger också skyldigheter!!!

Tyvärr verkar allt för många glömma baksidan, dvs skyldigheterna, och bara ilsket hävda sin RÄTT i alla sammanhang. Allemansrätten baseras på ömsesidigt hänsynstagande och om det inte kan upprätthållas är jag rädd för att vi till sist får ett samhälle som det i USA där det står "no trespassing" på skyltar överallt :eek:

Lev upp till devisen FRIHET UNDER ANSVAR (riktat till alla alltså)!!!

Men det är några här som skriver att dom skulle bli vansiniga om nån vandrade i genom deras hage.

Kram
fd paradis

Ahh blir så arg! Hade jag hittat min häst i hagen med en unge på ryggen då jävlar! :devil: Jag hade sprungit efter ungen tills jag fick tag i hon/han. Och om det skulle vara så att hon/han sprang hem så skulle jag ha skällt ut ungen och föräldrarna! Sen hade jag varit så jäkla sur att jag hade hoppats på att hästen skulle ha bockat eller något så att ungen blir rädd och aldrig gör det igen. :devil:

Stallet där min ena är uppstallad i ligger i ett naturreservat så då går det folk lite varstans i hagarna, har picknick på ängarna. Inget som stör mig eftersom det är hästarna som jagar bort dem då de går rakt över "matbordet" :rofl:
Mig gör det inget att de klappar på min häst, eller matar heller för den delen, bara det är ngt vettigt de stoppar i honom. Men att tjuvrida. Där går faktiskt gränsen!

Jag hade blivit helt galen om jag hade sett att nån tjuvred mina hästar!!
Jag hade dock problemet här med att grannarna tyckte "synd" om min hingst som fick gå i hingst hage på sommaren där det var väldigt nedbetat pga att han hade fång, och då "matade" honom med klippt gräs :eek:
de använde det gräset som de fångat upp med sin åkgräsklippare och sen hällde de in det till honom, behöver jag nämna att jag höll på att få spel?? och hingsten blev jätte sjuk innan både jag och vet fattade vad de höll på med.
sade detta till grannarna och de svarade med: ja men han hade ju ingen mat?!:cool:

han fick den mat han behövde eftersom han var fånghäst och även en "vanlig" häst skall ju absolut inte äta klippt gräsmattegräs.

hur jag fick dem att sluta??
jo jag lurpassade på dem och sen när de tömt gräset så samlade jag helt enkelt ihop allt gräs i en skottkärra och körde över det till grannen och tömde det på deras trappa, precis utanför dörren :devil:
de slutade att tömma gräs hos min häst ;)

Jag tycker inte heller att det är något problem att folk går igenom hagen (om det inte är uppenbart enkelt att gå runt, då kan man ju ifrågasätta varför de väljer det farligare alternativet), inte heller att de matar hästarna med gräs, knäckebröd eller morötter om de står utanför stängslet. Men att så mycket som att peta på hästarna på fel sida om stängslet, än mer att RIDA på dem, är HELT oacceptabelt.

Att sitta med videokamera i buskarna en natt eller två när man upptäckt att det finns tjuvryttare tycker jag är jättebra. Som långsiktig plan är en tidningsartikel i några tidningar en toppenidé! Kanske kan man be om att artikeln inte hamnar i insändardelen utan i själva tidningen?

//Phillippa, som inte ens går in i bekanta hästars hage utan att ha ett ärende där...

Men det är några här som skriver att dom skulle bli vansiniga om nån vandrade i genom deras hage.

Kram
fd paradis

Jag skulle bli rätt sur om någon klev in i våra hagar. Dels för att vi har en häst hemma som inte alltid är speciellt snäll - och absolut inte mot människor den inte känner. Vi har redan haft en massa tjaffs då hästen i fråga sparkat ihjäl en hund och jagat ur folk från hagen.

Trotts stora skyltar som skaderisken så tycker folk fortfarande att det är helt okej att störa hästarna i deras hagar. Hagar som ligger i direkt anknytning till våran privata trädgård.

Jag skulle bli skogstokig. Men det skulle vara roligt att se dom försöka rida mitt ena sto. Inte ens en känd western tränare satt kvar på henne efter 3 mån. träning.:rofl:

men då kan det ju vara bra med en stuntryttare :angel: .... utan hjäl och dyl...... på 10 år....:angel: :idea:

;););)

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 507
Senast: tretjak
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II