Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

*kl*
Hemma från bm. Magen växer som den ska :) SF 33,5cm (+2cm) och hjärtljud på 134 idag, lägsta hittills! Bubblan har lagt sig med huvudet nedåt nu, både jag och sambon fick känna :love: Men det är fortfarande rörligt. Bm tog också mina symtom om hf på allvar. Hade +1 i äggvita i urinen så det är ju inte så farligt men hon ringde till sjukhuset för att kolla och det slutade med att de vill ha upp mig dit för prover imorn. Håll en tumme för att jag inte fått hf! :eek: Fick väga mig också och jag har totalt gått upp ca 12 kg, det är inte så farligt va?
 
Sv: Vårmammor 2011

Som jag skrev på FB till dig så är det ju skönt att de tar det på allvar och kollar upp det ordentligt. :)

12 kg är nog rätt normalt (som allt annat i en graviditet)... ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

Ja det är jätteskönt att de tar det på allvar, även om mina symtom mkt väl kan vara migrän. Det visar sig imorn. Blodtrycket var 114/87 så det var ju inte farligt högt.

Nä, 12 kg känns inte så farligt, jag har ju en ganska stor mage. Ligger mellan normal och övre kurvan men åt den övre ändå. Så magen har ju tagit det mesta av viktuppgången! :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Hoppas det inte är ngn HF på gång för dig! Bra att du får ta prover snabbt iaf.

12kg är nog tämligen normalt, med dottern hade jag gått upp ca 15 så här långt... Gick upp 19 totalt.

Fast min bm sa sist, att de hade varit på kurs och nya rekomendationen om vad som var önskvärt, det var att ingen skulle gå upp mer än 8kg totalt. :eek: det tycker jag lät helt tokigt, får man ett stort barn (som jag sist) så väger ju bara barn, vatten, moderkaka, livmoder och extra blod MER än så!!! Jag vet nog bara en person som inte gått upp mer än 8kg... Får väl se vad jag stannar på själv den här gången, än så länge är jag bara +4kg, men det kan ju ändras fort. :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011

Själv har jag gjort tillväxtultraljud idag, bebis väger 2340g (+7,3%) Så h*n har vuxit på sig, om än lite långsammare än tidigare. (för 15 dagar sedan var h*n +11%)

CTG-kurvan och vattenmängden såg också bra ut.
 
Sv: Vårmammor 2011

Ja det är skönt att de kollar upp mig på en gång! Har order från bm att bara vila idag också och att ringa förlossningen om jag blir mkt sämre.

Men alltså, gå upp bara 8 kg... Hur i hela fridens namn ska det gå till? Som du säger så kan ju barn + "tillbehör" väga mer än så! Jag har iofs en vän som gick ner 4kg under sin andra graviditet men då hade hon en hel del extra att ta av sen första barnet. Det skiljer bara 14 månader mellan killarna har jag för mig. Och hon skulle inte kunna få barn alls enligt fertilitetsexperter :D Så går det när man träffar ny karl! Jag är helt övertygad om att det var naturen som bestämde vem hon hörde ihop med.
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag som bara är 165vm har gått upp 7 kg nu så...


Om jag bara får gå upp 1 kg till enligt nya rekommendationerna så får ju ungen komma ut snart. :angel: Näe, skämt åsido.


Idag mår jag bättre igen. Jag har tagit hand om mina stackars blommor som varit lite eftersatta (eftersom sambon bara slängt åt dem vatten och inte "plockat" med dem nåt) så jag fick en hel sopkasse med fula blad (jaaa, jag har mååånga blommor). :o Så har jag varit ambitiös och satt igång ett långkok också.

Om orken finns kvar på eftermiddagen ska jag sätta en bulldeg på jäsning också. Får en massa främmande i helgen och jag vill så gärna kunna bjuda på bara hembakt. :p
 
Sv: Vårmammor 2011

Det är väl inget märkligt med att bebisen växer lite mindre nu? De har väl tillväxtperioder och så så de växer mer ibland och att det står mer stilla ibland? Jag vet inte, jag jämför bara med unghästarna... :angel: :rofl:

Skönt att det såg bra ut i alla fall!

I morgon är det min tur till BM. Jag tror att det onda jag hade i övre delen av magen var järntabletterna. Har skippat dem i två dagar nu och då har jag inte alls ont på samma sätt. Får prata med BM om det i morgon om jag behöver ta dem, hade ju blodvärde på 130 för två veckor sen så det borde ju nästan vara lugnt ändå tycker jag. :)
 
Sv: Vårmammor 2011

än så länge har jag bara gått upp 5 kg, men vägde däremot 80 kg (173 lång) när jag blev med barn så har gått å väl att ta av! däremot har både mitt sidfläs å ryggfläsk sträckts ut å försvunnit så hoppas de INTE kommer tillbaka när bäbis äe ute!
 
Sv: Vårmammor 2011

Lycka till!!!

själv va jag på ikea igår, gick runt lite mer än två timmar där...idag kan jag knappt röra mig..fyyyy, känns som man stått i vedhögen i fyra dar eller sprungit ett maraton eller nåt i kroppen...känns som totalitär mjölksyra i HELA kroppen...får bli vågrätt läge hela dagen!!
 
Sv: Vårmammor 2011

Det såg bra ut idag men bm kommer fortsätta hålla koll på äggvitan. Fick "vena cava" som de kallar det för mitt under ctg-undersökningen också. Fick ring på klockan och få lite hjälp, mådde inte så bra då :D
 
Sv: Vårmammor 2011

Skönt att allt såg bra ut idag! :)

Usch, läskigt med vena cava (jag får erkänna att jag va tvungen att googla för att ta reda på vad det är)... Bra att de fortsätter hålla koll på dig också!


Jag ska till BM om någon timme, ska se om hon har någon ny dom till mig idag. ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

Skönt att det gick bra iaf! :)

*knapp*

Idag har vi 30 dagar kvar till BF :laugh:

Jag har haft feber några kvällar i rad nu, ringde förlossningen igår med tanke på det misstänkta viruset, men själva febern är ingen fara så länge den är under 39, bara att knapra Alvedon. Dock sa läkaren att jag gärna fick komma in om jag ville: "Vi kan väl inte göra så mycket mer åt febern än du redan gjort, men vi kan pyssla om dig lite!" :D De hade nog inte så mycket att göra... Men fosterrörelserna är som vanligt och jag ska ju in på nytt CTG i morgon så jag stannade hemma.

Här är magbild från i måndags, 35+0.
350-sida_130731349.jpg


Tycker den sjunkit en del/blivit spetsigare från förra bilden, 34+1?
341_129109572.jpg


Gav mig ut på en skrittur igår igen, mycket besviken :( Huvudet är så lågt nu att det mest tryckte på neråt, oskönt. Så nu blir det väl inte så mycket mer ridning de veckorna som är kvar!
 
Sv: Vårmammor 2011

Ja det är faktiskt riktigt läskigt. Fick ju samma hos frisören i tisdags. Skrämde nästan slag på hela salongen när jag höll på att svimma flera gånger :D Man blir riktigt trött av det också... Men jag måste ge mig av till stallet nu, har hovis kl 12. Men efter det kan jag åka hem och lägga mig på soffan!

Lycka till hos bm idag :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Magen ser nästan mindre ut nu tycker jag, men det är nog för att den sjunkit precis som du skriver. Lite toppigare har den nog också blivit! :)

Åh, snart är det ju dags för dig! :idea:
 
Sv: Vårmammor 2011

Ja, visst ser jag lite smalare ut?! Haha, tycker det är så kul att jämföra sina bilder från vecka till vecka, det händer mer än man tror!
 
Sv: Vårmammor 2011

Ja, visst ser jag lite smalare ut?! Haha, tycker det är så kul att jämföra sina bilder från vecka till vecka, det händer mer än man tror!

Haha, jag kunde inte låta bli att småfnissa lite. "Visst ser jag lite smalare ut?", hur smal man nu är nuförtiden... :D

Jag tycker också det är kul att jämföra bilder vecka till vecka.


Nu måste jag skynda till BM!
 
Sv: Vårmammor 2011

Sådär, hemma från BM med fina resultat.

Bebis sparkade och var allmänt vild, så det tog ett bra tag att få in hjärtljuden och få ett riktigt värde på dem. :p Blev i alla fall 140 till slut.

Huvudet ner och ruckbart fortfarande, det är väl som det borde.

Blodtrycket var 108/69 så det var också väldigt bra (det är ändå högre än vad jag haft tidigare). Eftersom jag mår så pass bra så kunde jag vara väldigt lugn angående havandeskapsförgiftning i alla fall.

Inget blodprov eller urinprov idag, tar det nästa gång. Det onda i magen har ju gått över sen jag slutade ta järntabletterna, och järnvärdena var bra sist (130), så jag skulle låta dem vara nu så jag fick slippa ha ont. :)

SF hade växt till 32 cm nu (+1 cm på två veckor). Planar ut kurvan lite, låg ju lite över mitten tidigare, men nu ligger den precis på mittenkurvan.

Så ja, allt verkar ju vara tiptop därinne. BM hade full förståelse för att det faktiskt gör ont när bebis sparkar. Hon hade inte känt någon som var så livlig tidigare på alla sina år i branschen och trodde nog inte riktigt på mig när jag sa att det va "normala" sparkar h*n gjorde mot dopplern. :D
 
Sv: Vårmammor 2011

Grattis på födelsedagen!! :laugh:

*knapp*

Var in på ny kontroll igår (exakt en månad kvar idag och redan stammis på förlossningen, yay :p), bebis pigg som attan vilket gav lite luckor på CTGn, haha! Jag har lärt mig att flytta den där dosan själv, blev ett jäkla springande på min stackars barnmorska. Pulsen var lite hög, men dels var hn ju som sagt pigg och dels hade jag feber, så de var nöjda med kurvan iaf.
Fick även gjort ett ultraljud och kollat flödet, allt såg bra ut :)

Sen har jag äntligen lyckats komma ihåg vad det är! :angel:

Cytomegalovirus
Saxat härifrån: http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=4
CMV kan överföras från mor till barn under graviditeten och förlossningen. Om den gravida kvinnan får en CMV-infektion kan fostret smittas och ge en medfödd infektion hos barnet. Barnet är då infekterat redan före födelsen. Immunförsvaret är då omoget vilket gör att fostret och det späda barnet har svårt att bekämpa infektionen. De flesta barn med medfödd CMV infektion saknar sjukdomstecken och förblir friska. En mindre andel riskerar dock att bli svårt sjuka - inte minst de för tidigt födda - och/eller utveckla funktionshinder såsom synskada, hörselnedsättning eller neurologisk skada.

Tidigare kartläggning har visat att 10-20 % av de smttade barnen får en hörselnedsättning, övriga skador ses mindre ofta. Hörselnedsättningen kan finnas vid födelsen men kan också utvecklas under de första levnadsåren. Missfall och fosterdöd kan i sällsynta fall bero på CMV. Återkommande missfall har däremot inte kunnat sättas i samband med CMV infektion.

Om den gravida kvinnan får CMV- infektion för första gången är risken ca 50 % att viruset går över till fostret. Får den gravida kvinnan en återfallsinfektion är överföringsrisken mycket mindre men en liten risk finns fortfarande. Risken för överföring av CMV är sannolikt densamma under hela graviditeten och man tror att CMV-infektionen kan orsaka skador hos barnet under hela fostertiden även om risken för allvarlig skada sannolikt är störst i början av graviditeten.

Det är det de försöker utreda nu, om jag fått det för första gången eller inte. Nya kontroller och provtagning på tisdag är nästa steg.

Inatt har jag vaknat med världens feberfrossa, det är ingen hit :crazy: Men förutom febern mår jag faktiskt rätt bra nu, illamånedet verkar ge med sig lite! Så kanske sista månaden kan få bli mer njutningsfull än de första 8 varit... Jag kommer iaf sakna att vara gravid sen, speciellt rörelserna där inne är :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 698
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 133
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 215
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp