Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Hon sov till 5 som vanligt, vi var uppe u 45 min men sen vaknade hon igen efter 1timma, inte hungrig eller så, har nu somnat på mig i soffan... så inte fick jag sova mycket mera inte :)

Och jag kunde inte somna om imorse utan tog chansen och gick ut till stallet straxt efter 6. Gud vad skönt det är att mocka och sopa utan att ha Ture i selen. Lite enklare och mycket snyggare. :D Så nu har jag satt på täcken på tvätt, fixat all mat och hela stallet fint.

Jag tog ju hem min 2-årshingst i veckan så nu har jag fullt upp, han är gudasnäll men ändå jobbig. Dvs han skärper sig när jag säger till honom men det är ändå en massa skrikande. Sen är det ju rätt tufft med honom då grannen har ett sto precis vid ingången till ridbanan och deras unghästar i en annan hage vid kortänden. Så egentligen sköter han sig exemplariskt. Har varit hemma i tre dagar och redan longerad åt båda hållen med gjord och vojlock. Idag åker sadeln på tror jag. Har ju ev spekulanter fr Finland som ska komma och kolla så jag fick lite extra fart att få honom i trim.

Igår när jag stod och longerade så ringde sambon och sa att Ture var hysterisk. Suck och pust. Tänkte först att det där får du lösa själv, men så hörde jag att det inte lät normalt. Så släpa hem hingsten så fort det gick förbi stona och så in så fort jag kunde. Ture var SÅ ledsen. Han hade varit lite röd i ljumskarna kvällen innan och vi hittade inte bepanthensalvan så vi torkade och pudrade. Troligtvis så blev det extra illa av kloren på vattenjumpan och så hade han bajsat och sambon missat det så det torkat fast lite i jumskarna. Så när sambon skulle byta och tvätta rent gjorde det nog jätteont, så har vi aldrig hört honom skrika förut. Så han fick ligga naken hela kvällen och det blev ilfart till apotekt och köpa salva. Har bytt blöja extra många gånger inatt så det absolut inte ska ligga fuktigt. Har inte haft problem sen han var liten...

Ni andra som går på babysim, har ni problem med att de kräks mkt efteråt? Ture kör ofta med öppen mun så han får ju i sig en del vatten, och så kräks han halva kvällen. Bara mjölkvatten, men det känns jobbigt för honom.

Här har vi också problem med att fingrarna gärna åker in före nappen. Han kom på det på riktigt häromdagen när han åkte bil, blev ledsen och tappade nappen.

Oj- ni är ganska många som inte skavara mammalediga mer... Det har jag förträngt att man inte ska vara resten av livet... :eek:
hihi

Jag kommer också komma ihåg dagens datum som speciellt- men på ett bra sätt :love:
Ebba "tillverkades" för exakt ett år sedan...

Oj- ni är ganska många som inte skavara mammalediga mer... Det har jag förträngt att man inte ska vara resten av livet... :eek:
hihi

QUOTE]

Nej fy, jag känner likadant. Har tänkt vara hemma till påsk iaf! Om jag inte börjar jobba en dag i veckan efter jul. Har svårt att bestämma mig!

ÄH, jag ska bara jobba varannan helg 7-13. Sparar så mycket FKdagar då plus att det känns ju i plånboken =)
Vi bor ju i hus och blir denna vinter som förra så låg vi på 5000 i el varje månad! Vi har då värmeluftsfläkt och kan elda.... Så det känns bra att jobba.. såhär en timme in på jobbet.. ;D
Ska bli spännande och se hur brösten känns senare idag..

Åh stora killen :D

Förresten är det några bebisar här som kan vända sig från rygg till mage och vice versa?

När börjar de göra det egentligen? Iggy har inte visat minsta tendens till att vända på sig. Han har däremot upptäckt sina fötter så dem har han allt som oftast i händerna och försöker få in i munnen :laugh:

A har kunnat till och från, han vände hela tiden en dag för två veckor sedan. Nu har han glömt hur man gör :p Han råkade vända sig första gångerna precis innan han blev fyra månader men vände medvetet vid fyra och en vecka eller så. Men som sagt nu har han glömt det :laugh:

Fötterna är hittade.

Tror det är helt olika, As kusin kunde vända omedvetet tidigare men kan inte hålla upp huvudet.

Ture vände på sig åt båda håll när han var 3 månader men sen har han inte gjort det mer!

ÄH, jag ska bara jobba varannan helg 7-13. Sparar så mycket FKdagar då plus att det känns ju i plånboken =)
Vi bor ju i hus och blir denna vinter som förra så låg vi på 5000 i el varje månad! Vi har då värmeluftsfläkt och kan elda.... Så det känns bra att jobba.. såhär en timme in på jobbet.. ;D
Ska bli spännande och se hur brösten känns senare idag..

Det lät lite lagom! :) Vi hade också såna elräkningar förra vintern men har bergvärme nu så vi hoppas det gör lite skillnad. Vi bytte dessutom elbolag i veckan, får se om det också gör nåt.

skönt med bergsvärme :)
Hur gjorde du när ni böt elbolag, via nån hemsida som elskling eller liknande? jag vill också titta över våra elavtal, har ett tillsvidare som är dyrast av alla!!!
(men det är miljömärkt iallafall..) ;D

Det är superbra med bergvärme! Vår villa på 144 kvm drar 11000 kWh/år och då slösar vi med både värme, varmvatten, diskmaskin och torktumlar jämt. :laugh:

Tror att det är bara att "anmäla" sig hos det bolaget man vill ha, så sköter de hela bytet. Jag har kollat på Elpriskollen vilket bolag som är billigast.

Kl
Så där, nu har jag "byggt om" Vilgots vagn till sittvagn. Han fick åka fram och tillbaka till brevlådan igår sittandes och det tyckte han var jättespännande! Så nu har jag byggt om mjukliften till åkpåse och satt den i vagnen. Så fort han vaknat och druckit lite mjölk så ska vi ut och prova!

hmm jag vet inte om det är värt att dra in bergsvärme, vårt hus är bara 70 kvm och vi har två eldstäder att elda i. MÅSTE bli bättre på att elda, måste bara köpa på oss ved också :)

Jag tänkte också göra om till sittvagn för Thea, har också en mjuklift kanske kan göra den till åkpåse också? Har en briovagn men är totalt nollad på vagnar och dess funktioner:o

Funtar på att köpa en ringsjal också! Verkar så smidigt att sätta på om man jämför med min älskade 5,5 meters trikåsjal.

Jag har nästan ångest och har bränt nästan hela "lönen" på Vilgot, men vi har ju diskuterat vinterkläder/overaller/åkpåsar osv och nu är jag klar med mina inköp. Jag velade länge mellan en tjock mjukisoverall och en funktionsoverall, men det blev en funktion så han kan åka pulka, leka i snön osv utan att riskera att bli blöt och kall. Vem vet, han kanske kan gå redan i februari.

En sån här vindfleeceoverall från Polarn & Pyret:
7310017940255.jpg

En sån här funktionsoverall från Lindberg:
2331700.jpg

En sån här åkpåse i lammskinn:
9325021015651.jpg

Totalsumma 3000 kr.............. och då är inte är inte mössor, tossor och vantar medräknade. Sen har vi ju redan en tunnare åkpåse så nu ska vi nog klara vintern! :angel:

Usch, jag blir nervös när jag läser om era värmekostnader... Det blir en spännande första vinter för oss...

Ni får elda mycket, hade inte ni typ.. 556 eldstäder hemma =)
Vi var så urbota dumma!!!!!!!!!! och eldade ingenting, vi har en gammal vedspis och den jäkeln värmer upp hela huset och värmen håller i sig många timmar.

Oregano: Vilka massa overaller!! Har en beggad pop vindfleece och jag tänker bara börja med den för att sen se vad vi egentligen behöver.
Jag tycker det är svårt att bedömma storlek! Thea kan fortfarande ha 62 och man vet ju aldrig hur dom växer sen. Min kusin hade köpt pop overaller till sina twins födda i februari nu, och dom var jättestora i storlekarna sa hon.
Well. jag får köpa på mig sen när jag ser behovet =)

Det var bara sex stycken, jag hade för mej att det var åtta... Men så var jag säker på att det var bruna luckor i köket oxå och de var mintgröna :D
Det är tre eldstäder på det plan vi ska bo på först och vi ska provtrycka dem så fort som möjligt och ved finns det och den här vintern kommer ju någon vara hemma hela tiden så vi har ju ingen ursäkt att inte elda..

Vilka massa overaller!! Har en beggad pop vindfleece och jag tänker bara börja med den för att sen se vad vi egentligen behöver.
Jag tycker det är svårt att bedömma storlek! Thea kan fortfarande ha 62 och man vet ju aldrig hur dom växer sen. Min kusin hade köpt pop overaller till sina twins födda i februari nu, och dom var jättestora i storlekarna sa hon.
Well. jag får köpa på mig sen när jag ser behovet =)
Jamen jag säger ju att jag har ångest... :crazy: Kunde ha köpt en billigare tjockisoverall, men nu orkar jag inte leta mer. Den här var dessutom himla snygg också, jämfört med många andra.

Jag köpte 74 i fleecen (största storleken) och 80 i tjockisen (minsta storleken). 74 var stort, så nu är det inga problem att packa in händer och fötter i "fickorna" man viker över. Det går säkert att använda den till vårvintern också, men då kanske med skor och vantar. Tjockisen är för stor nu, men den kommer han troligtvis inte att använda förrän tidigast i december eller nåt.

dom var jättefina allihop :)

Ia* skyll på amningshjärna, det gör alltid jag iallafall ;D Mintgröna, mm de lät annorlunda. Hoppas det bara är att elda på för er! våran sotare sa att om man eldar på hela dagarna kan man innan man går och lägger sig slänga in en såndär grej som ser ut som ihoppackat spån istället för vedklabbar, dom håller värmen jättelänge men är energibomber så man ska inte elda för mycket med dom för vanliga eldstäder klarar inte det. ett litet tips :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 916
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 195
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
578
· Visningar
44 289
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka