Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Jovisst- det kan jag köpa. Men har du vanliga kläder, overall, filt och åkpåse om du går ut och sätter dig nu?
Ni kanske har mycket kallare än oss men jag undrar ändå vad man ska ta till när det blir minus på riktigt? Det är kanske bara en tunn åkpåse hon har nu- det vet ju inte jag :)

Nej, men med en tunn "body" (tröja) och en fleecejacka hade jag frusit redan vid 17-18 grader eller nåt. Igår när vi var ute och det var 10-12 grader så hade han body, byxor, strumpor, mössa, vindfleece med inpackade händer och fötter och sedan låg han nedpackad i åkpåsen som var mjuklift förut. Hade även en fleecefilt eftersom åkpåsen inte går så långt upp.

Jag tycker att det är skitsvårt att veta hur de har det. De flesta är ju inte så frysliga som jag, men jag går efter så länge han inte svettas så är det inte för varmt.

Och jag är rädd för plötslig spädbarnsdöd så jag är rädd att packa på för mycket...
Men så länge de somnar i vagnen är det ju säkert rätt temperatur :) Hade de svettats eller frusit hade de förhoppningsvis inte visat sig nöjda :)

Jag tycker att det är skitsvårt att veta hur de har det, men jag går efter så länge han inte svettas så är det inte för varmt.

Precis sådär resonerar jag med, och jag är precis som du en fryslort. (kanske inte riktigt lika extremt, men åt det hållet i alla fall ;)) Stella har body, byxor och strumpor och så vindfleeceoverall med händer och fötter övervikta liksom. Luvan uppe (mössa istället för luvan om hon åker sele), och så ligger hon på fleecesittdynan till åkpåsen, filt över det upp till brösthöjd. S är gosigt varm då vi plockar upp henne.

Emelie; Det är ju en sak att packa på dem tjocka kläder och täcken i sängen på natten och en annan i vagnen där man oftast har bra koll på dem. :idea:

Jag är som du och oregano, ganska frusen av mig, medan min son är som sin sambo - ett vandrande element :D Jag är istället sådan att jag hatar att vara varm och små-fryser hellre (lustig kombination?!) hahaha...
Nu bor vi i södra Sverige där det inte är så svalt än (vet inte hur ni har det?). Jag tar gärna på mig lite extra kläder just nu, men med Milton är det så svårt eftersom jag inte alls kan jämföra hans temperatur med min. Sitter han i selen så har han body, byxor, mössa och en tunn overall som är för lång i ärmarna så händerna göms och så raggsockor.
I vagnen har han byxor, body och en långärmad tröja/kofta. Sedan har han ibland raggsockor där också, aldrig mössa för då svettas han ihjäl. På sig har han ett tjockt täcke, alltså ingen filt, utan riktigt täcke.

Vet itne om jag har skrivit i tråden innan om overallen vi köpte till vinter? En overall från nameIt som man i benen kan göra om till åkpåse. Den känns alldeles för varm att ha nu så den får vänta med sig.
Jag är i valet och kvalet om jag helt ska ta bort täcket från vagnen, ta på honom lite extra och sedan ha filt och det där "skyddet" man har uppe på liggdelen, det används mindre flitigt just nu :o men kanske är det dags att börja använda?

Jo men om hon somnar i vagnen får hon gärna sova vidare där. Det är min plan att kunna mocka efter morgonturen såsmåningom när hästarna kommer in.
Så jättekoll har inte jag hela tiden- spec inte när hon sover...

Men hur mycket mer har ni tänkt er använda till vintern? Min tjocka overall kanske inte är ondödig trots den tjocka åkpåsen då :) Men jag förstår inte hur Skrutt ska kunna ha den i bilstolen ;)

Jag har fleeceoverall med händer o fötter instoppade och sen skyddet på vagnen :) Hon är varm o go när vi har varit ute. Brukar ha en tunn pyjamas under.
Extra mössa om den inte bråkar o glider fram på ögonen hela tiden... Den tycker jag är nödvändig om jag har henne i selen.

Tjockare overall får vänta här också, men vindfleecen är helt perfekt nu!

Om M trivs med "mindre" kläder och tjockare täcke så varför ändra på ett vinnande koncept? ;) Locket kan du ju lägga på ändå, alt. byta ut täcket bara mot en tjockare filt om du tror det blir för varmt med locket.
Vi har precis bytt till sittdelen på vagnen och jag saknar locket. :( Ska nog ta och köpa en fotsack, för även om S har en vindfleeceoverall på sig och en filt, så tycker jag ändå inte om att det kan blåsa direkt på henne liksom. Överdelen till åkpåsen tänker jag inte dra på än, det blir nog alldeles för varmt. :D

S får såklart också sova klart i vagnen om hon somnat då vi varit ute, och jag har inte ett öga på henne precis hela tiden. :o Men det är klart att jag håller mig i närheten, och jag kikar till henne med jämna mellanrum. Helt ärligt så har min rädsla för PSD minskat nu, risken är väl som störts fram till 3 månader och sen minskar den väl?

Till vintern kommer S ha en fodrad fleeceoverall från Villervalla, och så allroundåkpåsen från EL. Filt också om det behövs, och blir det en sån där monstervinter som senast så har vi sambons gamla åkpåse att ta till. Fodrad fårskinnsåkpåse :love:

Ja mössa har jag alltid på honom när han är uppe från vagnen, t.ex. i selen =) Känns viktigt

Tjockare overall får vänta här också, men vindfleecen är helt perfekt nu!

Om M trivs med "mindre" kläder och tjockare täcke så varför ändra på ett vinnande koncept? ;) Locket kan du ju lägga på ändå, alt. byta ut täcket bara mot en tjockare filt om du tror det blir för varmt med locket.
Vi har precis bytt till sittdelen på vagnen och jag saknar locket. :( Ska nog ta och köpa en fotsack, för även om S har en vindfleeceoverall på sig och en filt, så tycker jag ändå inte om att det kan blåsa direkt på henne liksom. Överdelen till åkpåsen tänker jag inte dra på än, det blir nog alldeles för varmt. :D

Sant, varför ändra? :D Men så ibland vill han ju komma upp och gosa i famnen lite eller kika på omgivningen och då är det på tok för lite kläder. Dessutom måste vi alltid gå till och från bilen för att hämta och lämna vagnen från lägenheten, vilket resulterar i att Milton får vara uppe i kalla luften en stund innan han väl kommer ner i vagnen.. Vilka bekymmer man har alltså! Vi asar ju inte på bilstolen längre, utan han hänger på armen mellan lägenheten och bilen.

Och jag ska ha fårskinnet som vi precis har köpt av Emma.S.
Vi längtar lite till vintern här men samtidigt så kommer jag nog inte asa ut vagnen o köra då ;) BAra mysrundor på stan typ ;)
Jag har överdrag till både liggdel och sittdel till både fin&stallvagnen så här blåser det inte ;) Kanske är det som gör henne så varm då :)
När hon ska ha tjocka åkpåsen får man nog inte plats med kläder också ser det ut som... Den är ju långt tjockare än mitt täcke i sängen...på 2 sidor...

*kl*

Nu har jag köpt en fodrad fleeceoverall ifrån Villervalla.
Blev helt kär på stört när jag såg den i ett skyltfönster :love:
Förhoppningsvis räcker den hela vintern. Kan ju anpassa mängden
kläder under den.

Hmmm- jag kanske inte har sagt att min fleeceoverall är fodrad kom jag på nu....

Grattis på födelsedagen!!!!

Grattis på födelsedagen!!!!
Tack :laugh:

Här har vi den underbare overallen :love:
31671257.jpg

Först och främst - GRATTIS på födelsedagen!!!:bump::banana::bump:

Visst är Villervallas grejer snygga?! :love: S har fått en grön fleeceoverall och en röd fleecemössa av sin morfar, vi bara älskar det allihop.

Armani; Men kan ni inte svepa filten/täcket om honom då när/om han vill komma upp en stund ur vagnen eller då ni bär honom till bilen? :idea:

Emelie; Hade också gärna köpt ett fårskinn, men än har jag inte hittat nåt som fallit mig i smaken. Vill helst inte köpa ett massproducerat men hittar vi inget annat så får det nog bli så i alla fall... :(
Måste köpa en fotsack till sittdelen nu också, när vi köpte vagnen trodde vi inte att vi skulle vilja ha eller behöva någon, men nu har vi insett att det behöver vi visst! :D Tänk vad mycket man trodde att man inte behövde innan barnen kom - och tvärt om! Min amningskudde har blivit använd ytterst få gånger, nu agerar den stöd då S sitter på golvet. :rofl:

Jag tycker att det är skitsvårt att veta hur de har det. De flesta är ju inte så frysliga som jag, men jag går efter så länge han inte svettas så är det inte för varmt.

Håller med, men ungefär så som du skrev sa även ena BVC sköterskan. När man börjar känna att bebisen är svettig så får man lätta lite på klädseln. Så det går jag efter, har lärt mig ungefär hur mkt/lite kläder han ska ha för att inte svettas!

MEn Emma S i denna tråden hade fler ju :) Jag kan inte tänka mig att de är massproducerade ;)
Mitt är inte sådär jättelånghårigt som bara spretar in o kittlas överallt ;)

O på tal om trollen gjorde hon just ett inlägg också - jag hade ju missat h:et :)
Jag är supernöjd med mitt iaf :) Och jag känner på mig att just detta fåret har haft ett jättebra liv med massa massa mat så blankt som det är ;)

Men gud Grattis på födelsedagen!!! såg inte det när jag svarade på dit inlägg tidigare idag :o

WOW vilken jättefin overall :love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 187
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 454
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 260
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025