Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Jag brukar klä henne som vanligt och ha olika tjocklekar på en filt som jag har över :)
Sen har jag ju en åkpåse när det är kallt- luva på den så det räcker med tunn under :)

Mina föräldrar köpte en gigantisk fleecejacka som Ture och jag har när han åker sele. Ser HELT sjukt ut då man bara ser mitt huvud och hans huvud, men väldigt praktiskt och skönt. :D Då har han vanliga kläder under plus mössa.

Vi har haft disco här idag. Har upptäckt att Ture asgarvar när jag dansar, så vad gör man inte. Sucker som man är... MTV top charts och vi hade fullt ös första tre låtarna. Vi har dessutom 26 grader innen nu (fått fräs på golvvärmen) så tjockis-jag var helt slut. Sen kom en lugn låt så vi fick vila. Sen var han nöjd med att sitta i babysittern och jag dansade runt som en tok framför honom. Får bli mina jympapass. Tur ingen ser oss. Favoriten är Bumpy Ride. Haha.

Sen måste jag få skryta över min 2-årshingst. Hämta honom förra onsdagen, longerade torsdagen, longerade med gjord + schabrak fredag, longerade med sadel lördag, löshoppade söndag, longerade inspänt igår och idag inspänt med stiglädren nere. Älskar honom. Nu blir det lite forcerat då det troligtvis kommer spekulanter fr Finland om två veckor. Men det är väldigt korta pass också. Jag vill egentligen inte sälja... Säljer jag vill jag köpa hans mamma från Tyskland. Jag måste ju ha nåt att leka med i vinter, kan ju inte terrorisera 1-åringarna... Min prins:

ostergarden

Det är så skönt att ha en anledning att ta en timme stallet varje kväll!

Jävlar vad snygg han är!!! :love:

Ang. att dansa - Stella skrattar högt när jag kör rejält rumpskak, tokungen. :D

:love:Tjusig:love:

*kl*
Ni med häst/hästar... Har ni stallat in dem än?
Slut på bete har vi haft länge så vi har stödfodrat.
Men tycker det börjar bli rätt risigt ute nu på nätterna.
Mitt fläskberg till häst pallar att stå ute säkert året om, men jag vill inte ha för tjock vinterpäls. Och klippa tror jag inte blir någon höjdare då det inte finns något täcke i hennes storlek.

Är btw ute och rider varannan dag och I löööv it:D
Måste bara jobba rejält på balansen :o

Jag har tre inne och fyra ute med stödfodring. De som är inne är de som rids och de som är kvar ute (stödfodras) är de unga +dräktiga. De har dessutom en halmad ligghall. Fram tills nu har det ju varit torrt på dagarna men ska det nu regna hela dagarna som de säger så kanske det kan vara skönt för dem att komma in och ligga torrt om de inte har det i hagen?

Våra går också ute, vi har bete så det räcker men ingen ligghall. Vill nog plocka in snart om det ska regna och blåsa så här nattetid, har haft runt 8 grader här någon natt. Tycker inte det är någon fara om det inte hade regnat och blåst så förbannat :devil:

Passar på att ställa en hästfråga till... oroar mig helt i onödan och jag vet att jag är skitlöjlig nu :grin:

Den nya kusen kom ju i torsdags, men hon vill fortfarande inte hälsa på de andra hästarna. Hon är väldigt ranglåg och är helt enkelt väldigt rädd för de andra. Så fort någon närmar sig för att hälsa springer hon istället för att hälsa. Detta har resulterat i att alla hästarna är längre in i hagen och betar medans hon står i leran vid grinden och hänger hela dagarna. Hur lång tid ska man ge det? Jag menar om hon är hungrig äter hon väl? Men hon står hela dagen vid grinden o hänger. Släppte över henne i en annan hage ett par timmar idag och då vart hon mycket nöjdare, gick och betade och slappnade av på ett helt annat sätt.

Löjlig är jag som sagt...

Ja du, kan hon gå längre in och äta och ändå vara ifred? Isåfall hade jag låtit henne vara ett tag till, men kommer hon inte undan och försöker "akta sig" hela tiden så hade jag gett lite mat el bytt hage så hon kan slappna av.

De har en skogsdunge att stå i när det regnar, men inget torrt att ligga i. Så det börjar nog bli daga att plocka in. Särskit de med lite tunnare hästar.

Ska bli intressant hur stallarbetet bli med bebisen. Hade ju min förra ponny när han va nyfödd innan betessläppet. Men då nöjde han sig med att sova i babyskyddet. Får försöka med selen.
Tyvärr så har min axel börjat krångla igen så jag får se hur det blir med axelremmarna på selen när jag anväder armarna. Hängandes när jag går fungerar bra.

Ja hagen är såpass stor att hon kan äta ifred, men ändå vill hon hänga vid grinden. Släppte in henne i en annan hage ett par timmar idag och då går hon och äter direkt. Får väl ge det ett par dagar till, men just när det är kallt o regnigt behöver hon ju äta för att hålla värmen.

hänger han på magen då när du arbetar? Jag tror jag har för korta armar eller nåt, för jag kan inte göra någonting när iggy hänger på magen...

Jag försöker göra det mesta med Ture i selen. Jag mockar (har spån och långt skaft på grepen), gör foderhinkar osv. Saker som att göra höpåsar blir dock för struligt iom att han då får hänga upponer. :D Mocka o halm går dock inte för de greparna är för korta. Det gör jag när jag inte har Ture. Inomhus har jag honom aldrig i selen, där får han växla mellan fårskinn, babygym och babysitter.

I lördags tog jag dock stallet utan Ture, vilken lyx!!!

Ikväll hade hon en fleeceoverall. Den har ärmslut som man viker över händerna. Och så mössa och luvan på overallen uppe. Och så fick renskinns eller fårskinnstofflorna ha premiär. Nej renskinn är det nog... Det kändes lagom.

Ahh, glömde... Har sambons stora regnjacka när det regnar. Den är så stor så jag kan knäppa den runt oss båda. Och så paraply.

Mitt sto och fölungen syår ju fortfarande på box :cry: Stackarna. hoppas de snart får komma ut. Vi tog in fyraåringen som visades på kvaliten några veckor innan. Den som tävlas står inne på nätterna året runt. Hon är lite spooky så något annat gär väl inte med alla rådjur och älgar som härjar här. Unghästarna och avelsstona går ute. Jag hoppas vi hinner fixa hagar och lösdriften hos oss (vårt nya hus ligger bara några hundra meter från dem) så vi kan flytta upp några dit och få in dem som ska börja ridas in.

Han äter fortfarande medicin men det är lång medicinering på just det han har. Men han är jättepigg den stackaren och ännu mer synd är det om hans mor som får ta allt hans utlopp för överskottsenergin... Men han blir ju iaf väldigt mycket hanterad :s

Ja, det var mycket bättre sist. Ska dit på fredag igen. Han är så duktig. Har röntgat lungorna två gånger och gått ner i lungorna med kamera en gång, utan lugnande!!

hänger han på magen då när du arbetar? Jag tror jag har för korta armar eller nåt, för jag kan inte göra någonting när iggy hänger på magen...

Jo, han sitter på magen i manducan. Kan inte göra saker som jag böjer mig fram mycket i, för då hänger han lite lustigt. Men annars kanonbra. Men jag kan knappt lyfta högerarmen med selen längre, det är svårt nog utan den :cry:
Axeln gick sönder lite grann när jag blev stångad av en tjur på 900 kg på mitt förra arbete. Den har spökat lite till och ifrån sen dess. lagom kul med en unge som bara vill bli buren hela tiden.

Åhhh- nu när jag såg dina ridstrumpor blev jag sugen på att klä mig i ridkläder... Det var läääänge sen sist ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 916
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 191
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
43 975
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka