Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi äntligen varit på RUL och alla katastroftankar till trots så såg allt bra ut :love: . Bf blev daterat till 6/5.

Nu kan jag nog andas ut lite. Jag mår helt okej ( men blir löjligt andfådd av vanlig rörelse ), och rider och jobbar på som vanligt. Har relativt stor mage i mitt tycke men den känns knappast alls till häst. Lite svårare att sitta emot men det kan jag leva med.

Härligt att det såg bra ut! Jag blir också andfådd väldigt lätt, sedan länge (kändes ju bra på jobbet tidigare i höst, ut och gå i kohagar och verka oberörd. Inga problem att gå iaf). Rider gör jag inte men kände idag att magmusklerna inte är vad de varit när jag körde tung kundvagn.

Härligt att det såg bra ut! Jag blir också andfådd väldigt lätt, sedan länge (kändes ju bra på jobbet tidigare i höst, ut och gå i kohagar och verka oberörd. Inga problem att gå iaf). Rider gör jag inte men kände idag att magmusklerna inte är vad de varit när jag körde tung kundvagn.
Jag måste vila lite när jag burit upp tvååring för två trappor hem till oss :o.

Jag blir också löjligt andfådd av ingenting och får mycket sammandragningar av promenader. Bebis får till rätt obehagliga sparkar emellanåt och nu har även sambon känt rörelser. Graviditeteten känns väldigt mycket mer påtaglig nu, men så är jag snart i v.25. Tiden går ruskigt fort!

Nu är det spikat att jag inte ska jobba något mer denna graviditet. Har inte jobbat på två månader, då jag är sjukskriven, och sedan tar jag semester mellan sjukskrivning och gravditetetspenning. Så skönt och känns lite konstigt att jag inte har för avsikt att jobba något förrän tidigast 2019.

Idag fick jag besked från försäkringskassan att min graviditetspenning blev godkänd! (Y) Så den 16 februari blir sista jobbdagen för mig. Nu är det ju bara denna veckan kvar innan lite julledighet och sen blir det ju ca. 1,5 månad till med jobb. Nu känns det äntligen som det börjar närma sig :)

Idag fick jag besked från försäkringskassan att min graviditetspenning blev godkänd! (Y) Så den 16 februari blir sista jobbdagen för mig. Nu är det ju bara denna veckan kvar innan lite julledighet och sen blir det ju ca. 1,5 månad till med jobb. Nu känns det äntligen som det börjar närma sig :)

Skönt att ha det klart (likaså @Sedna!) Häftigt också att det inte är så långt kvar, jag är inne i tanken fortfarande att det är relativt i början av graviditeten. Men börjar känna mig så himla gravid.

Härligt @Sedna och @Pengy :up: När jag läser om er så slås jag av att det faktiskt inte är så himla länge kvar innan det börjar vara dags för de första bebisarna i tråden att komma ut :love:

Jag var på besök hos min bm på MVC idag och jag är så himla glad att jag måste få dela med mig lite :) Min underbara bm har lovat att vara med som doula på förlossningen :love: Hon har jobbat länge på förlossningen och hon känner mig och min sambo, så det känns som att hon kommer att vara ett väldigt bra stöd. Jag känner mig så lättad och glad!

Bm kunde även lugna mig kring lågt placentaläge, att hon aldrig varit med om att placentan suttit så lågt att det inte gått att föda vaginalt (förutom när placentan suttit för/över förlossningskanalen). Hon berättade även att det är så ovanligt att placentan inte flyttar sig uppåt i takt med att livmodern växer, att det inte är alla landsting som kollar placentans läge med ett senare ul. Så idag känns som en väldigt bra dag :)

Vecka 20 och nu har vi varit på RUL! Allt såg bra ut och vad gäller kön så var det inte helt solklart, men ingen snopp syntes så det lutar åt att det är en tjej till :heart

Jag har känt rörelser sedan v 13-14 och nu är det full fart varje dag :)

Uppdaterad lista:
25/3 - Shpongle,
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:
3/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:

Hej alla! Hur länge väntar ni med vagnköp? Är i v23 nu och vi funderar på om vi ska satsa på att köpa 2017 årsmodell för rabatterat pris, men samtidigt känns det kanske lite tidigt att köpa.. Hur tänker ni?

Hoppas alla får en riktigt härlig jul!

Hej alla! Hur länge väntar ni med vagnköp? Är i v23 nu och vi funderar på om vi ska satsa på att köpa 2017 årsmodell för rabatterat pris, men samtidigt känns det kanske lite tidigt att köpa.. Hur tänker ni?

Skulle säga passa på att köp om ni får ett bra pris! V.23 tycker jag inte är överdrivet tidigt. Det kan vara lång leveranstid på vagnar, alltså månader. Gäller kanske inte er om ni köper en utgående modell, men bra att tänka på. Kan även var bra att veta att det är vanligt med förlossningsgaranti.

Kommer inte köpa vagn denna gång men förra gången köpte vi nog någon gång kring v.25 kanske (eller kanske tidigare, minns inte riktigt). Också utgående modell och visningsex, så vi fick den till väldigt bra pris och kunde ta med den hem direkt. Vi tvekade aldrig, får man chansen så.. :)

Skulle säga passa på att köp om ni får ett bra pris! V.23 tycker jag inte är överdrivet tidigt. Det kan vara lång leveranstid på vagnar, alltså månader. Gäller kanske inte er om ni köper en utgående modell, men bra att tänka på. Kan även var bra att veta att det är vanligt med förlossningsgaranti.

Kommer inte köpa vagn denna gång men förra gången köpte vi nog någon gång kring v.25 kanske (eller kanske tidigare, minns inte riktigt). Också utgående modell och visningsex, så vi fick den till väldigt bra pris och kunde ta med den hem direkt. Vi tvekade aldrig, får man chansen så.. :)
Vad är förlossningsgaranti?

@Sedna det låter ju bra, för jag antar att förlossnigsgaranti är ngn typ av returmöjlighet kanske? I så fall ska jag kolla upp om det gäller där vi hittat vagnen vi är intresserade av. Tack för input!:)

Ja, förlossningsgaranti innebär att en oanvänd vara får lämnas tillbaka om graviditeten/förlossning inte går bra @hemlig och @anonymApril. I alla fall jag tyckte det var skönt att veta att vi skulle kunna lämna tillbaka vagnen om något skulle gå fel.

Tror jag köpte kring v 20 förra graviditeten. Strax efter RUL i alla fall. Begagnat men hittade en jag ville ha.

Vi kommer inte skaffa syskonvagn (om vi inte ångrar oss när bebis väl är här). Skulle dock behöva en ny sittvagn men blir så förvirrad över vad vi borde ha så har lagt det på is för tillfället.

Har köpt en skötväska och ska skaffa en bärsjal. Måste kolla upp babyskydd (och ta beslut om ev bilbyte...) men i övrigt har vi allt. Lite småsaker till mig bara (typ myskläder och förbrukningsmaterial efter förlossningen) samt nappar. Egentligen väldigt skönt att slippa skaffa en massa såklart, men lite trist att det inte finns nån anledning att handla små bebiskläder :p

Vi bokade en syskonvagn när vi var i typ v 10. Vi kommer att behöva en sån och det var ett bra pris just då på den vagn vi vill ha. Annars hade vi nog väntat med att beställa vagn. Vi har betalt handpenningen på vagnen och betalar resten när vi hämtar den (ca en månad innan bf). Vi får tillbaka handpenningen om graviditeten inte skulle fullföljas och jag tror att det även är förlossningsgaranti.

Till storasyster köpte vi en begagnad vagn, en kronan duo, som vi varit fantastiskt nöjd med. Men den vagn vi vill ha nu (Emmaljunga double viking 735 med outdoorchassi) verkar det vara ont om på begagnatmarknaden, iaf i våra trakter.

Vi kommer få en syskonvagn av min kompis syster. Den förmedlas av min vän som är tämligen ointresserad av barn och deras tillbehör så jag har ingen aning om skick eller utförande... men jag tänker att den kan få bli extravagn i stallet om den inte är bra om någon anledning. Men jag hoppas såklart den är prima :D. Enkelvagn finns redan, används fortfarande flitigt till dottern.

I övrigt behöver vi väl inte skaffa nåt egentligen (förutom större boende :angel:) och det känns lite oöverstigligt just nu.

Fick just en hel kasse med gravidkläder av min syster och det var underbart- jag är större denna gång så mina vanliga kläder sitter inte så värst bra längre.

Förstår det.. Man litar ju på att de ska informera en om sånt. Men har du fortsatt med vitaminerna eller slutade du? Har hb-värdet hållt sig på samma nivå hela tiden eller förändrats något?
Lite sent svar kanske men.. Jag slutade med mina vitaminer på eget bevåg då jag inte vågade äta dom när jag hade så högt. Har dock börjat äta dom igen då mitt hb hade gått ner till 125 i v.25. Hur går det för dig?

oVcBeDt.jpg

Blivit en liten kula :D 15+3 när jag tog bilden, ser nog fasen större ut live :angel:
Hehehe så stor är min kula i 26+2 :D men jag har liten mage, hoppas bara bebis växer som han ska.

Vad jobbar du med? Ska också söka graviditetspenning efter nyår och bara hoppas det går igenom. Vet inte alls hur min kropp ska orka hela graviditeten..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 263
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 345
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix